Alla inlägg under december 2020

Av Rehn/Hornesjö - 31 december 2020 07:18

 

Åter gryr dagen efter en natt med massa störningar av smällare, raketer och bomber. 

Klockan hann bli en hel del efter 01 innan jag somnade för att snart väckas igen av något som nästan fick huset att skaka och alla hundarna for upp och satte igång att skälla.  Som tur var lugnade de ner sig ganska fort och vi kunde få fortsätta att sova. 

Vår Qling lägger sig ofta på ryggen och man ser hur han ropar "kom och klia mig på magen" och naturligtvis så blir han då ompysslad av både oss och de andra hundarna.  Nu har Zlatan börjat göra detsamma och lägger sig ofta på rygg för att man ska bry sig om honom, något som han gjorde idag och Lasse satte sig ner för att kela med honom, då kommer även Åberlix och lägger sig bredvid på rygg för att även han skulle bli klappad'

  Rätt roligt att de tar efter varandra utan att man lär dem detta.


Dagen gick fort och vad som hände kommer jag knappt ihåg så här på kvällskvisten.

Men kände mig så grå och trist och fast jag har sagt att jag aldrig mer ska färga mitt hår så bestämde jag mig för att åka upp till Dollarstore och köpa färg för att jag skulle få känna mig lite piggare.

Men innan jag satte igång med detta så blev det lite grillning av varsin korv

  tillsammans med våra hundar   som innan vi började äta var i full gång med trädgårdsskötsel.


Smällde gjorde det hela dagen och våra hundar var inte direkt rädda utan kunde vara med oss på tomten. Men Zlatan var bara tvungen att varje gång det smällde så måste han börja skälla och det sätter han ju igång även de andra.

Nu var det dags för mig att klä av mig och färga håret, ställde mig sedan i duschen och bestämde mig för att efter detta ska jag inte gå utanför dörren denna dag.

Vi har varit förlovade i 58 år i år och det brukar vi ju alltid fira på något vis, men ingen av oss kände för att det var så viktigt detta år.  Men Lasse gjorde i alla fall iordning en whiskydrink till oss innan jag skulle börja med maten

  så vi satte oss ner vid köksbordet som vanligt omgiven av alla våra fyrbenta vänner.

Middagen blev som vanligt denna Nyårsafton fast vi hade bestämt att i år skulle vi äta något annorlunda. 

  Men det blev som alltid denna middag. Fast i år blev det rödvinssås i stället för bea till oxfilén

Klockan 20,00 så satte vi oss framför TV för att spela Bingolotto

 

Inte det roligast vi vet men bra att fördriva tiden med.

Jag vann 100 kr och Lasse vann en Sverigelott, men inte kom vi fram på telefon.

Utanför var det fullt krig, kändes det som och någon promenad i detta oväsen med hundarna var helt uteslutet så det blev tomten till och från.  

Vid halv tolv bröt det ut ordentligt precis utanför vår hus på gatan. Stora lådor var uppsatta och det satte igång att både smälla och väsa.. Blir lite sur för detta, vi får inte smälla av inom vårt område utan detta ska ske på ängen, men detta hade tydligen inte de som nu lekte krig utanför oss anammat.

Våra hundar fick ett stort ben var   och hittade som vanligt sina egna platser för att få vara ifred.. Zlatan skällde en hel del, men var ändå konserterad på sitt ben så jag upplevde honom inte som rädd utan mer bara att han måste skälla när det smällde

Tror inte att jag har varit med om så mycket raketer som detta år. Kändes som det var mer nu än vad det var när vi gick in i 2000 talet.

Så var det mesta över vid 01 tiden och vi kunde börja fundera på att gå och lägga oss. Hade denna natt alla dörrar öppna så att hundarna fick röra sig fritt och det blev ju att jag hade 3 hundar i sängen när jag skulle krypa under täcket... Klockan 02 kom det en riktig smäll och naturligtvis började Zlatan skälla, men när vi berättade att det inte var något så la han sig ner och somnade.

Så nu var det ett nytt år och vi håller tummarna för att det ska kunna ge mer glädje än vad 2020 har gjort.

Hoppas alla får ett bra 2021

Ia







 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 28 december 2020 09:18


Året är nu 2020
 
Nyårsafton 2019 var över och nu längtade jag verkligen efter ett lugnt och harmoniskt år. Alldeles för mycket hade hänt under detta år och både mamma och vår hund Nemo hade lämnat oss hastig. Vår son och sonhustru hade bestämt sig för att gå skilda vägar, men som vänner och det var ju alltid något i denna sorg.
Men nu var vi framme i ett nytt år och detta år bestämde jag redan på 12 slaget att det måste bli ett glädjande år. Hade en hel del planer för alla våra hundar.. Zlatan måste nu bli meriterad och även viltspår skulle han få prova på. Yra skulle paras vid sitt löp i februari och vi hade då valt att ta en ny kull efter samma pappa som förra gången.
Hela januari kände ganska okej men i slutet av månaden så hände det något med Olga, den annars så pigga och glada tjej som nu närmade sig sitt 13 år.  Men åldern tar ut sin rätt och hon började bli lite förvirrad, tänkte att hon var senil och fortsatte detta så fick det bli en hälsokontroll., 
Den 5 februari på morgon var hundarna som vanligt ute med oss. Olga hade varit lite dålig på att äta så jag hade denna morgon gjort i ordning blodpudding till henne, något som hon normalt älskar.  Ställde som vanligt ner alla fem skålarna på golvet och alla utom Olga började äta, hon luktade på maten och vände sedan sig om och gick in på vår toalett och la sig ner och somnade för gott.
Vi hade en tid till veterinären med henne på eftermiddagen, men den blev nu tidigare och då med en redan avliden liten Olga.
Sen kom pandemin som lamslog i stort sett hela världen, men att den skulle komma så nära oss som den gjorde hade vi ingen tanke på.
Yra blev i alla fall dräktig och ultraljudet visade att det fanns 5 små foster i hennes mage. Lyckan var stor och nu hade vi något att se fram emot.
Eftersom valparna skulle komma omkring valborg så bestämde vi oss för att åka till Öland och vara där tills det var ca 2 veckor kvar innan hon skulle valpa.  Men som mycket annat så blev det inte av, helt plötsligt skulle vi Stockholmare inte få åka någonstans utan vi skulle hålla oss i karantän så mycket som möjligt.
Visst kändes det ledsamt men vi bestämde oss för att lyda och stannade hemma.
Dagarna gick och vi hade i alla fall något att se fram emot, men visst kändes allt mycket konstigt.
Så på självaste  valborgsmässoafton så föddes det 5 stycken små valpar hos oss.
De var väldigt små mot vad de brukar vara och jag kände lite oro för en av valparna som inte riktigt ville gå upp i vikt
och på dag 3 somnade denna lilla kille in.
Allt var galet, alla skulle helt plötsligt ha en valp och jag som alla andra blev bombarderade med mail, sms, telefonsamtal och även andra förfrågningar och detta var superjobbigt.  Över hundra förfrågningar på 4 valpar och vilka skulle man välja.  Valde att ta bort alla som inte bodde i Stockholm för att göra den första gallringen.
De fyra valparna som vi hade hittade vi jättebra köpare till och det bästa var att alla utom en hade redan haft cocker.
 
Mitt i lyckan av att ha valpar så fick Qling en stroke som gjorde honom helt förlamad i bakdelen. Han var helt klar i huvudet och lika lycklig som vanligt fast bakbenen bara hängde efter på honom och detta gjorde att han fick stora skavsår på fötterna som släpades i marken.  Men vi ville inte ge upp, jobbade med honom på samma sätt som vi hade gjort med Zlatan när han föddes som en swimmer. Så det kändes som om vi skulle nog kunna klara detta också. Det gjorde vi och lyckan var stor när han några veckor efter sin stroke kunde gå på alla fyra benen utan hjälp, visst ramlade han en hel del den första tiden, men blev bara bättre och bättre och att han aldrig led, det visste vi.
 
På 8:e veckodagen när valparna skulle bli besiktade så upptäcktes det att en av valparna hade ett ganska kraftigt blåsljud.
Denna valp var den enda som var tingad av en som inte hade haft cocker tidigare och jag kände att vi nu ville behålla honom för utvärdering, men det visade sig inte vara så lätt, de ville inte släppa honom.
Men han fick stanna tills han var 12 veckor och då göra ett ultraljud för att se vad det var för fel.  Eftersom felet fanns kvar så ville vi ha honom kvar, men det var inte lätt .  Fick kontakta SKK juridiska för att få rätten att behålla honom.. Det var en jobbig tid och samtidigt hade Lasse råkat ut för något som vi trodde var en böld på armen.
Den hade vuxit under en månad från en liten leverfläck till en stor tumör på 5 x 5 cm och lika hög.
Men att få läkartid visade sig var svårt på grund av hans ålder.. men så sprack denna tumör och slutade inte blöda så det blev akut och detta var nog det bästa som kunde hända. Nu blev det akut till HS. 
Men där kunde de inte göra så mycket annat än lägga om och detta skulle inte röras innan nästa besök som skulle ske på KS inom en vecka.. Men denna vecka blev till tre veckor och det blev omläggning var annan dag på vårdcentralen.  Efter nästan fyra veckor blev den första operationen där bara den nu ännu större tumören togs bort för analys.  Tog 2 veckor till nästa besök och då blev svaret hudcancer av den värsta sorten.. En ny större operation skulle göras och även en större 15x30 cm transplantation från låret göras. 
Även två mindre fläckar på bröstet opererades bort på bröstet. 
Dagen efter denna operation så åkte vi tillsammans med vår son till Öland för att klippa gräset mm. Tänkte stanna så länge som möjligt och njuta av den varma hösten. 
Vi åkte på torsdagen och redan på fredag så ringde pappa och berättade att det fanns ett brev till Lasse från KS. . Vi sa att detta brev får ligga tills vi kommer hem.  Men redan på onsdagen så fick Lasse ett SMS att han skulle vara på KS fredag morgon.. Bara att tänka om och en vecka hann vi i alla fall med i vårt hus.
I oktober så bestämde vi oss för att köpa en ny bil. Lasse ville ha en med automatväxel och vi åkte runt och kollade lite efter något som skulle passa oss. Det viktigaste var att vi skulle kunna ha en dubbelbur, bensindriven och automat.  Men vi ville ju även få så mycket som möjligt för vår Touran som vi hade haft i 4 år.  Den första bilen vi hittade var en som Lasse absolut ville ha, men den var dyr och vi skulle bara få 68 tusen för vår andra i byta. Hade jag inte sagt nej så hade det nog blivit denna.
Men så hittade vi vår på Volvo, nu blev det ingen Volvo som Lasse ville ha utan en Renault som hade allt det vi önskade. Även bättre betalt för vår gamla bil..
Hämtade bilen på onsdagen och åkte till Öland på torsdagen för att bara sova där en natt eftersom Lasse sedan måste hem och påbörja sin cellbehandling.
Många turer har det blivit till KS, men som tur är har Lasse mått bra av sin behandling och vi har i stort sett kunnat leva som vanligt.
Fem veckor hade vi varje söndag kurs för våra valpar och detta var något som jag verkligen såg fram emot varje gång.  Fredagsaktiviteten med Nosework fick jag avstå från en hel del eftersom oftast Lasses sjukbesök låg på fredagar.
Hann med två Cocker promenader med lilla Åberlix innan det åter blev stopp för sammankomster på grund av Corona.
Missade även en viltspårskurs som vi hade kommit med på på grund av denna jäkla epidemi  och den vi sedan kunde få .  .istället gick inte på grund av att jag hade kursen för valpköparna 
Ett händelserikt år på både gott och ont.
 
Vet att vi har en ganska tuff tid framför oss, men ser ändå framåt och längtar tills det blir vår och vi detta kommande år kan få vara mer på vårt Öland.
 
 
 
 
 
 
 
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

Av Rehn/Hornesjö - 28 december 2020 07:33

 

Ny vecka och nya tag

Natten kändes bra fram till klockan 5 som verkar ha blivit den tid som jag varje morgon vaknar för att behöva kissa. 

Har i alla fall lärt mig att gå tillbaka till sängen fram tills min mobil ringer 06.50 Denna tid satte jag som vakentid när adventskalendern gick. Nu har jag i vanliga fall ingen tid att passa så alarmet kommer jag att stänga av. 

Har inte vägt mig något denna månad så idag kändes det som jag bara måste kolla vikten och den var i alla fall under 64 kg.

Inte lätt att tänka smalt när jag lagar mat när jag istället behöver göda Lasse. 

En liten promenad med tre hundar kl 07 och då kändes vädret så skönt, visst blåste det men inget regn. 

Kollade på damernas storslalom och det såg riktigt bra ut för i alla fall två av våra tjejer. 

Skulle sedan ta en promenad med tjejerna men det riktigt piskade i ansiktet på mig och promenaden blev kort. 

Hem och slängde ihop en deg till korvbröd och Hamburgerbröd. Är så skönt att ha sådana hemma ifall vi får för oss att grilla något.

 

Det blev 12 korvbröd och 11 hamburgerbröd av denna deg. Hade nog kunnat bli ett par till för vissa blev lite väl stora. 

Satte oss ner framför TV för att se andra åket och tog då varsin råg siktsmacka (som jag bakade igår) . 

Där var det värre stormbyar än här och det blev inställt. 

Blev mest att sitta inne och glo på dumburken.

Skalade lite potatis och bad Lasse fixa till ett gott mos och sen fick det bli resten av kalvsyltan som fanns kvar sedan i går. 

Efter maten så ville jag ut och gå, men det är bara jag som gillar regn så det blev en ensam promenad.  Men vad gjorde det. 

 

Gick runt  på gårdarna och njöt av både regn och alla mysiga upplysta hus. 

Kom hem lagom för att se programmet om Frank Andersson. 

Som vanligt hade vi alla hundar runt oss och både Zlatan och Åberlix som är riktiga mattehundar verkligen överöser mig med kärlek. 

Men efter detta så vill alltid Åberlix krypa ihop på rygg under bordet

Kvällen fortsatte framför Tv till strax efter midnatt. 

Så var det tisdag

 

Natten blev lite si och så kändes det som och min mobil fick en knäpp och började larma vid femtiden istället för kvart i sju som den är inställd på. 

Stängde av larmet snabbt men klart att hundarna hade hört det och trodde att det var tid för utgång, men de fick vänta. 

Eftersom vi skulle besöka Systembolaget så var vi tvingade att vänta till klockan 10.. Lång kö utanför systemet men bra med avstånd. 

Vi skulle köpa en hummer och oxfilé, men det var så mycket folk så jag vägrade att gå in på Maxi.

Tog en tur till Hallunda men varken Supergrosssen eller Lidl hade någon hummer. 

Åkte till ett välfyllt Kvantum och handlade oxfilé för nästan 600 kr. 

Sen hem och kollade skidor. 

Promenad med hundarna i ett ganska skönt väder. 

Snackade med en granne och hennes hund på gatan  Känns annars som man sällan varken hälsar eller pratar med någon på våra promenader. 

Blev inte så mycket annat gjort och middagen fick bli på den kvarvarande potatismosen sedan gårdagen. 

 

Detta är en av den godaste mat jag gör på köttfärs. 

Kvällens film slutade strax innan midnatt. 

God natt

Natten blev bra och det var härligt att se att jag äntligen hade klarat mitt mål på 7500 steg under gårdagen. 

Lyssnar på radion och hör att både statsministern och andra ur vår regering varit ute och trängts i julhandeln.  Egentligen skiter jag i vad andra gör, men att inte leva som man lär ut gör mig ganska irreterad. 

Samma sak med smällare och raketer. Vad hände med dessa förbud. Här har det smällt oavbrutet den senaste veckan både på dagar, kvällar och nätter. 

Dagen blev helt okej

Lite hundpromenader

 

Ganska skönt fast regnet piskade mig i ansiktet. Ett väder som jag njuter av. 

Händer inget speciellt så vi tar dagen som den kommer. 

Någon mat var inte planerad

Så det fick bli en lite torr lasange och tsatsiki. 

Det blev att kolla på en gammal Beck-film och då blev Lasse sugen på något sött

Detta bjöd han på. 

Sen fortsatte kvällen. 

I morgon är det sista dagen på detta, år. 

Just nu är klockan 23,20 och jag ska försöka komma i säng.

God natt 












Av Rehn/Hornesjö - 25 december 2020 10:04

Så var detta års julafton över. 

 

Av någon konstig anledning så blev djupsömnen sämre denna natt. Vet att jag har haft en den konstiga drömmar och kanske detta har stört min djupsömn. 

Hundarna är rätt trötta på morgonen så kunde jag bara lära mig att stanna kvar i sängen så skulle det kännas skönt att inte alltid stiga upp när det är mörkt i alla andra hus.

Lite ljusare är det i alla fall nu när frosten ligger på marken och man även slipper ha skurhinken framme hela tiden.

En liten kort promenad med tjejerna innan jag satte igång och trimmade Z. Jisses vad päls, denna tjej har och jag klippte en hel del, känner ingen större oro av att använda både sax och trimmern på henne, är bara rädd om hennes ryggpäls och huvudet, det andra lär nog växa ut igen dom det ska. 

När klockan var strax efter 12 och Z var klar så var det meningen att jag även skulle ta Qling.  

Gjorde i stället en smet till en saffran pannkaka, detta skulle jag ha gjort igår men som då mycket annat blev det inte av. 

 x  

Naturligtvis tog vi varsin ljummen bit med grädde och sylt. 

Småsnöade gjorde de till hundarnas förtjusning 

 

Det var inte mycket men Qling gjorde snöänglar. Tyvärr ingen bild på detta idag. 

Middagen blev bara lite rester

 


Inte så mycket mer blev det 

 

Sen fick det bli sängen. 

Lördag

 


Även denna natt blev det färre djupa timmar. 

Vid halv 10 släppte jag ut hundarna på tomten, kände att vid den tiden borde väl ingen bli störd av lite glada hundar.

Lika bra att låta hundarna springa även på långsidan 



En snabb tur till ett nästan tomt centrum för att handla ved och spela en DD. 

Hem och kollade på Vår tid är nu som jag inte såg igår. 

Sen blev det baksidan som hundarna fick utforska, för nu var klockan så mycket på dagen att om inte alla raketer som smattrade i luften störde någon så borde inte heller lite hundskall störa någon

Dagen var rätt bra och fast det inte blev några promenader så var vi ute en hel del och hundarna var lyckliga över den lilla snö som hade kommit. 

Hade satt en pizzadeg rätt tidigt på dagen och när klockan var vid fyra tiden så ställde jag mig för att baka en pizza av den tråkiga skinkan.

 

Med lite räkor och annans så blev det i alla fall en ganska god, pizza. 

Vid 18 tiden blev det att vi tog en bit var

 och den var helt okej i smaken. 

Slötittade på TV och när Fångarna på Fortet var slut så kom jag på att vi skulle ha sett Vår tid är nu, men det får vi göra i morgon i stället.

Såg sedan 101 åringen men egentligen är den inte alls i min smak, men sög klart i alla fall.

Då klockan hann även  denna kväll passera midnatt innan jag kom till ro. 

Söndag

 

Julhelgen är över och idag är det bara en helt vanlig söndag. 

Att titta ut genom fönstret vid, femsnåret och se svarta våta gator var inte kul. . Varför kunde inte snön gå ligga kvar. 

Hade tänkt gå och lägga mig ett tag till, men när jag kom tillbaka till sängen så var, den fylld med hundar, kröp i alla fall ner under täcket i en halvtimme för att invänta min väckning på mobilen.

Jag gör alltid hundarnas mat i en stor rostfri skål som jag sedan delar ut i deras skålar. Idag var det lite kvar i bunken så jag ställde ner den till Åberlix men han tyckte att det var jätteläskigt att skålen inte stod still så han lät Z få äta upp det i stället.

Inte ens hundarna ville vara ute denna blåsiga, mörka och tråkiga dag. 

Funderade på vad jag skulle hitta på för att känns lite glädje, funderade på om jag skulle sy något, kanske virka eller sticka, men inget kändes så bra som jag önskade. 

Kom på att jag kanske kunde baka något av det halva paket häst som fanns kvar, sedan gårdagens pizzabak. 

Kanske något jag aldrig tidigare gjort kändes lite spännande och så fick det bli.

Har bakat många små franska i mitt liv men aldrig på rågmjöl för jag tycker det är då kletigt.  Men detta var så lättbakat och inte behövde jag plocka fram min stora tunga assistent utan använde bara en bunke och mina egna händer. 

Sen att få bjuda Lasse på helt nybakade frallor och ett glas julmust kändes toppen. 

Kollade lite på TV och hundarna sov mest denna dag.

Klockan 14.30 så var det dags att se andra delen av Vår tid är nu, missade ju detta i går kväll.

Måste få erkänna att idag har jag strosat omkring i myskläder hela dagen. Lasse har varit med hundarna  på tomten och det är ingen som har klagat.  

I morgon är det vardag igen och kanske jag kommer utanför dörren, men jag lovar inget.  

Middagen i kväll blev sparsam med bara kalvsylta, potatis och rödbetor.. 

Gott lätt och lagom. 

Så mycket mer tror jag inte händer denna ganska trista söndag, så ny stänger jag bloggen för denna gång. 

Syns på onsdag 

Ia














 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 22 december 2020 07:58

Så var vi framme vid Dan före Dan före dopparedagen. 

 

Sovit gott och drömmar har jag haft, fast jag kommer inte ihåg vad de handlade om. 

Att köpa ett tyngdtäcke känns som att det var något jag skulle ha gjort för länge sedan, men kärringen är som vanligt lite motsträvig när det gäller något nytt och inte ovanligt att jag väntar flera år innan jag bestämmer mig. 

Tyckte tiden smög fram tills vi skulle vara på Yras gym träning så jag passade på att göra en sats med kola kakor, vet i alla fall att Lasse gillar sötsaker.

Träffade Lasses brorsa Fredrik vid Tumba veterinär precis när vi skulle in med Yra på löpträning 

 

Idag var Yra inte alls så pigg på att stiga upp på bandet som hon brukar vara, men väl igång  så var hon jätteduktig. 

När vi kom ut så vräkte regnet ner så någon promenad som var tanken hade vi ingen lust med utan gick in och gjorde oss varsin macka. 

Att gå ut tog emot så vi bänkade oss vid 15 tiden för att se en rätt dyster Ingemar Bergman film, en  som jag aldrig hade sett om vädret hade varit annorlunda. 

Hade bakat lite ostkex men de smakade inte ett dyft, så de passade bättre som hundkex och de tackade inte nej till dessa. 

Någon middag hade jag inte funderat på, men det fanns både grädde och kantareller hemma så det fick bli en soppa, som kändes helt okej i ruskväder. 

Efter middagen blev det att koppla av igen framför TV med ett hopp på en svensk på pallen i slalom.  Men det sket sig ganska fort. Men även idag gjorde han bra i från dig i andra året. 

Sen hände inte mycket mer. 


Så var det Dan före Dan



 

Idag får det bli städdag. 

Dagen gick i rasande fart 

Var bara iväg en snabbis till Plantagen för inköp av en liten julgrupp till en som mist sin hund och vi fick en massa godis och mat som hon ville bli av med.. Hade försökt att skänka detta till hund stället men de tog inte emot några gåvor i Corona tiden. 

Men vi och våra hundar är så tacksamma. 

Gjorde lite köttbullar och griljerade skinkan. 

Middagen blev bakad potatis

Kvällen blev lång och lyckad tillsammans med våra hundar

som låg utsträckta eller hoprullade i soffan. 

Skinkan var inte alls i vår smak, alldeles för torr och mager och helt smaklös. Men det blev en macka i alla fall. 

Ingen vinst på Lotto utan bara att glädjas åt alla andra som verkligen gjorde storkap denna kväll. 

Kröp i säng så fort TV stängdes av. 


JULAFTON

 


Natten blev helt okej och sov fram till 7. Hann precis göra mig i ordning innan sista delen Adventskalendern var igång. 

Ett helt underbart slut på detta års upplaga. 

Elden sparkade i spisen och spred både värme och en god lukt i huset. 

Alla hundar fick varsitt riktigt stort tuggben att jobba med medan vi satt och åt en mysig gröt frukost. 

  . 

Som vanligt blev det ingen utdelning på lotten fast det såg så bra ut  innan sista skrapet. 

Började sedan med att skala lite potatis till en liten vegetarisk Jansson och till sillen. 

Helt plötsligt slocknade alla våra taklampor, spis och diskmaskinen. 

Lasse kollade igenom alla säkringar som. visade sig vara hela. 

Ut och fick plocka ner våra cyklar för att komma åt huvudstationen och det visade sig vara en fas som gått sönder. 

Lasse måste upp till Dollarstor för att köpa säkringar  och där inne fanns idag en tam duva, den var så vacker

 

Solen sken denna dag och det var frostig mark som både vi och hundarna gillade.


Det blev en del lek för dem på tomten innan vi gjorde lite lunch. Tog lite av det vi skulle ha till kvällen, vet ju att vi inte äter så mycket och fast jag har lagat väldigt lite mat så kommer det i alla fall att bli en massa till våra hundar.

 

Min vegetariska lax var inte alls lika god som förra året, men med hovmästarsås så fick jag i alla fall lite smak av julen.  Vi provade även det goda ölet vi hade fått av våra valpköpare och det var gott.

Fanns inte så mycket att göra denna dag och jag kände mig ganska deppig. Det är ju flera år som vi har varit ensamma på julafton men sedan har vi alltid samlat hela vår stora familj på juldagen eller annandagen och det kommer jag att sakna detta år.

Klockan 15 satt vi i alla fall och kollade på TV tillsammans med våra hundar. Både Zlatan och Åberlix är mycket för att kolla på tv och mest då det är djur, idag blev Zlatan sittande framför TV en lång stund för att kolla på Djungelboken

 


Vid 17 tiden kände vi för att ta lite mat igen och just lite blev det med med både vin och en snaps till.

  Blev ingen höjdare med sillen jag hade gjort till mig, normalt gör jag den alltid med aubergin men eftersom detta inte fanns så gjorde jag den på zucchini i stället, men den konsistensen var inte alls så roligt när jag ville ha sill känslan.

Lite senare kom jag på att min efterlängtade vegetariska Jansson stod kvar i kylen så den får jag ta i morgon.

Normalt brukar vi ta en ostbricka på kvällen, men inte ens detta hade vi någon längtan efter, så jag kan väl påstå att denna julafton blev helt annorlunda än vad den brukar.

Tur då att vi i alla fall har våra hundar som vi kan få skratta åt lite när de busar med varandra.

Världens snällaste kille har alltid Qling varit, men att när man är 12 år och ha två småbröder som alltid ska ta hans saker är inte så roligt, men han säger aldrig riktigt ifrån så de tar bara för givet att de kan göra som de vill.

 Kvällen fortsatte framför TV, inte för att jag vet direkt vad jag tittade på.

Dagarna fortsätter väl som vanligt och någon gång ska man väl kunna se ljust i tunneln.

Jag är ju egentligen väldigt positiv och försöker verkligen att slå bort alla negativa tankar, men just nu är det svårt

Slut för denna gång.









 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 19 december 2020 08:27

Så  var det lördag och nästan katastrof kändes det som när jag läste av bloggen. 

Har varit vaken och uppe flera gånger denna natt men det visade inte diagrammet. .

Upptäckte att hundmaten inte skulle räcka hela helgen så det var ett måste att åka för att handla detta. Ville iväg tidigt och då blev det Maxi för då kunde vi även passa på att spela på lite hästar. Blev ganska förvånad att det var så många fler äv vi som var ute denna tidiga lördagsmorgon. 

Men det gick fort fram till hundmaten och sedan bara betala och åka hem. 

När vi kom hem så tog vi varsin hund och gick  vår vanliga runda i det tråkiga vädret och som vanligt träffade vi inte en enda människa. 

När vi hade köpt vår Z för ett par år sedan så var det en granne som aldrig har haft hund som blev helt förtjust i denna lilla tjej och ett frö började gro och de ville så gärna köpa en valp av oss efter Yra som då väntade valpar. . Men det blev bara två och ingen till dem. 

Igår mötte Lasse grannen med en fralla och eftersom vi vet att de inte kan något om hundar så hoppas vi att de köpt den från en uppfödare i Sverige och att det inte är en smuggelhund. 

En hel del skidor även denna dag men hann även vara ute lite på tomten och pyssla. 

Var upp i skogen och tjyvade lite granris för att göra något att ha på grindstolparna. 

Gjorde även i ordning en liten lyckta som jag satte ett levande ljus i. 

Men när klockan var fem så kom jag på att jag inte hade planerat någon middag, men hade bestämt mig för att ta vad som fanns hemma och så fick det bli

 

Så det blev hamburgare med pommes och lite grönsaker.


I kväll  skippade vi Morden i Midsomer och såg i stället ett program med Sven Bertil Taube. 

Sen fick jag via Fb kontakt med min gamla kamrat sedan 1956.

Vi har, träffats några gånger men inte sen någon gång på mitten av 70 talet. .  Så det blev att vi chattade med varandra en lång tid. 

Så nu har jag lite att drömma om i natt

 

Natten blev ganska okej. 

Idag är det fjärde advent och då vill jag önska alla mina läsare en riktig god jul


 och ett gott nytt år som vi förhoppningsvis önskar bli bättre än vad 2020 harr varit. 

Denna morgon bröt jag trenden som bara är en hård macka och kaffe

  det fick bli risgrynsgröt också, bara  för att det är 4:e advent. 

Idag var jag tvungen att åka till Skärholmen för att besöka Tele2 butiken. Vi kom dit kvart i 11 och affärerna öppnade klockan 11.

Eftersom det var så lite folk så tog vi en promenad genom centrum

  och även ute på torget. 

Vi var helt ensamma i butiken och jag fick direkt svar på min fråga och nu ringer mobilen igen. .

Hade tryckt in en knapp som jag inte ens trodde var en knapp.  Lite svårt har jag att lära mig hur en iPhone fungerar efter att alltid haft Samsung. 

Hem och satte oss framför TV:n för att kolla på skidor. 

Ann ringde och berättade att de lekte lite jultomtar och skulle komma med en julklapp så vi skulle träffas vid grinden. 

Jag förberedde sedan lite vegetarisk lax och sill till mig. 

De ska nu liggas och gravas tills i morgon. 

Är kul om vi kan äta samma mat fast min inte innehåller någon fisk. 

Dagen gick fort fram till middagen som jag hade förberett samtidigt som jag fixade Zuzzhini och tomat till mina inläggningar. 

Hade gjort grekiska köttbullar som fick bli gjorda i slökokaren.

Det blev så gott och att göra saker i crockpot Express gör att det blir så saffigt och alltid mört.

Lovar att dessa lite större köttbullar verkligen smälte i munnen. 

Slötittade på TV hela kvällen och bestämde mig fast jag gärna velat se en film att istället sova. 


Så var  det ny vecka igen och julen  nalkas men det känns som vilken dag som helst. 

Natten såg bättre ut än vad den kändes så snart vet jag inte om jag ska lita på klockan eller mig själv. Men när jag vet att jag klockan 3 var upp på toa och sedan lyfte upp Åberlix i sängen så fattar jag inte hur min pulsklocka kan säga att jag sovit lätt. 

Har hela förra veckan vaknat med en molande huvudvärk, täppt i näsan och känner mig nästan sjuk. Men efter att jag kommit igång så är allt som vanligt. 

Så var det även denna morgon och i vanliga fall skulle jag inte bry mig, men som det nu är så funderar jag.  Men jag träffar ju ingen, jag tvättar mina händer med både tvål och sprit så fort jag tagit i något utanför hemmet.  Spritar händerna så fort jag kommer till bilen. 

Vad mer kan jag göra om jag inte vill låsa in mig. 

Tycker att livet är urtrist,  så lite tur är det i alla fall att det finns vinter sport på TV. 

Så klockan 10 satt jag i soffan för att kolla på herrarnas slalom. 

Ute med hundarna och tog det lite lungt fram till 2:a åket  

Jag frågade Lasse om han ville ha en köttbulle macka till lunch, men han ville ha en äggmacka. Jag sa att då får du göra en åt dig själv. Tog min och gick i  och satte mig framför TV  

 


Tydligen så ändrade han sig när han såg min macka för på hans tallrik fanns det två. 

Duktig var vår svenska kille Kristoffer. 

Det blev fortsättning av att sitta framför TV för nu var vi tvungna att se den galna filmen  En underbar jävla jul med  Robert Gustafsson bland annat. 

Sen blev det middag och i dag längtade vi efter en hederlig falukorv med bruna bönor

Efter detta blev det mer Tv som avslutades klockan 24,00 efter att ha sett En fisk som heter Wanda

En lång dag blev det och klockan hann bli halv 1 innan jag kom i säng.

I morgon är det  femte och sista gången för Yra på gymmet.

God natt.






  








4


Av Rehn/Hornesjö - 16 december 2020 08:47

 

Gårdagen kändes rent bedrövlig i de flesta avseende. 

Rörde inte mycket på fläsket och satte i mig en halv påse med chips. 

Kom inte till ro före midnatt och det resulterade i lite mindre djup sömn. 

Idag ville jag till Citygross för att handla lite av de varor som det var extrapris på, egentligen är det helt galet och det gäller att hålla avstånd. 

Den tiden på förmiddagen som vi var där var det inte alls mycket folk. 

Var även till Hallunda för Lasse måste beställa hem sin medicin och då passade jag också på att hämta levaxin fast jag hade för en månad kvar, men nu är det gjort och jag slipper i alla fall  gå till apoteket på några månader. 

Hem och åt lite lunch och sedan var vi ute och äntligen plockade undan våra utemöbler. 

Sen blev det en halvtimme  med Hem till Gården. 

Tog först tjejerna och Qling på en promenad. 

Hem sedan och hämtade Zlatan och Åberlix

 

Båda fick bli fotograferade på godis stenen. 

När vi kommer hem så tar vi som vanligt av hundarna kopplet vid grinden och de sätter sig för att få en godis.

Lasse  ska låsa upp dörren, men var är nyckeln. Han säger att han hade den i handen och då säger jag att den måste finnas här någonstans.  Jag låser upp med min nyckel och släpper in hundarna för att hjälpa Lasse leta, men han blir nu osäker och vill ta rundan snabbt igen innan det blir för mörkt. Jag kände att jag orkade inte gå denna runda och det gjorde egentligen inte Lasse heller, men gjorde det ändå.  

Jag börjar nu leta på hyllan där vi har koppel och upptäcker nyckelknippan tillsammans med Zlatans koppel.. Ringer Lasse och berättar att nyckelknippan är hittad.  

Lasse var helt slut och det resulterade i han inte kunde äta. 

Han som verkligen hade sett fram mot middagen och hans favorit mat  men det blev sängen i stället.. 

 

Lasse piggnade  till och vi tittade på det fina programmet Catwalk och vilket fint avslut det blev. 

Bara massa repriser på TV så det blev sängen i stället. 

Så var det torsdag och vår underbara Zlatans 2 årsdag. 

 


Natten blev bra och stegen ganska okej. 

Zlatan fick ett stort ben i födelsepresent och fick då vara för sig själv medan han gnagde på detta.. 

Lite avundsjuka var det fast de andra också fått ben, fast lite mindre, fattar inte att de kan förstå storleken. 

Trist väder som vanligt som inte inbjuder till något roligt. 

Åt en lunch av rester från gårdagens middag. 

Sen en halvtimme framför TV och Hem till Gården. 

Ut en runda  med ett par hundar. När jag kom hem fick jag ett glatt telefon samtal från en gammal valp köpare från 1997.

Nu ville de ha en Cocker efter att varit utan hund i 10 år och hade upptäckt på vår hemsida att vi föder upp denna ras. 

Tyvärr har vi inget att erbjuda denna gång men nästan en timmes samtal om gamla minnen var kul. 

Sen var det, dax igen för TV och skytte.

Regn och rusk hela dagen så det blev inte mycket ute. 

En promenad på förmiddagen och en på eftermiddagen. 

Fick för mig att göra kyckling klubbor i airfryser, använder den inte alls så mycket som jag hade tänkt när jag köpte den efter att sett massa reklam på TV. 

La tidigt på dagen två kycklingklubbor i en god marinad ned honung och vitlök

Hittade ett recept och följde det. 

Värma fritösen i 10 minuter, sedan 10 minuter på 200 grader och därefter 10 minuter på 150 grader

Allt såg toppen ut när jag la upp dem på våra tallrikar. 

Sätter kniven i min och hela tallriken blir blodig.  Samma sak med Lasses.  Bara att ta fram en stekpanna och steka dem

 


Har nog aldrig haft mer svårlagade kycklinglår. 

Men de var i alla fall goda när vi äntligen kunde börja äta dem. 


Ville ta en kvällspromenad med någon av hundarna och Z var den enda som ville med i regnet.  Har så dålig mörkersyn och undrar om även Z har det för hon såg spöken överallt i mörkret.

Sen var det bara att ta kväll framför TV 

I natt har jag lovat Lasse att prova mitt täcke så det ska bli spännande att se hur det blir med min sömn. 


Godmorgon fredag

Har inte alls sovit lika bra i natt utan mitt tyngd täcke. 

Lasse tyckte så där om täcket. Jag  frågade om han skulle köpa ett till sig själv, först sa han ja när han trodde jag skulle köpa ett till honom, men när jag sa att du får köpa ett till dig själv, då var det inte lika bra, tyckte han. Men han ändrade sig när vi var och tankade och tyckte vi kunde ta en tur till Jysk och köpa ett till.

Sen blev det apoteket innan vi kunde åka hem. 

Fick en hostattack när vi stod på apoteket. Att försöka häva denna gick inte och jag kände hur alla blickar var vända till mig. 

Kände mig ungefär som när man är på bio eller något annat ställe där man ska vara tyst och då händer det nästan alltid att jag  måste hosta.  Det är som om jag framkallar detta själv, bara för att jag inte får. 

När vi kom hem så var det så mysigt ute att jag ville grilla varsin korv.

 

Efter detta blev det Hem till Gården och sedan ett par timmar med skidor.

Dagen gick i rasande fart och snart var vi framme vid middagen.

 

Det blev sedan en lång kväll framför TV som inte avslutades förrän klockan var nästan halv 1.

Så nu när jag äntligen ska försöka somna så hoppas jag att det ska fungera. 

Ny blogg börjar i morgon. 

God natt











Av Rehn/Hornesjö - 13 december 2020 08:10

Idag är det söndag, 2:a advent och även Lucia. 

  Men hos oss är det som vilken dag som helst. 

Natten blev bra

  men stegen är fortfarande för få. 

Livet känns ganska trist just nu, ser inget ljus i tunneln. 

AMBIVALENT

Var  tvungen att ta en tur till Maxi så det gjorde vi riktigt tidigt

 Vacker väg dit denna mörka morgon då hela vägen var upplyst av massor med marschaller. 

Hem och bakade två små vörtlimpor. 

Sedan satte vi oss för att kolla på tjejernas jaktstart innan vi skulle iväg för att hämta bingolotter som vi beställt av barnbarnet Malin. 

Blev bjudna på fika och det kändes så mysigt att träffa dem alla. 

Deras lilla kattunge som vi träffade för  9 månader sedan och som då var precis 12 veckor hade vuxit om deras andra katt.

  Lång hade han blivit. Så snällt och gullig men inte lika framåt som Luffy som mötte oss med sitt härliga pratande. 

När vi kom hem så var det dags för mig att göra middag. 

  som jag hade blivit så sugen på när jag såg en vän lagt upp detta på instagram härom dagen. 

Det blev gott fast det såg tråkigt ut utan något grönt på tallriken. 

Firade lite lucia med glögg, pepparkakor och ädelost framför TV. Annars blev att det inte så mycket mer denna kväll. 

Hoppas kunna sova även denna natt. 


Så var det återigen en ny vecka

 

Verkar enligt appen som om jag sovit bättre än vad det känns. 

Var i alla fall upp och kollade ut genom fönstret klockan 01,10 för att se den lågt flygande helikopter som stod helt stilla precis ovanför vårt hus.   Trodde nästan att den skulle försöka landa på vår gata, men efter ca 10 minuter så flög den iväg och som vanligt lär man väl aldrig få veta vad de sökte efter.

Men enligt appen sov jag lite lätt fast jag både pratade med Lasse och var upp ur sängen.  

Kände mig så osäker på om det hade varit en dröm eller verklighet, men Lasse bekräftade att det hade hänt.. 

Hände egentligen inget alls på förmiddagen för klockan 12 ville Lasse till KS fast han inte skulle vara vara där förrän halv 2.

Var framme strax före halv 1 så vi hade god tid på oss och tur var det för det var massa problem med P automater och köerna växte. Appen gick inte att använda och varannan av de som stod i kön fick inte sina kontokort att fungera. Så äntligen när klockan var nästan 1 så kunde Lasse betala med kort. . Det var sedan även långa köer vid kassan.  Sen skulle vi ut på gatan för att gå en rätt lång väg till en annan adress. Så det blev inte så lång väntan för Lasse, naturligtvis fick jag inte följa med in till läkaren, något som vi i dag hade hoppats på eftersom Lasse skulle få viktiga svar på röntgen och andra prov. 

Vi båda hade hoppats på att få ett svar på att medicinen hade tagit bort fläckarna på lungorna, men tyvärr hade de i stället vuxit lite, men läkaren vill tro att det ska se annorlunda ut i februari. 

När vi kom hem så satte vi oss ner för att kolla på Hem till Gården. 

Tog lite alkoholfri glögg och pepparkakor. 

Blev mer TV fram till middagen

Det var ganska gott  fast egentligen gillar jag hackad spenat bättre, men man får ta det som finns hemma. 

Avslutade kvällen skrattande tillsammans med den Nakna Pistolen. Visst har jag sett den förut men vill man skratta så är den sevärd flera gånger.


Somnade fort och det var skönt för Åberlix valde golvet i stället för sängen och tjejerna låg i hallen. Sover bättre och bättre under mitt tyngdtäcke. 

Tisdag

Natten kändes mycket bättre än vad den såg ut och själv vet jag bara att jag var upp klockan halv 6 för att kissa. Lyfte upp Åberlix i sängen och somnade om till klockan var tio över 7 och det var lagom att är adventskalendern. 


Lasse hade frukosten klar när jag kom ner. 

Morgonens promenad fick bli med killarna. 

Sen tog Lasse ut Zlatan i trimrummet för en ordentlig genom borstning. 

Sen önskade han sig själv en klippning,  så det var bara för mig att, plocka fram trimmern. Denna gång fick det bli en riktig Corona frisyr. 

Klockan 12 var vi iväg med Yra på träningen.

   

Yra är jätteduktig på bandet vi kör i 10 minuter och sedan får hon jobba lite på balans bollar och lite hopp innan vi fortsätter i ca 19 minuter till på hög hastighet därefter lunka ca 10 minuter i lågt tempo. 

Sen vill hon ha en belöning. 

På vägen  hem så mötte vi först två brandbilar som verkade ha mycket bråttom på Grödinge vägen, sen kom två ambulanser i mycket hög hastighet mot oss, bussen som kom i samma riktning som ambulans gjorde inget för att gå åt sidan så vi fick gå så långt ner mot diket det bara gick, lovar att det inte var många millimeter mellan oss och ambulansen.  Lovar att hjärtat satt i halsgropen på oss. 

Hem direkt och jag gjorde lite lunch och så tittade vi på Stinsen brinner.  Sen ett avsnitt av Hem till Gården. 

Har nog aldrig sett, så mycket på TV som under denna pandemi.

Ikväll fick det bli stekt rödspätta till Lasse och räkor till mig

 

Sen blev det bara att slå oss ner i soffan

Idag blev det en riktig slappar dag. 

 I morgon har vi inget planerat, men lite hundfix blir det, säkert 


Ia









Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards