Alla inlägg under mars 2021

Av Rehn/Hornesjö - 29 mars 2021 06:24

Så var det ny vecka igen

 

Dagen började före halv sex för oss. Hundarna hade säkert sovit en timme till om vi inte hade varit tvingade att gå upp

Blev tidig frukost för dem alla för vi vågade inte vänta tills vi kom hem från Volvo för både service och däckbyte

Åkte hemifrån ca 7.30

Kom hem igen 10.00 och då var det bara att öppna grinden och sen gick jag ut mot baksidan och alla fyra småttingar kom efter.

De känner sig hemma vid hagen och vill direkt in för att busa.

De fick vara ute till klockan var nästan 12 då jag ville in för att kolla på Hem till Gården.

Gjorde varsin toast till lunch


Mat och sovstund för valpköparna medan vi åkte till Maxi för att handla.

Kom på att jag glömt toapapper så det blev även en tur in till Hallunda och naturligtvis lite mer än bara papper.


Vädret var bra så vi tog ut valparna ingen för lek och bus.

Sen blev det inte flera utgångar för dem denna dag.

Kvällens middag fick bli resterna på  

gårdagens moussaka.

Det fick som vanligt bli lite kvällsbus med husse framför TV:n


 


Snart var det dags för Tv kväll.

Lite onödigt tjafs i Alla mot Alla som förstörde det roliga och fick mig att tycka sämre om en viss person.

Kvällen fick sedan avslutas med den galna serien. Helt perfekt.


Hoppas somna innan midnatt.

 


Tisdag och även denna dag fick börja tidigt

Valpbesiktning stod på schemat och även valparnas första bad.


 
 


Sen bar det iväg till Segeltorp vid strax efter 10 för valpbesiktning 

Valparna skötte sig fint i bilburen och även under väntan på att få komma in. De fick springa runt lite i koppen och kolla på nya saker.


Vädret var helt underbart och vi var ute hela dagen.  

Vi njöt av att kunna ha alla hundarna ute tillsammans. Tyvärr störde vi visst en viss person som tyckte att våra hundar skulle vara tysta eftersom hon ville läsa ostört.

Visst skäller de en del när de leker och även när det kommer folk och stannar för att prata, men när detta händer så tystnar de ganska snart och skällandet kanske varar någon minut.'

Det är sånt här som förstör glädjen av att äntligen kunna vara ute.


Kände mig ganska ledsen och trött när jag då tyckte att det var väl lika bra att vi höll oss inne.

Stressade upp mig och kunde inte ens tänka på att laga mat, men Lasse tog fram lite falukorv och kokade broccoli till detta och det fick duga som middag.

 

Kändes som om kvällen bara försvann

och såg väldigt lite på Två


Så blev det onsdag

Hade svårt att släppa tanken på hundarna och hur vi ska förhålla oss till deras skällande. 

Vad jag längtar efter Öland och skogen. 

Valparna var pigga långt före fem men fick låta och leka för sig själva till klockan var nästan halv sju.

Regnet fortsatte hela dagen att göra det helt omöjligt att ha valparna utomhus i hagen.

En tur till Eriksberg för att handla lammkotletter till påskafton.


Valparna var igång mest hela tiden och lekte


 Hängde upp en dammvippa och direkt var valparna där för att döda denna vippa.

Som vanligt nu för tiden så fanns det ingen fantasi för mat.

Gjorde några pannkakor med knaper stekt bacon och det går i alla fall alltid hem hos Lasse

Kvällen fortsatte som vanligt framför TV till klockan passerat midnatt.

Hade en del att tänka på inför påsken och alla valphämtningar så tiden drog iväg innan jag kunde komma till ro och somna.


Torsdag och hämtning av Elvis 
















Av Rehn/Hornesjö - 26 mars 2021 18:13

 

Så var det fredag och vädret var toppen. 

Började dagen som vanligt. Lasse tar ut de stora hundarna och jag släpper ut valparna på golvet medan jag städar hagen. 


Efter att morgonen var överstökad så blev det en tur till Hallunda. Hade lite att göra på Direkten. Paket från Agria skulle hämtas och  så var det några dagar med mitt stående DD  som skulle göras och så ytterligare 5 veckor på stryktipset från 1966

Hem och tog ut både Yra och Qling på trimbordet. 

Hann med hela Yra, men efter halva Qling så la det tredje skäret av. 

In och slängde ihop en våffel smet. 

Kollade på  Hem till Gården innan jag påbörjade lunchen. 

Sen blev det lunch

  Var sugen på räkor och passade då på eftersom våffeljärnet stod framme att grädda några.  Lasse ville inte ha räkor så han fick nöja sig med sylt på sin våffla.

Dagen fortsatte med att vara ute och valparna hade en sån där toppendag som man bara kan önska sig.


  Det både sov, åt och lekte denna dag utomhus.

Lite kel med matte behöver de ibland och det är alltid Eddie som börja med att visa att nu matte vill jag pussas


   Var så sugen på en köttbit att lägga på grillen. Men vår gasolgrill har rostat sönder en del och det är svårt att få en bra värme så det skulle då bli på murgrillen istället.

Men ingen av oss kände för att stå ute och vänta på att det skulle bli bra glöd utan jag grillade inne i stället och glad är jag för det, det var det värsta kött vi någonsin har ätit. Om en skosula är seg då vet i sjutton vad vi ska kalla denna entrecote.

 

Nu var det inget dyrt kött men tycker ändå att det ska kunna skäras i med en vass kniv, men inte ens det hjälpte.

Det blev potatis och grönpepparsås och en stor besvikelse.


TV som vanligt hela kvällen och jag skulle avsluta den med en svensk film.

Ville verkligen se slutet men dessa förbaskade reklamavbrott gör att jag slappar lite och helt plötsligt så säger Lasse "är de i Venedig" och jag svarar jag på filmvisning,  det var bara det att min film var slut och nu var det de Tre musketörerna som pågick.

Bara att släcka och somna.


Så var det lördag

 


Idag är det skogen tillsammans, med Zlatan igen. 

Dagen började som sig bör med städning av hagen, men inget bajs, denna natt så det var bara lite våta tidningar att ta hand om. 

Sedan utfodring en timme tidigare än normalt till oss alla. 


Var på plats  vid kvart i nio och det var bara två hundar som kommit så jag hann nästan börja fundera på om det var någon annan tid denna vecka, innan alla andra hade kommit. 


En rolig dag och denna helg hade vi Lena till vår grupp. 

Zlatan vår duktig och gjorde allt rätt. 


Hem för att släppa ut valparna i hagen på tomten. Stekte varsin korv som vi hann äta ute vid hagen precis innan Pia och Thomas dök upp för att lämna lite Bingolotter som vi beställt av handbollsligan. 

Mycket valpgos blev det. 

När de hade åkt så åkte vi till Hallunda för att tvätta bilen. 

Även Per och Nasek var där för att tvätta Naseks bil. 

Per tog över vår bil och gjorde jobbet åt Lasse. 


Hem och satte oss ute en stund för att varva ner. 


Middag i min (även Lasses) smak

 


Med fläskfilé behöver man inte någon såg att skära med. 


Lite glass och jordgubbar till efterrätt. 

Lets Dance fick avsluta min kväll. 

I morgon är en ny dag som får börja ännu tidigare på grund av sommar tid och viltspår

Så blev det söndag

 

Sämre väder idag och även mycket mer på agendan. 

Var skittrött när jag måste gå upp och insåg att vi måste störa hundarna när deras inbyggda klocka bara är fem. 

Men idag var det sista dagen på viltspårskursen och det kändes lite tråkigt. Har varit så mysigt att ha något att se fram emot dessa fyra dagar .

Alla var där som vanligt och alla hundarna var så duktiga och fick massor av beröm av Lena och Tina.

Var nog lite extra stolt över Zlatan eftersom han är vår och han jobbade så bra i spåret, så nu får Lasse jobba lite med honom några gånger och så hoppas jag att han kan anlagsprovet ganska snart.

Hade inte hunnit så mycket på morgonen så när vi kom hem så var det en massa disk att ta vara på'

och valparna när som barn, så fort man vänder ryggen till så har de hittat på men massa hyss.

Hem till alla de andra hundarna och det var ett tråkigt väder så det blev tyvärr ingen utgång för valparna denna dag.

Men det blev en massa lek både i köket och vardagsrummet

Hade ingen som helst lust att åka och handla så det fick bli något som vi hade hemma till middagen

En moussakan sitter aldrig fel, så det fick det bli.


Sett lite på TV men nu när klockan 22.53 så jag tänker göra natt så snart jag har plockat lite i köket och fått valparna att gå ner i varv.

I morgon är det service och däckbyte på bilen

Måste även bada valparna och klippa klor och lite annat på dem innan de snart ska flytta.


God natt








Av Rehn/Hornesjö - 23 mars 2021 06:24

Vaknade som vanligt klockan fem. 

Höll mig kvar i sängen till strax efter, gick ner till hundarna klockan sex. Släppte ut valparna på köksgolvet och fyra små huliganer bet sig fast i mina fötter. 

Så var dagen igång

Idag är det 2 år sedan Nemo fick en stroke och försvann in i dimman och från oss för alltid.

Det är även 52 år sedan vår då lilla 4 månaders Peter somnande in efter en enkel undersökning.

Det blev en händelserik dag med både galna valpar och viltspår  med massa onödiga störningar av lös hundar 

     
 

Något som jag ville var att besöka Peters grav men klarade inte det idag eftersom just besök på Peters grav har givit så många tårar då både Nellie och Nemo har avlidit direkt efter besöket på graven både på Peters födelsedag och dödsdag.  Hoppas klara av det i morgon för jag vill vårstäda graven.

 
Blev lunch utomhus och eftersom en massa energi hade gått åt så fick det bli ett glas vin till lunchen. 

Sen passade jag på att slappa en timme innan valparna fick komma ut i hagen igen

Middagen var oplanerad så en djupdykning i frysen efter något kött blev det. 

 


Det fick bli fläskfilé i grädde/senapssås 


Blev senare på kvällen en mycket svag bloody merry. Egentligen kan man nog kalla den för ett glas tomat juice med peppar och is. 


TV fram till midnatt 

       

Idag är det onsdag 

En del på agendan.

Satte mig vid symaskinen för att sy några halsband till valparna. Men fast jag har sytt så många så fick jag black out och kom inte på hur man skulle göra. Var tvungen att lägga ifrån mig arbetet för att koppla bort allt.

Gick istället ut och la ett spår till Åberlix.


Först en tur till Plantagen för att köpa blommor till graven.

Sen till ÖB för handla hundmat.

Därefter direkt till Peter

 för att göra lite hårfint.

Hem igen och snart var klockan 12 och jag slog mig ner för att se Hem till Gården.

Tog sedan tag i halsbanden igen och nu gick det bättre.

När klockan började närma sig halv två var det dags att gå Åberlix spår.


 


Hem och tog ut valparna och Z ville vara med dem och leka.


 


Fick för mig att prova halsbanden på valparna och de satt perfekt förutom att jag gjort dem lite för tajta när de skulle träs över huvudet. Får se om jag kan hitta på ett sätt att förlänga det.

Hade tänkt ha lite koppel träning men det gick åt skogen för valparna ville bara bita dig i varandras koppel. 

Blev TV fram till midnatt som vanligt.


Idag är det torsdag och åter en dag då vi ska lägga spår till Zlatan

Så vid 9-tiden hade vi lagt ett spår i skogen denna dag. Vet i sjutton om det blev några 300 meter, men det blev i alla fall två vinklar.

Nu skulle det få ligga i ca 3 timmar.

Gick hem och tänkte först ta ut valparna, men det kändes som om de kunde få sova i stället ett par timmar när vi alla andra var på tomten.

Ställde mig ute och trimmade Z.. Det blev en granska kort frisyr på tjejen eftersom hennes päls var så sliten efter valpningen. 

Stöd och trimmade fram till klockan halv 12 och då var det dags, för Zlatan att få gå spåret. 


 

Satte mig till ro tillsammans med valparna och lyssnade på ett jäkla högt ljud från Lasses jobbande med grinden.  Trodde nog att det skulle vara lite skönare i solen än vad det var.

Men inne ville jag inte vara

Vid halv två hade  valparna lekt färdigt och lagt sig ute för att sova. Frågade Lasse om han kunde sätta sig hos valparna så kunde jag gå in och fixa lite våfflor. 

 

Gjorde efter ett nytt recept och tyckte först att de blev så tjocka, men de var så goda så till och med jag som inte gillar våfflor satte i mig två stycken. 

Tog inte valparna för att kunna koppla av lite tillsammans med de andra hundarna. 


Vid 16 tiden blev det jätte kallt och det drog fram stora mörka moln på himlen. 

Matdax för alla nio hundarna innan jag ställde mig vid spisen för att göra en lättare middag.. 

  Ser inte mycket ut men det var så gott med det knapriga baconet och en gratäng på zuzzhini och grillade tomater. 

Fotboll, Alla mot Alla och sist Helt perfekt

Så var dagen över. 





 




  












 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 21 mars 2021 07:07

Så var det lördag 

  

Natten blev väl ganska okej och det är inte ofta jag får så många djupa timmar i rad.  Även mina steg var jag nöjd med. Lite kallt på morgonen och det hade varit minus 7 under natten, men solen sken och inget snö så det bådade gott inför vår dag i skogen

Idag skulle vi till Vårsta för att gå på Zlatans första viltspårskurs.

Första gången vi skulle lämna våra valpar lite längre, så jag ställde in både vatten, mat och filmjölk för att de skulle ha något att äta när de vaknade.  Men innan vi åkte så fick de sin frukost så jag trodde inte att de skulle röra det andra som fanns i hagen


Hade inget hemma att ta med till fikat så vi var tvungna att åka in till Hallunda först så Lasse fick köpa något fikabröd till sig.

Kom fram vid kvart i nio och det var redan några som hade anlänt.

 


Började med en utomordentlig teorikurs och insåg att det fast det bara var 4 år sedan jag gick denna kurs så hade det ändrat sig en del till det positiva.

Det var 9 hundar anmälda till denna kurs och 5 fick gå med Lena och 4 med Tina.

Lasse fick gå med Tina.

Först fick Lasse lägga sitt spår som någon annan skulle ta, sen var det bara att vända tillbaka till mötesplatsen där vi skulle fika. Tittade på Lasse snitslar och känner att han har ju inte satt upp dessa i spåret, så det var bara att återvända och göra om allt från början.

Efter fikat och mer genomgång så var det dags för att gå de första spåret

 


Blev en del väntan för Lasse skulle gå ett spår som nummer 3.

Zlatan var duktig och tog klöven som han skulle.

När klockan var strax efter 12 så var det dags att återvända hem till de hundar som var hemma.

Valparna hade ätit helt rent så någon nöd på dem hade det inte gått.

Gjorde det vi skulle innan vi tog ut valparna så att de fick rasa av sig


  Fick bli ett litet bildspel.  Lasse filmade men jag lyckades inte få in den filmen i bloggen och det var lite tråkigt för där kan man verkligen se hur duktig Z är med sina valpar och hur hon jobbar för att lära dem att leka.


Dagen fortsatte och vi var rätt så trötta, det tar verkligen på en att vara ute i flera timmar, men så härligt det kändes.

Middagen fick bli en enkel Cabonara

'  

Det är gott men jag tyckte inte att jag fick den så krämig som den brukar vara.

Sen var det TV som gällde och jag såg fram emot Let Dance.

Vaknade precis när Carola skulle börja dansa och insåg att jag hade sovit nästan hela tiden.

Sen blev det Morden i Midsommer som höll på till strax efter midnatt.

Sen var denna dag över och i morgon är det en ny dag i skogen.


Söndag

 

Plussgrader var det när jag steg upp strax innan halv sex och solen sken så även denna dag kändes som mycket bra.

Stegen igår blev bra och det blev ju en del steg i skogen fast inte jag gick med någon hund.

Fick bli samma procedur denna morgon. Hundarna fick sin frukost redan klockan halv 8 och valparna hoppades vi skulle somna efter denna och sova gott tills vi kom hem vid halv 1 igen.

Så var vi på gång igen i skogen. 
Det var mycket kallare i dag på grund av den kraftiga blåsten. 

Var med Lasse när han skulle lägga sitt spår. Idag skulle det vara ca 100 meter med en vinkel.. 

På vägen ut från spåret så hade en större fågel blivit slaktad. 

Tillbaka och fikarast innan alla skulle gå sina spår. 

 


Här står Lasse och Zlatan och väntar på din tur. 

Han var jätteduktig fick jag höra när de kom tillbaka. 

Sen lite eftersnack och läxa till nästa gång. 

Ska lägga två spår undrer kommande vecka och det ska få vara 300 meter med två vinklar. 

Men idag inriktar vi oss på att  träffa våra valpköpare på vår äng där alla kan få träffa sin utvalda valp. 

Vi hade lagt upp det precis på samma vis som vid förra valpkullen då det även då var Coronatider och man måste hålla avstånd.

Vi hade valparna ute när de kom och de fick då familjevis komma in och hämta sin lilla valp för att bära upp den till ängen där vi kunde ha lite mys. Alla hade med sig varsin filt så valparna skulle veta var de hörde hemma.

Vi hade lite genomgång gällande försäkring, trimning och en massa annat som är viktigt att veta när man skaffar sig en cocker.


  Det var full fart på valparna och det var så roligt att se barnen leka med sin valp.  Mycket bus blev det och jag lovar att det var trötta valpar vi packade in i bilen för att åka hem och låta dem få sova.

Det blev en kall men trevlig träff och bade valparna och deras familjer  såg ut åt att njuta av att få både busa och kela. 


När man varken har haft tid eller lust att handla så får man ta det, som finns hemma. 

 

Det blev en annorlunda middag, men spenat går alltid hem. 

Finalen i Farmen var något jag hade sett fram emot, men en halvtimme innan den skulle börja så slocknade jag i soffan och vaknade inte förrän den var slut.

Även Robinson ville jag se men mina ögon bara ville sluta sig hela tiden.

Lite såg jag och det blir nog spännande i fortsättningen.

Sen började en film på 11:an och den lyckades jag se.

Sen trodde jag aldrig att jag skulle somna, men det gick bra.


Måndag

 


Vaknade strax efter 5 och kände mig utsövd, men det var så tyst i huset att jag inte vågade mig upp utan höll mig kvar i sängen till halv sex.

Valparna var trötta efter alla intryck under gårdagen och även Zlatan och Åberlix hade fått jobba en hel del med hjärnan och var mycket nöjda.

Märktes även på mitt blodtryck att jag varit igång och mådde bra. Det har nu sedan nyår legat på ungefär 160/95 och jag har lovat mig själv att utan tabletter ska det ner till 135/80 som Blodtrycksdoktorn förespråkar.

Blev mycket förvånad när jag mätte blodtrycket i går kväll och det var 123/77  pulsen var 90 men den är oftast hög.

Om nu bara värmen kommer och vill stanna så ska nog min kropp kunna komma igång igen 

Kan väl inte tycka att det var någon värme, inte den som de hade lovat i alla fall, men ute ville jag vara och även valparna kunde få vara ute och leka mycket mer idag än vad de brukar

Hade kameran med som vanligt men att få dessa småttingar att vara stilla är inte lätt, men rätt som det var så satt Eddie     precis framför mig och den bilden blev jättefin. Klart attjag då ville ha en bild på varje kille, men detta var helt lönlöst för de ville inte vara stilla.  Fick till slut be Lasse att ta en bild när jag höll upp dem.   Bild 2 är Elvis,   bild 3 Abbe och   bild 4 är Emil.


Lite synd att jag inte fick de bilder jag ville. Jag gillar att ta ögonblicksbilder för de säger mycker mer än de man tar annars.

Sen tog vi in hundarna och tog en promenad i stället med Yra och Z och då hittade vi blåsippor.

 

Sen hem igen och nu var det varmare och solen sken så vi tog ut valparna igen och de fick leka av sig i nästan en timme.

Enkel middag idag som Lasse fick fixa

Falukorv och mos är alltid gott. 

Kvällen får avslutas ned med Helt perfekt. 

Sov gott

Ia















 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 17 mars 2021 08:01

Så var det en ny tredagarsblogg på gång.

Fick sova i ett sträck till nästan halv sex. 


Dagarna går så fort och det är ganska sköna dagar vi har tillsammans med våra hundar.

Tyvärr gör känslan att inte kunna träffa alla nära och kära som man vill ganska ont.

Men vi är ju inte ensamma i alla fall 

Började morgonen som vänligt med storstädning av valphagen.. 

Efter frukosten blev det mat för alla nio hundarna. 

Sen lite aktivering. 


Fixade lite lunch efter att gå rensat i frysen. 


Det var isande kallt ute hela dagen, men valparna måste ändå få komma ut och leka av sig. 


 

       


Tog några bilder på dem men vet inte vem som är vem eftersom jag inte ser halsbanden. 


Hade ingen större lust att varken laga mat eller äta så det fick bli lite kyckling med råstekt potatis och sås.. 

 


Grönsaker hoppade vi över. 

Kände mig besviken på Mästerkocken då min favoritkille fick lämna efter att de, verkligen prisat hans fina pizza. 

Kände samma sak även förra veckan när Reza lämna. 


Även denna kväll fick kvällen avslutas med skratt. 


Även denna natt slapp det bli några avbrott av sömnen. Tyvärr blir inte timmarna så många som jag skulle önska. 


Så var det torsdag och äntligen dags för ett besök hos dotter och måg för att se deras nya fina hus. 

Innan hade jag tänkt aktivera valparna en del utomhus, men tyvärr räckte inte tiden till. 

Lasse håller på att bygga en grind till vår ena uteplats som är under tak för att killarna inte ska använda denna som toalett, vilket just gamlingen Qling har bestämt sig för.. Det blev en tur till Hornbach för inköp av beslag och skruvar. 

Jag gjorde ett mycket kort spår till Zlatan på tomten, mest bara för att se om han fortfarande efter mer än 1 år sedan hade provat på detta. Det gick hyffsat och även Åberlix tog detta spår direkt. På lördag och söndag ska vi på viltspårskurs med Zlatan och jag vill ju inte komma med, en hund som fattar noll. 


Gjorde en kalljäst pizzadeg innan vi skulle iväg. 


Hann inte med någon lunch innan vi skulle till Ann och Kenneth. 

På vägen till Kovik hamnade vi i ett riktigt oväder med hårda vindar och snöflingor stora som handflator. 

 

Huset var så fint och det var så roligt att äntligen få se det i verkligheten. 

Det blev fika och en helt otrolig god Semla.. Blev en del för Lasse eftersom jag bara klarade en halv. 

När vi var på väg hem så hade klockan hunnit bli fyra och våra stora hundar hade börjat bli hungriga och naturligtvis få börjat skälla och väckt valparna. 

Så här lät och såg det ut hemma när vi själva sätt i långa köer på motorvägen. 


  Som synes så bryr sig inte valparna om att de andra hundarna låter.


När vi kom hem så var det bara att ta ut valparna för att de skulle få springa av sig innan jag började baka en pizza. 

 

Den blev verkligen lyckad och då god. 


Sen blev det mest TV hela kvällen och valparna hade då roligt i köket. 

Imorgon är det fredag. 


Kom inte till ro förren långt efter 01, men sen blev det en rätt skön natt

 

En hel del på agendan denna fredag. 

Mycket ute och jag la två 100 meters spår till Zlatan och Åberlix. 

Båda är nybörjare och har bara provat en gång var på tomten. Men poletten trillade ner fort och båda visste direkt vad de skulle göra. 


En snabb tur till systemet för att hämta några vin boxar som jag beställt. 

Blev en del skidor också. 

Tog ut valparna på eftermiddagen och när vi kommer  ut ser vi ambulansen hos grannen. Det knyter sig i magen på mig och jag för nästan ångest varje gång jag ser en ambulans på vår gata.. 


Kvällen fortsatte som vanligt.  

Blev en lätt middag. 

 

TV fram till klockan 00.30


Imorgon blir en ny dag och då i skogen med Zlatan














 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 15 mars 2021 07:21

 

Varnade alldeles för tidigt denna söndagsmorgon

Som vanligt var det Z som  ville ut. 

Gick ner och tog ut valparna på köksgolvet så att de fick leka av dig lite. 

Massor av TV blev det denna dag. 

Många lek timmar med valparna både inne och ute. 


 

Grillade några lamm korvar ute och meningen var att även äta ute, men skidor på TV måste vi ju se. 

Lite mys och lek med både mamma och pappa blev det innan vi bänkade oss framför TV:n

 

Lite svårt att få en tydlig bild med alla rörelser 



Dagen gick fort och snart var det tid för middag


Kvällen avslutades med Den tunna blå linjen.

Nu är det bara att hoppas på en bra natt


Så var det måndag
 

Blev väl ganska okej men klart att det hade varit skönt att få sova någon timme till, men det är inte lätt med pigga hundar.

Dagen började som vanligt med frukost och en del hundgöra.


  

Vi trodde ju på det där med att lägga en fuskgräsmatta i kisslådan, men för oss har det absolut inte fungerat, våra älskar nu denna låda, men bara för att få sova i den.

Elvis har en sådan härlig stil, han sover alltid på rygg med benen helt utsträckta.

Lasse fick för sig att städa trimrummet och det behöves för det blev en hel kasse full med halvtomma flaskor och burkar.

Vara inne var ingen av oss som ville så vi tog ut valparna vid 11 tiden och hade dem ute en hel timme.


  Fick bli ett bildspel. Tog även några filmer men dessa vill inte lägga sig i bloggen.


Någon lunch hann vi aldrig med denna dag så jag påbörjade vår middag redan vid 16 tiden, tanken var att jag skulle ha gjort en korv stroganoff, men vi hade så mycket kvar utan gårdagens middag så det fick bli rester 

 

Gjorde en gratäng av pastan och köttfärssåsen och den var nästan godare än middagen innan.


Kvällen fortsatte med en hel del mys med valparna innan farmen började. Sedan fick de vila fram till klockan var

22 då det fick springa av sig lite medan vi såg på TV fram till 23.30

Bara hoppas på en okej natt.



Så var det tisdag

 

Kan nog säga att natten ser mycket bättre ut i appen än vad den kändes. Z ville ut redan klockan 4 och jag gick på toa och Lasse släppte ut henne. Valparna var vakna och i full gång, men somnade om fram till klockan 06,00
Solen sken från en klarblå himmel och det bådade gott inför dagens utevistelse.

Blev både på frusen mark och ett soligt däck. 


  Fick även denna dag bli lite bilder till våra valpköpare.


Var sedan en snabb tur till Vällingby för att gratta Rubina på 20 årsdagen. 

Hem och fixade till en lätt middag

Det blev korv stroganoff med nudlar. 

Avslutade kvällen med humor serien Allt perfekt. 


Klockan hann naturligtvis bli över 24 innan jag  kom i säng. 

God natt. 






 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 11 mars 2021 08:06

Natten blev bra och Lasse vaknade inte en enda gång förrän strax efter halva sju.

Själv gick jag upp före sex för att gå ner och släppa ut hundarna. 

Småttingarna var vakna så de fick lite filmjölk 

Kände att de var lika bra att sätta igång med frukost. 

Busväder även denna dag. 

Igår fick jag en leverans från Real med färskfoder till valparna. 

Klart att då valparna även fick  kartongen att leka med. 


 
 Alltid kul med nya saker. 


Sen blev det en tur till Eriksberg för att handla ägg. 

Det var meningen att vi även skulle köpa trisslotter men jag ville inte gå in på Maxi och Lasse ville inte gå in ensam.. 

Så det fick inte bli några lotter och vilka bra det, blir ju aldrig någon vinst. 

Hem istället och släppte ut valparna på golvet i köket. 

Sen blev jag inne hela dagen på grund av vädret.

Lätt middag på några rårakor som redan var färdiga och fanns i frysen och till dessa stekt bacon.

 

Valparna fick springa mycket på golvet

Hade velat ta några fina bilder på valparna, men det spelade ingen roll vilken kamera jag använde för de bara togs sådana bilder som kunde användas.


Tv fram till 23.30


Då blev det fredag igen

  

I natt var det lugnt på undervåningen fram till halv sex då Z hade tröttnat på att vara ensam med sina ungar..

Kollade på monitorn och såg att valparna var vakna men bara lekte med varandra så jag bestämde mig för att vila en halvtimme till.

Idag var ingen bra dag för mina leder. Kände mig alldeles uppstoppad i hela kroppen och hade ingen som helst kraft i varken armar eller ben.

Lasse ville till Volvo för att försöka få en tid för service samtidigt som vi byter däck den 29:e mars. 

Normalt brukar jag sitta kvar i bilen men kände att jag måste röra på kroppen. Trappan som finns ner till service kändes verkligen i mina ben, sen skulle jag upp igen och det tog verkligen på mina krafter.

Hem och slog mig ner i den förbaskade soffan som gör mig så allergisk.

Satt där i alla fall och bara kände jag inte orkade något.

Råkade säga till Lasse att nu måste vi skaffa nya soffor.. men vad gör vi med denna nu i Corona tider.  Tanken var att beställa något nytt och att de skulle ta bort vår stora tunga soffa, men tyvärr gör de inte detta nu i Corona tider.

Men jag väckte en tanke hos Lasse och snart var han igång med att flytta möbler.

Vår gamla skinngrupp som jag köpte för 27 år sedan och har stått i ett annat rum började Lasse jobba.. 

Jag hjälpte till så gott det gick med min onda kropp. Sofforna fick byta plats, tyvärr fick inte hela soffan plats i det lilla rummet så en del måste vi på något sätt skrota.

när


När klockan 17 var allt på plats och Lasse gick ut för att ställa in bilen i garaget.

När han kom in så blev jag serverad en whisky innan jag började med middagen.

Hade haft en gryta på sedan förmiddagen i slökokaren.

 

Det var gott


Talang var bra och sedan blev det Solsidan, den får mig alltid att le.


Så blev lördag även denna vecka

 

Lite varmare igen men ingen sol. Denna dag var det en massa skidor på TV igen.  Klart att vi då inte tog ut bilen utan jobbade en del hemma mellan skidtävlingarna.


Mycket lek blev det med valparna och de fick även vara ute en del i sin hage.


 


Även en massa lek på köksgolvet blev det där både Lasse och jag kröp tillsammans med valparna och Z.


Vi tog ingen middag denna dag utan jag bara värmde varsin pizza från frysen

  Dessa var väl ingen höjdare men med lite bubbel i glasen blev det gott i alla fall.

Sen blev det Mello och rätt låt vann, i alla fall enligt oss.


Hoppas få sova några sammanhängande timmar i natt.

















 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 8 mars 2021 08:29

Så var det ny vecka igen.

Äntligen blev mitt mål på 10 tusen steg i land. 

 

Det kändes som en orolig natt. Z kunde inte koppla av och var så mjölkstinn men vägrade att låta de små pirayorna suga eftersom det troligen gjorde så ont. 

Jag gick halvt sovande ligga och massera hennes juver så att de blev lite mjukare. 


Till slut somnade hon i alla fall. 

Själv vaknade jag med både nack och  huvudvärk. 


Fast det inte händer så mycket så försvinner dagarna fort. 

Igår var en sån härlig dag med en massa besök av valpköparna, allt enligt Corona regler. Även vår son kom förbi för att ordna något på Lasses dator. 

Kändes så bra att få dessa besök och få uppleva alla glada barn och deras föräldrar fast det var isande kallt ute, för det varv ju bara där vi kunde befinna oss.. 

Fast det var kallt så sken solen och gjorde att jag blev så sugen på att grilla lite korv till lunch

Så gott det smakade.

En av våra grannar sedan 1973 kom och berättade att hennes man hade avlidit i lördags efter en mycket snabb Covid19.

Musten gick verkligen ur mig och det kändes så konstigt.


   

Kallt var det även idag när Elvis skulle få träffa sin matte och husse, men med varma filtar och en mysig famn så fungerade det toppen. 

 

Qling gjorde som alltid, höll sig framme för att få gosa. 

Kände mig inte helt okej på hela dagen, men höll masken. 

Middagen hade jag glömt bort och åka för att handla hade jag inte lust med.. plockade fram köttfärs och vita bönor och tänkte att det fick bli en chili con carne, men någon tomat hade jag inte. 

Men med lite nudlar och sallad så smakade det riktigt bra. 


Kvällen blev som vanligt framför TV:nu

Så var det tisdag. 

 

Natten blev helt okej och stegen klagar jag inte på när de, överstiger 7500 steg. 

Dagen blev urtråkig och någon utgång för valparna blev det inte. 

Men något måste vi göra och då blev det mys på golvet. 


 

Blev en tur till Segeltorp för att beställa däckbyte till den sista denna månad.

Sen direkt till Maxi för att storhandla. 

Hoppas nu att jag har det mesta hemma i alla fall för en vecka.

Hem och kollade på Hem till Gården och sen blev jag kvar i soffan hela dagen ända fram till middagen

  och i dag blev det en middag i min smak.

Vanlig kväll som avslutades vid 23,30


Så vaknar jag upp till en vit onsdag. Snön föll med, små flingor och gjorde marken till vinter igen. 

 


Valparna vaknade vid femtiden och ville ur lådan, så det var lika bra att jag tog mig ur sängen och bar ber dem till köket.. Serverade dem filmjölk och gav slla andra hundar varsin  stor morot, sedan gick jag upp till min säng igen.. 

Hundarna höll sig sedan lugna till klockan var nästan halv åtta. 

Lasse gjorde frukost och jag tog hand om städning av hundhagen. 

Sen fick valparna sin frukost och jag hoppades på att de skulle sova ett par timmar.. De behöver verkligen aktiveras nu och jag drömmer om barmark och massa utevistelse men vädret sätter käppar i  hjulen. 

Upptäckte att de nu kan häva sig över kanten för att komma ut på golvet, så det blev lite jobb för Lasse på förmiddagen


 

Fortfarande är de så små att de kan få in huvudet mellan spjälorna in till vardagsrummet och jag trodde att det skulle hjälpa med att dölja dessa med filtar.. Men lilla Eddie hsn tar sig fram överallt och helt plötsligt var hsn borta. Hittade honom på vedtraven vid spisen i vardagsrummet. 

Så nu blev det ännu mer jobb för Lasse.. 


Blev mest att vara inne denna dag 

Lasse trimmade Yra och jag var mycket med valparna för se deras utveckling. 

Det händer så mycket just nu som är roligt att dokumentera för valpköparna. 

Middagen blev en enkel kyckling i currysås. 

Fattades grönt på tallriken. 


Avslutade kvällen med att valparna fick leka sig till sömns. 

Inatt ska de få sova i hagen nere i köket i stället för lådan på övervåningen. 

Ska bli spännande att se hur detta kommer att fungera. 

God natt. 






















 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Skapa flashcards