Direktlänk till inlägg 6 september 2022

Måndag-onsdag vecka 36 2022

Av Rehn/Hornesjö - 6 september 2022 08:22

Måndag och hemresan kan påbörjas

 

Natten blev bra och klockan hann passera halv 7 innan vi satte igång planerna inför hemresan. 

Lasse tog ut hundarna och jag förbereder frukosten. 

Hundarna fpr sin mat tidigare än vanligt och det är inget som Åberlix gillar, men till slut har även han insett att det är lika bra att äta. 

Lasse får ta hand om packning av bilen och jag tar hand om städningen

Åberlix är som vanligt min skugga och ska vara med överallt   vet inte hur många gånger jag fick ordna till kuddarna på soffan som Åberlix kurat ner sig mellan. 

Dammsuga mattan      tycks han tänka att det inte behövdes för idag som alltid var det hans plats. 

Vid 10 tiden kände vi oss i alla fall rätt klara. Vattnet avstängt och vattenberedaren ren tömd. 

Sen var det den vanliga rundan på tomten för att kolla att inget var glömt. 

               

  det gäller att komma ihåg hur vi lämnar vårt smultron ställe. 

Klockan hann bli 10.30 innan vi kom iväg. GPS:en visade på att vi skulle vara i Slagsta vid 16.00

Vädret kändes perfekt      när vi startade. 

Första stoppet blev redan i Löttorp   och en sista sväng in till återvinningen. Sedan ett stopp vid macken för att fylla på tanken. 

Solen   sken från en nu nästan molnfri himmel och nog kändes det ganska vemodigt att  lämna ön och veta att det nu tar minst 8 månader innan vi kommer tillbaka

Vi hade hela tiden 4 stycken husbilar framför oss och hastigheten var låg, men vi hade inget att passa så vi tog det lugnt.  

När vi kom till Borgholm så hade vi tappat 9 minuter enligt GPs. 

Sen nästan stannade kön upp och en liten moped bil som hade legat framför den första  husbilen skulle svänga av.  Nu blev hastigheten normal igen. 

Snart var vi på bron   och den längsta vägen, i alla fall som det känns var nu slut och E22 visade sig. 

Precis  när vi kört av bron så kom de  där känslan över mig att jag saknade mina föräldrar så himla mycket.   Har i alla år när vi passerat bron skickat ett SMS eller samtal och berättat var vi var. Pappa har då svarat "vi tar en whisky när ni kommer hem"

 

Resan gick bra och vädret var växlande,  många  kraftiga regnskurar  blev det under denna resa. 

Jag passade på att kolla på Hem till Gården. Känns alltid bra att fördriva tiden med något annat än bara kolla på vägen. 

Så äntligen framme i Norrköping och ännu en gång då man känner att resan är lång till Stockholm.

 

Men allt flöt på bra och när vi kom hem och parkerade så var klockan 16,09.

Packa ur och packa in allt innan vi åter sätt i bilen för att åka till Centrum för att fylla på kylen. 

Men att bara orka åka till Hallunda visade sig vara helt förkastligt. Fanns inget av det vi skulle handla  varken Lidl eller Supergrossen.

Det var bara att gå in på Pizzerian och beställa en pizza, för något måste vi ha i magen. 

  Den var som vanligt god, men inget vi hade längtat efter. 

När vi slog oss ner framför Tvn med denna, så visade det sig att just idag var det nypremiär för Glamour. 

Tog mig en skön dusch innan Alla mot Alla började. 


Tisdag

 


Så börjar vi på nytt igen 

Massor att göra denna dag så det var lika bra att komma igång direkt med frukosten. Att det kan bli så dammigt och skitit när man inte är hemma så allt måste göras rent innan man kan börja frukost. Började med att göra rent kaffebryggaren och vet inte om jag använde för mycket vatten.  Byggde kaffe som vanligt och vi i tog vår frukost. Lasse tog Zlatan på en promenad och jag höll på i köket när det helt plötsligt smäller till och allt slocknar, känner en frän doft av bakelit och förstår att det måste vara kaffebryggaren. 

Som tur är tog jag hand om pappas ganska nyinköpta bryggare, så vi blev i alla fall inte utan. 

Jag tog tag direkt med att få hjälp av Lasse med att plocka in alla våra fina blommor som Lena och Tommy har skött. 

         

Har fortfarande hela trim rummet fyllt med lådor från pappas lägenhet, men det enda stället där jag måste ställa alla stora blommor tillsvidare. 

Sen blev det som alltid att ta tag i vild vinet. 

   

Började så bra tills jag tydligen störde en massa getingar och bin, de fanns överallt och jag valde att avsluta jobbet. 

Nu blev det Maxi och jag hade en hel del som skulle handlas, men först på listan stod kronärtskockor och det fanns. 

Lite jobbigt att handla nu när de byggt om och man inte hittar det man vet ska ligga på en speciell plats.  Hittade väl det mesta i alla fall. 

Sedan in på systemet för att handla lite gott till Lena och Tommy som tack för deras hjälp  under sommaren. 

Fick ett SMS från Tassan att hon ville komma över med våra efterlängtade lingon som hon plockar i Hälsingland. 

Tog tag i dessa 9 liter redan rensade  fina lingon. 

 förpackade dessa i påsar om 5 dl i varje.  När de sedan ska ätas så tar jag bara fram påsen med 5 dl lingon från frysen och blandar i 1 dl socker och sedan bara rör tills allt är smält. 


Lasse satte sig i din stol för att lösa korsord, men jag tror att Qling tyckte att han skulle fortsätta att jobba. för han hämtade en liten spade och gjorde allt för att få hans uppmärksamhet. 

Själv satte jag mig i skuggan för att kolla på Hem till Gården på Tv4 Play. 

Var upp till Söderlund och lämnade det vi köpt. 

Var lite svårt att komma igång efter detta och getingar fanns det fortfarande kvar vid vild vinet, så jag ville inte fortsätta där. 

Vid 18 tiden satt vi i alla fall framför Tv med vår efterlängtade middag

  vad vi har längtat efter detta. 

Vet vi sedan  inte riktigt vad som hände men tröttheten måste ha tagit över och jag vaknade inte förrän klockan var över 22 och insåg att Alla mot Alla hade börjat. 


Onsdag

 


Natten kändes bättre än vad appen visade

Så var det bara att sätta igång igen efter att vi och hundarna ätit vår frukost

Lasse  var duktig och började lite försiktigt ta hand om häcken på baksidan

               

Som synes är det ett ganska stort jobb han nu har framför sig.  Men det tar vi i lagom takt.  

Jag klippte lite på vildvinet 

Fixade till en lunch med kyckling bitar

  


Hade även denna dag svårt att  komma igång. Vi behövde inte handla något så jag gjorde en enkel  middag på sånt som fanns hemma. 

  Så det fick duga med en wok med bacon

Ganska okej middag.

Sen var det bara att varva ner och börja TV kvällen. 

Idol, lite annat och avsluta med Alla mot Alla

Så var åter 3 dagar förbi och nu blir allt lite annorlunda när vi är i Stockholm.

Längtan tillbaka till Öland brukar sitta i ett tag men sen tar vardagen över och allt blir som vanligt igen.

Hundarna är precis som vanligt och verkar inte märka av så mycket att vi flyttar oss mellan Öland och Stockholm.

Vi ses på söndag igen, ni som har lust att läsa.


  
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards