Direktlänk till inlägg 7 juli 2021

Onsdag och torsdag på Öland

Av Rehn/Hornesjö - 7 juli 2021 09:15

Så var det en ny dag på vår Ö. 

Tyckte att natten var bra och någon alkohol hade jag inte druckit, så vad de menas med dålig Rem sömn har jag ingen aning om. 

Om den ska vara hög eller låg har jag inte fattat. 

Vaknade i alla fall före 6 och släppte ut hundarna. 

Z kom in och hoppade upp till mig i sängen. Nu är detta inget som jag gillar eftersom jag är rädd att hon drar in fästingar.

Men när man fyller år så har man vissa privilegier och det kanske hon kände på sig. 

    Liten har nu blivit stora damen och hela 3 år. 

Idag fast vädret inte var strålande så satt vi i alla fall ute och åt vår frukost. 

  Tyckte att filmjölken var väldigt dyr mot vad den är i Stockholm, 

men när jag tog första tuggan så kände jag att den inte smakade som vanligt. Kollade förpackningen och ser att det står vanilj/citron på denna och tillsammans med flingor var inget i min smak. 

Inte ens hundarna ville fördiska våra skålar. 

Regnet verkligen hängde i luften och det kändes tryckande.


Vi bestämde oss för att åka och byta en större kontaktdosa som vi hade köpt när vi var här nere i maj.  I morse skulle jag koppla in den och försöka ha alla telefoner, klockor och modem samlade på samma plats. Men jag fick inte i kontakter och bad Lasse försöka, men han lyckades inte heller så vi båda ansåg att det måste vara något fel. 

Men tjejen i kassan så bara att vi var för försiktiga och visst hade hon rätt, med lite styrka och jävla anamma så gick det. 


Skulle sedan åka och handla ny filmjölk och ägg, men ser att det är premiär för onsdags loppis vid Bygdegården. 

Kul att träffa gamla bekanta och även hitta några nya ljudböcker. 

Ska bli skönt att gå något att lyssna på. 

Sen till Ica som naturligtvis inte hade fått några ägg. 

Skulle köpa tomater men orkade inte stå i kön som var ganska lång för att köpa ett par tomater till priset av nästan 40 kr/kg.

Ja det märktes att vädret var sämre idag och folk hellre handlade än att ligga på stranden. 

Sedan hem och Lasse tog åter fram gräsklipparen, men snart var regnet över oss och Lasse, var tvungen att ge upp. 


Fixade till lite enkel lunch 


När klockan var 14 var det dags för att lyssna på när Stefan Löfven prövas av riksdagen. 

 


Regnet fortsätter sedan nästan hela dagen och de hamburgare som skulle grillas steker jag i stället inne. 

Våra jordgubbar med grädde till efterrätt. 


Spelar en rad Keno varje dag och det brukar som mest bli mellan 5 kr och ibland 15 kr.  Men idag hade jag 8 rätt på min rad och det gav 200 kr. 

Sen blev det fotboll igen. 

Denna fotboll gör min sömn inte alls bra. 

Somnade inte  förrän efter 01 och

Kan inte heller kalla det för sömn

Torsdag

Somnade med huvudvärk o har vaknade med samma värk. 

Hade tänkt försöka ligga kvar i sängen och somna om, men det gick inte utan det var bara att stiga upp och ställa mig i duschen. 

Den vanliga frukosten och vi hade varsitt kokt ägg kvar sedan hitresan. 

      idag var det vinst på trissen. 

Eftersom jag känner mig helt urlakad denn dag så bestämde jag mig för att bara koppla av. 

 

Innan gjorde jag som alltid tog en runda på tomten och plockade smultron. 
Har en "skäms" hörna på tomten som  måste göras snygg, men Vem har ork till detta. 

Det enda som fungerar är röjsåg och den vågar inte jag mig på. 

I maj när vi var här så gick Åberlix in i denna växtlighet och fastnade bland Törner och björnbärsbuskar.

 

Ja, det är så mycket man vill som orken inte räcker till.. 

Tog bort Pool täcket och la ut det på marken och direkt  måste alla hundarna undersöka detta. 

     

Lite lunch


 och nu var denna filmjölk god.

Fortfarande så hade vi inte fått tag på några ägg. Men åka in och upptäcka att det inte fanns några hade jag ingen lust med så jag ringde innan vi åkte. 

Hem och jag slappade en timme med min ljudbok. 


Sen fyllde vi både min pool och hundarnas. 

 och det gillade de.  Qling var extra glad. 


Dagen fortsatte  och det blev ytterligare en timme med  boken. 

Ikväll blev det middag från grillen

 


Tog en kvällspromenad

  och träffade en av de nya grannarna som även de hade en liten söt hundvalp. 

Sedan satt vi ute till klockan 21 då jag bara var tvungen att gå in för att se Morden i Helsingborg


Vid 15 tiden idag fick jag av en granne hos pappa veta att pappa mådde dåligt, men han hade inte fått något hjälp via 1177 fast de ansåg att han mådde så pass dåligt så de skulle skicka en ambulans och då var klockan före 7 i morse.

Men vid 10 hade det inte dykt upp någon och pappa ringde då till hemtjänsten och de kom direkt och ansåg även de att han skulle in på sjukhus, men är man inte högprioterad så tycker de att han kunde vänta tills i morgon och ta hemsjukvård. De var i alla fall där flera gånger idag och gjorde det de kunde.

Klart sånt här ska hända när man är 50 mil bort och inte kan göra något, men då finns det helt underbara grannar som ställer upp och med hjälp av en granne som själv jobbar inom vården så fick hon dit en ambulans i alla fall, så nu ligger min pappa på sjukhuset och det känns skönt att veta att han inte ligger ensam hemma och är sjuk.

Sov dåligt natten till idag, så nu får vi se hur det blir denna natt..


Men nu är klockan 23 och jag ska i alla fall försöka få några timmars sömn,


God natt
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 4 april 10:25

Torsdag   Kallt och soligt var det denna morgon.         Men ännu en natt som kändes okej med en grön app. Idag fungerade TV4 play igen på tv:n i vardagsrummet så det blev en timme för mig innan hundarna fick sin mat. På morgonen har...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards