Alla inlägg den 21 juni 2019

Av Rehn/Hornesjö - 21 juni 2019 07:38

   

Så var det åter en midsommarafton och i år blir vi hemma i Stockholm

Så mycket som har hänt de sista månaderna och inget är sig riktigt likt.

Men sommaren har i alla fall infunnit sig och snart blir det en ganska lång och förhoppningsvis skön Ölandsvistelse.

 

Vaknade i morse av att jag drömde om min mobilapp och det var så konstigt för det stod på en lapp att jag skulle kolla mitt abonnemang, jag tänkte när jag vaknade att det har jag väl inte, men det var ju lite konstigt att den inte hade fungerat i går. Går in på appen och upptäcker att den har slagit om från 06-06, klart att det inte då kunde fungera.  Ändrar detta och kan då se nattens sömn.

Kul att få upp den idag för den visade att jag hade sovit gott.

 

Efter att jag stigit ur sängen så var det bara att sätta igång med dagen och det var en del som skulle göras.

Hundarna var i alla fall rätt lugna denna morgon och Zlatan hade som vanligt snott ett ben från någon annat och det låg han i korgen och käkade på till skränande musik i bakgrunden


  Det blev som vanligt frukost med ägg och kaffe för mig innan jag satte igång.

Hade tagit in rabarber för att göra en paj, men upptäckte att det inte fanns något socker när jag hade stått och rensat dessa och även skurit i små bitar.. Det är ju bara Lasse som förbrukar socker här hemma så jag har inte så stor koll.  Men det fanns ju annat som skulle göras.

Slängde ihop två omeletter, en med bara ost och en med kantareller och medan de stod i ugnen så gjorde jag köttbullar och stekte prinskorvar.

Satt även på äggkastrullen för att koka några ägg som skulle vara till halvorna. Lasse vill alltid ha gravlaxsås så även en sådan måste jag göra.

 

Dörrarna stod helt öppna så hundarna fick sysselsätta sig själva och det gör i alla fall Z och Zlatan.

som var i full gång ute på tomten.

När klockan var 10,00 så var det mesta i köket klart. Potatisen bad jag Lasse stå och skrapa medan jag tog hand om tvätten som skulle hängas.

Ville ner till centrum så fort som möjligt för att handla socker , dill, gräslök, servetter och margarin

Hem och så skulle jag göra en sockerkaka (detta har jag inte gjort på flera år, men nu kände jag inte för att göra pajen). Men var var margarinet och var hade jag ställt servetterna, nej de hade jag ju inte alls köpt.

Ringde pappa och frågade om han hade servetter hemma och visst det fanns så jag behövde inte åka till affären igen.

Men nu var det sockerkakan som skulle göras och de fattiga 75 gram margarin fick jag ihop till denna.

Till slut kunde jag i alla fall få sätta mig ner och ta det lugnt.

Fick sen för mig att jag skulle ha klänning på mig, det är ju inte direkt vanligt och jag måste nog erkänna att jag känner mig ganska obekväm i detta plagg. Men jag hade tagit en del av mammas kläder när jag rensade hennes garderob och jag gillade en klänning med härliga färger, så kanske skulle jag våga prova den och se om det var något jag kunde ha.

     Kollade mig i spegeln men fick ingen hint om hur jag såg ut, så jag bad Lasse ta en bild så jag kunde få kolla och visst var den rätt klatschig med alla sina färger och jag kände att den får nog sitta på idag.

Pappa kom vid halv 3 och sen väntade vi in Per som skulle cykla hit på sin nya cykel.

     Den var jättefin och Per var så glad för denna.

Sen slog vi oss ner för att äta lite i värmen.

         


För mig blir det ju inte så mycket av det goda eftersom jag varken äter sill eller lax, men jag gillar mina omeletter och köttbullar.

Pappa var den som lämnade bordet först, det var varmt och otäckt denna dag, men ute måste man ju vara och visst hade det varit skönt med ett parasoll, men detta hade ju fått vingar dagen innan.

När Per skulle åka hem så sa jag att han skulle ta det lite lugnt, haha, det var ju inte alls det han gjorde, för i stället för att åka hem så tog han en tur med sin cykel in på Söder och även en tur över Långholmsbron.   Det blev en liten extra tur på nästan 5 mil denna kväll.

 

Jag var trött och jag mådde illa men det blev i alla fall att jag satt och kollade fotboll fram tills det var dax att äntra sängen.

I morgon är det en ny dag och då måste jag börja planera semestern.

Ia 

 

   

Av Rehn/Hornesjö - 21 juni 2019 06:35

  

Fortsätter med att vara helt underbara mornar. Tyvärr var både min app om steg och sömn bort i morse, men det blev kanske inte så många steg under gårdagen, men säkert så det räckte till.  Sömnen var även en som vanligt, vet att jag legat vaken en del, men även slumrat eller sovit djupt.

 

Idag var det en del på agendan som måste hinnas med.  Bland annat hade Lasse letat efter våra kylboxar under trappan hittade tre stycken, två mindre med bara 12 volts batteri och en större (den som brukar användas) med både nätanslutning och 12 volt. Jag som är så noga med att alltid lägga sladdarna i boxen blev glad att den kom fram, men i denna fanns igen anslutning till 12 volt.  Vi letade och letade, men kom sen överens om att vi köper en sladd.

 

Först en tur till Hallunda och Supergrossen för att handla det vi ska ha till midsommar, men varken potatisen eller jordgubbarna såg så fina ut så dessa får vi ta på Citygross.

 

En tur till Kungens Kurva för att besöka Kjell och Co. Hade även med mig ett usb minne som inte fungerade.  Killen slog upp på datorn och visade oss kontakten, men tyvärr så hade de ingen kvar för de ska sluta att sälja kylboxar.  Men han visade att Claes Olsson hade en för 195 kr.  Lasse ser då på bilden att de har en kylbox istället för 499 kr och frågar hur den ser ut.  Killen säger att vi kan ha en kvar på lagret och kan kolla.  Vi väntar ett bra tag innan han återkommer med en stor kartong och jag ser att det är precis samma som vår stora hemma och den kostar normalt 999 kr på andra ställen.  Killen säger vilken tur ni har, sista exemplaret och det är 70% rabatt på denna, så ni får den för 150 kr.  Ha ha billigare än adaptern.

 

En tur in på City Gross för att bara köpa jordgubbar och potatis. Men detta slutade med en nätt summa på 395 kr, men sen hade jag 10% denna dag, så det blev ju några kronor billigare.

Nu hade vi hållit på i ett sedan 5.45 på morgonen, så det fick bli en grillad korv även denna dag som lunch. 

   

Eftersom vi nu var klara med inköp för denna dag så fick det även bli en starköl till lunchen

 

Nu kände jag för att koppla av en stund i solsängen med min ljudbok.

Helt plötsligt började det blåsa ordentligt, jag la mig då på mage och fortsatte att lyssna.  Efter en liten stund hör jag hundarna som hela tiden har varit bredvid mig börja skälla och jag tittat upp och alla står och kollar in genom fönstret till hundrummet.  Tyckte även att jag hade hört en duns så jag stiger upp och går in för att kolla i hundrummet om det var något som hade ramlat.  Ser då vårt stora parasoll på andra sidan  (där lilla nya boden står) och fattar ingenting.  Lasse ligger och sover under taket på uteplatsen och jag går och frågar honom om han har flyttat vårt parasoll, men det har han inte.  Så det måste ha varit vinden som tagit tag i detta och lyft det rakt över den höga portalen in mot baksidan. Detta är ett tungt parasoll med träställning, så vinden måste ha varit väldigt starkt och naturligtvis var nu parasollet trasigt.

 


Dagen fortsatte fram till middagen som idag hade tillagas i slökokaren.

Så det fick bli en hederlig ryggbiff med gräddsås och ris, sen bara lite saltgurka till detta.

Efter middagen så ville jag gå ut och gå, men Lasse orkade inte ta med sig någon hund och jag orkade inte heller ha en dragande Z, så jag tog snälla Yra i flexikoppel och så gick vi en liten runda.

Klockan var 20,00 när vi kom tillbaka och det var ju fotboll på TV, men bara snack i en timme innan matchen skulle börja, så vi satte oss ute med hundarna i stället.


  Full fart som vanligt var det på dessa två. De andra tog det lugnt och Qling hade som vanligt hittat den rätta platsen      upp på bordet. Där kunde han sitta och kolla på vad hans flockmedlemmar hade för sig.

     Klockan 21,00 gick vi in för att bänka oss inför Sverige/USA matchen i fotboll.

En ganska tråkig match i mitt tycke, kanske var det för att Sveriges tjejer inte kunde vinna.

 

I morgon är det Midsommarafton och vi ska inte göra mycket mer än att äta lite gott tillsammans med pappa och Per.

 

IA

 

 

 

 

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Skapa flashcards