Direktlänk till inlägg 25 augusti 2022

Torsdag till söndag vecka 34 2022

Av Rehn/Hornesjö - 25 augusti 2022 07:12

Idag på morgonen när jag kollade skillnaden på vädret så  visade det en stor skillnad.  Men det kommer att ändra sig under dagen då det troligen blir mycket varmare i Hallunda. 

Känns som jag måste komma hem snart och ta in mina blommor.

Per skickade ett par bilder      till mig för att visa hur fina de fortfarande var  och detta får jag tacka vår gulliga granne Lena för. 

Stiger ur sängen klockan 7 till strålande sol. 

Fyller tvättmaskinen med våra  sängkläder och bäddar sedan rent.

Tar en tur på tomten och kan inte  låta bli att  ta en bild som bevisar de hemska torkan   vi har haft denna sommar.

Tar även in de första tomaterna    som nu kan skördas. Känns så kul att snart få sätta tänderna i dessa som har blivit från en nästan lite rutten tomat tidigt i våras.


Lasse målar lite innan vi ger våra  hundar sin frukost

Vid 10. 30 tiden åkte vi in för att  handla lite.

Får en sån stor lust att  äta kroppkakor idag  och frågar Lasse om vi inte  ska ta en tur till Källa och Ninnis kroppkakor, något  som han inte säger nej till.

Kommer dit strax  efter 11 och det är  redan på de få minuter sedan de öppnade ganska många gäster.

Jag köper 6 stycken alldeles nykokta och  sen åker vi hem.

Killarna har varit med oss I bilen så när  vi kommer hem vill jag ta en promenad med dem.

Vi tar idag och går  ner till Monas tomt för att  kolla vad de gjort med tomten och skogen.

Det är mycket röjt och det känns luftigt.

Känns ändå lite Mona eftersom hon sålde huset med inventarier.


Vill inte äta innan 14 tiden så jag kollar på Hem till  Gården innan lunchen .

   


Man blir ganska stinn efter en sådan lunch och Lasse lägger sig för att vila.

Själv sätter jag mig till ro i den sköna solen och lyssnar på radion.

Dagen fortsätter o lugnt tempo.

Tar en titt på tomten för att se att det är fritt fram för killen som kommer i morgon för att börja röja.

Vi har varsin kroppkaka kvar sedan lunchen och denna passar bra till middag.

   


De får bli stekta till middagen och nu även ett glas rött till dessa.

Vår lilla spejare Åberlix    håller koll på vad som händer utanför tomten.  Han börjar oftast ge skall flera minuter innan vi märker att det är något på skogsvägen.  Det kan vara en bil på alvaret eller något som kommer nerifrån skogen. 


Även efter denna kraftiga middag så får det bli en promenad och nu får tjejerna          följa med runt på denna vandring för att kolla hur långt de har kommit med det nya huset. Att ha Yra i koppel är en fröjd, värre för Lasse som har Z som bara har en växel på hela tiden och det är framåt.

                     

De jobbar fort dessa killar och nu är hela plattan på plats och alla ledningar dragna.  Skulle vara kul att få se huset innan vi åker hem för denna säsong.

Vi fortsätter ner till våra tyska vänner som också ska bygga ett nytt litet hus.

          Där har de inte kommit lika långt och man ser att det är ett helt annat byggnadssätt.


Kommer hem vid  20 tiden och jag trodde det var Idol, men tydligen är det inte på torsdagar.

Kollar på Lyxfällan och sedan fortsätter vi med en film på TV Film. Såg ut att börja bra, men urartade en hel del under timmarnas gång. Men vi såg klart den i alla fall. 

Ganska skönt att komma i säng lite senare än vad vi gjort några kvällar tidigare.


I morgon blir det spännande för då kommer killen som ska röja vår tomt.

Lite nervöst är det, det kommer att bli en stressig dag för hundarna som inte kan vara ute.

Löpet är i alla fall snart över och det märks på killarna som har börjat äta igen.


Fredag

  

Även denna morgon var det stor skillnad på temperaturen i Hallunda och Vedbyskog

Fick ge hundarna mat en timme tidigare än vanligt eftersom de måste vara klara innan 9 då killen räknade med att vara här hos oss.

Alla hundar intagna och nöjda när killen kom strax efter 9.

Det var en del att packa ur bilen och dra på sig skyddskläder innan han kunde börja så klockan hann precis passera 9.30.  Allt började så bra och nu var han på gång


  Exakt 14 minuter höll hans maskin innan den gick sönder. Eftersom han har firma och avtal med någon gällande hans maskiner så var det bara för honom att ringa för att beställa en ny och få sin inskickad.  Jo nu var väl inte det något större problem, men det ligger inte nästgårds precis.  Röjaren skulle skickas från Kalmar till Borgholm och så kunde han hämta den där.  Medan han pratade i mobilen så tog Lasse fram vår röjare som är samma som hans och erbjöd honom att använda den tills den nya kom.  Han hade precis satt igång vår när de ringer från Borgholm och meddelar att hans nu gick att hämta.

En resa på 90 minuter fram och tillbaka, men han åkte iväg.

Nu hade Lasse fått blodad tand när hans röjare kommit fram så han satte igång att jobba en del.


 
 
 
 
  Tror att han tyckte det var ganska kul att få jobba lite med denna.

'Han hittade även en annan röjare som han fått av Royne och den ville han också kolla

  men den var så tung att starta så där fick han ge upp.


Själv passade jag på att gå in och slänga ihop en kladdkaka.

Sen ringde damen som hade köpte en sak från Tradera och ville hämta den.

Även hundarna hann få gå ut ett tag innan killen anlände igen strax före 12.00


Nu var han på gång igen och detta med en sådan energi. Det syntes att han gillar att jobba.

     

Det märktes mycket direkt när han började klippa.

Efter några timmar var det dags för honom att åka iväg med första lasset upp till Böda och då passade vi på att ta ett glas vin och en bit kladdkaka

   

Det smakade bra

Var tvungen att ta en bild på min ros som nu är på väg att slå ut.      Den är så speciell denna ros. När den knoppas så är den alldeles knallröd, men blir sedan helt orange. Vilket den           hann bli innan dagens slut. 

Dagen var inte den bästa att vara på vår tomt, det var   grader nere vid poolen och jag har väl aldrig varit så sugen som just denna dag på att få lägga mig där och lyssna på radion.  Nu var det ju inte läge för detta eftersom vi hade röjaren på tomten.

Dagen fortsatte med  "ingenting" , det var full fart på killen på vår skogstomt och det enda vi kunde göra var att ta några småturer med hundarna i koppel.


Han jobbade på fram till klockan var strax efter halv 6 och sedan skulle han bara lasta och åka vidare hemåt till Färjestaden och där kasta det sista lasset.

Kan väl säga att det syntes på hans armar var han befunnit sig denna dag.  Att undvika riv skador bland alla våra tagg buskar är något som inte går.

Handla hade vi inte hunnit med denna dag så vi fick ta vad som fanns hemma

Hade en köpt pajdeg i kylen, det fanns ost och även kött och räkor, så något skulle säker kunna fixas.

Att göra pizza på pajdeg visade sig inte vara det bästa, men smaken var det inget fel på

   

Det blev denna enkla middag framför TV:n

Sen blev det Fångarna på fortet och efter detta en svensk långfilm, som var ganska kul. Fick i alla fall skratta en hel del.

Klockan 23.45 var denna slut och då lagom att krypa ner i sängen efter en ganska lång dag.


Lördag

 


Blev en bra natt och vid 6 tiden var Lasse ute och rastade hundarna i dimman  och även tog en bild på soluppgången bakom alvaret

 

Låg kvar i sängen och uppdaterade min blogg.  

Hade helt glömt bort att vi inte tagit hand om disken igår kväll. Detta är nog det värsta jag vet, att komma upp i detta lilla kök och det inte finns plats för att laga frukost.  Så innan Lasse hade masat sig ur sängen så hade jag både fått ur disken från maskinen, satt in en ny och snyggat till i köket och även lagat frukost.

Var tvungen att öppna den dyra osten      vi köpte på ICA häromdagen. Brukar normalt vara lite snål när jag köper ost i en vanlig affär, men just denna Morfars Brännvinsost har jag svårt att vara utan och nu när alla priser på mat stiger så blir det knappt att man märker att det är lite dyrt det man handlar.  Men den är väl värd sitt pris.


Men nu kunde dagen få börja.

Lasse tog Zlatan och Qling  i koppel  och gick en runda. Åberlix och jag stannade på tomten.  Måste hålla koll nu ett tag så att de inte får  för sig att gå över stenmurar när mycket av buskarna har försvunnit.  Det ligger mycket  kvar       som ska tas bort under dagen.

Även dessa stora      tallar.  Det syns hur stora de är  om ni ser Lasse stå och kolla. 

Det trädet närmast huset har  vridit sig mot huset och jag har velat ta bort det i flera år, men ingen har vågat sig på detta tidigare. 

Vid 11 tiden anländer killarna och sätter igång direkt med att fylla deras släp med allt som låg kvar sedan gårdagen. 

Snart är kärran fylld och de får iväg till Böda. 

Kommer tillbaka och sätter fart

          med att planera hur det största och svåraste trädet som lutar över Lill stugan ska fällas. 

Bestämmer sig att de får lägga det mot granntomten, som bara är skog och sedan bygga upp stenmuren igen.

Kanske inte helt rätt dag att röja skog när   det är denna temperatur mitt ute på tomten och solen    skiner från en klarblå himmel.

Tyvärr måste de även anpassa sig till när återvinningen är öppen.


Men innan ska det tydligen rensas ännu mer och snart är kärran fylld igen och de får iväg för andra gången. 

Vi passar då på att åka iväg för att handla på Rosas. Blev så sugen på en god entrecote    ,och den såg ut att vara i min smak. Har dragit mig för att handla den där av priset 459 kr/kg  men vi är ju inga storätare så det behöver inte bli så dyrt. 

Köper även 2 Lammkabanozer och två skivor Chevré. 

Dessa tre saker går tillsammans på   och det är inte så dyrt    som jag trodde 

När vi kommer hem så hör vi hur det sågas i vår skog och ser även att de har hunnit fälla det stora träder och det har lagt sig   precis där de hade räknat ut.

Vi slår och ner och tar varsin lättöl och ett par kex.  Frågar om killarna också vill ha en öl var och det var ingen som tackade nej till detta-

De fortsätter med sitt arbete och vi hör hur de återigen sågar och så kommer det där otäcka skriket som känns ända in i märgen och sen bara ett brak.  Lasse säger att det där gick inte som de ville och han skyndar iväg, jag vågar inte ens titta, känner att det får bara inte hända killarna något.

Det döda och stora    trädet hade givit vika från roten när de höll på att fälla detta och gav sig iväg mot vårt hus, men faller precis mellan våra hus, men undantag av att det tog med sig lite av vindskivan och lite panel från lillstugan.  Killen som fäller träden är ångerfylld och säger att detta får inte hända.  Jag lugnar honom med att det är ingen fara skedd utan huvudsaken är att ingen är skadad.

     

Där ser man hur gamla döda träd kan ställa med.

Nu är jag ganska rädd för vad som kan hända med granntomten som ingen bryr sig om

    för där inne finns massor med döda träd som både är på gång och redan har ramlat. Flera av dessa kommer säkert att ramla över muren till vår tomt.  Tyvärr vet vi inte ens vem som äger dessa två tomter idag.

Dagen lider mot sitt slut och killarna har jobbar jättebra och nu är det bara röjningen kvar för att få tomten att se fin ut och detta kommer han att göra under hösten och våren.

Kan bli skönt nu för oss att kunna släppa ut hundarna efter två dagar som de har fått vara mest inne och bara gå lite promenader.

Innan jag börjar planera middagen så bjuder jag Lasse på en drink   och det är fortfarande riktigt otäckt hett ute.

Tjejerna har nu fått komma ut och det första Yra gör är att hoppa ner i poolen och simmar runt runt, man ser verkligen hur hon njuter.  Z är nyfiken så henne kastar jag i och hon får också simma lite.

Nu är det snart dax för middagen och jag gör mitt i köket medan Lasse grillar.

Det har hunnit bli   lite skymning och Lasse tänder min gamla lampa på uteplatsen     


Middagen är god, men köttet är inte till 100% tycker vi.  Lite seg i mitten, men jag äter i alla fall upp min och Lasse lämnar en del till hundarna.

Jag kollar runt lite på tomten som nu har förvandlats från skog till ett kalhygge.

     

Vi har massor med vedtravar          ligger sedan gammalt och därför har jag erbjudit killen som röjer hos oss att ta det han själv vill ha av de nyfallna träden, något som han blev jätteglad för.

          Lite som det ser ut idag, men ännu mer av detta ska bort.

Ser verkligen framåt att få se tomten i vår då allt ska vara fixat och klart.

Han har till och med erbjudit sig utan kostnad att klippa gräsmattan åt oss innan vi anländer nästa år.

Nu är det bara att slå oss ner framför TV och jag gör något som jag inte ska.  Börjar se en film Kronjuvelerna som inte slutar förrän 24.15

Lovar att natten kommer inte att bli som jag önskar.


Så kom då även söndagen efter en ganska jobbig natt

  

Att det skulle bli svårt att somna det visste jag ju redan, det blir det alltid när jag har passerat 12 slaget.

Kom i alla fall snabbt i säng och hörde första halvslaget på klockan. Nu var hon halv 1. Måste få sova tänkte jag och låg sedan klarvaken till nästan kvar i 2, slumrade lite men sen började jag räkna klockslag igen och detta höll jag på med fram till att den slog halv 4. Sen måste jag ha somnat i alla fall och av de få timmars sömn som det blev så sov jag riktigt djupt och gott i några timmar.  Vaknade strax efter halv sju och kände att jag vill nog helst ligga kvar i sängen denna dag.

Naturligtvis blev det inte så, utan upp och laga frukost och solen sken så fint.

  Kunde inte låta bli att ta en bild på rosen som idag visade sig ha fått alla fyra knopparna att slå ut i full blom

Men när vi sitter och äter så blir det bara mörkare och mörkare och så börjar det mullra och snart kommer de där skyfallet som kan komma, men som upphör lika fort som det visar sig.

Igår var jag lite sugen på att åka till Borgholm och besöka storloppis. Samtidigt kände jag att det skulle bli för jobbigt med massa folk och denna värme.. Lasse var även envis och ville inte hålla med mig om att det var loppis. Men idag ville han iväg till Borgholm för att besöka bonde marknaden..  Ja det var jag med på, vädret var förvisso ganska kvavt men samtidigt inte någon direkt sol och jag kände redan på hemmaplan av smak och lukt av alla goda ostar och chark varor. 

 

      

Det var så lugnt på vägen, det enda var att vi hade 3 husbilar och en husvagn framför oss.  Men de körde sina lagliga kilometer och vi hade ingen  brådska. 

Lagom framme vid Köpingsvik så öppnade sig himlen.


 

Det går säker över tänkte jag och jag hade vi alla fall en kofta i bilen som jag kunde sätta på min nästan bara kropp. 

Vi hade på vägen pratat om att idag skulle det inte gå att parkera på torget, så det kanske måste bli hamnen. 

Men där var det i stort sett tomt och jag började ana ugglor i mossen. Om det nu var marknad så borde det vara fullt på denna parkering. 

Så sant, ingen marknad idag och ganska folktomt. 

     

Parkerade i alla fall på torget och tog oss promenad bland alla stängda butiker. 


Tog sedan en tur till Coop för att vi skulle handla kaffe och hundmat. Det visade sig vara bra att gå in på Coop för just kaffet. Vi får betala 57,90 för kaffet på Ica och här fick man 2 paket för 85 kr. 

Tyvärr hade de inte Doggy så det fick bli ett Coop foder, det återstår att se imorgon om de gillar den maten. 

På vägen hem var det lika tomt med bilar som på ner vägen men desto fler mötte vi nu.

 


När vi kommer hem så tog vi varsin kopp soppa. 

Sen hick jag ut och satte små tops med dofter i marken och på andra ställen.  Satte ut 10 markeringar på 3000 kvm.  

Släppte ut både Yta och Z för ett nosarbete. 

Det räckte med att jag sa "sök doft" så satte de båda igång sitt luktsinne.  Båda är så duktiga och alla markeringar blev funna. 

Vi har inte jobbat med detta sedan  förra sommaren med vad gjorde det, de visste precis vad som skulle göras. 

Det blev ett litet annorlunda sök gällande belöning, jag stod mitt på tomten och varje gång jag såg dem markera så fick de komma och hämta en godisbit och sedan fortsätta sitt sök.

Jag hade köpt både getost och Lammkabanosen på Rosar i Lördags, så det fick bli det som blev vår mat denna dag.

    och jag grillade korven medan getostmackan klarade sig själv i ugnen inne i huset.

Ingen märkvärdig middag men ganska god i alla fall

     

Vädret var fortfarande bra så vi satt ute och åt denna kväll.

Lasse hade köpt Bingolotter, så redan klockan 18 satt vi vid TV      för att kolla.  Jag fick in en rad med en ny lott, försökte ringa några gånger men kom bara till slussen.

Sen blev det Björn Skift för hela slanten fram till 22.  Tänkte först se en Maria Wern men när jag upptäckte att den inte skulle vara slut förrän efter midnatt så vågade jag mig inte på att sitta upp och sedan kanske inte kunna somna. Nej inte en natt till vill jag ha det som den förra.

Det är även risk för åska i natt så jag kommer säkert att vakna i alla fall.


Så var dessa 4 dagar över och i morgon börjar vi på nytt igen 

Ha det gott mina läsarvänner








































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 4 april 10:25

Torsdag   Kallt och soligt var det denna morgon.         Men ännu en natt som kändes okej med en grön app. Idag fungerade TV4 play igen på tv:n i vardagsrummet så det blev en timme för mig innan hundarna fick sin mat. På morgonen har...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards