Direktlänk till inlägg 29 augusti 2022

Måndag till onsdag vecka 35 2022

Av Rehn/Hornesjö - 29 augusti 2022 07:25

 

Så var det en ny vecka igen och troligen den sista här på ön.

Natten bjöd på skådespel i form av blixtar och dunder.

De sa på radion att bara på Öland hade de uppmäts 3000 blixtar.  Ja vad kan man vänta sig efter all denna värme vi har haft.

Jag sov i alla fall väldigt gott fram till klockan var 5 och då kände jag mig ganska klarvaken men höll mig i alla fall kvar i sängen en timme till och somnade även om.

Lite kul med diagram tycker jag och kollade lite mer på väder och vind och hur det ska se ut den kommande veckan.

  Ja blir det som de spår så känns det som en ganska bra avslutning här på ön denna sommar. 

Men allt återstår att se.

Dagen började med regn och fortsatte så i princip hela dagen. 

Det var ett väldigt oväsen på Vedby Skog denna morgon. 

Väldigt höga smällar och ett mullrande ljud.  Så efter frukost och när alla hundarna fått sitt så tog Lasse och jag en promenad för att kolla. 

Det visade sig att de nu skulle börja bygga på en ny tomt. 


 


  Det blev en ganska jobbig promenad.  Att inte må bra och både gå och prata och filma gjorde mig helt slut.

Regnet hade fått igång lite små blommor på alvaret

      så härligt att se lite färg i det torra, gräset  och det bruna alvaret  

Kollade i vattentunnan    som hade varit  helt tom fram tills idag,  Ja dessa ca 20-25 mm visade sig även i tunnan. 

 

Fast det regnade så var jag bara tvungen att få grilla en korv. Så detta gjorde vi och satte oss ute och åt denna.

Dagen fortsatte mest inne och framför TV:n

Visst hade det funnits massa att göra men jag kände mig lite vissen denna dag. Lasse har varit förkyld den senaste tiden och klart att även jag måste dra på mig något.

Så en liten tur in till Löttorp fick det bli för att jag ville köpa hostmedicin och nässpray.

På vägen hem kom det ett nytt skyfall, men när vi kom till Vedbyskog så var det alldeles torrt.

Märktes även på hundarna att det var ett riktigt tråkigt väder, de sov mest.

Åberlix leker lite för sig själv och trivs nog bäst när han får ha oss för sig själv.

Satt och kollade på honom när han lekte på golvet, hade varit och hämtat en liten brädbit från vedkorgen och den hade han länge roligt med, men så kom tröttheten och han hoppade upp i soffan och tog brädbiten med sig.


  Tyckte att han var så söt, så jag kunde inte låta bli att filma honom.


Kvällen fortsatte och vi hade inte så mycket annat att äta än lite snabbmat från Dafgård

   

Ställde in två tallrikar i ugnen som sedan fick stå på 150 grader i 45 minuter och vilken skillnad det blir på denna färdiga mat när den får lagas i ugn i stället för 7 minuter i mikron.

Det var nästan en upplevelse att äta dessa kåldolmar, jag är annars inte så förtjust i Micro mat.


Så äntligen var nu även vårt favoritprogram Alla mot Alla tillbaka och det blev detta som fick avsluta kvällen.


Så var det tisdag och strålande sol jag vaknade upp till

 

Natten kändes helt okej och jag somnade rätt snabbt efter att vi lagt oss.

Det syns att vi inte rörde oss speciellt mycket under gårdagen.  Men det får vi skylla på vädret.

Så länge temperaturen inte understiger 10 grader när jag stiger ur sängen så känner jag mig nöjd.

Lasse var så sugen på att tända en brasa igår, men då hade han varit tvungen att klättra upp på taket och öppna spjället och det fick han inte för mig.

Men idag behövdes ingen brasa.  Värdet var så underbart skönt   Blå himmel, sol och lagom temperatur.

 

Promenerade runt  på tomten  och njöt. 

Dagen kändes passande att  ta tag i lite trimning av I första hand Zlatan och Åberlix som båda har förmågan att själva försöka få bort kvistar och skräp ur pälsen och då när  de biter i pälsen så blir det stora tovor som lindar sig om skräpet.  Det blir mycket som jag tyvärr måste klippa bort.   Skönt att vi valt bort utställning detta år. 

Zlatan på bordet och dessa   tre som njuter i solen.

Sen Åberlix   som är så lugn och fin på bordet.  Känns som en kopia av vår fina Nemo som alltid njöt på bordet.



Hade 3 dl grädde som jag  inte visste vad jag skulle göra med, så jag valde att göra en riktig lyxig pannkaks  smet som sedan fick stå och svälla några timmar.

Njöt verkligen när jag insåg att det lilla regn som kommit hade fått den bruna och torra gräsmattan    att börja lysa i grönt. 

Hade en bra dag på tomten, Lasse ansade lite buskar och träd och hundarna skötte sig själva


 

När klockan började närma sig sex så ställde jag mig vid spisen. 

 och stekte små tunna pannkakor. 

Lovar att  de var lika goda som de mamma gjorde på detta vis.

Kvällens TV program blev morden i Sandhamn och Alla mot Alla.

Tyvärr är det jobbigt för Lasse att se Alla mot Alla eftersom det inte går att texta på Telia play svenska inlägg. Han valde därför att inta sängen och lyssna på Karlavagnen. Så det blev bara jag och Åberlix som satt kvar.  Han somnade bredvid mig och sov så hårt att han inte märkte att  jag slog av Tv:n och avvek från rummet. 

Strax före 12 hade han tydligen vaknat och kände sig ensam för då kom han in i sovrummet och försökte krypa ner bredvid Yra I hennes korg, något  som hon inte alls gillade.  Tror att hon  mest blev väckt och inte fattade vad det var som hände. Jag tände lampan och förklarade att det bara var Åberlix och då blev hon lugn.

Dagen har varit  helt underbar. 


Onsdag

Natten blev bra och att återigen vakna upp till en blå himmel, fast lite kylslaget så såg jag framför mig en ny bra dag. 

Kunde inte låta bli att filma när Åberlix gör sin mamma Yra både lycklig och fin. 

Vi kände för att ta en tur in till Borgholm. 

   

Det kändes ganska kallt  med de futtiga 15 grader som visade sig när vi lämnade tomten. 


Ville passa 

på att gå på Coop och handla lite. 

Lugnt på vägen. 

Var in på systemet och köpte vin. 

Lasse väntade utanför med killarna. 

  som snällt satt och väntade.

Lika lugnt på hemvägen  

Hade köpt några goda korvar som vi la på grillen    när  vi kom hem

Vädret inbjöd till utevistelse hela dagen. 

Tog centrala snabbmat med högrevsbiff till middag

Även denna gång fick maten lagas i 150 graders ugn i 45 minuter

  och den blev precis lika god som den såg ut på paketet. 

Kvällens TV program blev en repris på gårdagens. 

Slutar med en lite rolig bild så här i valtider

 


I morgon är det torsdag  och ny bloggvecka. 


Finns en liten 7 månaders  hanvalp som behöver ett nytt hem

Inte min uppfödning men är efter vår Zlatan. 

Behöver en trygg och varaktigt nytt hem. 

Har inte hunnit social tränas eller gått någon valp kurs. 

Han finns i Segeltorp. 







 



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 4 april 10:25

Torsdag   Kallt och soligt var det denna morgon.         Men ännu en natt som kändes okej med en grön app. Idag fungerade TV4 play igen på tv:n i vardagsrummet så det blev en timme för mig innan hundarna fick sin mat. På morgonen har...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards