Alla inlägg under januari 2020

Av Rehn/Hornesjö - 31 januari 2020 07:12

Fredag igen

 

Vaknade strax efter fem och lyckade hålla mig kvar i sängen till klockan kvart i sex.

Hade kollat på övervakningen direkt när jag vaknade vid och det var lugnt på

undervåningen. Olga gick inte ut och kissade vid senaste rastningen i går kväll så jag trodde att hon skulle vakna tidigt för att behöva gå ut. Men jag såg att även hon sov så gott tillsammans med killarna.

 

Den här bilden tog jag när vi var och handlade igår.  Fyra stycken ligger vid ytterdörren och väntar på oss medan Olga sover hårt för sig själv.

Har svårt att släppa tanken på Olga och måste kunna kolla lite på hur hon mår när vi inte är hemma..


Lasse steg upp vid kvart i sju och släppte ut hundarna för morgonens kissning. Det var ingen brådska för Olga 

fast hon inte hade varit ute sedan klockan 8 på kvällen. Men hon var på benen i alla fall och med viftande svans.

Idag var det återigen en dag för mig och Yra 

och hon är taggad inför vad som väntar henne. Innan Carin kom för att hämta oss så hittade Yra ett gosedjur som hon kunde tänka sig att ta med sig.

Som vanligt var vi fem stycken med våra hundar, men idag var vi i stället i Vårstastugan och det var ganska svåra gömmer.. Yra var jätte duktig på inomhus söken som både var kluriga och många.

Utomhus gick så där med de tre första söken, men de två sista gick galant.

Eftersom Carin hade några saker att uträtta så kom Lasse och hämtade mig.

Idag hade han lite idéer på middag och ville ha ett 70 tals tema med ostfondu.

Handlade det lilla vi behövde och åkte sedan hem och påbörjade fredagen med en liten skön whisky stund.

 

Det blev en liten whisky (6 CL) med massor av is, lite ölkorv och rökt polsk korv.

Tittade på ett gammalt program från Böda camping och längtan efter sommaren blev ganska påtaglig.

Lasse hade ju en annan längtan och ville tillbaka till 70-talet och längtan efter en god ostfondu. 

Det var ett tag sedan jag hade detta recept i huvudet, så det blev att leta bland gamla recept som jag ofta använde på den tiden.

 


Lite mer pyssel än vad jag kommer ihåg, eller kanske var det åldern som då var annorlunda.

Kvällen fick fortsätta framför TVn

Talang är ju alltid kul att se.

Godnatt

Ia










 
 
Av Rehn/Hornesjö - 30 januari 2020 07:51

Torsdag och lite kallare.

Igår blev det iallafall några mer steg än dagen innan.

Natten kändes ganska bra och sovit hade jag gjort i ett sträck från  strax efter halv ett fram till strax före halv sju så detta får man nog kalla för en bra natt.

Idag öppnade vi vår 20:e Triss lott och ingen vinst i dag heller. Alltså 600 bortkastade kronor på ingenting. Undrar varför vi fortsätter med detta, men man hoppas varje dag på en vinst.

Försökte mig på en långsammare ensam promenad med Olga, men vi kom inte alls långt innan hon satte sig ner för att kissa och sedan ville hon vända hemåt igen. Men då är hon nöjd och glad men lite förvirrad.

Åkte iväg till Dollarstore för Lasse ville bunkra plastpåsar och lite annat.

Sen till Tumba polisen för att hämta Nosvästen. Men när vi kom dit så stod det att    att de öppnade 12 på torsdagar.


Hem och jag gjorde en repris på gårdagens lunch

 



Sen när klockan var ca 13 så åkte vi till baka till Tumba men det visade sig att det inte hade kommit några västar ännu.


Hem och gick en tur med alla utom Olga.

Snart tyckte hundarna att det var dags för deras middag, men klockan var bara kvart tre så jag ville dra ut på tiden, men de höll inte alls med, så det var jag som fick ge mig.

Fick för mig att ta en promenad med Z och Yra  och hade precis kommit utanför tomten när jag ser blåljus fladra mellan husen.

Det är en polisbil som snabbt försvinner upp mot ängen. Jag vänder in med hundarna och lusten att gå ut med hundarna har försvunnit.

Det fortsätter med att komma ytterligare en polisbil, snart kommer båda tillbaka och den ena tar gångvägarna ner mot Slagsta och den andra mot Hallunda.

När jag sedan står vid spisen för att steka potatisbullar så är även helikopter ovanför vårt hus.

Men vad som hänt vet vi inte.

Vi har nu kommit fram till middagen

 


Kvällen går vidare och hundarna får nöja sig med tomten.

Nu är klockan 23.30 och jag ska försöka sova.

Ia





.








Av Rehn/Hornesjö - 29 januari 2020 12:46

 

Hade inte så mycket att klaga på när jag vaknade

Full fart som vanligt på hundarna och idag lyfte Olga på svansen när hon viftade på den.

Ville iväg tidigt för att handla, gillar inte massa folk som stressar runt mig.

När vi kom hem så hade Anticimex ringt för att komma hit.. nu blev det på måndag och hoppas vi slipper se några råttor innan.

Gjorde lite lunch som vi åt framför TVn för att se Hem till gården.

Kycklingburgarna var inköpta på Supergrossen, så dessa var bara att steka

 Men majonnäs gjorde jag själv med mycket vitlök.

Släng dig i väggen McDonald, de här var bra mycket godare än de jag äter hos er.

När vi skulle ta en promenad med hundarna så hade det börjat regna.. Tog då bara med oss Z och Olga.. men idag visade Olga för fösta gången att det var jobbigt att gå. Så bara efter ca 100 meter så var jag tvungen att vända hemåt igen och det blev med myrsteg.. men glad var hon i alla fall och tog godis under vägen.. 

Men det börjar kännas i magen när jag ser henne inte vara som hon brukar vara.

Men måste inse att hon är gammal..

Middagen idag blev fisk till Lasse och räkor till mig.

Som vanligt på onsdagar var det mycket på Tv.

Nu är klockan 23,30 och jag ska snart hoppa i säng

Ia





Av Rehn/Hornesjö - 28 januari 2020 07:18

 

En ganska bra natt blev det och jag kände mig helt utsövd när jag slog upp mina ögon klockan kvart i sex.

I dag var det Karl och då ville pappa bjuda på pizza.. och han ville komma till oss.

Men innan dess var vi tvungna att åka till centrum 

Ingen bra dag för mig i detta väder. Tänk att kroppen ska behöva jävlas bara för att det är oväder.

Pappa kom vid halv ett och hade med sig en stor god Pizza från första pizzerian för 50 år sedan i Midsommarkransen.

 

Sen blev det fika och lite mer prat innan det var dags för pappa att åka hem till sitt.

Lasse hade satt in en brasa i kaminen för att jag skulle få upp lite värme i kroppen. Tyvärr är det svårt när vädret påverkar min fibromyalgi för då ligger kylan på insidan av kroppen.

Hade planerat middagen men när kvällen närmade sig så orkade jag inte stå vid spisen.

Det är då dessa färdiglagade rätter är guld värt och finns oftast i min frys, men sällan blir uppätna.

Men bara tina upp dessa i micron brukar inte smaka gott, därför valde jag denna dag att tillaga varsin låda med grillad kyckling filé i grönpeppar sås i ugnen

 


Rätten blev riktigt god och grönpeppar såsen var nästan som min egen, men lite väl stark i Lasses smak.
För en gångs skull såg även maten lika god ut som kartongen utlovade.

Tänk om hundar kunde pratat och berätta hur de mår.. att Olga inte mår 💯 det är lätt att se, men inte sämre än att hon inte orkar vara med på allt som bjuds och i morse sprang hon runt med en leksak i munnen.

Hon dansar runt när maten ska serveras och äter med god aptit. Men så kan hon bli helt stilla och bara står mitt på golvet och stirrar på ingenting, så kan hon stå i flera minuter innan hon sätter sig ner.. tror att hon har blivit senil.

Ja sånt är livet när ålder tar ut sin rätt och det gäller oss alla.


Kvällen börjar närma dig slutet av Alla mot Alla och efter det är det bara en tur ut på tomten med hundar för nattkiss .

Så nu säger jag godnatt

Ia 





Av Rehn/Hornesjö - 27 januari 2020 07:44

 

Så var det åter en ny vecka.

Natten blev ganska jobbig med värk i knät, men det var nästan väntat efter den långa promenaden.. men det var det värt, för det var en sån härlig promenad.

Glömde att berätta att igår morse så hade vi fått fångst i en musfälla och en råttfällan och råttan var ordentligt stor.. Lasse satt direkt ut nya fällor på tomten och det tog inte många minuter innan en ny stor råtta visade sig, men den gick inte i fällan, så Lasse kontaktade direkt Anticimex.  

Äckliga är de och jag vill inte ha dem på tomten.  Om människor kunde tänka lite när kastar sina sopor, likaså när de äter snabbmat bilen och sedan bara slänger det utanför innan de åkte vidare.

En tur till Hallunda var vi tvungna att åka.


Lasse skulle till Tele 2 butiken för att få hjälp med att ställa om sin mobil som slår av hela tiden.

Såg lite annorlunda ut i butiken och vi båda säger "har ni möblerat om". Både killen och tjejen smålog lite och Lasse lämnar över sin mobil till killen och ber om hjälp. Han tar emot den och försöker hjälpa Lasse, samtidigt kollar jag på väggen och ser att det stå Elon ljud och bild, inser att tele2 inte är kvar utan detta är en ny butik.. hur sjutton kan vi ha missat detta i ett centrum som vi är nästan dagligen.

Ännu värre är när han talar om att de har funnits sen i november.

Tyvärr fick han inte mobilen att fungera


In på Supergrossen för att handla och idag kunde jag inte motstå Lasses blick på semlorna som var extra billiga idag, bara 20 kronor för två stycken.

Hem och satte på en kastrull med mjölk, för ska jag äta en semla så ska det vara en äkta hetvägg.

God bulle, bra mandelmassa men alldeles för mycket grädde.. men kunde ändå inte motstå denna och åt och mådde illa. 


Såg sedan Hem till gården innan vi tog hundarna på en promenad.

Olga blev kvar hemma och märkte nog inte ens att vi gick iväg för hon sov lika gott när vi kom hem igen.. Känns så ledsamt att se henne inte må bra.  Det enda som hon fortfarande gläds över är maten och den äter hon med god aptit.


Dagen gick och snart var det dags för middag

Det fick bli pasta carbonara ikväll och det var gott vill jag lova.

Fanns inte så mycket att de på Tv denna kväll men en gammal repris med Robert Gustafsson var inte så dum.

Inte riktigt slut när jag avslutar bloggen.

Sen får kvällen avslutas med Alla mot Alla.

Ia  






 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 26 januari 2020 07:54

Vaknade som vanligt alldeles för tidigt.

 

Även denna dag var det varmt tidigt på morgonen. Men någon sol ville inte visa sig.

Eftersom jag inte känner mig 100 procentigt frisk så orkade jag bara ta en hund och det blev Z, med mig idag och Lasse fick själv välja vilken han skulle ta med sig och valde då Zlatan för han är ju yngst och behöver mest social träning bland andra hundar och människor.

Idag var det Gärdet med omnejd som vi skulle vara på.

Mitt knä är ju inte alltid med och det kändes lite tveksamt när vi satte oss i bilen, men vad sjutton klart jag skulle klara detta, det var bara något jag hade bestämt.

Började med som vanligt att alla glada cocker träffades vid parkeringsplatsen, det var en del småttingar med denna dag och det är ju så härligt att se alla glada svansar.



Först blev det som vanligt att alla alla som idag var 21 stycken cocker  släpptes lösa på den stora ängen på Gärdet, ny är det ju inte bara cocker är utan det kom alla möjliga raser som ville vara med och leka.


Efter en massa lek så blev det lite träning med kontakt, sitta kvar och även ligga kvar, meningen var att det även skulle bli en träning med att alla skulle stå i ring och vi skulle gå sicksack mellan varandra, men ställa upp 21 cocker med hundar och mattar tar både tid och plats så detta fick vi helt enkelt låta bli.



Sen blev det en härlig promenad på ca 2 km och sedan fika paus


Nu var det ungefär 2,5 km att gå tillbaka till bilarna.


På hemvägen passade vi på att handla hundmat på Dollarstore

och sedan hem för att släppa ut de som varit hemma och sedan sätta oss ner för att se på tjejernas skidskytte och det slutade ju bara så bra det kan med att Ebba tog guld.

Det bästa med allt var att mitt knä klarade denna rätt långa promenaden, men sen var det stopp när jag hade satt mig i bilen och vilat benet ett tag, så när vi skulle gå ur vid Dollarstore för att handla då hade benet låst sig ordentligt och det tog ett bra tag innan jag kunde stödja på detta.

Men hur sjutton ska jag klara detta, kan ju för sjutton inte allt vara på språng.

Handla klarade jag inte att göra så kvällen middag fick bestå av både det ena och det andra som fanns i kyl och frys.

Hundarnas belöningsköttbullar fick duga.

 

Köpte hem en stor påse mamma Scans köttbullar till jul, men det gick inte åt många så jag frös in dem och har sedan bara tagit ett par då och då när jag ska jobba med hundarna.

Men med brist på annan mat fick dessa duga även till oss och med gräddsås så blev det en ganska god middag.

Tror inte att det blir så mycket mer att skriva om denna dag.

Ska nu snart se Farmen och sen får jag se vad som händer innan sänggående.

I morgon är det ny vecka igen.

Ia





 

 
Av Rehn/Hornesjö - 25 januari 2020 07:59

 

Morgonen kändes bra. Även denna morgon var det en vacker soluppgång som visade sig bakom träden vid Slagstavägen.

Detta väder ger mig bra energi och detta hade jag gärna tagit vara på direkt, men Lasse ville till Jula eftersom det var Jula helg och man fick 100 kr i rabatt på inköpta varor för 100 kr och detta ville Lasse nyttja.

Båda hade vi vissa saker som vi visste. Present till Dino skulle vi handla och rått -fällor eftersom vi i går såg en råtta på vår tomt.

Men att komma upp i 500 kronor när man inte behöver något var inte lätt och det slutade med att det blev ved för att få ihop varor för 500 Kr.

Hem och solen strålade så det blev att sätta på grillen.

 

Det blev en bra stund i solen innan den skymdes av molnen.

Sen blev det tyvärr Tv och skidor som fick ta tag i dagen.

Bestämde mig för att lyssna på en bok, då jag gick upp, letade reda på någon som passade, la mig på sängen vid halv tre för att lyssna, vaknade kvart i fyra och har inte en aning om vad den handlade om.

Måste betyda att det inte var en bok för mig   

Middagen i kväll höll på att bli helt misslyckad.

Ser ju ganska okej ut på tallriken men innan den kom dit så hade jag tänkt kasta allt och ta en soppa i stället

Fick för mig att fritera räkor i Air frysern

Medan dessa stod på så kokade jag ris, stekte kött och grönsakerna.

När jag öppnade air fryser så var det bara en stor klump och frityrsmeten låg på botten.

Skit skit skit var bara enda jag kunde få ur mig.

Plockade upp de torra räkorna det och gjorde en ny frityrsmet och friterade i en kastrull.

Allt gick i alla fall att äta.

Såg stjärnorna på slottet och jag måste nog erkänna att Pernilla Wahlgren gjorde en toppenkväll.

Sen fick det bli i alla fall början på Morden i Midsomer som började sent och jag gav upp vid halv 12 och släkte Tv.

Nu ska jag sova.

Ia

 

 

 

 









Av Rehn/Hornesjö - 24 januari 2020 07:40

 

Så blev natten.

Att den inte blev så bra berodde på mitt knä.

Har på grund av att jag inte mått så bra den senaste veckan varit ganska lugn och detta gjorde knät gott. Men igår ville jag ut i det fina vädret och att promenera utan hund är inte så bra. Valde att ta Z i kort koppel för att slippa rycken. Men inte hjälpte detta. Rycken kom hela tiden och bara efter en kort stund så kändes det i knät.

Älskar denna tjej och hon är både lydig och duktig i det mesta, men koppel promenad fungerar inte vad jag än gör.

Men idag är det fredag och då är det Yras och min dag.

Blev hämtad av Carin strax efter halv 10 för att åka till klubben och rigga sök till gruppens hundar.

Yra var som vanligt taggad när hon kom ut ur bilen.

Tre hundar innan oss hade sökt bra och nu var det Yras tur att visa mig var doften fanns på de sex stationer som fanns idag.

Började med sök på handikapps toaletten och Yra var så triggade och svansen gick som en propeller innan hon kom in. Det var två dofter och hon klarade allt inom 2 minuter.

Sen blev det boden och den tog hon direkt.

Sen kafé delen med en doft och även denna tog hon direkt. Sen var det köket med två dofter. Den första var inget problem, men sen var det en dold mellan två lådor och det var lite svårare men hon hann i alla fall inom 2 minuter.

Kontoret och det tog hon direkt.

Sen två dofter i stora rummet och den första som låg ganska lågt hittade hon direkt. Den andra var ett högt och lite svårare. Men hon fixade det med hjälp av att jag lyfte henne när hon markerade.

Hon var i alla fall snabbast idag av de fem som jobbade 

Carin och jag avslutade dagen med en kortare promenad med hundarna.

Hem och lämnade av Yra och packning och sedan i väg till Maxi för inköp av lite smått till kvällens tänkta middag.

Kom hem strax före halv fyra och kände att jag måste ha något i magen.

 

Grillade varsin Bratwurst för att stilla hungersuget.

Blev så himla sugen på Tacos när jag såg Sveriges Mästerkock senast så detta hade jag planerat inför kvällen.

Så det var vad det blev till kvällen.

Klockan 20 ringde det på grindklockan och det satte igång alla hundarna, utanför stod en bil och Lasse gick ut för att kolla vem det var.. Det var ett blombud, killen kunde varken svenska eller engelska men visade en lapp att det var blommor till Hallunda gård..

Lasse försökte förklara vägen upp till gården, om Törnqvist får sina födelsedagsblommor, det återstår att se.

Kollade på Talang men det var inget vidare denna dag och förstördes helt av en kille som mixade ihop en massa äckel för att dricka.

Det kallar inte jag för underhållningen.

Känns som om det bästa vore att få gå och lägga mig fast klockan inte ens är tio 

Haha får se vad det blir, men bloggen lägger jag ner för denna dag.

IA



Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards