Alla inlägg den 11 april 2019

Av Rehn/Hornesjö - 11 april 2019 08:35

 

     

Denna dag började som de flesta med att jag kollade appen. Idag var det åter minus grader på morgonen och de lovades inga högre temperaturer under dagen.

Fast jag hade sovit bättre än på länge så var jag supertrött när jag hörde Lasse gå ner vi 6 tiden för att släppa ut och ge hundarna sin mat. Själv drog jag täcket över huvudet och lyckade somna om till klockan 7 då alltid lilla Zlatan ropar på mig.

 

Steg upp men lät Lasse ligga kvar till jag hade gjort klart morgonens frukost och hunnit var ute en sväng till på tomten med hundarna.

Sen satte jag mig vid datorn för att kolla FB som alltid och idag kom det upp en del härliga minnen.       Först var det gamla minnen från 2010 som var så sköna, tänk vilken duktig kille vi hade när han var på jaktträning och skotten var inget han brydde sig om.  Hade anmält honom till en tävling och såg fram mot denna då en grannes polare fick för sig att klockan 24.00 smälla av ett helt batteri med raketer precis utanför vårt fönster och detta gjorde att Qling blev jätterädd och fortfarande reagerar så mycket för skott och höga smällar att vi inte har kunnat genomföra ett prov.

Men sen kom det upp andra bilder som jag gillar mycket och det var när Olga hade sin U-kull och hon var en sån otroligt duktig mamma 

 

Att både leka och uppfostra var hon duktig med och sån är hon än idag och har varit likadan med både Z och nu lilla Zlatan.

 

 Denna förbaskade snålblåst gör allt så mycket svårare, men ändå så är det ganska spännande att se hur Yra arbetar när vinden ligger åt ett helt annat håll. 

Tyvärr var jag tvungen att styra henne lite för på vissa ställen ville hon gärna dra iväg för långt-

Vi började det första söket vid vår allmänning och naturligtvis finns det mycket andra dofter också så det märktes att det var svårt att fånga upp doften'


 


   Men hon fann doften till slut i alla fall.

Sen gick vi till nästa allmänning för att leta och där hade jag satt doften i ett träd


   Även här märktes det tydligt åt vilket håll som vinden låg, men det tog ändå inte många minuter innan hon fångade in doften.


 

Sen fortsatte vi till att gå bakom vara garage och där var det nästan svårast för hon ville gärna in i buskarna och jag var tvungen att korrigera henne ganska rejält


 
   Sen var det åter en markering i marken och nu blev hon störd av att en granne kom bakom planket och naturligtvis måste hon kolla på honom, men sen tog hon upp letande igen och hon var framme vid doften två gånger innan hon återvände och tog den ordentligt.
  Kul tycker hon i alla fall att det är 
 och det är det som är huvudsaken. Har inga större förväntningar på henne på lördagens prov, men att prova är alltid bra.

 

Dagen fortsatte att vara kall och ruggig så några längre stunder blev det inte ute, men en lite längre promenad med Zlatan gjorde jag i alla fall och då jobbade vi med lite inkallning och lek.

 

När jag kom hem så ställde jag mig att grädda tunna fläskpannkakor av den smed som jag hade gjort i ordning tidigt i morse.

 

Eftersom det var kurs för Z denna kväll så åt vi lite tidigare än normalt och det var så gott i denna kyla att äta både ärtsoppa och pannkakor.

     

Klockan 19 var vi sedan på plats för att jobba med noseworken och jag måste nog erkänna att Z är en riktigt rolig tjej att jobba med och fast jag anser att hon är lite väl ivrig så säger Anki att hon gillar hennes energi och tycker att jag ska vara glad för denna.

Lite film blev det på två av söken denna kväll


   Ikväll var det plastbunkar av olika slag som Anki placerade ut och om ett antal gånger och som hon säger att Z går inte att lura för hon är så doftsäker

 Efter detta sök var det dax för att sitta i bilen igen och vänta på sin tur.


  Vi stod utanför och väntade på att Theo skulle bli klar med sitt sök och Z var så ivrig att få komma in och börja sitt arbete.  Det är verkligen roligt att se hur ivrig hon är och sen att se henne nosarbete är helt fantastisk.

Även denna kväll tog slut efter att vi hade gått igenom allt och alla fått berätta vad de önskade mer eller om det var något de undrade över. Måste säga att vår instruktör Anki är helt otroligt bra och vi pratar även mycket om vindlära, något som jag inte förr har reflekterat över när det gäller inomhus, men nu fattar jag.

 

Kom hem lagom till att sätta oss ner och kolla på Maria Wern efter att hundarna fått en snabb kissning på tomten.

 

I morgon är det fredag igen

Ia

 

 

 

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Skapa flashcards