Alla inlägg under juli 2020

Av Rehn/Hornesjö - 28 juli 2020 19:21

Idag fanns det inga måsten för mig.

Morgonen började som vanligt och vi tog det ganska lugnt fram till klockan var 12 och Per hämtade Lasse för att köra honom till KS.

När de hade åkt så ställde jag Z på trimbordet och klippte ner henne ganska hårt. Nu skulle väl de som ser henne  att jag inte alls har tagit mycket, men då inser de inte vilken päls hon har.

Det småduggade lite så jag gick in och klippte till några munskydd. Kände att det är lika bra att gardera sig om de vill att vi ska använda sådana på Öland.


Lasse hörde av sig och berättade att operationen var klar och att han nu skulle försöka leta reda på ett ställe där han skulle fotografera sig, de hade hittat några flera fläckar som måste operas bort.

Någon Ölands resa till helgen blir det inte.

Lasse får inte åka någonstans och den 12:e Augusti  ska han tillbaka för borttagning av de nyupptäckta fläckarna och återbesök för den opererade armen.


Ingen av oss hade ätit något på hela dagen  så när Lasse bad om en timmes vila innan maten så gjorde jag en riktigt snabb middag med pulvermos och hamburgare. Vi satt även inne och åt denna ruggiga eftermiddag.

Blev inte så mycket mer denna dag

Men inser att vi får göra något bra av dagarna hemma i Slagsta.

Kanske kommer vi iväg någon vecka till Öland i höst .

  


Av Rehn/Hornesjö - 28 juli 2020 08:48

Så har det gått några dagar igen sedan jag skrev på denna blogg

Egentligen har det inte hänt mycket.'

Kommer man inte ihåg något så måste det i alla fall betyda att det inte varit något speciellt kul.

Det blev som vanligt en tur till vårdcentralen för omläggning av Lasses arm. Nu tror jag nästan han har träffat alla sköterskor som finns på vår vårdcentral och alla har varit helt suveräna.

Men fredagens middag var bra

     för det blev grillat och ganska enkelt med fläskfilé, men gott var det.

Känns lite annorlunda detta år för det händer liksom ingenting.. tänk vad många gånger vi har sagt att vi skulle ta Stockholm i stället för Öland under Juli månad och besöka lite platser och njuta av vår vackra huvudstad, men inte ens det har man kunnat göra fast man har varit hemma hela tiden.


Lördagen var lite rolig i alla fall för då fyllde vår son Per 50 år.  Nu blev det säkert inte som han kanske hade hoppats med ett firande, men i dessa corona tider håller man sig till familjen och så blev det i alla fall för Per detta år.

               

Eftersom det bara vara familjen som var samlad denna dag så höll vi inte så hårt avståndet.

Tror i alla fall att Per var jättenöjd med sina presenter. Hans storasyster Ann höll ett tal som hon hade skrivit och det var så bra så att mina ögon tårades.  Denna syskonkärlek mellan Ann och Per har alltid funnits.


När vi kom hem så blev det som vanligt en hundpromenad.

Så var vi framme vid söndagen och även denna dag blev som alla andra, vi satt mest still på tomten blandat med lite hundpromenader.

I kväll hade jag beslutat att inte grilla utan laga mat i köket.

Men innan så blev Lasse sugen på något sött och det hade jag inget hemma.  Men  så kom jag på att vi hade för länge sedan köpt två stora burkar med annans som jag hade tänkt ha till Pizza.

Kollade och insåg att det var nog lika bra att använda dessa nu för de var redan 1 månad sedan bäst före datum.

Grädde hade vi hemma och då fick jag för mig att göra något i glassmaskinen av detta

  sagt och gjort, slängde ihop annansburkens innehåll med 1 dl socker och 2 dl grädde och så ner i glassmaskinen för att se om det kunde bli en sorbet av detta.   Riktigt så hård blev den inte men mycket läskande och god.. Jag fick inte i min alla mina ananaser men det såg Lasse till att de blev uppätna.

Sen blev det middag    och det var inte så dumt det heller.

Så var helgen slut och i går var det måndag igen och då var det en del på agendan

Lasse skulle till distriktssköterskan för omläggning och jag skulle få besök av Åsa och hennes matte för att de ville ha lite tips på valptrimningen.  

Plockade fram allt och började med Zlatan eftersom bordet nu var framme i solen, men sen upptäckte jag att jag fått ett sms från Åsas matte att hon var tvungen att lämna återbud eftersom hon hade fått ryggskott.

Lite lunchmacka blev det med rester från gårdagens middag 

Tog det sedan ganska lugnt fram till klockan var kvart över fyra och vi skulle åka iväg med Åberlix till veterinären för hans 12 veckors vaccination

Alltid kul att komma med en valp för folk blir helt lyriska när de ser honom.

Allt gick bra och han fick massa beröm för att han är så lugn och fin.  De skulle se honom när han är på hemmaplan, fniss.

Fick reda på att även hans syster hade varit till veterinären och tagit sin spruta och sedan fått åka till Arken och bli lite fotomodell.

 



Middagen blev väldigt enkel denna kväll, hade två paket med någon pastarätt från Dafgård som jag värmde i micron. Vet inte om det var för att vi var så hungriga, men vi tyckte båda att det var så gott.


Per kom över och rekade lite tider med Lasse. Han är snäll och skjutsar honom till Karolinska imorgon när han ska dit och äntligen bli av med sin stora otäcka tumör som finns på armen.


Lite kvällspromenad blev det med Qling och Åberlix.









 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 23 juli 2020 08:26

I tisdags fick Lasse hjälp av vår son med att klippa häcken.. han har ju varit lite invalid de senaste veckorna och inte kunnat göra det som måste göras .

Det var ett ganska krävande jobb även för en stark 50 åring så det behövdes ett avbrott för lunch.. så vi åkte iväg och köpte pizza.. pappa kom på besök med vackra rosor till mig eftersom det hade varit Margareta.

Som tur var hade vi inte hunnit äta upp all pizza så det blev en bit även till pappa



Igår var en lite trögare dag.

Vaknade med ryggont, huvudvärk och frös som bara den.

Försökte i alla fall hålla igång så mycket det gick.  Plockade upp de få potisar jag satte i tre små hinkar och blev nästan förvånad över vad dessa givit.

Att ge mig ut för att handla skulle kännas fel när jag inte känner mig helt frisk.

Men nu hade vi fin potatis och jag hade även en förpackning med marinerad oxfilé som jag hade tänkt ta till helgen.

Lasse skulle till vårdcentralen för omläggning av sig arm så han fick då bara gå in och handla lite beasås.

 

Köttet var inte riktigt i min smak, men egenodlad potatis och vår egen rödvinsgele gjorde susen.

Avslutade middagen med en glass.


Sen var det meningen att vi skulle ta en promenad, men min kropp ville inte riktigt hänga med och kläder hjälpte inte mot min frusna kropp.

Men idag är en ny dag och man skulle kunna tro att det var jag som hade jobbat i trädgården för kroppen värker , men troligtvis har jag en sommar förkylning tillsammans med den envisa allergin som började visa sig redan i slutet av februari..

Men sånt är livet.

Bara bita ihop och göra så gott det går.


  


 

Även Åberlix hade lagt sig till rätta då jag ville inte väcka honom.




Av Rehn/Hornesjö - 20 juli 2020 07:50

 

Helt okej blev natten.

Så började dagen med sol och värme.

Tog det lungt fram till lunch då det bara blev varsin enkel macka.

Sen tog vi en tur till centrum för att spela en dagens dubbel.

Hem och tog det lungt ett tag innan jag fick för mig att plocka vinbär. Många år sedan vi var hemma vid denna tid och hann ta vara på frukten.

 


När jag hållit på ett tag så fick jag hjälp av Lasse.. hundarna fanns hela tiden vid våra fötter.

Klockan gick och ingen av hundarna visade att de var hungriga, så de fick vänta en extra timme.

Vår egen middag blev bara även idag en sallad

 

Det fanns även rester från gårdagens sallad.

Sen blev det en promenad med Qling för att han ska få röra sig ordentligt.

Avslutade kvällen med Maria Wern.

Ska vara på Animalen klockan 9.15 i morgon bitti.

Ia



Av Rehn/Hornesjö - 19 juli 2020 07:00

 

Det blev en bra natt mellan fredag och lördag 

Morgonen var strålande när jag gick ut på tomten med våra hundar och jag hade nog kunnat stanna ute hur länge som helst.

Egentligen var det inget som vi behövde handla hem men eftersom Lasse ville köpa nya trisslotter så passade jag på att i alla fall kolla lite inne på Maxi och lite blev det, handlade under 50 kr med min rabatt och en check på 25 kr.  Så lite var det nog länge sedan jag handlade för.


Meningen var att vi skulle ta hand om tomten denna dag, gräset växer och är alldeles för högt på både långsidan och baksidan, så Lasse tog i alla fall fram gräsklipparen för att börja, medan jag fixade till några lunchmackor

  hade även en öl kvar i kylen så den delade vi på eftersom vi redan hade ställt bilen i garaget.

Efter denna lunch så ville Lasse slappa lite i solen med sitt korsord och jag la mig i poolen och bara myste.

Inte sjutton kom vi igång med tomten denna dag, vi båda skyllde på värmen som denna dag var rätt tryckande och hade jag inte haft denna lilla pöl att slappa i så hade jag nog inte alls mått så bra som jag gjorde.

  

Lilla Åberlix vill leka hela tiden och det är så roligt att Z nu har börjat leka ordentligt med honom.

Klart när han hänger i hennes öron så har hon rätt att säga ifrån.


Dagen gick i rasande fart och när klockan var kvart i fyra så var det dax för hundarna att få sin middag.

Själv skulle jag bara ordna till en sallad till oss

 

Det passade bra i denna värmen.

Lasse hade varit till glassbilen i fredags så en glass efter maten blev det.


Kvällen fortsatte med att vi satt ute och lyssnade på musik och helt plötsligt så stod det en 

  Irish coffee på bordet.. Hade inte ens märkt att Lasse hade varit inne och fixat detta.

Det är svårt att gå in sådana här kvällar men vid 22.00 tiden så gav vi upp denna dag.

Kändes som vi i stort sett bara ätit och slöat hela dagen och det var nog det vi hade gjort.

I morgon är en ny dag och kanske gräset blir klippt.


Ia






 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 17 juli 2020 08:31

Blir lika förvånad varje gång jag kollar på denna blogg och upptäcker att dagarna bara har försvunnit.

Samma sak när jag kollar i kylskåpet, köper hem saker som jag tycker har jättelångt datum fram till sista förbrukning eller bäst före och så när jag ska ta detta så är det redan utgånget. Känns nästan som om jag inte har förstått att vi redan är inne i juli månad.


Men jag har inte något direkt att klaga på under de dagar jag inte har bloggat, har känt mig lite vissen, men det tror jag har berott på omslag i vädret för igår när solen sken hela dagen så var jag hur pigg som helst igen.

Lasse har i alla fall fått en tid till operation och det blev den 28 juli han har även varit till vårdcentralen för omläggning av armen och det blir det nog två gånger till innan operation.

 


Dagen gick i rasande fart och jag hann med att både slappa lite med en bok,  handla och klippa pappa.

  som fick bli ordentligt kort i håret denna gång.  Normalt ser han ut som SKÅ GUSTAV för de som minns honom.

 


Även lunch åt vi idag och det var en lite annorlunda än vad det brukar vara, inte så ofta vi äter en riktigt lagad rätt men jag kände för att ta vara på det som fanns kvar i kylen


Middagen blev också lite speciell denna dag för även denna fick bli ett hopplock av sådant som fanns hemma

   

Helt okej middag med lite gott i glaset också.

Kvällarna har ett tag nu varit helt underbara och det är svårt att avsluta dagen för att gå in och stänga dörren om sig.

En liten kvällspromis med bara våra Z:an fick det bli denna afton

   



Så var denna torsdag över och idag har vi lite på agendan

Så det får bli en uppdatering när det händer något.

Ia



 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 14 juli 2020 12:52

Så är dagen igång.

Blev en tur till ÖB för färskfoder och kardemumma. Sen till Eriksberg för systemet och Maxi 

Hem och klockan närmade sig 12 så jag slängde ner två kyckling burgare och några nävar pommes i airfrysern.

Så kom posten och kallelse till KS och Lasses operation. Klart  det ska bli den 28:e, vi som hade planerat att åka till Öland sen 27:e.. är det inte det ena så är det det andra som stoppar oss denna sommar.  Vad säger att han kan få eftervård på Öland om så skulle behövas. Nej denna dag kändes inte alls bra.

Jag som inte gillar mörkret på Öland, vill helst komma därifrån innan september .

Kanske lika bra att vi ställer oss in på att skippa Öland detta år 2020.


Dagen förflöt bra i alla fall och solens strålar värmde bra när jag satt där i min solstol och läste klart boken, så nu måste jag hitta en annan att läsa och det borde inte var svårt i vårt lilla bibliotek som säkert innehåller minst 1000 böcker, men många på vinden.

Idag var jag äntligen sugen på att få ställa mig vid spisen och laga en god middag och det blev gott, det lovar jag fast den var enkel

 

Jättegod potatis och smörstekta kantareller (från burk) och så dessa goda pannbiffar. Ingen sås utan bara skyn från stekpannan.






 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 14 juli 2020 09:20

Så var det redan tisdag.

Detta att jag inte skriver blogg varje dag har inte med att göra att tiden inte räcker till utan mest att det inte händer så mycket.

   

Sömnen har i alla fall blivit bättre, eller så är det bara för att jag har så tråkigt som jag blir kvar i sängen liten längre varje morgon .

Vi slappar mest med våra hundar hemma på tomten.  Inte så ofta vi tar ut bilen för att åka och handla eftersom det oftast inte är något vi är riktigt sugna på.

Känns oftast som om det inte händer något som är riktigt roligt och då finns det inte heller något att skriva om.


Lite äter vi i alla fall fast inga direkta festmåltider som vi alltid annars brukade göra och det spelade ingen roll vilken dag i veckan det var.

         

Igår till exempel blev det vanligt grillad kabanossen med potatissallad men vi lyxade till oss med en starköl till denna mat.

Sen blir det som vanligt alltid en lite längre promenad på kvällen mest för Qlings skull, det känns som om han måste röra sig ordentligt innan han ska sova för natten.

Lasse frågade mig igår om det fanns några jordgubbar i vårt land, kom då på att jag har inte varit ens på var baksida på flera dagar och gick dit för att kolla, men det fanns naturligtvis inga. Men därimot fanns det en massa fina    blommor bland all kirskål som inte har blivit rensad och massa rabarber som jag ska ta vara till nu på förmiddagen.


Sådana här bilder gör mig även extra glad   att få.  Men längtan blir ganska jobbig när jag vet att vi aldrig hinner dit och hälsar på.

Nu går vi vara och väntar på att Lasse ska bli kallad till KS för operation så vi kan börja planera vår Ölandssemester.

Men innan dess ska Åberlix till veterinär och den 20:e ska han på ultraljud och sen hoppas vi för oss allas skull att han ska kunna återförenas med sin matte och husse.

Inget regn väntas i dag så det blir nog som vanligt en utedag, men även en del inköp på både ÖB, systemet och Kvantum.

Ha en bra dag.

Ia





 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards