Alla inlägg under maj 2019

Av Rehn/Hornesjö - 30 maj 2019 06:55

Solen sken och det såg härligt ut när jag steg ur sängen, men en titt på termometern visade på att det varit frost i natt och det nu bara var 1 grad.  Men redan efter någon timme så var det i alla fall 6 grader varmt, om man nu kan kalla detta för värme

   

Lite gladare blev jag i alla fall när jag såg gårdagens steg och även natten var ganska okej.

 

Var ute god tid, eller rättare sagt i bra tid denna dag när utställningen låg bara 20 minuter hemifrån

Idag hade vi bara Z och Zlatan med oss.   Z i vuxenklass och Zlatan i valpklass. Detta var en inoffare där valpklassen är från 4 månader upp till 1 år och vuxenklassen 1 år till veteran.  Så det är inte alltid lätt för de yngsta att vinna, men idag såg jag flera riktigt unga i olika åldrar som vann.

 

Det hade blivit domarändring och det var inget som jag hade något emot när jag såg att det var Cindy Petterson som skulle döma grupp 8.. Hon är mycket duktig med just cocker och det är alltid roligt att få en bra kritik från en som kan just vår ras.

   

Först fick jag äran att hjälpa Astrid med hennes amrisar, men det var inte lätt för de gick som dammsugare i gräset och jag valde att bara springa ett varv med hennes och sedan fick vi byta hundar när de skulle bedömas.

           

I Zlatans klass var det 10 cocker anmälda denna dag.  Han fick gå först mot 2 cockerkillar som är 3 veckor yngre än Zlatan och där vann han, sen fick han gå mot en syster till de andra två killarna och där blev han Bir.

 
 
 
 

Sen var det Z som fick gå mot en tik som är bara 11 dagar äldre än Z.  Det blev vår Z som tog hem segern och sedan fick hon gå mot två snygga veteraner i Bästa tik och där blev vi 2:a.


 
 
 
 

   

Både Z och Zlatan fick jättebra kritiker och tänk att det har gått så bra för dem på dessa tre tävlingar vi har ställt upp på.

 Lasse filmade lite idag med sin mobil och vissa filmer är väl bättre än andra, men jag är glad över att se hur både Zlatan och Z springer i ringen.


 
   

 Själv tog jag en liten film på Bigfinalen där 11 vackra hundar ställde upp och naturligtvis höll vi på den som vann över Z och det var vackra Rosa som Carina Ohlander äger.  Hon blev den finaste gruppvinnaren denna dag

 

Sen var dagen slut för oss och nu hade vi bara tummarna för att även Rosa skulle ta hem en plats i BIS finalen

 Vad som hände i dessa två finaler som hon var med i får hon själv berätta på FB.

 

Lite mat borde det bli i dag också och det var bara att ta en djupdykning i frysen så fick det bli det som fanns.

 

Fläskytterfilé, sparris med holländesås och så pulvermos i brist på potatis.

 

Kollade igenom Zlatans skört på rosetter och kritiker och måste säga att på dessa tre första utställningar som han har varit med på så har det gått toppen

Utställningar den 18, 26 och 30 maj har resulterat i att han har blivit bästa hanvalp alla tre gånger, han har blivit Bim 2 gånger och BIS-R en gång

Inte dumt för en liten kille på  månader.

Nu ska jag bänka mig framför TV:n och ta kväll rätt så tidigt

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 30 maj 2019 06:26


 

   

Började morgonen med att ta Z och Zlatan på en morgonpromenad för efter denna var det dags att börja dagen med att handla och iordningsställa valparna inför kommande utställning i morgon

 

En tur till Kungens kurva fick det bli eftersom jag hade planerat att röka räkor och inga fanns hemma och jag gillar Kvantum bäst för vissa varor

Även en tur in på Jula för att handla lite till trädgården och så in på ÖB för hundarnas färskfoder.

Hem och Lasse satte på grillen och jag förberedde röken och så satte vi oss ner och tog varsin grillad korv med bröd.

Medan mina räkor röktes så passade jag på att ta en timmes läsning i den ganska så kyliga solen

 

Planen att bada de två småttingar som ska med på utställningen i morgon märkte vi att vi kunde hoppa, efter att vi borsta och klippt dem lite så såg de helt okej ut och de var ju badade så sent som i fredags så smutsiga kunde de inte vara.

 

Borstade och satte på dem varsitt täcke som fick sitta på till fram på kvällen.

 

Eftersom det var lillonsdag och även dagen före helg så blev även middagen tidigare än vanligt så redan vid 16,00 tiden gjorde jag klart för att sitta ute i kylan och äta.

Ja frågan var ute eller inne, men när man äter rökta räkor på sommaren så ska man sitta ute om man så ska ha vinterkläder på sig.

     

Detta är mat i min smak och jag kan gärna avstå både bröd och annat och bara äta räkor.

 

Nu när säsongsavslutning på Glamour har varit så behöver jag inte tänka på någon direkt tid utan bara att göra det jag vill efter middagen.

Tyvärr så var det mycket jag ville men min kropp ville inte vara med och så ont som jag har haft de senaste veckorna går bara inte att beskriva.  Tur att jag kan bita ihop och försöka vara som vanligt.

 

Bilen packades och mackor gjordes inför morgondagen. Nu gäller det bara att inte glömma mackorna som vi oftast gör.

 

Kvällen avslutades vid 23 tiden efter Morden i Sandhamn och då var det bara att inta ryggläge och hoppas på en bra natt.

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 28 maj 2019 08:12

     

I natt har jag sovit gott och även drömt och då vet jag innan jag tittar på appen att jag har i alla fall sovit djupt någon gång och dessa timmar är jag inte van att se.

 

Solen sken i alla fall på morgonen och jag hade lite att göra efter frukosten så det var bara att klä på mig och sätta fart på dagen.

Minnen är alltid kul att se på FB, ibland är det minnen som får mig att gråta men lika ofta är det minnen som får mig att le och sådan kom upp idag   

Minnen från min 70 års dag och Patricia och Adnans Bröllop och inte minst lilla Dinos och Opus lycka ihop.

 Vädret blev bättre än vad vi hade hoppats och vi kunde sätta upp vårt tält så det fick stå och lufta och även bli riktigt torrt innan det lades i sin väska.


Sen tog vi en tur till Gubbängen för att kolla lite på parkeringen och vad man måste ha för app och då visade det sig att min mobil inte gick att uppdatera när vi stod där.

Så på vägen hem blev det en tur till Hallunda för att få hjälp med detta  och killen var lika frågande som jag, men efter att jag stängt av mobilen tre gånger så var den igång igen och  nu hoppas jag att det ska gå att använda apparna.

 

Ville ta lite bilder på Zlatan och hans fina rosetter, men det var lättare sagt än gjort

       

för kolla rakt in i kameran ville han inte alls.

Sen blev det att jag satt ute i nästan 2 timmar och lyssnade på min ljudbok och visst blev det lite kallt ibland och även några droppar regn kom, men det var inget som gjorde att jag ville gå in.

Nu var det bara middagen kvar och den hade jag planerat för idag längtade jag efter min speciella falukorv


 e  

Den ser väl inte så där jätteaptitlig ut, men jisses så gott det är och så mycket jag äter.

Men mer tror jag inte att det blir i kväll så det är lika bra att jag stänger denna dator.

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 27 maj 2019 14:12

I morse när jag vaknade vid strax innan 6 så kände jag mig ganska utsövd och var som vanligt nyfiken på hur jag hade sovit enligt appen. Men denna morgon hade jag inga uppdateringar varken på stegen eller sovtimmarna och det kändes lite snopet, men jag vet i alla fall att när jag kollade på min klocka och stegen klockan 16 så visade det på 9,000 steg så jag får väl nöja med med att veta detta.

Men efter ett par timmar så uppdaterades appen och jag kunde se vad som hade hänt under natten och gårdagens steg

     

 

Idag hade vi bestämt att vi skulle hämta pappa vid kvart i 10 för att äntligen få avsluta mammas konton. Som vanligt var det mycket folk på banken och en del verkade ha stora problem för under den timmen vi satt och väntade så hade en kund stått i kassan hela tiden. Men vi hade tur och fick en toppenkille som direkt visste vad vi hade för ärende

Pappa vill ha en ny tunnare jacka och har varit i stans alla affärer för att hitta det han vill ha, men det verkar svårt. Så i dag när vi var till Huddinge så blev det att kolla i alla deras affärer och när han då äntligen hittade en skitsnygg med massa fickor som han vill ha så fanns det naturligtvis bara en och den var i M och han hade behövt L för att känna att den skulle sitta lite ledigare.

 

Han ville då till Mc Donald och för en gångs skull så hängde vi på. Har inte besökt detta ställe på minst 1 år och jag ska väl inte ljuga och säga att jag inte har längtat efter en chicken bits med currysås. 

              och alla 20 bitarna gick åt och jag tror att jag åt flera än Lasse.  Pappa ville ha en meny med hamburgare och pommes så det var vad han åt.

När vi kom hem så var det bara att släppa ut hundarna ett tag innan vi var tvingade att åka till Maxi för att handla lite.

Tyvärr blev det inte så mycket mer att promenera denna dag, som alltid efter en utställning så vill inte kroppen riktigt vara med utan jag får bita ihop och göra det som måste göras.

   

Fick 2 bilder från Stina Yron från våra finaler. Den första är i uppfödargruppen och jag står och tar emot den öppna kritiken av vår härliga domare Kerstin Henriksson.

Olga verkar mycket intresserad av vad jag säger och lilla Zlatan är mer intresserad av vad som händer utanför ringen.

 

Den andra bilden är från Bis finalen där det var den vackra Pearldrops Taste Of Chocolate  8,5 månader mot vår lilla Hornlakes Zlatan the Brave precis fyllda 5 månader.  

Domaren hade även här öppen kritik och som hon sa att det var ju lite fräckt mot lilla Zlatan att vara tvungen att möta denna fina nästan klara tik.  Detta håller jag med om, men är jättestolt för vår lilla kille och ska vi tänka på vad domaren förra veckan sa så kommer nog Zlatan att bli precis lika fin som denna lilla tjej.

 

Ett minne som kom upp denna dag gjorde mig både glad och lite ledsen för saknaden efter hundar finns ju alltid kvar här har vid kvarteten som inte längre finns

Opus, Sally, Nellie och Nemo.

 

Veckan som gått  blev jag 2:a i utmaningen.

 

Ja dagen blev lång och ganska så bra, en nu säger jag god natt

Ia

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 27 maj 2019 07:09

Oh denna natt denna ljuvliga natt  Inte blev den som jag hade hoppats.

   Den blev som sagt bara 57 minuter i djup dvala, resten av tiden var tankar och slummer och jag kände mig ganska så urlakad när jag steg ur sängen denna morgon.  Stegen   visade i alla fall att jag hade varit i rörelse mest hela dagen.

Vädret var hemskt att vakna upp till, det hade regnat hela natten och fortfarande så var det regn och rusk när vi skulle åka iväg på Uppsala Cockerklubbs Show.

Det regnade även hela tiden på ditvägen och det tog ca 15 minuter längre att köra än vad som var beräknat, men vi var som vanligt på plats tidigt och fick upp tältet och det fina idag var att vi kunde vara under tak på den gamla dansbanan.

 

Vi hade med oss alla våra hundar idag, för inte kunde vi lämna Yra ensam hemma utan sin flock. Men hon var nog bara lycklig att få vara med.

Alltid kul att träffa en massa cockervänner som man i stort sett bara annars har kontakt med via Facebook.

Det var idag 41 stycken cocker uppdelade på de Valp 1 och 2, Juniorer, Unghund, Öppenklass, Veteraner, Championklass  Avelsklass och Uppfödarklass

 

I valpklassen som vi hade vår lilla Zlatan med var de 2 hanar och 5 tikar.

Vår lilla Zlatan blev Bästa hane och sedan Bim valp.

 

 

Juniorklassen bestod idag av 6 hanar och 8 tikar och i denna grupp hade vi vår Z med och hon blev idag 2:a, något so

m jag var extra stolt över. 

 

I klassen Unghund som bestod av 2 hanar och 1 tik hade vi ingen med.

I öppenklass var det 1 hane och 4 tikar och även där hade vi ingen med.

Championklassen var stor 4 vackra hanar och 1 vacker tik.

   

Sen var det veteraner där vi hade vår Olga och Qling med

Det var 3 hanar och där blev Qling 3:a med Hp och sen var det 5 tikar där vår Olga blev 2:a med Hp.

Avelsklass med 4 grupper

   

Uppfödarklass med 5 grupper och där var även vi med och blev 4:a med Hp   

 

 Vår lilla Swimmer Zlatan blev idag  BIS-Reserv

 

Nu var dagen till ända och vi var både frusna och trötta.

Tältet var dyngsurt när vi plockade ner detta och det får nu stå på tork tills nästa utställning som är på Torsdag.

 

Lasse skulle fotografera, men som vanligt så blir det inga bra bilder med hans kamera, jag hade hoppats att han hade tagit lite med mobilen istället, men han är envis och ska bara använda kameran fast han vet att jag blir besviken på bilderna.

       
  Ätit hade vi inte gjort på hela dagen, så när vi kom hem så blev det att stoppa den mackan vi hade med oss i magen innan jag började med middagen, inte heller den var på något vis planerad och Lasse hade föreslagit att vi skulle gå upp till Slagsta Motell och äta middag eftersom det var min födelsedag.  
Men detta kände jag inte för så jag tog fram varsin kycklingfilé ur frysen och tillagade en lätt middag

 

 

Trött var jag och det enda jag ville se denna kväll var finalen på Robinson där min favorit vann.

 

Så nu var det bara att hoppa i säng och hoppas att denna natt ska ge några flera timmar än den föregående.

I morgon är det vardag igen.

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 25 maj 2019 06:20

Vaknade vid 5 tiden och det kändes som om jag hade sovit väldigt bra denna natt.

   Det visade även appen och bara att se att jag sovit flera djupa än lätta timmar gör mig så glad.

 

Vädret var inte det bästa men redan klockan 5.30 så öppnade jag ytterdörren och lät att 5 hundarna springa ut och kissa innan de tre vuxna fick sin mat. Z och Zlatan som inte tycker att mat på morgonen är någon höjdare nöjer sig med varsit litet ben att gnaga på. 

Kul att även se mina siffror på gårdagens steg   som jag får vara nöjd med.

Lasse återvände till sängen efter att hundarna var avklarade och jag satte mig vid datorn.

Men insåg ganska snart att det var bättre att göra nytta så jag bestämde mig för att bada hundarna.  Började med Olga, sedan Qling, sen Z och sist Zlatan.

Så när klockan var 07.17 så var alla badade och torkade med handduk och sen var det bara att låta dem självtorka till efter frukost 

              Efter att de både torkat och sedan blivit färdigtrimmade så åkte deras täcken på och sedan kunde de vara som vanligt hela dagen eftersom vädret var fint och ingen risk för blöta hundar.

En tur ner till centrum och även en titt in på loppis där det fick bli ett inköp av lite gosedjur   det blev 9 stycken för 10 kr och tre av dem köpte jag enbart för mig själv för att jag gillade dem.

Ganska så mör i kroppen var jag efter både badning och trimning och lite sugen på något att stoppa i munnen, men vad hade vi för nått, inget inköpt så det var bara att gå in och improvicera.    Ett pitabröd, en bakad potatis (kvar sedan gårdagen) lite oliver och så bara en massa ost och så var det en potatis pizza som inte alls smakade illa.

 

Satt ute och läste en del och började med en ny ljudbok, men vi får se om jag fortsätter, den var inte riktigt i min smak.

Middagen fick i alla fall bli på grillen

 

Entrecote och pepparsås går alltid hem.

 

Hade sedan bestämt mig att sova tidigt, så efter Lets Dance så var det bara att hoppa i sängen.

 

Hoppas kroppen håller ihop i morgon

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 24 maj 2019 23:45

   

     

Morgonen började tidigt som vanligt men denna dag hade jag en massa på agendan så de kändes som om det var lika bra att börja direkt när jag steg ur sängen

När vi äter frukost så får alltid hundarna varsitt ben att ligga och gnaga på för att de inte ska sitta och tigga. En tidning låg på bordet och denna lyckades lilla Zlatan få tag i och sen var det bara för honom att börja läsa den på sitt sätt


 
  Ordentligt skulle den läsas denna morgon och han hade fullt upp med detta i nästan 30 minuter.

 

Det första blev hundpromenad tillsammans med Yra och Olga och att promenera med dessa två är så himla skönt, ingen som drar utan går lugnt och stilla och nosar i marken.

 

Hem och gjorde mig i ordning för att följa med Lasse ner till vårdcentralen för blodprovstagning och samtidigt handla lite eftersom vi sedan skulle till pappa.

 

Började sedan med att ta ut trimbordet och gå igenom hundarna ännu en gång innan de ska badas och detta får bli i morgon eftersom vädret inte är så roligt, att bada och lägga ner en massa tid och sedan så går hundarna ut och rullar sig i våt mark, detta orkar jag bara inte.

 

Pappa ringde sedan och berättade att fönsterputsningen var igång så nu var det bara för oss att komma om ca en timme.

Det blev jag som fick klättra på stegen för att få upp gardinerna, det som var svårast för mig var att få upp storesen för de förbaskade fingrarna åkte hela tiden ur kirschbandet och jag fick stå med armarna över huvudet och börja nacken bakåt. 

'De andra rummen gick bra och nu är det rent och snyggt i pappas fönster.

 

Dagen flöt på och snart var det dags för middagen som jag idag hade planerat till en bakad potatis och räkor.  Men någon bakpotatis fanns inte att få tag i nere i Hallunda och någon annan stans fanns varken tid eller lust till att åka.  Så det fick bli att leta efter de största potatis som fanns och så fick det bli som det blev.

   

Blev väl ingen klassisk bakad potatis, men smaken var det inget fel på och fett var det så det förslog.

 

Ville få med mig Lasse på en kvällspromenad men han hittade på att det fanns annat som var viktigare så jag tog med mig Z och Zlatan och gick ut själv.  Denna promenad lovar jag kändes i både rygg och armar, att promeneras med en 10 månaders och en 5 månaders valp är en kost som heter duga.

 

Hem och slängde min onda kropp i soffan för att nu bara slappa fram till midnatt.

Såg att jag även denna dag hade fått ihop dryga 12500 steg så bara suttit på rumpan hade jag i alla fall inte gjort.

I morgon är en dag med massor att göra och planera inför söndagen.

 

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 23 maj 2019 06:40

     

Denna morgon såg väl ut som de flesta gör när jag vaknar vid kvart i fem av att Olga talar om att det knorrar i hennes mage. Tänk att man alltid måste ha en av hundarna som är mer hungrig än de andra och tvingar mig upp i ottan.

 

Höll i alla fall ut till kvart i sex innan jag steg ur sängen.  Det var en ganska skön morgon att stiga ut i. Barfota och i morgonrock gick jag runt och inväntade hundarnas första morgonkiss innan de fick sin mat. Sen en runda ut igen på tomten för att få dem att bajsa innan de återigen gärna slog sig till ro. Även Lasse är ju duktig på att kunna lägga sig igen och somna om, men jag bara sitter och undrar hur jag ska komma igång.

 

Det bästa med att komma igång är att ta bara en hund på promenad och idag fick det bli Qling

 
   En gladare kille finns inte när han får ha  mig för sig själv.

Hem för att förbereda oss inför trippen till pappa.  Men lilla Z hade ingen som helst lust att gå in.   
  Detta är lilla fröken envis.

Till slut så kom hon in i alla fall och vi kunde åka iväg.

Skulle hjälpa pappa med att ta ner gardinerna och flytta möbler, men det hade han gjort själv och även ta ner gardinerna klarade han rätt bra med ett hjälpmedel och så Lasse på andra sidan för att ta emot.  Själv gick jag återigen igenom mammas garderob och denna gång hittade jag flera helt nya skor och lite mer kläder, men garderoben är fortfarande smockfull med fina kläder.

Hem och tog varsin soppa och sedan en tur ner till centrum för att förtidsrösta.

Sen hem igen och tog det ganska så lugnt eftersom vädret inte tillät att man satt ute.

Middagen idag fick bli stekta kroppkakor   och efter en sådan middag så är det bara ett måste att gå ut fast benen värker som tandvärk

                  Det fick bli småttingarna som följde smed.

 

Sen blev det bara som vanligt kväll framför TV:n

 

Hade i alla fall gått många steg denna dag och det hade blivit 15000 steg och det var bra gjort av mig och mina värkande kropp.

 

Ska nu lägga mig fast klockan inte är så mycket och hoppas kunna somna och få sova några flera djupa timmar än tidigare denna vecka

Ia

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards