Alla inlägg under februari 2019

Av Rehn/Hornesjö - 28 februari 2019 08:59

 

Idag fick vi sova  till klockan 06,00 innan hundarna talade om att de ville äta och gå ut

Men det där med att lägga mig tidigt det var inte så lätt. Började redan klockan 21,00 att se en ganska så löjlig film "WANTED", massa onödigt våld och ingen direkt logisk handling, så jag somnade säkert ifrån lite då och då, men klockan hann naturligtvis bli över halv 12 innan jag kunde koppla av och somna ordentligt

    fast timmarna var ju inte så mycket att klaga på, för de var ju ungefär det samma som alltid när det gäller den djupa sömnen.

Trodde nog att jag hade gått flera steg denna dag, så där blev jag lite besviken när jag inte nådde upp till mina 10,000.

Dagen fortsatte i alla fall med diverse göromål och en del nose work.

Just nu är Lasse inne i en period med att han inte vågar äta och det är jättejobbigt, jag blir så frustrerad av detta och vet inte vad jag ska göra för mat.  Men pannkaka brukar ju alltid gå hem, så jag gjorde en smet på förmiddagen och tänkte att han i alla fall skulle bli glad och äta lite.

 Det blev även liten promenad med Zlatan      och det går ju inte fort och han är mycket intresserad av allt som rör sig, så han sätter sig ofta och bara kollar.  Men som vanligt möter vi folk som vill hälsa på honom och då går den lilla svansen som en propeller.

En hel del lek fick det även bli på tomten med alla hundarna medan vi plockade fram lite utemöbler och hoppas på att våren ska stanna.

               

Det blev både lek och uppfostring för valpen av sin mamma.

En hel del med skidor blev det även denna dag och sen när klockan närmade sig middagen för hundarna så fick de först bli lite godis-sök medan jag gjorde i ordning deras skålar

            Zlatan vet att han alltid blir av med det han hittar så han plockade åt sig godis och la sig under ett bord för att få vara i fred.

 

Sen blev det middag även för oss och Lasse petade i alla fall i sig 2 pannkakor.

Själv åt jag tre stycken fast jag egentligen inte tycker att det är det godaste som finns.

Kände mig ganska så trött denna dag, både psykiskt och fysiskt och jag hade känning av min fibro i både benen, nacke och armar.

Så när klockan var 20,00 så bestämde jag mig för att stänga av datorn och bara ta det lugnt.

Får väl se i morgon på appen hur det blev med sömnen

I morgon är det vår på riktigt om man får lita på almanackan

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 27 februari 2019 10:54

Var tar dagarna vägen

 

Något som är bra är att dagarna går fort fram till varmare och soligare väder.

   

Det där med sömn och steg förföljer mig varje dag.

Klart att timmarna i sängen inte kan bli så många när jag envisas med att kolla på TV till efter midnatt och vissa dagar hinner jag inte med flera steg utan får nöja mig med att jag i alla fall rör på mig.

Skönt i alla fall att hundarna nu sover lite längre på morgonen, nu är deras klocka inställd på 5,45 och detta känns ganska okej tycker jag och vill jag så kan jag ju lägga mig och sova ett tag till som Lasse gör, men det är inte alltid så lätt.

Idag började jag morgonen efter frukost med att ta med mig Z ut på en liten träningsrunda. 

Vi jobbade lite med sitt, ligg och stanna kvar nere på tennisplan

           

Hon är så söt när vi jobbar och hon har ju vissa åsikter om vad vi gör och det talar hon om, men hon är ganska så lyhörd

Vi jobbar ju hemma inomhus med att försöka få henne att söka doften eukalyptus och hon kan själva doften, men har svårt för att fatta att hon ska leta, det är mer intressant med mina händer, så jag fick lära mig på Yras kurs att jag skulle lägga en godis vi doften så att hon ska få denna belöning direkt när hon känner doften.

    så idag jobbade vi en del med detta som jag normalt kallar för köttbullsträning, men man får väl vara lite flexibel och träna på det som kanske kan fungera i fortsättningen.

Preparerade 2 stycken träd med 2 doftställen och bredvid så fanns det korv.


  Det var ju kul att söka efter korven, men inte vet jag om det var även doften av eukalyptus som hon kände.

När vi kom hem så släppte jag ut alla hundarna på tomten och direkt var Z igång och leka med Zlatan  
  De höll på ett tag och lekte och sen gick alla in och la sig för att vila.

Då passade det bra att vi åkte i väg för att handla. Först skulle jag till Sea för att hämta sponsring till vår Nose work tävling och sedan ville jag till Kvantum för att köpa lite goda korvar.

 När vi kom så ville Lasse grilla ett par korvar och även ta ett glas vin i solskenet.

   

La på korvarna och hällde upp varsitt glas vin och så satte vi oss tillsammans med alla våra hundar för att äta njuta ett tag.  

Jag hade nog fått i mig nästan en hel korv när Lasse bara försvinner, tänkte att det var väl något han skulle hämta, men när han inte hade kommit tillbaka på ca 10 minuter så går jag in och då har han fått för sig att han inte kan svälja och har letat reda på de tabletter som han fick för ca 1 års sedan när detta hände senast. Men få ner tabletter när han inte kan svälja det är ju inte så lätt.   Försökte lugna honom med att det går ju över för det gjorde det ju senast.

Går ut och då står Nemo och har tagit ner både korvar och bröden från grillen och äter upp detta.

Plockade undan allt och gick ut och satte mig med hundarna och läste min bok.

Lasse gick och la sig och jag väckte honom vid 17 tiden och då kände han sig bättre.

 

Men under dessa timmar så hade jag varit ute med hundarna flera gånger och vi hade även haft lite sök på tomten och det bästa var att Yra och Z fick söka tillsammans och då plötsligt ramlade polletten ner och Z fattade vad hon skulle göra och var till och med snabbare än Yra och hitta doften.

Efter att de hade fått jobba rätt länge så tog jag med mig Z på en egen promenad och då mötte vi en granne med sina 2 hundar.

 

När jag kom in så kände jag mig ganska så hungrig, men ställa mig och laga mat kändes ju helt onödigt när jag förstod att Lasse inte ville ha något.

Men något måste jag stoppa i magen   så jag skar upp en mozzarella med lite tomater, olja och salt och detta fick bli min middag med det glas vin som jag hade hällt upp till lunchen.

Som vanlig var det ju en massa bra program på TV och när klockan var 8 så kände sig även Lasse hungrig och gick ut och kokade te och gjorde sig några mackor.  Te var gott men något att äta det kände jag inte för.

 

Bestämde mig för att lägga mig ner redan vid 22-tiden denna kväll, men om jag somnar det återstår att se.

Ia



Av Rehn/Hornesjö - 26 februari 2019 10:48

Vaknade som vanligt kvart i 6 och idag gick jag upp och tog ut Zlatan medan de andra åt, men inte hade han tid att göra annat än att kissa, det var ju så mycket roligare att leka och inte blev det bättre när de andra kom ut, då var leken igång ordentligt.  Slutade med att jag tog in honom och han fick sin mat och sedan satte han sig på sin tidning och bajsade.  

Tog med mig Yra och Z upp till sovrummet och tänkte att jag skulle kunna slumra en timme, men det gick inte så jag la mig i stället och lyssnade på min bok.

   

Sovtimmarna blev färre denna natt fast jag  somnade tidigare än i går, stegen fick jag vara nöjd med.

Laddade kaffebryggan och skulle sedan koka ägg och ta fram rågbrödet från frysen. Men det fanns bara vitt bröd och det vill jag inte ha och så fanns det bara ett ägg, så detta fick Lasse ta.  Så min frukost blev ganska så mager denna morgon

men det fick duga med 3 skivor skinka och kaffe tillsammans med Levaxin och allergi-tabletter.

Det blev sedan en promenad med Z och lite övning som idag inte alls gick som den brukar, hon bara skulle jag alla löv som flög omkring.  Hem med henne och tog ut Zlatan i stället och det var lyckat för det kom en grupp med folk från dagcentret och alla ville klappa och känna på Zlatan som glatt lät dem hållas.

 

Sen mötte jag en man som gick och lyssnade på morgonens program "Kropp och själ" och då blev ha ännu mer glad när han träffade lilla Zlatan efter allt han hade hört om hundar.

 

Hem igen och ordnade lite saker till vår kommitté i Nose-work och sen blev det handla på Maxi där vi som vanligt träffade grannar.  Fick höra en sorglig nyhet om att en bekant hade dött och att det hade gått så fort som 3 veckor mellan besked och dödsfall och det gjorde ganska så ont att höra detta.

 

Därefter fortsatte vi vår färd till Tumba med Yra och Olga till veterinären för vaccination.

Inte så ofta jag ser Yra lika låg      som hon blev idag när vi kom in i undersökningsrummet.  Undrar om hon kanske kommer ihåg allt hon fick vara med om när hennes valpar skulle födas, med alla människor som drog och slet iväg med henne och alla sprutor och maskiner, låg var hon i alla fall tills vaccinationen var klar och hon fick godis av sköterskan, då blev hon riktigt glad igen.

Hem och eftersom vädret tillät så blev vi ute en del, jag tog till och med fram min ljudbok och satte mig ett bra tag och lyssnade medan hundarna stojade runt.

Men det var ju även skidor på TV och lite måste jag ju kolla på, så till slut var jag bara tvungen att ta mig in och kolla på våra svenska tjejer.

 

Vi hade inte denna dag hunnit med någon lunch så Lasse kokade kaffe och gjorde oss varsin macka som vi satt ute och åt.

 

Middagen fick idag bli "radhusbiff".. någon gång måste jag ju göra av med hundarnas blodpudding, visst fanns det flera veckor kvar innan denna var utgången, men idag blev jag faktiskt riktigt sugen.

 


Det var riktigt gott med det knaperstekta baconet och Tassan/Barbros goda lingonsylt.

En hel del att se på TV fanns det och det resulterade i att klockan hann bli över midnatt innan jag kom i säng.

I morgon är en ny dag och jag önskar mig solsken och värme

Ia 

Av Rehn/Hornesjö - 25 februari 2019 09:03

Morgonen kände toppen

  Visst hade jag somnat sent på grund av en film som jag bara inte kunde avsluta så klockan hann bli en bit över midnatt och att somna djupt direkt är inte lätt, men det kändes faktiskt riktigt bra denna natt.

Klockan var kvart i 6 när Z och Yra hoppade ner från sängen och då som först gav hanarna sig ton och talade om att de var hungriga. Själv bestämde jag mig för att ligga kvar ett tag och låta Lasse sköta ruljansen där nere. Hade inte så stor lust att visa mig för Zlatan.

Nästa gång jag vaknade så var klockan nästan halv 8 och jag kände mig lite mör i kroppen, men ganska så vaken

De enda steg som blev under gårdagen var på vår promenad och det var väl helt okej

med dessa   nästan 10 tusen steg.

Vädret kändes toppen vid 8 tiden när jag hade satt mig nere i köket och tittat på Lasse som hade påbörjat frukosten . Själv hade jag fått börja med att skura i valpens hage, det var ju mitt fel att han inte hade fått gå ut vid kvart i 7 som han är van vid och då alltid så bajsnödig, så i dag hade han satt sig på sin tidning istället inne i hagen och sedan gått omkring i detta. Ja ja, han är ju alltid bra i magen med riktiga korvar så det var inte så farligt.

Det var ett tag sedan jag uppdaterade min vikt, visst har jag ställt mig på vågen någon gång och sett en viss ökning, men inte värre än att jag har kunnat låta bli att tänka "jag tar nya tag".  

Men nu är vi snart inne i mars och sen går det fort fram till sommaren så ska jag ner under mina 60 kg så kanske jag får låta bli att lyssna på Lasses "tiggande" om något gott att tugga på framför TV:n.  

Ställde mig i alla fall på vågen denna morgon och den visade på 61,5 kg så egentligen är det ju bara 1,5 kg att tampas med, men ack så svårt.

Ställde om min vikt-app till 59 kg idag och hoppas att det ska hjälpa att åter igen försöka hålla lite koll på vad jag stoppar i munnen.

Dagen fortsatte som vanligt med en massa hundgöra

      

När Lasse ändå hamnade på golvet så åkte tovutredaren fram

Lite handla blev det i centrum denna dag

Sen hem och så var vi ute på tomten

            och då åkte trimbordet fram eftersom solen sken.

Hundarna lekte som vanligt sina hårda lekar


 
  Sen när kylan kändes mer och mer så blev det bara att vi gick in och slappade framför TV:n med lite smått och gott, som vi inte alls skulle ha gjort.

Så när middagen stod på bordet så blev det som vanligt att vi inte orkade äta så mycket, men vi har ju glada hundar som gillar rester.

  men annars så var det inget fel på maten, den som egentligen skulle ha serverats igår.

Så fortsatte kvällen med TV.

Nu är klockan 23,00 och fortfarande så är det Beck på TV:n men ska nu stänga av datorn.

God natt

Ia

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 24 februari 2019 16:45

 

Idag fick vi sova fram till klockan 06,00 och det kändes jättebra

  Natten kunde ha givit mig flera djupa sovtimmar men det kändes ganska så bra att stiga upp och hjälpa till med utfodringen av hundarna.

Lasse vill gå och lägga sig igen men innan klockan 7 så hade han ångrat sig och var uppe och förberedde frukosten.

Mina steg igår blev väl färre än vad jag hoppats men   dessa är ju bättre än något alls.

När klockan närmade sig 11 så ville Lasse iväg till vår cockerpromenad som skulle vara i Nacka vid Blomsterlandet..  Vi har ju varit där en gång förut och jag frågade Lasse om jag behövde slå på maps, men nej då han hittade utan detta, ja det var vad han trodde för han missade avfarten ner mot Nacka och vi fick åka rätt långt för att till slut åka tillbaka via gamla vägen. Visst det var ju kul att se alla vackra villor men tiden närmade sig, men 2 minuter i 12 var vi framme och vi var inte sist.

Det var första gången som både Zlatan och Zelina fick vara med på något sånt här och även deras pappa Messi var där och hälsade på sina barn.

Tyvärr var hela rasthagen helt isbelagd så det blev ingen riktig lek där inne, men det var ändå skönt att kunna släppa hundarna lösa ett tag.


  Både Lasse och jag tog lite bilder med våra respektive kameror, men det kommer nog flera på cockerklubbens hemsida.

Skönt hade vi det i alla fall och vädret som från början kändes isande kallt blev snart riktigt skönt och platsen vi hittade för en fikarast var super.

 På vägen hem sa jag att det skulle vara gott med ett par grillade korvar när vi kom hem så jag sprang in i centrum och handlade lite.

Så fort vi kom hem så tände Lasse grillen   och snart var kolen alldeles vit och de goda lammkorvarna kunde läggas på 

  och medan korvarna låg på grillen så lekte hundarna lite för sig själva runt om oss på tomten           

Det var inte så skönt som vi hade trott så när korvarna var klara så flyttade vi in i stället.

Kvällen fortsatte utan någon middag, för efter dessa korvar var vi båda mätta och belåtna.

Så var det dags för Bröllop, Begravning och Dop innan jag tänkte gå upp och lägga mig och kanske se på TV någon timme innan jag somnar.

I morgon är det en ny vecka igen och en hel del för mig att tänka på.

God natt

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 23 februari 2019 07:27

  Inatt blev det lite hackat och malet igen.  Men ska inte skylla på Z denna natt utan nu var det killarna som började traska runt redan halv 3 och väckte lilla killen också, men han somnade som tur var om efter att han inte fått gehör för sitt ylande

 

Undrar nog om det inte är löp på gång för lilla Z för Qling har varit oroligt och även skvättat inne en del den senaste veckan, tycker väl att det är lite väl tidigt men eftersom hennes syster redan har löpt så kan de ju mycket väl vara så fast det normalt aldrig är den yngsta som sätter igång ett löp.

När klockan var 04,21 så fick jag skrika till åt Lasse att "du går inte ner och ger hundarna mat'"  märkte att han var på väg upp ur sängen, men lyssnade för en gång skull på mig och stängde i stället dörren och gick och la sig igen.

 

På detta vis kunde vi faktiskt hålla ut hundarna till klockan var nästan halv 7

  och jag hann somna om och till och med drömma.

Stegen igår   blev inte så långa för jag gick ingen långpromenad, utan det blev hundhagen och sen var jag ute med Yra och gjorde fordonsök.

Men det bästa med gårdagen var all utevistelse.

Men idag blev det att vara inne en del, skidor på TV och Årsmöte på NLKK och bara lite handla i centrum.

En del sök blev det inomhus och idag provade jag även med Z och det tar sig i alla fall, hon kan doften men fattar inte riktigt kommandot "leta doft".

 

Visst blev det promenad med Z som vanligt och idag provade jag något nytt och då var det  vibrationshalsbandet i stället för selen och även detta fungerar bra.

När vi kom från Årsmötet så var Lasse sugen på lite ost att äta framför TV:n, så jag tog bara fram några kex och så satt vi där i soffan. Ganska behövligt för mig som hela dagen hade haft ont i nacken och huvudet.

 

Men bara slöa kan jag inte göra så jag tog ut Qling i trimmet och trimmade ner honom rätt ordentligt.  Hade velat ta lite på Zlatan också men det går inte att hålla honom och Lasse klarade inte av att hålla fast honom, så han får vara vildvuxen ett tag till.

 

Men som vanligt närmar vi oss middag och ingen av oss var direkt hungriga så jag tyckte det passade bra med lite pastrami och potatissallad.

 

En helt okej middag

Till Mello önskade sig Lasse glass och jag gick ut och ställde mig i köket och fixade till en supergod vaniljglass

 

Har fått för mig att prova mig fram med olika smaker och idag blev den en glass gjord på   2 ägg, 2 dl hårt vispad grädde, 2 dl Valio vanilj yoghurt och lite socker.

 

För någon vecka sedan gjorde jag en glass som jag tror jag kommer att göra flera gånger i sommar för den var så läskande och god. Det var en glass med 2 dl hårt vispad grädde, 2 dl grekisk yoghurt 10%, 1 hel citron där jag tog både finrivet skal, saften och köttet och så 0.5 dl socker.

Kvällen fortsatte fram till midnatt och till slut var det bara jag och lilla 

  Zlatan som var kvar i vardagsrummet. Lasse hade gått upp och satt på TV:n i sovrummet, men eftersom min nacke fortfarande värkte så ville jag sitta i soffan.

 

Men nu är det dags för mig att stoppa Zlatan i hagen och gå upp och lägga mig för att sova.

God natt

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 22 februari 2019 08:38

 

Det här var inte vad jag hade önskat denna  morgon

Efter en ganska så jobbig natt med 2 hundar i sängen som absolut måste ligga så nära mig som möjligt så sover jag inte djupt.    Allt ser ju ganska bra ut när man ser det på appen, men att behöva vakna innan halv 5 för att Z absolut måste gå ut och bajsa, det är ingen höjdare eftersom hon då väcker upp de andra hundarna som tror att det är morgonmål.  Jag orkade bara inte stiga upp och gå ner utan det fick Lasse göra och naturligtvis så började Z bråka om hon skulle in eller inte, men alla fick mat utom Zlatan som inte vaknar förrän vid kvart i 7 och då är det bråttom att komma ur sin hage.

Morgonen var snart igång och som vanligt fick Zlatan äta sin mat och leka lite själv innan det blev för hårda lekar


 
  Allt är kul tycker Zlatan som lekte rätt länge innan jag släppte in både Yra ochZ till honom och då blev det lite häftigare lek.

Klockan kvart över 9 skulle Lasse vara hos vårdcentralen och jag passade då på att handla under tiden.  Laila hade hört av sig och undrat om vi skulle komma upp till Storvreten för lite lek i hundhagen nu när det var så passa kallt och inte lerigt.

 

Så när vi kom hem från centrum så gjorde vi oss bara i ordning och tog med oss tjejerna får att få leka tillsammans med Theo och Tore.


 
 
  Det blev en dryg timme i denna härliga hage och hundarna var rätt så nöjda när vi kom hem.

Nu hade tiden kommit för att få i oss lite lunch och Lasse tände grillen medan jag tog lilla Zlatan på en liten promenad medan de andra var ute på tomten.

 

När jag kom tillbaka så var grillen tänd och jag tog in alla hundarna och gjorde i ordning lite gott att dricka 

    Lasse hade lagt några korvar på grillen men jag fick för mig att vi även skulle lägga revbenen som jag hade slökokat igår på grillen

och det var en höjdare  och så gott i solen.

Det var vara 1 plusgrad men vad gjorde det när solen sken och grillen doftade, som sagt man ska njuta av allt det goda.

 Lite senare så tog jag med mig Yra ut på lite fordonsök och det gick toppen, men samtidigt känns det inte rätt när jag själv vet var jag satt doften, men huvudsaken är att jag ser att hon markerar på rätt sätt. 

 

Hon är lite svår tycker jag för ibland så bara tittar hon på mig, ibland sätter hon sig och ibland så markerar hon med tassen. Vad jag tycker är bäst är att hon sätter sig ner.

 

Dagen fortsatte som den brukar med hundar och mat. Vår middag idag blev enkel med räkor.

         

 Bakad potatis med gräddfil, räkor och rödlök går alltid hem

 Kvällen fortsatte med TV och när det var Talang så skulle jag bara gå ut i köket för att hämta något att dricka. Zlatan   sov gott i soffan och normalt brukar jag ju se hundarna i köket, men det var så tyst så jag fick nästan för mig att hundarna var ute, men kollade i hallen och där låg de alla fem   tillsammans på hundbädden, en del av dem tittade upp på mig men fortsatte sedan att sova.

Själv fortsatte jag kolla på TV tills klockan var strax före 23 och då fick hundarna gå ut och nattkissa.

God natt

Ia

 

 

 


Av Rehn/Hornesjö - 21 februari 2019 08:40

Dagen började som vanligt med alla hundar omkring oss i köket, men när frukosten ska ätas så får bara de yngsta vara med i köket eftersom de leker hela tiden.


 
 

Kommer i fortsättningen att ha SundochGlad låst, men de som har lösenordet kommer att kunna fortsätta som vanligt att läsa den bloggen, den finns som en länk från denna, men det mesta i fortsättning kommer att uppdateras på denna nya blogg och bara sånt som inte angår alla kommer att finnas på den gamla.

Det var kallt även idag men kände att jag ville ta en liten tur med Zlatan så han får röra på sina ben lite och inte bara leka.


  Inte så lätt att filma denna kille för han vill gärna vara så nära mig som möjligt.

Hem och jag trodde att han skulle vara så trött nu att vi kunde lägga honom i hagen och få åka och handla, men vad jag bedrog mig, det blev full rulle så fort vi kom in

så det var bara att vänta ut honom innan vi kunde åka till centrum.

När vi kom hem så sov han gott och jag gick ut för att plocka bort lite vissna blommor i mina blomlådor och samtidigt så satte jag på plattan för att bryna lite kött som skulle ner i slökokaren.  Det där att göra massa saker på en gång är inte alltid rätt för precis när jag skulle gå ut genom dörren så satte brandlarmet igång och jag kom på att jag hade glömt att sätta igång fläkten, köttet skulle ju bara hastigt brynas innan de skulle ner i slökokaren.. men jag är glad att jag inte hann utanför dörren för då hade jag inte hört larmet och då hade säkert det blivit utryckning.. men det är skönt att höra att de ropar direkt att de indikerar ett brandlarm.

Klart att Zlatan vaknade av detta oljud och det var lika bra att han fick springa ut till den övriga flocken som redan var ute med Lasse.


   Som vanligt blev det full rulle på Z och Zlatan.

Sen var det time att slå oss ner framför TV och kolla på skidorna.
  Det blev inte så mycket mer denna dag utan snart var vi framme vid middagen som jag trodde skulle bli jättegod, men jag var väldigt besviken

 

Hade gjort revbensspjäll i min slökokare med både vin och massa kryddor, men det blev ingen smak på köttet men såsen blev god.

Tror att vi ska försöka grilla köttet i morgon så får vi se vad som händer.

Detta var nu början på min nya blogg.

I morgon är det fredag och även denna dag en del på agendan.

Ia

 


Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<<
Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards