Alla inlägg under september 2019

Av Rehn/Hornesjö - 30 september 2019 13:46

Så var det ännu en dag med lite på agendan.
Eftersom Lasses blodtryck visade sig vara ganska högt i lördags så fick han en ny tid för undersökning idag klockan 8.30 .
Ny sköterska som talade om att Lasse inte skulle få prata eller lägga benen i kors. Fem minuters vila och så trycktagning som visade sig vara ännu högre än i söndags.
Det blev att sätta sig att vänta i väntrummet i en halvtimme och sen in till läkaren.
Lugn och ro, denna läkare var toppen och inte hade Lasse högt blodtryck när han tog det, utan 120/70, alltså helt perfekt.

Passade på att handla lite och sedan direkt till Hornbach för att beställa virke.

Tog hemkörning fast det var lika dyrt som själva virket.. men då slipper Lasse både att packa på och lasta av och det hade blivit minst fyra körningar fram och tillbaka och det kostar både tid och ork.

 

Vid 14.00 tiden tog vi vår tidiga middag

Klockan 17,00 åkte vi hemmifrån för att åka på KM i Nosework på vår Cockerklubb.

 

Det var i dag 13 ekipage som skulle starta

Vi var tre stycken som hade 2 hundar till start. Vi hade Yra och Z

Yra startade som nummer 8 på inomhus och startade då som nummer 3 på utomhus

Z startade som nummer 12 på alla fyra söken

Lasse skulle filma oss men utomhus blev det både mörkt och det regnade rejält när Z skulle söka så dessa filmer blev inte mycket att se. Men kul att se hur mycket det regnade

Men några bilder på Yras utomhussök tog Lasse

         

Däremot får ni se hur våra två söker på inomhus.


Yra var duktig och sökte fint och vann momentet inomhus

Hon kom sedan totalt 5:a med sina 75 poäng och en totaltid på 273,7 sekunder

Z kom 11:a och nollade alla momenten och fick då totaltiden 540 sekunder.

   

 

Prisutdelning får man vara med på fast man har nollat så båda våra hundar fick varsin fin rosett och lite .


Så var årets KM över och nu får vi ladda för nästa år och kanske vi har en ny liten stjärna då, vår lila Zlatan

Kom hem vid 21.30 tiden och då var det bara att bänka oss framför TV:n




  




Av Rehn/Hornesjö - 29 september 2019 09:51

Steg upp vid 5,45 denna morgon eftersom vi skulle vara på klubben senast 8 för att förbereda inför DP på klubben.

Hundarna undrade nog varför de gick mat redan klockan 7, men det var ganska okej för alla utom Z,  som inte ville äta.

Vid halv 10 hade Lasse och jag fått bort bord och stolar samt alla småsaker som finns i klubbstugan, så nu blev det en tur med Z och Qling som även han fick följa med för att hålla Z sällskap i bilen.

Skulle vilja ta en riktigt lång promenad med hundarna men mitt knä blir bara värre och värre för varje dag.. Får nog snart frångå mina principer och göra ett läkarbesök.

Jag jobbade med att vara inropade mm och det fanns även tid med att vara social innan Doftprov för NW2 skulle börja. Jag hade nummer 3 så det blev i alla fall inte så lång väntan för en övertänd liten Z.

Söket gick fort och hon markerade så fint med ett sittande..

   

Klart att det måste bli lite bilder på denna duktiga tjej.. 

När alla var klara så städade jag och Lasse undan en del, men överlät bord och stolar till dem som inte varit med på morgonen.

Hem till de andra hundarna och en liten stund ute med min bok. Men jisses så trött jag var och helst skulle jag ha velat sova.

Började med middagen tidigt eftersom det inte hade blivit någon lunch denna dag.

Lasse var sugen på pasta, så det fick bli en fylld tortellini med spenat och ricotta. En krämig gorgonzola sås till detta blev höjdpunkten på middagen.

 


Bilden visar inte smaken, men det var gott med denna  vegomiddag.

Avslutade kvällen efter Beck.

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 28 september 2019 08:39

     

Måste ha varit jäkligt trött denna kväll, för den bara försvann.

Men jag kom i alla fall snabbt på benen även denna dag och hade lite att göra inne innan jag kom ut i friska luften.

 


Hundarna var med som vanligt, Z har fått för sig att dra Qling i öronen och släpper inte förrän han skriker, så han gör allt för att fly.

Stod och kollade på Lasse när han jobbade och det plingar till i min mobil. Kollar och ser att jag har fått ett samtal från Tunisien, men min mobil är ju spärrad enligt Tele2. Känner mig ganska upprörd och säger till Lasse att jag måste ringa till Tele2 och prata med dem.  Nu var det bara den 5:e personen jag pratade med om mina konstiga samtal och jag lovar att ingen av dessa har sagt samma sak, så jag undrar vad de egentligen kan.  Nej min mobil är inte spärrad för inkommande samtal, säger nu denna kille, men det har ju de andra sagt, men denna säger att det går inte att spärra bara utlandssamtal för då spärrar jag hela telefonen.. Jag känner mig nästan gråtfärdig, ska jag inte våga använda min mobil, för enligt dem är det så lätt med dessa mobiler att när det har ringt någon så räcker det med en liten tusch på skärmen för att det ska bli en återuppringning. 

Frågar efter våra spärrpaket som enligt dem skickades via Postnord den 18 september och inte har kommit fram.  Jo då de är skickade och ska vara hos oss inom 2 dagar enligt killen, men vi har inte fått några.  Orkade inte dividera mer med denna kille utan vi åker ner till centrum och jag går in och visar allt på skärmen för killen i butiken.  Han ringer upp deras support och berättar vad som händer med min mobil och även att jag har blivit lovad spärrpaket, nu säger denna kille att det finns inga fysiska spärrpaket, utan allt görs från dem eller från min egen mobil. Ja ja, ännu en som säger något helt annat.  Nu lovar i alla fall denna kille att han har spärrat både in och utgående samtal från utlandet och även satt en spärr på hur mycket jag kan ringa för.

Åker hem efter att vi har handlat men måste tillbaka till centrum igen för Lasse ska på blodtryckskontroll klockan 14.15.  När vi sitter i väntrummet så ringer min mobil och det är ett nytt samtal från Tunisien.  Jag blir snart galen, lika bra att bryta alla kommunikationer med omvärlden, för nu orkar jag inte längre.

 

Regnet bara öste ner hela dagen och jag hade ingen lust med någonting

 

 Kände inte ens för att laga middag så det fick bli en kall sådan och lätt att göra.

  Gjorde  en sallad med avocado och räkor och sedan lite rostbiff och potatissallad, men varför jag öste upp denna potatis fattar jag inte för varken jag eller Lasse smakade på denna.

Men det andra var gott.

 

Slökollade lite på TV under kvällen.

Klassfesten var superrolig i kväll.  Sen tog jag bara hand om köket och gick upp för att fortsätta slökolla på TV tills jag kunde somnade.

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 27 september 2019 06:58

 

Somnade tidigt, men det resulterade i att jag i stället vaknade före 5 denna morgon och kunde inte somna om

   

Men vad sjutton hur trött jag än är så kan jag bita ihop och sätta igång dagen. Något som inte dessa två tjejer hade så stor lust med

Lasse ville jobba lite med reglarna innan det var dags att åka och handla lite mat.

Själv tog jag mig ann alla påsar som jag hade med mig hem från mamma. Som jag tidigare har berättat så gillade mamma att handla kläder och det var lika viktigt att vara snygg under som på utanpå sidan, så det fanns så mycket snygga fina underkläder som inte var använda och vilken tur jag har som kan ha allt som mamma hade köpt, nu inte riktigt allt för det fanns några riktigt små storlekar som jag tror att någon av barnen eller barnbarnen kommer att gilla.

 

Det tog ett tag att sortera och då passade jag ju även på att kasta en hel del av mitt eget, för nytta är ju alltid roligare.

Passade även på att sy klart de tre täcken som jag började med för ett par dagar sedan.

 

När vi hade varit på ultraljud med Yra och såg att det var ca 7 valpar i hennes mage så passade jag på att titta in i vår sybehörsbutik i Hallunda och hittade ett fint tyg som jag skulle sy upp lite småtäcken av, till de små kommande valparna.  Nu blev det ju inte som vi hade tänkt oss och de två som blev kvar fick använda gamla täcken och tyget blev liggande.  Men nu så fick det komma till användning och det räckte till tre nya täcken till våra uställningshundar.

 


Sen gick jag ut och tänkte fråga Lasse om det var dags att åka, men han verkade vara uppe mitt i ett arbete så jag tog mig ann Zlatan lite idag igen

 


Han börjar nog tröttna på att allt vara på trimbordet, men den förbaskade valppälsen vill ju inte släppa så det får nog bli ett tag till. Nu har han inget emot att vara på bordet, men att stå upp är jobbigt och han lägger sig gärna på sidan och det är ju bra, men det vore ännu bättre om han ville ändra sida så jag kunde ta båda, men nej, det passar inte denna lilla kille. Sen är det tassarna som han gärna gömmer under sig.

 

Lasse vill upp till Hornbach och köpa cement och lite annat så det blev en tur dit och sedan även en tur till återvinningen innan vi hamnade i Hallunda. 

Hade bestämt mig för att köpa Supermarket goda fläskkotletter men idag fanns det bara benfria från Tyskland och detta ville jag inte ha, men de hade svenska jättefina karré kotletter i stället som fick duga.

Hem och Lasse skulle fortsätta jobba och jag satte mig ner en timme med min nya ljudbok, som jag inte riktigt kommer in i, men samtidigt vill jag inte sluta.

 

   

Meningen var att jag skulle grilla kotletten, men kände inte för att springa fram och tillbaka, det var ju en hel del som jag måste göra vid spisen, så det fick bli grillpannan till köttet.

Gjorde en god potatisbakelse med västerbottenost och sedan stekta kantareller i gräddsås och så ett glas rött till detta.

 

Skulle så gärna ha velat ta en promenad efter denna middag, men tyvärr så fungerar inte mitt högra ben som det ska och jag orkar inte gå så långt.

Meningen var att vi skulle till klubben på möte ikväll, men eftersom två hade fått förhinder så ställdes mötet in och det var ganska skönt att slippa åka dit.

Nu får vi bara hoppas att vi alla som ska ha hand om DP på söndag kan komma och göra det vi ska. 

Men i morgon är det lördag och även då är det lite som vi måste göra. 

Kanske bör göra en liten övning med Lagerblad med Z så hon kommer ihåg lukten tills på söndag.

 

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 26 september 2019 07:53


Sömnen blev inte så bra denna natt. Men drömde gjorde jag när jag sov som bäst den sista timmen innan uppvaknade.

Igår ska jag inte klaga på stegen.

När jag kom ner i köket efter att ha plockat lite på övervåningen så låg alla hundarna och sov utom Z och Zlatan, de hade extra roligt denna morgon med en kartongbit.


 


Nu tror jag inte att Z var så intresserad för hon verkade bara kolla, men vem vet när jag inte såg vad som hände  

Hittade en liten film från utställningen i söndags med Zlatan, ja ja inte var det mycket som han visade, men det gick ganska bra ändå.


Hoppas han kan visa sig lite bättre på nästa utställning

Dagen fortsatte med att jag idag tog med mig Z på promenad och lite övningar   

Sen blev det äntligen tid för att åka hem till pappa och som vanligt hade jag massor av mammas kläder med mig hem, som ska gås igenom.  

När vi kom hem igen så började jag på en ny bok   

Lasse jobbade som vanligt på med att regla.

Handla hade vi inte hunnit med denna dag, så jag tänkte först göra några pannkakor, men eftersom jag inte hade tänkt på att göra smeten på morgonen, så fick jag tänka om.

 

Dagen kändes bra och det var skönt att krypa upp i soffan och koppla av några timmar framför TV:n innan sängen ropade.


Av Rehn/Hornesjö - 25 september 2019 07:33

    Så var det onsdag och även idag blev det några turer till olika affärer.

Började med Byggmax där Lasse skulle byta några saker som visade sig vara felköp.

Sen en tur till Dollar Store för att handla hundbajs påsar mm.mm

Där hade de ändrat en hel del, nu var allt som har med sommaren att göra var bortplockade och istället var julen på gång   och en vägg fylld med must. Detta är inte något som jag gillar, så inget av detta blev köpt.

Hem och grillade de sista hamburgare som fanns kvar i frysen.   Lite i magen behövde Lasse som sedan satte igång att jobba. ..

Vet inte riktigt vad som hände men helt plötsligt så flög Yra och Olga ihop när båda ville ha en liten Ikearåtta.. beror säkert på att Yra är så skendräktig och vill ha allt.. inget blodvite, men alltid lite läskigt när tikar slåss..

Tog in båda i trimrummet och trimmade av dem lite så de fick lite annat att tänka på.

Sen kom Per med Allans säng som jag ville ha i valprumm   et.

Läste klart boken i solen

Vädret var så skönt idag att jag inte hade någon lust att gå in.

Lasse hade lovat att steka isterband idag, men innan han kom in så hade jag lagat middagen.   som inte blev som de som Lasse brukar laga..

Men det blev ganska okej utan flambering, stekt ägg och rödbetor och bara pulvermos.


Tv kväll som vanligt som fick avslutas med Sofias änglar.. 

Lasse och Olga sov gott i soffan

  

Så jag smög mig upp och gjorde mig i ordning för natten i lugn och ro.


Imorgon blir det en tur till pappa.






Av Rehn/Hornesjö - 24 september 2019 06:28

 

Eftersom vi inte kunde åka iväg innan vi fått en leverans som vi väntade på så gick Lasse ut och jobbade på tomten.

Själv satte jag mig vid symaskinen, det var längesedan jag satt där men ville sy några nya täcken till hundarna.

Vid 11-tiden kom vi iväg till Tumba för att handla virke, men det var dom på Öland, tomt i de flesta fack.. åkte då vidare till Bahaus och där var det bara brasved av det som fanns inne och bra mycket dyrare än på Byggmax.. När vi ändå var på gång och hade släpet på så fick det även bli en tur till Hornbach och där äntligen fanns det vi sökte.


Det tog lång tid att plocka och lasta på kärran och jag som inte brukar vara hungrig kände att vi måste komma iväg hem snart.

Hem igen och jag lagade lite lunch av rester från gårdagens middag.

Var bara tvungen att få sätta mig ner en timme och lyssna på min spännande bok.


Dagen gick fort och även idag fick promenaden utebli på grund av mitt i dag knä.

Middagen idag fick bli en helt vanlig räkmacka 

Sen blev det Två som vanligt

Klockan är nu kvart i nio och jag orkar inte skriva mer i kväll.

   

Av Rehn/Hornesjö - 23 september 2019 20:13

 

Så var det måndag igen.

Idag ska jag inte lägga ner något jobb på våra hundar när det gäller pälsvård.


Tog en tur till Dollar Store för att handla lite rengöringsmedel och hundgodis.

Sen en tur till Byggmax   för att handla lite till kommande bygge.

Lite i magen skulle vi ha innan Lasse satte igång.

Och naturligtvis var hundarna med.

Eftersom solen sken så kunde jag inte låta bli att sätta mig ner och lyssna på min bok och blev sittande i två timmar.

Lite Nosework i garaget blev det för både Yra  och Z.


Vid 16.30 kände jag äntligen för att gå in och laga till lite mat.

Kvällen fortsatte som vanligt fram till klockan 22.00 då jag kände för att lägga mig i sängen och kanske kolla lite tv igen eller lyssna på radion tills jag somnade.

Så nu avslutar jag bloggen för ikväll.

God natt 


Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards