Direktlänk till inlägg 25 april 2021

Söndag till tisdag på Öland

Av Rehn/Hornesjö - 25 april 2021 06:23

 

Så har vi nu sovit den första natten för detta år på Öland. 

Det var ganska kylslaget och krypa ner mellan lakan var inget att tänka på.  Klarade inte ens av att ta av mig långbyxor och tröjan utan la mig ovanpå sängen och drog överkastet  över mig. 

Vaknade tidigt, men hade sovit gott de timmar som blev. 

Hundarna överlyckliga av friheten vid ut släppet klockan 6.

Liknades med kosläpp när de satte nosen i marken och började direkt spåra av hela ytan på ca 3000 kvm. 

Ingen riktigt värme i stugan ännu så idag måste vi elda. 

Men först fick det bli frukost

 


Börjadee bra med en vinstlott.  Blir alltid nöjd med vinst oavsett summan.

Lasse var ute tidigt 

 

Dagen blev bra. Tyvärr var vi tvingade att handla lite mer, men helt ensamma i butiken.

Tog en tur till kyrkan och städade lite på graven.

 


Hem och snackade lite med grannen som berättade att de fått in sitt fiber.  Så i morgon måste vi ringa och kolla om de kan komma hit också. 

Vi trodde de hade skaffat en hund till för när Lasse släppte ut våra hundar på morgonen så såg han en liten svårt hund försvinna bakom deras gäststuga.. Men det visade sig vara en robotgräsklippare. 

Lasse klippte gräset och jag var ute och la ett litet spår till Åberlix. 

Två timmar fick det ligga och han tog det fint. 


Vi hade köpt bingolotter för att ha något att bedriva tiden med. Jag vann 4 Sverige lotter. 

Kollade på Robinson och la mig sedan i sängen och lyssnade på Karlavagnen. 

Det var isande kallt i sovrummet och fortfarande bara 15 grader fast vi hade eldat nästan hela dagen. 


Dag 3 och vardag

 

Fortfarande lika kallt i huset.  Men för övrigt inte så mycket att klaga på. 

Lasse steg upp halv sex och en  brasa


Tyvärr så stannar inte värmen kvar med en vanlig öppen spis. Borde sätta in en kassett. 

Klockan  8 var vi klara med frukosten och jag längtade efter att få stoppa händerna i diskhon för att få lite värme. 

Nu har alla de grannar som varit här under helgen åkt hem. De flesta av de nya bor i Kalmar så då kan de verkligen nyttja sitt sommarställe

Vi har inte hunnit träffa någon av de nya ännu men de som har, byggt huset närmast oss har i alla fall hund och våra grannar som har en Labbe tror att det är en springer, så det ska bli kul att träffa dem. 

Lasse hittar alltid nya projekt så jag tog själv min mobil och gick en liten runda upp mot alvaret för att kolla om man kanske kunde se någon röra sig, men det var så tyst och stilla


  Kunde inte låta bli att ta några bilder först och främst på vår grannes tomt som bara blir finare och finare.

Sedan lite blommor och även på de två nya husen efter Vedbyskogsvägen.

Jo nog händer det en del och det är ju nya tider, men jag gillar det gamla och att se Lasses farföräldrars gård och även vårt ställe som ser ut som i gamla tiden, det gillar jag.

 

Grillade varsin korv till lunch.

Gick in och kollade på Hem till Gården.

Sen ut igen och var sedan ute hela dagen då det blev middag och även nu på grillen

 

Det blev grillad Angus biff och lite pommes.

Slöade sedan framför TV och våra få

kanaler. Kan väl påstå att jag saknar Alla mot Alla och även lite annat som Glamour. 

Fördelen är att jag kommer tidigare i säng, men tyvärr blir inte timmarna längre eftersom jag istället vaknar så tidigt. 


Så är det redan tisdag


 

Idag kändes det mycket skönare i huset.  Hörde tidigt på morgonradion att det skulle bli ca 12 grader idag och det kändes härligt. 
Dagen blev precis som jag ville. Vi grävde upp en del växter framför uteplatsen för Lasse har ett nytt projekt på gång. 

 
Dessa växter flyttade jag till ett annat ställe. 

Vid kvart i 12 kom en tjej från Ölands mäklaren för att hämta Monas nyckel. 

Sen såg jag på Hem till Gården innan vi har, tvungna att ta en tur till Ica. 

Hem och grillade ett par korvar och vädret tillät även mig att krypa i ett par shorts för att försöka få lite sol på mina vita ben

Dagen fortsatte ute hela dagen ända fram till middagen som jag gjorde inne. 

  vad det blev fick jag inte med på bild eftersom vi tydligen var rätt hungriga.  Men det var falukorv i ugn och potatismos. 

Solen strålade fortfarande

 

fast klockan var över 19 och vi tog då vår kvällspromenad med tjejerna. 

Så vacker kväll. 

När vi kom hem så  blev det TV och Robinson. Imorgon blir det en ny 3 dagars blogg. 

Har inte så mycket att klaga på under dessa dagar från lördag till tisdag här på ön. Visst har det varit kallt både ute och inne, men det tar vi gärna för våra hundars skulle och deras frihet att både få leka och skälla.

God natt











 
 
Ingen bild

Carina

28 april 2021 09:52

Älskar din ölandsblogg som alltid <3 liter extra semesterfeeling eftersom jag har semester denna veckan och din blogg startar upp med Öland. KRam

Rehn/Hornesjö

29 april 2021 06:25

Härligt att höra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 4 april 10:25

Torsdag   Kallt och soligt var det denna morgon.         Men ännu en natt som kändes okej med en grön app. Idag fungerade TV4 play igen på tv:n i vardagsrummet så det blev en timme för mig innan hundarna fick sin mat. På morgonen har...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 1 april 09:27

Så var vi inne i april    Lite svalare denna dag och även grått och trist.         Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade förväntat mig efter den struliga kvällen. När jag vaknade denna morgon så ser jag att det brunnit i ett p-...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards