Direktlänk till inlägg 4 maj 2021

Tisdag till torsdag

Av Rehn/Hornesjö - 4 maj 2021 08:35

Så blev det tisdag

 

Något som är helt säkert är i alla fall att det är TV som stör min nattsömn när vi är i Slagsta.

Nu när det inte finns något att se efter klockan 22 och jag kommer i säng så lyckas jag få de timmar jag behöver.

Får nästan hoppas att vi inte får in vårt internet under denna vistelse, för jag behöver verkligen den sömn som jag har förlorat nu i över ett år.

Innan vi skulle till Öland så fick jag mail om att vi hade, förtur till Exteriör bedömning och den skulle vara på min hemma klubb i Norsborg, men vad hjälpte det, inte kunde vi skjuta på vår Ölands resa för detta, så det var bara att avstå. 

Nu skulle Öland/Smålands Kennelklubb ha en den 22 och 23 maj, men vi hade planer på att åka hem till Stockholm den 20:e. Vi diskuterade om vi skulle försöka komma med på den som var den 22:a och sedan åka hem tidigt den 23:e.. Tyvärr blev det detta svar.

   

Visst är det bara en dag.  Men resan till Lenhovda tar ca 2,5 timme, sen vet jag inte hur länge det tar och sedan gem igen till de hundar som är ensamma hemma.  Nej det fick bli att tänka om och hoppa även denna bedömning. 

När Lasse gick ut och började jobba så fick jag för mig att steka lite skinka.  Det började ryka och hela det lilla köket blev grått, fläkten stod på för full men detta hjälpte inte utan jag fick öppna flera fönster så det blev korsdrag.

Kollade upp i fläkten och såg att filtret hade torkat och att det låg flera stora döda bålgetingar där inne.  

Plockade ner fläkten för att rengöra denna och insåg att filtret borde nog ha blivit utbytt för länge sedan. 

Blev en tur in till Löttorp för att besöka Electrolux för inköp av filter.. Höll nästan på att bli en ny spis också, men insåg att det bara skulle bli en massa jobb med bytet. 

Tog en tur in på Ica och handlade mycket mer än vad jag egentligen skulle.  Sen blev  jag så sugen på Gorgonzola så det blev även en tur till Rosas. 


Gjorde rent fläkten och satte i ett nytt filter.  Sen blev det lite lunch som även idag fick bli varsin toast.

 

Hade tänkt sitta ute men det började regna. 


Men vara inne är inget för mig så när Lasse gick ut för att fortsätta så satte jag mig under taket och kollade på killarna som det var full fart på. 


  Qling älskar att smutsa ner sig  Han går ner under däcket och gräver och kommer alltid upp med nästan svarta ben och tassar.

Jag klarade inte av att vara ute i det kalla och regniga vädret så jag gick in och kollade på Efter Fem. 

Sen blev det middag

 



Ikväll fick det bli potatismos, grillad korv, stekt Serranoskinka och sallad. 

Någon promenad i regnet hade varken vi eller hundarna lust till.

Såg nya Maria Wern


Sen blev det sängen. 

God natt


Onsdag

 

Helt okej blev det även denna natt. 

Jag steg upp och tömde diskmaskinen. Laddade bryggaren och kokade äggen. 

Så när klockan var 7 så väckte jag Lasse och sa att frukosten var serverad. 


 

Han gjorde sig iordning för frukost, tände en brasa och sen var det bara att äta. 

Eftersom regnet uteblev så gick Lasse ut och jobbade. 

Men att få jobba ifred är inte alltid så lätt när man har detta lilla bustroll till Åberlix

     

Att leka med en grästuva när man har gjort husse lite smått förbannad och bara låtsas som ingenting för ju att man bara skrattar åt eländet som blev när han drog iväg med en burk med 250 trallskruv och den var tom innan Lasse hann få tag i den.  Lite mer jobb blev det denna dag. 

Men han kan vara väldigt söt också      när man skäller på honom. Även Zlatan vill vara med, men han hittar aldrig på något dumt.


Själv hade jag lite att pyssla med inne

Tog sedan en promenad med Qling för att kolla lite på vad jag skulle kunna tänkas lägga ett lite längre spår till Åberlix. 

Men nu kom både regnet och stormar så det var bara att återvända hem. 

  men nog räckte det för att Qling skulle återvända hem i en liten annan kulör på både ben och mage. 


Nu närmade sig klockan 12 så jag gick in och fixade till lite mackor


 

Idag behövde vi inte handla något. 

Fick med mig Lasse ut medan jag la ett ca 600 meters spår i nästan full storm. 

Hem och tog det lugnt i ca 1,5 timme innan jag lät Lasse gå spåret med Åberlix. 

 

Jag gick efter och kollade och han var superbra fast det både hade blåst och gjorde det fortfarande. 

Så nöjd med hans intresse av att få spåra. 

Det kommer att bli Lasse som får gå detta även denna gång eftersom jag inte kan klättra över något som kanske ligger i vägen. 

Hem och nu sken solen då vi stannade ute ett bra tag. 

Lasse tog sig lite sömn medan jag lagade middagen. 

 I kväll fick det bli korv stroganoff. 

Sen som vanligt TV fram till ca 22.

Sen trodde jag att jag skulle kunna somna, men ikväll var det inte lätt. 

God natt


Torsdag

Fanns egentligen inte mycket att klaga på när det gällde sömnen, för så fort jag somnat så sov jag riktigt bra. 

Fast det vore ännu bättre om vi slapp tjejerna i sängen.  Men nu när Yra löper så är det ett måste för att hon inte ska reta killarna

Mina ben är inte riktigt ned mig idag, men det enda som hjälper är att bita ihop och ta en promenad. 

  Tyvärr blev den i inte lång för då hade jag aldrig lyckas ta mig hem igen på de tunga stockar till ben. 

När jag kom hem så tog jag ut tjejerna och satte mig ner och log när jag såg dem leka.


Roliga är de och Yra är lite extra på nu när hon troligen är vi höglöp. 


Solen försvann och jag började frysa, vad passade inte då bättre än att gå in och göra en pannkakssmet.


Sen blev det e  repris även idag på lunchen. 

 till Hem till Gården 


I dag var vi tvugna att bege oss till centrum. Äggen var slut igen och så behövde jag ett par potatisar till kvällens middag. 

En tur in på Boa för att kolla om det fanns någon ljudbok. 

Sedan hem  och först hade lust att sätta mig ute med min nyinköpta ljudbok, men valde att ställa mig vid spisen och fixa till en Lufsa till kvällen. 

Stekte även 10 pannkakor som får hamna i frysen till nästa torsdag. 


Satte mig sedan ute och lyssnade på en skiva i ca 1 timme. 


Sen tog vi med oss Zlatan och lät honom gå spåret som nu nu hade legat i 26 timmar.. Gick så där, blev flera stopp men tog spåret igen.  När det var ca 100 meter kvar så mötte vi en granne med hund och hon ville berätta att de sålt sitt hus och var här nu för att rensa ur allt. 

Det blev att vi då gjorde ett stopp på ca 15 minuter innan Zlatan fick fortsätta, men han tog spåret igen  och hittade skänker. 

Nu blev det att gå hem och Lasse avslutade sitt arbete och jag gjorde klart för middagen. 

 

Sen fick dagen sluta. 















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards