Alla inlägg under maj 2021

Av Rehn/Hornesjö - 31 maj 2021 07:31

   

Ny vecka och även min nya klocka är igång. 

Nu gäller det att kunna lösa av allt som har med hälsan att göra. 

Denna dag började med frukost tidigt och sedan en tur till HS för Lasses blodprover. 

Hem för att hämta Lasses mobil som han på söndagskvällen tappat i toan. 

Jag trodde att fick den bara ligga och torka så skulle det nog ordna sig. Men den var stendöd.  Det värsta är att han har ju alla sina bilder och konton på denna. 

Åker till Skärholmen och det visar sig att det inte längre fungerar med p skiva och den app som nu behövdes har inte jag.  Tänker att får väl lägga in den och när jag kommer till konto uppgifter så har jag alla mina kort ligger hemma.  Lasse säger att jag kan väl ta mitt konto men då skiter det sig igen för Lasses bankidé finns ju på hans döda mobil. 

Åker till Jula för Lasse vill köpa mig ett SPA bad. 

Men blev så illa bemött när vi ville veta skillnaden på de som de hade.  Det tyckte han vi kunde läsa via nätet i stället för att fråga. 

Jag tappade helt intresset för ett SPA bad 

På vägen hem åkte vi in på Neonet och köpte en ny mobil till Lasse.

Jag har sex fungerande Samsung så mobiler hade det funnits utan att behöva köpa nytt

Satte mig ute och tog det lugnt

Men när Lasses mobil var laddad så blev det tid för mig att jobba. 

Ja min kära make, speciellt teknisk är han inte och lösenord, vad är detta. 

Jaja, allt går att fixa med lite tålamod. 

Dagen fortsatte utomhus i skönt väder. 

Middagen fick bli rostbiff även denna kväll. 

  men idag byttes pastan ut till fransk potatis sallad. 

Lite glass till efterrätt. 

Sen hände det inte så mycket mer innan sängen. 


Så var det tisdag och jag upptäckte att min nya klocka hade laddats ur under natten och inget data fanns från varken gårdagens aktiviteter eller min nattliga sömn. 

 Kändes lite snopet och jag är inte van med att behöva ladda min klocka.  Min gamla bytte jag batteri i vår tredje månad och det var okej, men denna verkar jag behöva ladda varje dag och då förlorar jag ju en massa . 

Dagen fick fungera ändå. Började med att åka till Eriksberg för att köpa ägg. Men en än gång blev vi utan för de hade inte lyckats få någon leverans. 

Det fick bli Hallunda och deras ägg. Handlade även digestive kex för att kunna göra en cheesecake,  hade saker kvar sedan i lördags som jag ville bli av med. 

Förmiddagen kändes seg och jag hade svårt att komma igång. 

Såg på Hem till Gården sen blev det att vara ute. 

Det blev ingen lunch utan jag fixade till lite getost istället

  och eftersom vi har semester så blev det varsitt glas vin. 

Lasse som varit ingång hela dagen med att jobba på tomten kände för att lägga sig lite i skuggan och vila. 

Hundarna fick vänta till 17 innan de fick mat eftersom ingen av dem verkade hungriga. 

Även i kväll fick det bli sådant som  hade blivit kvar sedan mitt kalas hos Ann. 

Bräckt kalkon skinka, vitlöksstekta champinjoner och så den efterlängtade färsk potatis. 

Sedan blev det en promenad med killarna. 

När vi kom hem så frågade Lasse efter cheesecake och det var klart att även jag längtade efter detta. 

   


Mums vad gott detta är. 

Ännu senare på kvällen säger Lasse "får jag ta en bit rabarber paj och glass" och ingen blir gladare än jag när han äter oavsett om det är sålt, sött eller surt.   Men väg själv avstod.

Lite TV innan sängdags. 


Onsdag och i natt har min klocka fungerat

 

Lasse hade en tid att passa för hans läkare skulle ringa mellan klockan 11-14 så att åka någonstans hade han inte lust med

Jag gick ut och började jobba en hel del på tomten. Möblerade om en hel del och kånkade

 runt med tunga möbler. Plockade fram min gamla pool och tänkte att den ska upp nu när vi har bestämt oss för att inte köpa något SPA bad.

Lasse tog sig ann Z och började trimma henne medans jag jobbade utomhus.

Vi 12 tiden gick jag in och kollade på Hem till Gården och strax därefter fick Lasse sitt samtal.

Hade ingen lust att äta någon lunch utan det fick bara bli lite ost, kex och melon

  och naturligtvis en massa melonbitar även till våra hundar.


Sedan var projektet pool på gång     och nu var det bara att börja fylla på vatten.


  Först i var Åberlix som inte kunde hålla sig.


  Dagen forsatte och helt plötsligt var klockan 17 och dags för att ge hundarna lite mat och även förbereda vår grillmiddag

 


Ibland blir jag så där härligt sugen på grillad korv och naturligtvis inte vilken korv som helst, så idag fick det bli Stockholmare tillsammans med en krämig potatissallad, pressgurka och grillad tomat.

Efterrätt blev det också eftersom det fanns kvar cheesecake sedan gårdagen.

Final för de duktiga småkockarna och för mig hade det inte spelat någon roll vilken som hade vunnit för de var precis lika duktiga och härliga ungar.


Men nu är kvällen här och jag avslutar denna blogg 

Återkommer på lördag










Av Rehn/Hornesjö - 28 maj 2021 07:17

 

Natten kändes bra fast den blev lite för kort. 

Började dagen tidigt för idag var det en del på min agenda. 

Min nya klocka har jag inte kunnat logga in med på nätet så jag fortsätter ett tag till med min Garmin.

Hoppas få hjälp av son eller svärson på lördag att installera den. Men annars funkar den helt okej och jag kan läsa av hur hela natten har varit med både sömn och puls.

Direkt efter frukosten så blev det att plocka rabarber. 

Tog det mest lugnt hela dagen och var ute mycket. 

Hundarna fick sin middag ute idag och det uppskattar våra skator

Sen blev det dax för vår middag som fick bli vid grillen. 

 Det blev  fläskfilé på spett. 

Sen en promenad med hundar. 

Hem och vi satte oss ute och äntligen blev det dags att få smaka på champagnen som Lasse köpte till min födelsedag. 

   

Satt ute till klockan helvete 8 då jag ville se på Två. 



Så var det söndag och dags för mitt födelsedagskalas

 

Gjorde mig iordning tidigt. Kände att mamma skulle få vara med idag så det blev en av hennes klänningar, hennes guldhalsband och även några av mammas guldarmband.

Sen var jag och hundarna ute tills klockan var 11 och vi skulle bege oss iväg först till centrum för att handla bröd och sen direkt till Kovik.

Som vanligt var det långa köer på Värmdövägen.

Började ganska direkt med att göra sallad och sedan lägga upp allt annat på serveringsfat

Medan vi väntade på att Per, pappa, Åsa och Julina skulle komma så tog Ann och jag varsitt glas vin och så satte vi oss ner och snacka om gamla minnen med Lasse och Kenneth.

Det blev en lagom skara med folk i denna Coronatid och fast vi alla är vaccinerade så ville vi hålla avstånd.

Lasse tog lite bilder under dagen och dessa fick det bli en liten film av.


  Speciellt glad blev jag för texten som Ann hade skrivit ner och för den fina bilden som Åsa passade på att ta när jag satt i trappan och snackade.  Alltid kul att se bilder som man inte vet att de finns.

Samma köer på hemvägen.

Hundarna hade idag fått vara ensamma lite längre än normalt, men det var lugnt när kom och ingen verkade ha mått dåligt av att få vara hemma.

Det blev inte så mycket mer denna dag.


I morgon är det söndag och då ska jag ha en liten träff med Å kullen. Även Ä kullen var inbjuden men det var bara en av familjerna som hade tid och de avstod sedan när ingen av de andra från denna kull kunde komma.

Men vi kommer ju att träffas på torsdag för att valparna ska få börja sin valplydnadskurs


Så var det söndag

Kan inte riktig läsa av min nya klocka ännu så det fick bra bli en sömnapp denna natt från min gamla klocka

Fast den var ganska okej tycker jag.

Idag ska vi ha en liten träff med vår Z och Å kull. Tyvärr så prickade vi som vanligt in Zelinas mattes arbete så det fick bli bara Zlatan från denna kull, men alla i Å kullen kom och det var så trevligt att få träffas igen.

Vi hade inte planerat att göra så mycket annat än att träffas och låta hundarna få leka av sig.

Det blev det vi gjorde.  Gick ner till den den stora ängen är att jobba lite, men det var en massa jobb på gång och det mesta var avstängt. Vi hade tidigare pratat om jag skulle berätta hur en nosworksträning går till, så detta gjorde vi och alla hundarna fick först bekanta sig mig doften, sen blev det bara lite nosträning för dem.  Detta var mest för att de ska veta vad och hur det ska jobba med detta själva.

Trevligt hade vi i alla fall och alla fyra (fem med Zlatan) hade så roligt i den stora rasthagen vid Bredängs Camping.

När vi kom hem efter ca 2,5 timme så var vi både trötta och lite sugna på något att stoppa i magen

 

Det fick bli lite reser från gårdagen och en iskall alkoholfri Öl i värmen satt bra.

Blev att vi var ute sedan hela tiden fram till klockan var över sju och jag kanske skulle hitta på något att stoppa i magen igen.

Tyvärr så fick det bli mer rester eftersom det blev så mycket kvar sedan igår.

 

Fast alla rester är inte fy skam.

Lasse önskade sig nudlar som tillbehör. 

Sen blev det även efterrätt med rabarberpaj och gräddglass. 

Nu Robinson finalen

Får se vad som händer.

Nu avslutar jag dessa, tre, dagar. 

Nästa vecka är fullbokad 

Ia



    



 
 




Av Rehn/Hornesjö - 25 maj 2021 08:48

Så var det tisdag

 

Märks att jag kommer senare och senare i säng, men kan ändå sova någon timme längre än normalt, så i det hela jämnar det nog ut sig.

Idag regnade det i alla fall inte när jag vaknade utan till och med solen visade sig.

Efter hundarnas frukost så kände jag för en snabb ensam promenad.  Tog på mitt bälte och kopplade upp Z.. Nu var det ingen risk för en långsam promenad. Hon fick styra mig de 2500 stegen det blev och snabbt gick det.  

Lovar att jag var ganska trött när vi kom hem. 

Vi tog sedan en tur till Hallunda för Lasse ville spela på DD. 

Kunde inte låta bli att kolla lite och fick för mig att spela på en v86 något som jag aldrig gjort. 

Läste noga hur det skulle gå till och fattade det som att varje lopp kostade 2 kr om man bara tog en häst.  Tänker att 8 x 2 är 16 kr och det kan jag ju alltid slänga bort genom att försöka. 

Det tog en bra tid att leta rätt på en vinnare och  två reserver. 

Går fram till kassan visar mitt talong och ska betala med mitt kort. 

Killen frågar om jag inte har några kontanter eftersom det inte går att betala en sån liten summa med kortet.  

Jag kollar igenom min väska och säger att jag bara har 2 kr och killen ler, tar min peng och ger mig bongen och jag inser att jag har spelat för 2 kr.  Går ut från butiken skrattande. 

Hem igen och sätter mig ute med hundarna medan Lasse jobbar med vår damm. 

Zlatan gör allt för att jag vi ska kela. 


Går sedan in och börjar förbereda vår middag. 

 som blev både kyckling till mig och  lax till Lasse.. Lovar att Lasse tog en portion till och våra tallrikar var helt skrapade och inga rester till våra hundar. 

Kvällens aktivt blev promenad och TV. 


Onsdag och min 75:e födelsedag

Sov lite extra länge denna morgon och tror det berodde på vädret som verkligen visade sin sämsta sida. 

Blev uppvaktad med rosor och present av Lasse. 

Han hade även köpt en riktig fin champagne men det kändes inte rätt att smaka så här tidigt. 

Gick ut i regnet och plockade rabarber eftersom pappa skulle komma på eftermiddagen och fira mig. 

Gjorde en rabarberpaj och sedan blev det en tur till Hallunda. 

Hem och kollade på Hem till Gården. 

Vid 14 tiden kom pappa med blommor, present, champagne och ett jättefint kort.   som han hade gjort. 

Dagen fortsatte fram till middagen som Lasse valde, men jag gjorde. 

Det blev kalvfärsbiffar, mos och kantarellsås. 

Vi valde att spara champagnen till vår bröllopsdag. 


Fick 104 grattis via FB och det roligaste är att jag på något vis har en relation till dem alla. 

Fick även en del hälsningar från våra uppfödda hundar.

 

Lite från dagen   


Kvällen fortsatte med TV. 

Sent blev det för jag fastnade med Hajen. 


Torsdag

 

Lite färre timmar denna natt. 

Även idag blev det en tidig tur till både Maxi  och Dollarstore. 

En hel del att planera till lördagen då jag ska fira min födelsedag med barnen hemma hos Ann och Kenneth i deras nya stora fina hus i Kovik. 

Lika dåligt väder idag och kylen består. 

Så det blev inte så mycket att hitta på. 

Men Lasse ville iväg och köpa skor då det blev en tur till Kungens Kurva.  Helst hade han velat till Skärholmen men det sa jag nej till. 

Han hittade skor på Intersport. 

Hem och slog oss ner i soffan.. 

Lasse tog sin sov stund mellan 15 och 16 och få passade jag på att laga en god gryta. 

 

Så idag valde jag middag som jag gillar. 

Blev tyvärr ingen promenad på kvällen. 

Avslutar dagen med en Frost fram till midnatt. 











Av Rehn/Hornesjö - 22 maj 2021 06:56

Lördag och Pingstafton

Vet inte vad jag ska säga om natten, men drömmarna hopade sig och jag drömde mest om att jag drömde.  Mitt tyngdtäcke var i vägen hela tiden och jag hade inte kraft att sparka det av mig.

Nej, appen får säga vad den vill men någon skön natt var det inte. 

Åkte tidigt till Maxi, för att handla.

Hade, skrivit en lång lista men den låg kvar hemma. 

Försökte komma ihåg allt, men klart vi missade en del. 

Försökte vara ute då mycket, som möjligt  mellan skurar när och även åska och blixtar.

Lunchen blev kraftig eftersom vi tog  


 resterna från gårdagens pasta. 


Kollade på Sverige-Danmark, lite snopet att Sverige förlorade. 


Middagen blev sen och väldigt speciell. 

  fast det var ganska gott. 

Mycket TV VM blev det och fast jag egentligen inte är så intresserad av Mello så var jag ändå tvingad att få se och lyssna på Tusse

Han gjorde ett strålande framträdande och jag hade hoppats att han skulle få li fler röster.

Finalen blev spännande och jag gillade Italien.

Klockan 

hann nästan bli 01 innan jag lyckades somna.


Så var det söndag

 

Hände inte så mycket denna dag.  Började med att åka till ÖB för att handla. 

Var mest ute på tomten. 

Fick besök av sonen. 

Hundarna  var med som vänligt. 


 
 


Middagen blev vid grillen

Kvällen avslutades med en Beck-film. 


Måndag

 

Kylan fortsätter att visa sig. Under 10 grader får mig att frysa. 

Sömnen kan jag inte direkt klaga på utan det är något jag styr själv genom att hålla mig vaken till efter midnatt. 

Det regnade och var ruggigt hela dagen. 

Middagen blev enkel och god

  falukorv och bruna bönor.  Passande mat i detta väder. 

Efter middagen tog vi en promenad med hundarna och när vi kommer tillbaka så var det så härligt väder att vi satte oss ner tillsammans med hundarna   och tog oss varsitt glas vin. 

Satt ute tills Robinson började. 

Sen blev det som vanligt TV hela kvällen. 

Lite sug efter något blev det vid 21 tiden och jag kom på att vi hade en Camembert i kylen som behövdes användas, så det fick bli lite friterad ost. 

Sedan hände inte då mycket mer. 

Kvällen fick avslutas med Wallander










Av Rehn/Hornesjö - 19 maj 2021 07:42

 

Sov ganska gott hela natten och vet att jag har drömt en hel del, fast inget jag kommer ihåg.

Satte mig ner framför TV för att killar på Glamour via Crome cast, men retar mig lite på att det bara fungerar via Telia. Nu när vi fått fiber här på landet så är det ju lite onödigt att ha det dyra mobila, Telia bredbandet. 

Efter detta så gick jag ut i det fina vädret och såg Lasse klippa gräset. 


Själv tog jag tag i poolen med att sopa för att få upp sanden till ytan. 

 

Yra och hennes son Åberlix höll koll.


 Kunde inte släppa tanken på Crome cast utan gick in och säkert för hundra steg gången göra en ominstallation och gissa om jag blev lycklig när det helt plötsligt fungerade. 

Lite irriterande att det ska lyckas dagen innan vi ska åka hem. 

Men skönt att veta att det nu fungerar när vi kommer tillbaka

Det blev som vanligt Hem till Gården innan det blev något att stoppa i magen.  Nu gäller det att ta hand om det som finns hemma

Det fick bli ett par mackor och naturligtvis var hundarna med vid bordet. 

Även middag utomhus

   

Sen blev det kvällens promenad

   






När vi kom hem efter promenaden så fortsatte jag med att ta hand om sånt som  inte kan finnas kvar när vi åker hem

Så ikväll blev mycket glass. 

Kvällen fick avslutas med Maria Wern


Torsdag

Hem till Stockholm

 

   

Natten blev mycket sämre än vad den varit. Kunde inte riktigt komma till ro. 

Tog det lugnt och började morgonen som vanligt. 

Hundarna kände på sig att det var något på gång och var så oroliga att de inte skulle få åka med oss. 

 

Spelar ingen roll att det är trångt, huvudsaken är att få vara med. 

Känns alltid vemodigt att lämna landet oavsett hur länge eller kort tid vi varit här.  Fast det var länge, sedan vi fick en månad på våren. 

Havet lockade men hanns inte med. 

Lasse har jobbat hela tiden med något och prio ett var denna altan

  som jag har nyttjat till max. 

Så här lämnar vi nu tomten för några veckor i Slagsta

   

Klockan 9 började sedan  vår resa hemåt. 

Vädret var strålande i stort sett hela den fem timmar långa resan. 

Eftersom ingen av hundarna visade något intresse av att behöva kissa så körde vi hela vägen  utan  avbrott. 

En hel del vägarbete var det under vägen men inga större hinder.

Kom hem klockan 14, precis vad GPS hade sagt. 

Alla hundarna hoppade glatt ur bilen och var törstiga. 

Plockade bara ur bilen och sen en tur till Hallunda för att handla. 

Hem och vi tillsammans med hundarna satte oss ute fram till klockan var nästan 17 och då var det dags för hundarna att få mat. 

Lugnet som vi har haft på Öland förbyttes ganska snabbt av tutande bilar och skrikande människor som inte förstår att när man står bredvid varandra och pratar så måste man inte skrika. Efter att vi under dessa nästan fyra veckor har sett tre bilar köra förbi vår tomt ner mot skogen så var det på bara 1 timme 17 vändor med bilar som körde fram och tillbaka på vår bilfria väg förbi vår tomt. 

Måste försöka intala mig med att det finns annat än hundskall som stör.


Lasse önskade sig bakad potatis och rostbiff. Själv längtade jag efter räkor.

Efter maten ville Lasse ta en timmes sömn. 

Själv skulle jag se Glamour och lyckades hålla mig vaken tills det var fem minuter kvar, så slutet såg jag inte. 

Avslutar som vanligt TV kvällen med Alla mot Alla. 

Det var final och vi har missat 15 program på grund av att vi varit utan 5:an i nästa 4 veckor. 

Det blev en spännande final 


Fredag

Åter i Slagsta

 

  Naturligtvis blev sömnen sämre så fort vi kom hem. 

Kände redan så fort vi parkerade bilen hur stressen ökade inom mig. Vet ju att hundarnas glädjeskall när de kliver ur bilen kanske kan vara störande för vissa och bara tanken på detta fick min mage att knyta sig och huvudvärken kom som på beställning.

Men nu är det en ny dag och jag måste få leva mitt liv utan att hela tiden känna stress.

Lasse sätt igång ned att klippa gräsmattan.  Jag rensade lite ogräs och skulle ha gett mig på  min stora rosbrosbuske som verkar ha dött på flera grenar.  Men gick i stället in och fixade till lite lunch 

    som vi intog i det strålande vädret. 

Lasse gick ut för att hämta posten och kan inte ha uppmärksammat att Åberlix smitit ut.  Så helt plötsligt när vi sitter och har det skönt så hör jag en hund skälla ute på gatan och inser att det är Åberlix. 

Verkar som det här varit något lockande ute i dag för han var den tredje hunden som smitit ut.  Först var det en grannes lilla Pomerans sen var det en annan grannes Labbe.. 

Lite läskigt när man vet hur trafiken är på vår gata. 

Vädret ändrade sig till det sämre och Lasse gick in och vilade. Själv ställde jag mig vid spisen och förberedde en mustig köttfärssås. Gjorde även en pastadeg som fick vila i kylen fram tills den skulle kavlas ut i pasta maskinen. 

Hundarna fick sin mat vid halv fem tiden. 

Efter rastning av dem så satte jag igång med att göra spagetti. 

   Det blev en riktigt god middag. 

Så mycket mer händer det inte mer ikväll. 

I morgon är det pingstafton och de lovar regn hela dagen. 

För 56 år sedan var Pingstafton den 5 juni och jag stod brud. 



















Av Rehn/Hornesjö - 16 maj 2021 07:44

Söndag. 

 

Ännu en bra natt och det gjorde att jag ville kolla igenom de 3 veckorna vi har varit här   och det såg väldigt bra ut.  Tyvärr har mindre stress även en del nackdelar och det är att jag gått upp 1,5 kg på dessa veckor. Men det får jag ta itu med under den månad vi kommer att vara i Slagsta innan vi återvänder hit igen till lugnet.

Dagen däremot var inte den bästa.  Regnade i stort sett hela tiden. 

Vi jobbade mycket med poolen och det kändes i hela kroppen.

Jag ville helst ge upp och så till Lasse att vi kastar skiten. 

När det regnade som mest så tog vi en tur till Byxekrok och sedan  in på Valles.  Hörde någon som ropade på oss och där stöd Lasse Widegren.  Ska man träffas så är det på Öland.. 

Hem och jag slängde ihop 8 stycken vaniljmuffin. 

  som vi tog varit glas vin till.  Lasse som älskar sött satte i sig fyra stycken och jag en. 

Sen tog vi en omgång i poolen igen och nu är det inte mycket vatten kvar. 

Tog sedan en promenad ner till Monas hus, som det nu är budgivning på. 

 

Hem och tog en Findus låda till middag.

  det blev Angus biff och även idag räckte en låda till oss båda. 

Nu är vi helt ensamma igen på Vedbyskog för grannarna har åkt hem. 

Men på gården är det folk och även våra tyska vänner nere på Vedbyskogsvägen är här.. Hoppas hinna hälsa på den. 

Började se en Beck film.  Men Lasse var trött och gick och la sig och jag kände mig så ensam i mörkret och det smattrande regnet, så jag gjorde mig i ordning för sängen. 

Har fortfarande inte fått igång mitt Crome Cast på det nya wi-fi. 

I morgon är det vardag igen och nedräkningen kan påbörjas inför hemresan på torsdag.


Måndag vecka 20

 


Blev lite färre timmar denna natt. 

Kände mig ganska stel i kroppen efter jobbet med poolen. 

Satte igång klockan 8 med poolen.  

 

Efter att vi lyckats med hjälp av vår dammsugare så hade vi i alla fall fått bort ca 100 liter till, men sen beslutade vi att det fick vara nog

så detta hoppas vi ska försvinna när poolen är full och reningsverket fått börja jobba.

Många rådjur nere på ängen som våra hundar var alldeles för nyfikna på och hela tomten är invaderad av sniglar   och fler verkar det bli. 


Såg på hem till gården och sen blev det en tur till Valles för Lasse måste ha mer skruv. 

Vädret var strålande och jag satte mig ner för att lyssna på min bok

  Lasse jobbade och hundarna slöade. 

Vid 3 tiden gick jag in och gjorde lite gott att tugga på till ett glas vin. 

Satte mig sedan igen med boken och lyckades somna i solen. 

Hör att Lasse säger "ska inte hundarna få någon mat" och jag inser att klockan är nästan halv 6.

Bara att sätta igång med både deras och vår mat. 

 det fick bli enkelt, en halv portion lasange var. 

Sen blev det promenad i det härliga vädret. 

 Vi hade hört att det var ett jäkla liv i skogen bakom vårt hus. Så vi var nyfikna på vad som hade hänt.  

Ja nog hade det hänt en del och troligen ska det byggas på tomten bakom oss. 

Emelie   husvagn står tom och väntar på henne. 

Blev TV  som vanligt fram till sänggående och hade inte fungerat med något annat för min kropp var helt slut efter jobbet med poolen. 

Tyvärr så vill inte min vänstra arm hänga med efter allt borstade, så bara att hoppas att jag får sova i natt utan värk. 


Tisdag

    

Nog kändes det i armen och det var svårt att hitta en lämplig sovställning .

Men sov längre än vanligt och fast klockan var 7 så var det ingen av hundarna som ville gå ut.  Både Z och Yra sover i vår säng och gå upp på morgonen tycker de är helt onödigt.


 
 


Klockan 7 var även jobbet igång bakom vår tomt. Det låter verkligen mycket men detta ljud verkar inte hundarna bryr sig om. 

Efter frukosten så gick jag runt lite på tomten och filmade

   

   

Kul att ha detta på tomten. 

   

Klart att det blev Åberlix som tog hand om dessa


 



Vädret var så mysigt och jag sätt ute och gjorde några kamp trossar till hundarna. 

  Lunch ute i solen 


 

Var ute precis hela dagen och nu är poolen fylld och reningen  igång.  Tyvärr alldeles för kallt för ett bad. 

Så jag nöjde mig med   att njuta i en solstol. 

Lasse klippte gräset och jag visade honom var han inte får klippa. 

Klockan 17 gick jag in och lagade middag

    Enkelt och gott. 

Sen en kvällspromenad

Var ner bakom vår tomt för att se vad som hade hänt efter allt ljud som hade varat mellan klockan 7 och 16.

Hade ingen lust att gå in, men ville inte heller missa Robinson.

Sen blev det María Wern och delfinalen för vår Musse'

Så var denna dag över












 
















Av Rehn/Hornesjö - 13 maj 2021 07:58

Så var det dags igen för en ny tredagars  blogg.

 

Helt okej även denna natt.

Z som alltid ligger kvar i vår säng när vi håller på med frukosten satte i morse med att stormskälla och satt och stirrade ut genom dörren.. Vi kunde inte se någonting utan tog ut henne därifrån och stängde dörren. Hon rusade då in i storstugan och ställde sig vid fönstret och fortsatte att skälla.  Snart förstod vi vad det var som irriterade henne för en jättestor hare fanns på tomten. 

Så var dagen igång. 

Hade bestämt mig för att handla lite goda ostar på Rosas men det var en jätte lång kö utanför affären och jag kände inte för att ställa mig i denna. 

Sa till Lasse att jag skulle springa i  till Ica . 

Ja det var inte lättare, först skulle jag in vid grönsaker för att köpa en gurka och några tomater men där var det kö för det fick bara vara 4 st vid grönsakerna så det stod vakter som såg till att man inte gick in.  Sen skulle jag in och köpa ostar och även där stod det en vakt och såg till att det bara var 4 st bland diskarna samtidigt. 

Hade tur och hittade en kö där det bara var en före mig. Lämnade min boll, betalade och gick ut. 

När vi kom hem så gjorde jag lite att tugga på

 

Sen slog jag mig ner i en solstol med min  bok 

Tog sedan en liten promenad och såg att det var en  del bilar vid Monas nerfart och kom på att det var visning av hennes hus. 

Lasse var sugen på att smaka på en dryck han hade fått på sin födelsedag

 Det var gott, nästan som saft och inte så många procent. 

Var tvungen att tända lite kaffe  för att hålla bort getingar. 

 Tog sedan en liten promenad med tjejerna upp till Alvaret och Z fick se några barn som sprang runt och lekte och blev helt tossig, hon verkligen tjöt för att få komma fram till dem. Vi gick långsamt mot dem för att hon skulle få hälsa om barnen ville och det ville de naturligvis och Z blev ännu lyckligare. Det kom även fyra vuxna och det visade sig att de hade varit och kollat på Monas hus och vi stod och pratade med dem ett tag. Mäklaren hade sagt att han haft 5 visningar denna dag och skulle även ha ett par till i morgon. Hoppas verkligen för Monas skull att det blir sålt till det pris hon vill ha




Blev grillen idag

Vi satt ute och åt middagen för första gången.

Kände mig svettig och skitig i håret så direkt efter Robinson så ställde jag mig i duschen.

Slötittade på Tv fram till 22 men bestämde mig för att lägga mig och lyssna på Karlavagnen.


Så var det fredag och klockan var 6 när jag steg upp.

 

Somnade tydligen nästan direkt denna kväll och det gör  natten så mycket längre. 

Fast det var 9 grader så kändes det kallt och ruggigt.  Vi har nu under de varma dagarna varken eldat i spisen eller haft radioterna igång och idag kändes detta i huset. 

Men termometern visade på   grader och jag kände att detta måste vara fel. Men 4 olika appar gav samma resultat. Men rått kändes det i alla fall i huset.

Efter att hundarna fått mat så ställde jag Zlatan i duschen. Trimmade honom igår och tyckte att jag lyckades att få bort det mesta av hans rovor.  Men vad fel jag hade, nu kom det fram massor under hans enorma päls.  Vi har slitit tillsammans Lasse och jag får försöka reda ut det mesta, men mycket har jag fått klippa. 

Sen fick alla fem varsin dos med fästingmedel. 

När allt detta var klockan 10,30.

Grannen från Storuman satt igång tidigt med sitt ölandshus som ska bli helt i ölandsten.  Tror det var 10 år sedan han började, men han gör allt själv, sågar stenen i exakta bitar och nu har hans betongblandare snurrat i tre dagar.   Förstår att när man bor 120 mil bort så måste man ta vara på varje minut de är här. 

Hoppas de, ska hinna njuta lite också. 

I skogen har motorsågen varit igång. 

Idag är det det inget väder för att sola och regnet hänger i luften

Jag passade på att sätta igång urpumpning av det gamla vattnet som fanns i poolen sedan tre år tillbaka. 

Ett sånt projekt tar hela dagen, men sköter sig själv

Gillade ett par korvar till lunch. 


Lasse ville måla stolparna han satt upp så det blev en tur till Snäckan för att handla färg. 

Vid 3 tiden kom regnet och jag gick in och satte mig framför TV. 


Det fick bli Dafgård som bjöd på maten

 


Hade lasange hemma och vi är inte stora i maten så en portion räckte gott till oss båda. 


Blev tidigt i säng även denna kväll.


 

Så var det lördag och det regnade rejält när vi steg upp vid 6-tiden.

Lasse satte igång en brasa för idag var det riktigt rått inomhus. 

Men vädret ändrade sig och så fort solen var framme så kändes det riktigt varmt

Poolen hade jag bestämt att ta tag i. Men det gick inte att tömma den helt på vatten så om jag skulle få ordning på detta så måste jag ner o    få bort detta vatten med handkraft och då bestäme jag mig för att avsluta projektet.

En tur till Macken för att spela på hästar.

Hem och jag fixade till lite att stoppa i magen

 


Lasse fortsatte med uteplatsen och jag slog mig ner med min bok

Hundarna hade som vanligt roligt med varandra. 


 

Tog, sedan tag i  lite trimning av Åberlix efter att ha plockat två fästingar på honom. 


Ikväll blev det grillen igen

 

Nu är ordningen återställd efter 23 dagar med Yras löp.

Någon  som heter Qling myser av detta.

Kvällen avslutades med final i Lets Dance.

.I morgon blir det en ny omgång

















Av Rehn/Hornesjö - 10 maj 2021 07:14

Så var det vardag igen. 

 

Somnade inte ordentligt förrän efter halva två, men sen sov jag ganska gott fram till 6.

 


Frukosten vid fönstret kändes mycket bättre än när vi satt i mörkret på andra sidan rummet.  Jag har sedan vi kommer ner hit bytit ut min tunna knäcke brödsmacka mot filmjölk och cornflakes. Är ganska dålig på att få i mig kalk så fil kanske är ett bra alternativ

Vid 9 tiden skulle det hända mycket, Lasse skulle kontakta apotek för att beställa hem sin cancermedicin, samtidigt skulle läkaren ringa och även killen som skulle installera vårt fiber skulle komma. 

Alla tre ting fungerade till 100 procent.

 

Qling var på skoj humör, han älskar verkligen när det kommer folk som han får några klappar av.  Men så galen som igår var länge sedan vi såg honom.  Han hämtade filtar och kuddar från vår soffa och sprang fram och tillbaks med.  Jag hämtade de sakerna och la tillbaka på sina platser, men han envisades med att hämta igen  och lägga hos service killen. 

Tog bort honom och bestämde mig för att ta upp honom på trim bordet och upptäckte att han hade massor med skräp i pälsen som hade snott in sig och det var bara att klippa bort. 

 

Det slutade med att jag rakade ner honom helt och hållet. 

En lyckligare hund är svårt att beskåda.


 
 


 


Egentligen är det så här jag vill se dem, men som jag alltid har sagt, Vedbyskogsvägen och Cocker pälsar passar inte ihop. 

 Nu var allt klart med installationen och dags att bestämma oss för ett bredband. 

Jag gav mig på att installera rautern, men stötte på problem gällande olika namn och lösenord så det blev en pling till sonen som via FaceTime fick hjälpa till.  

När detta var klart så måste jag ta kontakt med IP Only för att registrera modemet.  Medan vi satt och pratade så hann han se att allt var klart och om jag ville så kunde han lägga in det bredband som vi önskade och det fick han gärna göra. 

Efter bara ett par minuter så fick jag ett SMS om att allt var klart. 


Klockan hade nu hunnit bli över 12 och jag insåg att jag missat hem till gården.. Var helt slut i huvudet och kände för att bara sätta mig ner och ta ett glas rosé, för nu var det sommar. 

   

Dagen fortsatte i det fina vädret och jag slappade mest medan Lasse som vanligt var i gång .

Men vid 16 tiden tog musten slut för Lasse och han behövde vila en timme, jag passade då på att se Hem till Gården som jag hade missat tidigare på dagen.


Hade potatis kvar och några kryddkorvar i kylen så det blev en enkel men ganska god middag

 

Korv går alltid hem.


Efter middagen så tog Lasse och jag en promenad med killarna

         och kvällen var så härligt mysig.

Sen blev det Robinson och kvällen avslutades med en Clintanfilm som var riktigt bra.

Detta gjorde att vi kom i säng ganska sent denna kväll.

God natt.


Så var det tisdag och även idag blir det en del på agendan.

 

Första morgonen som det var tvåsiffror på termometern och stegen fick jag vara nöjd med eftersom jag mest hade suttit stilla förutom de små promenaderna.

Lite lugnare på hundfronten men väntar nog ett par dagar till innan vi släpper lös Yra i flocken.

Hon fick istället hamna på trimbordet denna varma morgon.

 


Vid 11 tiden fick Lasse meddelande från Apoteket i Borgholm att hans medicin fanns hemma.

Men jag ville först se på Hem till Gården innan vi åkte iväg.

 

Strax efter halv ett så var vi då på väg mot Borgholm för tredje gången .

Idag var det mycket mer rörelse i Borgholm än vad de har varit de två andra gångerna, men det är fortfarande inga gågator utan bilar finns det överallt.

 

Utanför Apoteket såg det lugnt ut, men där inne var det desto flera människor.

Själv stannade jag utanför med våra killar, som fick följa med idag.

     

Det har varit ganska bra att ta dessa utflykter med dem och Åberlix sköter sig exemplarisk när han får sitta och vänta.  Idag blev vi utskällda av en vattenhund och då blev Zlatan så rädd att han måste upp i mitt knä och få lite tröst.

Åberlix har stenkoll på en kaja som var lite skadad men ville hela tiden fram till oss när vi satt och väntade på Lasse.

Snart var det dags att vända hemåt, blev inga mer affärer denna dag.

Hemma på tomten var det hett som sjutton och jag satte mig ner och hade tänkt lyssna lite på min bok, men insåg att det var alldeles för varmt att sitta ute.   Lasse gick in och la sig och jag satte mig och kollade på Glamour via Crome.

Middagen fick bli färdiglagat.  Fisk   och kyckling    till mig.  Det var ganska gott och jag kan nog tänka mig att handla hem just dessa maträtter igen, så himla bra att alltid ha i frysen när det blir sådana här dagar och fantasin tryter.

Blev ingen kvällspromenad utan vi hamnade framför TV och hade även lite snack via mobilen med både Åsa, Patricia och pappa,  det var pappa som hade kallat på oss via facetaim.


Avslutade kvällen med Maria Wern


Onsdag och inget på agendan

Även denna morgon efter frukosten inbjöd att ställa mig vid trimbordet och idag blev det Zlatans tur. 

När han var klar så blev han helt fixerad av Qling och uppvaktade honom . 


 

Ganska söta, men inte okej, tycker jag. 
Tyvärr så måste vi in till Ica, men huva mig vilken anstormning av folk det hade blivit.  Man får bara gå in en och handla och det får max vara 70 personer i affären.  Man måste ta en tennisboll när man går in och det fanns inte många kvar i lådan.  Sen tror jag att det slarvas med att när man är fler än 1 stycken så tar man bara en boll och barn fanns det mycket av denna dag. 

Hem och mös på tomten och min bok. 

 

Såg att Åberlix låg och lekte med något och Lasse sa att han hade fått en trä kloss av honom. 


 Tyckte att den var för vit och rund för att vara en kloss och det visade sig vara en snigel i skal som var så rolig. 


Tog vara på pannkakorna som låg i frysen och gjorde champoncreps av dessa

    och det var riktigt gott. 

Senare på kvällen serverade Lasse oss varsin Ouso med tillbehör

 


Maria Wern fick avsluta kvällen framför TV. 

Imorgon är det helg igen och nu börjar alls stugorna fyllas med folk. 

God natt 


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards