Alla inlägg under april 2020

Av Rehn/Hornesjö - 30 april 2020 09:53

 

Så var var det en ny dag. Natten har varit lite bökig för Yra, hon har varit orolig och bytt plats hela tiden och det gjorde att jag inte kunde koppla av riktigt, men lyckades i alla fall få till några spridda skurar med sömn.

Det är ingen vanlig Valborg då vi normalt brukar äta gott och sedan gå och kolla på en brasa. Men som sagt inget är som vanligt.

Laddade i alla fall slökokaren med entrecoten som blev som en skosula på grillen, men i slökokaren kan inget misslyckas.

Gick upp till övervåningen och satte mig på golvet i valprummet och masserade Yras rygg.

Klockan var strax efter halv 11 då Yra går ut rummet, jag tar fram mobilen för att kolla om det blivit någon film på Yra och mig när vi satt på golvet. Hör något pipa och tänker att Yra hittat ettpipdjur, men det är den första valpen . Inte ett spår av att hon fött för det hade hon redan städat.

Blev lite full i skratt för det var precis så här som Yras mamma Nellie gjorde när hon födde.

Så var man fast, nu blev det bara valpning och sitta vid bädden och njuta av dessa små.

Den sista valpen kom klockan 15.30 och det blev 3 hanar och två tikar.

Eftersom man aldrig vet vad som händer med dessa små liv så tar vi det lugnt första veckan och av alla som önskar valp då är det bara en bråkdel som man kan glädja med en.

Trött var jag och Lasse fick laga middagen som blev plankstek

   

Lite annorlunda då plankan ut, men det smakade bra.


Sen tog denna dag slut för jag kände att jag måste få sova någon timme och då fick Lasse ta övervakning av valplåda.

Sen sov vi någon timme var och då kommer det nu att fortsätta några dagar.

God natt från lilla familjen

 

I morgon är det maj

Ia



Av Rehn/Hornesjö - 30 april 2020 07:23

Idag är det onsdag och vi var tvungna att åka iväg till Kungens kurva för att handla hundmat

 

Men idag skulle vi få en leverans från Telia med den nya boxen och de skulle komma mellan 10-15 så vi kunde tyvärr inte åka innan de hade varit här.

Lasse fick för sig att planera om med lite stenpartier och tog med sig alla hundar utom Yra som ville stanna inne med mig.

 


Även jag ville ha något att göra och hade ett paket jäst kvar som datum hade passerat med ett par dagar.

Lika så bra att ta vara på detta.

Fick för mig att leta recept och hittade ett där man skulle ha farinsocker i fyllningen och så fick det bli.

 

Efter ca 1,5 timme var bullarna klara för frysen. Det blev 50 stycken halvklara, precis som jag vill ha för att det ska vara nybakade bullar när de bjuds på.

Vid 11,30 kom PostNord med vårt paket och eftersom klockan då närmade sig Hem till gården så bjöd jag Lasse på mjölk och nybakade bullar. 

Sen blev det en snabb tur till Kungens kurva för att handla färskfoder.

Vädret bjöd både på sol, regn och snö denna dag, men lite ute blev det i alla fall.

Hade inte planerat något till middag men det fanns både pasta och köttfärssås kvar att göra en ny gratäng av.

  och så fick det bli.

Undrar hur dum jag är som fick för mig att göra chokladpudding med vispgrädde

  fast jag vet att sånt ska jag inte äta. Kilona smyger på mig ändå



Yra låg i soffan med mig och kollade på Robinson   så när detta var slut så bestämde jag mig för att gå upp och vila en timme, kände att det kanske kunde bli en vaken natt med Yra.

  Redan när vi kom upp så var hon lite flåsig, om det bara var för att hon satte sig i bädden vet jag inte. För sedan la hon sig ner och somnade.. Lasse kom in och sa att klockan var nio, men jag kände att jag behövde få vila klart.

Vid kvart i tio så började Yra bädda, men mer blev det inte.

Men nu var det inte lätt för mig att somna om utan jag satte mig på golvet och gav Yra massage.

Vi får väl se vad som händer under natten.

Ia




Av Rehn/Hornesjö - 28 april 2020 06:14

Idag vaknade jag upp till regn och klockan var bara  04,15.

Någon som såg att jag slog upp ögonen var Yra, men jag klappade henne lite och så drog jag täcket över huvudet igen

Vaknade sedan till att det plingade till i min mobil och det var Yra som var inne i valprummet. Ganska roligt att kunna se vad det är hon hittar på fast jag inte är där.

Lite dålig skärpa blir det när det är mörkt i rummet, men ganska kul att kunna se vad det är hon hittar på.

Hon kom sedan tillbaka till vårt sovrum och pockade på min uppmärksamhet, ville gärna hoppa upp i vår säng, vilket hon inte får för jag vill inte att hon sedan ska hoppa ner och det då händer något galet.

Somna om det gick ju inte för nu hade jag även Z upp i ansiktet som ville att jag skulle klappa henne. Fick ligga med den ena handen mot henne och den andra hängande ned till Yra som också pockade på kel denna tidiga morgon.

När klockan var 05.40 så steg Lasse upp och gick ner för att öppna dörren till hundarna och sedan sätta in en brasa i kaminen.

Sen var dagen på gång.

 


Tyvärr blev det även denna natt alldeles för få timmar med sömn.

Vet inte vad jag ska hitta på för att åtminstone kunna få sova i sex timmar en natt.

Hände inte så mycket under dagen men fick i alla fall städat i ett av rummen och det kändes bra

Satt även ute lite fast det inte var speciellt varmt och sedan kom en gammal bekant förbi och snackade när hon var här för att leverera lite tidningar till en annan granne.

Ja det är sånt man får glädjas över.

Inte ens hundarna tyckte att det var speciellt kul ute denna dag och så här såg det ut för det mesta under dagen   

Hade tänkt sätta en deg och baka lite mer bullar, men det kom jag aldrig igång med.

Däremot fyllde jag slökokaren med köttfärs, lök, vitlök, italienska tomater och kryddor och så fick det putta i nästan 5 timmar.

Lasse fick välja mellan lasange eller färsk pasta till denna köttfärssås och jag visste ju vad han skulle välja  för detta är hans favoritmat.

Sen blev det TV för hela slanten fram till klockan 22,00 då jag bestämde mig för att göra kväll och gå och lägga mig.

Ia


 

 

 

 

 


 
 
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 27 april 2020 06:28

 

Idag var det mycket svalare och det hade till och med varit frost under natten.

Timmarna i sängen blev inte längre än i går men inatt var det i alla fall mer djupsömn och man får som sagt vara glad för det lilla..

 

Det enda ord som hela tiden upprepas så fort jag sätter på radion är "CORONA".

Nog har detta satt sina spår.

Oro, deppig, orkeslös är det som drabbat mig mest och så detta okynnes ätande av ostbågar till ett glas vin. Det har verkligen satt sina spår på min kropp också så idag när jag ställde mig på vågen fick jag bevis på varför mina kläder har suttit hårdare än normalt. Har ökat 4,1 kg sedan 1 januari.

Så nu är det ett måste när ostbågepåsen är slut att allt sådant är förbjudet.

Egentligen skulle jag vara stenhård och kasta det som finns kvar, men det är jag för snål för att göra och inte äter heller Lasse upp dem.

Vad jag saknar mest är mina långa härliga promenader, men som det är med benet så fungerar detta inte, så det är bara att säga ordet "nej" när det gäller något att stoppa i munnen.

 För att ha något att göra så tog vi släpkärran upp till Hornbach för att köpa grus till tomten.

Det var inte så mycket besökare på driven men desto flera fordon som stod placerade i gångar så man fick kryssa sig fram och kände att det var tur att vårt släp inte är lika stort som det förra vi hade.  Framme vid stenbåsen så visade det sig att det var alldeles tomt. Bara att tränga oss ut igen och en lite svärande gubbe som inte gillar att köra med släp.

Bara att åka hem igen och köra in släpet på tomten.

Klockan hade nu precis passerat halv tio och vädret kändes ännu sämre än det jag vaknade upp till i morse.

   det är ju den här jag hade velat ligga i och ha det skönt. Men det blir väl bara en önskedröm det också, för vem säger att det blir en bra och varm sommar.

Något måste jag i alla fall göra så jag plockade fram en valphage jag köpte för flera år sedan på loppis för 30 kr. Satt ihop den och direkt var alla hundarna   där och ville prova.

Tog i alla fall en promenad tillsammans med Lasse, Zlatan och Z och det kändes skönt att röra på oss lite.

När vi kom hem så fikade vi för Lasse var sötsugen och hade bett mig att baka en kaka vilket jag inte behövde för jag hade kvar en i frysen sen påskafton.

Vi satt faktiskt kvar ute och fikade, men det var inte varmt.

Vid fyratiden var det dags för hundarna att få sin mat och därefter gjorde jag vår middag.

som fick bli en kycklingwok och ris.

Sen började vår TV att fladdra och sen låste den sig på 3:an. Jag trodde att det var fjärrkontrollen som gått sönder fast den bara är några månader gammal.  Men det visade sig vara Teliarautern. Så nu fungerade allt igen.

Kvällen fortsatte som vanligt framför TVn

Nu när klockan är 22 så ska jag kolla Frost. Så nu säger jag godnatt

 

 

 

 

 

 

 



 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 26 april 2020 08:34

Inte många timmars sömn denna natt. Får vara glad för de slumrande timmarna

 

Att bara sova djupt i knappt 1,5 timme och inte ens i sträck sätter sina spår och idag känner jag mig rätt seg.

Skulle behöva många sovtimmar innan valpning, sen vet man ju hur det blir de första 14 dagarna.

Idag var vädret inte det bästa, visst visade  sig solen lite då och då, men vinden kändes kall.

Men det blev bättre och även denna dag blev en utedag.

 

Hundarna sov mycket i solen och Yra börjar nu visa att det är ganska jobbigt.

Qling är nöjd när han få ha en leksak som huvudkudde.

Det fick även denna dag bli grillad korv till lunch.

Fortsatte att mest ta det lugnt i solen.


Funderade lite på vad vi skulle ha till middag och kom fram till kyckling.

 

Kycklingfilé i Expressen.


 


Lovar att det smakade gott.  

Sen blev det Bingolotto även denna söndag, men ingen vinst.

Sen Robinson som jag somnade till och då var dagen slut.

Godnatt






Av Rehn/Hornesjö - 25 april 2020 07:11

 

I Morse vaknade jag ännu tidigare än vanligt och kunde inte somna om.

Hade nog tänkt att lägga mig ett litet tag igen efter att jag gjort mig i ordning, men när jag kom tillbaka från badrummet så var redan Lasse nere och hade öppnat dörren åt hundarna.

Gick upp och gjorde lite i ordning i valprummet, mest för att jag inte hade så mycket annat att göra.

Frukosten var klar kvart i 7 och hundarna låg lugnt och stilla och tuggade på varsitt större dental ben medan vi åt.


 

Så länge matlusten är som vanligt så kan jag koppla av. 

Men nu är i alla fall det viktigaste på plats i valprummet  så jag frågade Yra om hon ville komma upp och kolla


Visst ville hon det, tog sin höna med dig upp och placerade denna i bädden  


Undersökte sedan bädden ordentligt  

innan hon bestämde sig för att ta sig in en tupplur.

 

Allt verkade helt lugnt hemma vilket jag hade full koll på från bilen.

Själv vill jag inte gå in i några affärer utan håller mig ute nedan Lasse absolut måste handla vissa saker.

   


Bilar och folk finns det överallt.

Lasse handlade ett par saker på Rusta och ville sedan till Bauhaus för några klammer. Men som tur var så fanns det inte en enda parkeringsplats så han bestämde sig för att ta Hornbach i stället, samma sak där, inte en parkeringsplats i sikte och jag fick honom att inse att det går bra att vänta tills på måndags morgon med dessa klammer.

Hem och fortsatte med poolen tillsammans med våra hundar

      som alltid finns vid vår sida.

Sen blev det ett par korvar på grillen

  Lasse ställde fram varsitt ölglas men när korvarna var klara så var det så isande kallt att det var svårt att hålla i glaset.  Bara att flytta in och äta korven.

Men vädret blev bättre och ute blev vi och fortsatte med poolen. Nu var det aggregatet som skulle på plats.

När jag höll på där då ser jag pappa komma gående från parkeringen på andra sidan.s

Eftersom vädret tillät så var det kul att äntligen få bjuda på fika och goda kanelbullar.

Några som verkligen uppskattar besök av morfar är hundarna. De vet att det alltid finns något för dem.

Vi fortsatte att vara ute när pappa hade åkt.

Hundarna var som vanligt med. Yra och Qling sov gott men de andra två kunde inte koppla av utan måste stoja runt våra ben.


Kände i alla för att laga någon mat då det fick bli pizza och ett glas vin.

    framför TVn.

Kändes så kallt inne så Lasse var tvungen att sätta in en brasa i kaminen.

TV kvällen fortsatte till 00.30 då morden i Midsomer var slut.

  fick väcka denna tjocka lilla dam som låg helt utslagen på köksgolvet.

Men hon följde i alla fall med upp till slut.

Så nu är alla på plats och klockan är strax efter 01.00

Godnatt





     




Av Rehn/Hornesjö - 24 april 2020 09:00

 

Idag var det lite svalare ute och fast det var ganska bra temperatur så frös jag. Man vänjer sig snabbt med värme och hoppas att det ska fortsätta så hela sommaren.

 

Klart att jag måste vakna före halv sex även denna dag. 

Kände mig inte alls redo att gå upp men inte heller att ligga kvar och vara onyttig.

Var ju tvungen att åka en tur till Hallunda för att handla det viktigaste. Så klockan halv 8 bar det iväg.  Lasse tyckte att vi skulle åka till City Gross eftersom vi inte hunnit använda de 10 procent man får som priokund, men det ville inte jag.

 

Gick som vanligt fort att handla och naturligtvis fanns det en del som jag glömde.  Jag tycker att det är så jäkla jobbigt med denna planering och hela tiden behöva räkna ut vad som ska handlas hem.

Känner nästan för att handla hem snabbmat för några veckor och sedan inte behöva tänka på annat än mjölk, fil, smör och bröd.

Men det ska finnas plats i kylen och frys också. 

Nej nu har jag gnällt klart om Corona för denna dag 

 

När klockan var kvart i nio så var allt klart för att börja dagens normala vardagsärenden.

Vädret var väl inte det bästa idag, eller så dåligt var det inte, men solen uteblev för det mesta.

Passade på att fixa en pizzadeg och gick sedan ut till Lasse och bad honom ta fram den nya hundpoolen som vi köpte i somras och som fortfarande låg kvar i sitt paket.

 

När det hade gått en halvtimme gick jag in för att baka ut pizzan

 

Det blev med rester av grillspetten vi hade kvällen innan tillsammans med mozzarella, tomater och hyvlad parmesanost.

Degen hade jag haft extra mycket olja i för att få lite stuk av panpizza.

Sen gick jag ut medans denna gräddades i ca 20 minuter och hjälpte Lasse med poolen

 


Fick för mig att den var mindre, men det var 244 cm i diameter och 76 hög

Lasse plockade fram sitt stora tunga aggregat för att fylla ringen med luft, men naturligtvis var det ett munstycke som fattades och det tog ett bra tag innan ringen var så pass hård så att men kunde börja fylla poolen med vatten.

 

Men innan dess så blev det en pizza och öl framför TV för att se på Hem till Gården. Lovar att det blev en god pizza.

Sen började vi med att fylla vatten, men väldigt långsamt

  Blev lite besviken när jag såg att den tog så stor plats, men tanke var ju att jag skulle få plats med solsängen bredvid poolen och det kommer den att kunna när jag får den rätta massagepoolen för den är mycket mindre i diameter.  Men nu får denna duga och vad jag är mest ute efter på somrarna är ju vattenkänslan och bara få guppa på en madrass med händer och fötter i vattnet, duger bra för mig.

     


Det tog hela dagen att fylla denna och när klockan var 19 och Lasse skulle ställa sig vid grillen då var det nästan så vattnet var lite för högt.  Nu måste jag bara få tid att åka och köpa ett poolskydd för att skydda vattnet från massa smuts. 'Sen kommer nästa steg och det är att vi hoppas vårt sandfilter aggregat som var till den stora poolen, ska passa.

 Nu var det dags för middagen och medan Lasse stod vid grillen så råstekte jag lite potatis och gjorde en beasås.

 

Men så besviken jag blev denna kväll på köttet, nu var det väl lite Lasses fel som hade grillat det lite fel, men det var även så senigt..  Värre entrecote har jag nog inte varit med om.

Det konstiga var att när jag använde det första gången så var det till plankstek och då var det hur fint som helst.  Det blev i alla fall mycket rester till hundarna och de klagar ju inte på seghet.

 

Det blev lite glass senare med ett glas likör som Lasse hade hittat i vårt barskåp. Ganska gott var det fast jag normalt inte gillar likörer, detta var inte alls sött utan friskt och gott med pensionsfrukt.

 

Lets Dance började och jag hann med att se 3 par dansa innan jag slocknade i soffan.

Sen var det bara för mig att gå upp och göra mig klar för sängen.

I morgon är det lördag och det väntas bli sämre väder än denna dag, så jag får väl hitta på något här hemma,  kanske dags att jag förbereder valprummet.

 

Ia

 
 
Av Rehn/Hornesjö - 23 april 2020 11:58

 

Idag var det dags för årets oljebyte på bilen.

Lasse hade beställt tid till idag klockan 08.00.  Han åker ner till Mekonomen i Hallunda och får vänta på killen som ska öppna, han kommer klockan 8,20 .

Lasse lämnar bilen och börjar vandra hemåt.

Säger att den ska vara klar för avhämtning senast 12,00

Jag bestämmer mig för att försöka ta en försiktig promenad med Lasse när bilen ska hämtas .

 

Klockan 11 ringer de och säger att det fattas reservdelar. Vadå reservdelar, det är bara ett oljebyte som ska göras, de säger då att det är ett filter och nu ska bilen vara klar kl, 15.00

Nu var klockan 12 och jag gick in för ca  en halvtimme  för att se Hem till gården.

 

Nu har jag tappat lusten att följa med

Lika bra att fixa till en lätt lunchmacka och ett glas öl.


Det var varmt tyckte Yra, men hade i alla fall hittat en lite skuggig plats 




De här två är det fart på hela tiden.

 

Yra tycker att det är bäst att hålla koll. 

 

Kändes som jag inte hade gjort något på hela dagen men Lasse fick ändå gå ensam för att hämta bilen för jag vet ju inte riktigt om mitt ben klarar hela vägen.

 

När han kom hem så ville jag iväg till "gula huset" för att köpa vaxdukar till våra utebord. 

Det fick även bli systemet och utländska delikatesser för att köpa ägg.

 

I alla affärer gick det lätt att räkna de besökande, inga folksamlingar på något ställe och lätt att hålla avstånd

 

Satt sedan ute till klockan var 18,00 och det var dags för Glamour och efter detta blev det att göra en snabb middag på grillen och i fritösen 

 

 


Men vi fick sitta inne att äta för nu hade solen gott i moln och det kändes riktigt kyligt

Kvällen fortsatte med Tv och avslutades med mitt favorit program Alla mot Alla .

 

Det var final den kväll och de två paren var lika duktiga, men Erik och Lotta tog hem vinsten.

Nu kommer jag att sakna detta program, men hoppas de kommer tillbaka efter sommaren.

Hoppas även få sova gott denna natt.

I morgon är det fredag och tyvärr så måste jag iväg och handla en del så det får bli tidigt på morgonen.

Ia




 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Skapa flashcards