Direktlänk till inlägg 12 februari 2020

Sagan om Olga

Av Rehn/Hornesjö - 12 februari 2020 10:00

Även den vackraste sagan har ett slut.

Du föddes den 9 juni 2007  på Öland och var den finaste valp jag sett. 

 

Men redan efter några dagar så trodde jag att vi skulle mista dig. Din mage växte och du såg ut som en liten boll. Kände att något var fel och inte verkade du kunna bajsa. Men du åt och ökade i vikt och egentligen var det magen som oroade mig mest. Du växte även mycket långsammare än dina syskon men blev min stora favorit.

Pratade med veterinären om den stora hårda magen och hon föreslog att jag skulle avmaska dig med en dunderkur och det visade sig att du var full av maskar. Detta gjorde susen och magen blev mjuk och fin. Men du var fortfarande den minsta och sötaste i hela kullen. 

 


När det var dags för att börja ta emot valpspekulanter så föll alla för just dig lilla Tjorven, det var det vi kallade Olga för.  Men jag hade redan bestämt mig för att ingen skulle få köpa dig för du var min lilla dröm. 


Det jag redan såg hos dig som nyfödd visade sig vara riktigt. Du fortsatte hela livet att vara den bästa av de bästa och den dagen du tog ditt Championat var jag riktigt lycklig.

 

Det var inte många gånger som du inte vann och vi var lika lyckliga varje gång. Dina steg i ringen var helt underbara och du liksom bara flöt fram

       

Din pappa Opus visade sig vara den bästa hane som fanns och av de två vi har sparat och är det just du Olga och din halvbror Qling och båda ni har visat sig bli precis vad vi önskade

   

Det var med glädje vi fick visa upp er i Avelsgrupp och bli 2:a av många många raser .. 

Att du även blev den bästa mamma   till de 3 kullar du fick kunde vi också se och även där gick linjerna i arv från Opus och du fick valpar som blev vinnare

 

Men som sagt de vackraste sagor har ett slut och så blev det även för dig den 6 februari 2020




Du hade blivit lite förvirrad de sista veckorna och fast du var med som vanligt så var du dig inte lik..

Du kunde liksom frysa fast mitt i en rörelse och så stod du bara och stirrade rakt fram tills man tog i dig och då började du som vanligt vifta på svansen. 

På onsdagsmorgonen när ni alla fick varsin brödskiva och du tog den    men sen var det som om du inte riktigt förstod vad du skulle göra med den. När jag sedan tog den ur din mun och bröt den i mindre bitar så började du gladeligen äta upp den.  Det var sådana här små saker som gjorde mig orolig och jag såg att du inte var som du brukade.  Så denna dag tog jag mig för att ringa till veterinären för att de skulle ta en titt på dig och vi skulle få komma på torsdagen.  

På torsdagsmorgonen var du som vanligt och denna film är tagen bara 2 timmar innan du somnade och jag då tyckte att du verkade helt okej. Vid 7-tiden fick ni alla varsitt baconlindat ben att gnaga på och du tuggade även på detta och verkade vara nöjd.  När vi sedan satte oss vid matbordet för att äta vår frukost låg du som vanligt under bordet tillsammans med din flock.

När klockan sedan var halv nio så var det dax för frukosten och jag gjorde klart era fem skålar för att ni skulle äta.

Men idag ville du inte ha din mat och jag tog då fram en köttbulle i stället och den tog du direkt och tuggade i dig, men sen fick det vara bra. Du gick sedan in på toa för att dricka vatten och jag ser hur du kryper ihop mellan bastun och toastolen   och tänker att du kanske vill sova. Fortsätter att kolla till hundarna som håller på på att nästan bli klara.  Lasse öppnar dörren och släpper ut hundarna och jag går in till Olga för att se om även hon vill gå ut, men inser att hon inte längre lever.

Blir så ledsen, men inser samtidigt att du lilla vän har valt detta och kanske har du förstått när jag pratat med din husse om att jag var orolig för dig. Medan jag ringer till veterinären för att berätta vad som hänt så gör din husse fint för dig   och tänder ett ljus och sen får vi alla ta farväl innan vi åker till veterinären och lämnar dig för kremering.

 


Men nu är ditt liv slut och du får lämna över till de som finns kvar.

Vår nya lilla stjärna Z är inte släkt med dig, men jag ser så mycket av dig i henne.



Zlatan som du älskade är dig så lik och jag har flera gånger tagit fel på er två.


Din bästa vän Qling är nu ensam veteran i huset


Yra får nu ta över din roll som äldsta tik.


Vi glömmer dig aldrig.

Din matte och husse



 
What do you want to do ?
New mail
 
 
Diana

Diana

12 februari 2020 11:44

Jag beklagar verkligen sorgen. Men tänk vilken skön död, att få bara somna in hemma. Sov Gott lilla hund...

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Rehn/Hornesjö

19 februari 2020 08:00

Tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 29 mars 08:17

Så var det påsk även detta år.         Så såg det ut denna morgon. Var nog ganska bra och när appen visar grönt så blir jag glad. Hade en del saker på agendan så det var lika bra att sätta igång direkt på morgonen. Måste upp en tur till W...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 25 mars 22:48

Måndag   Åter minus på termometern.            Natten visade sig bli ungefär som jag hade tänkt mig. Lite djupsömn och många avbrott. Men ganska okej ändå när det är plus på ANS     Kunde inte låta bli att ta en ny bild på blomman ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 21 mars 08:43

Torsdag   Lite bättre denna dag, men fortfarande grått och trist.         Så såg min natt ut.  Mådde inte alls bra idag. Ont i lederna och känner mig allmänt dålig.  Satte mig ner för att kolla på Glamour och då passade vår hungrig...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 18 mars 08:43

Måndag     Idag var det kallt igen, men solen sken och det gör mig lite glad.         Jaja, natten blev som den blev.   Tänkte lite extra på Qling idag eftersom det är 5 månader sedan han lämnade oss.  Livet med hundarna har blivit helt...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 14 mars 10:03

Torsdag   Fortfarande visar termometern att det går åt rätt håll. Natten kändes bra och jag var upp för att ordna mitt urinprov vid 6 tiden.       Fanns väl inget direkt att klaga på denna morgon. Började dagen med att se på Glamour efte...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Skapa flashcards