Direktlänk till inlägg 13 juni 2024

Torsdag till söndag vecka 24 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 13 juni 08:17

Torsdag

 

Vädret såg ut som väntat när jag första gången denna natt steg upp vid halv 4.  Hade fortfarande lite värk i min vänstra sida i magen och svetten rann på mig, så inte mådde jag bra.

Kollade min app som i alla fall visade en ganska bra natt förutom mitt ANS som var minus 10 och detta berodde nog mycket på att jag hade haft hög puls under natten.

       

När jag vaknade så hade jag 100 i puls fast jag inte ens hade rört mig.

Får väl ta en vilodag, om jag nu kan hålla mig stilla.

Jag hatar att känna mig vissen och även min fibro jävlas med mig nu. En värk som förflyttar sig hela tiden.

Den värsta dagen jag varit med om. Orkade ingenting och pulsen ökade hela tiden. 

Fick en allergi-hostattack och pulsen blev hamnade på 132 slag.

Sedan höll den sig på över 100 slag fast jag satte stilla hela dagen.  Denna klocka kan verkligen berätta när jag inte mår bra. 

Åt ingenting på hela dagen.

På eftermiddagen kom ett par grannar förbi och jag berättade hur jag kände mig och hon säger "du kanske är förstoppad". Kollade på nätet och där stod allt som bevisade hur jag känt mig och nog stämde det.

Middagen närmade sig och jag kände inte ett dugg för mat denna kväll.  Men Lasse måste äta och jag stekte upp de få små potatisar och 6 skivor skinka.

Tog 2 skivor och lite potatis men klarade inte att äta upp allt.

Kvällen fortsatte liggande i soffan framför Tv.

Bara gamla program och jag såg nog inte så mycket. 

Vågade knappt kolla på min klocka denna kväll för jag fick nästan panik när inte pulsen gick upp.

 

Skrattade lite när jag såg min aktivitet under dagen, knappt 3000 steg men 395% aktivitet. 

  och deras motivering var verkligen skrattretande när jag visste att jag inte rört mig på hela dagen.

Men när jag var sjuk i influensa i oktober så fick jag också så höga värden, så kanske kroppen jobbar. Jaja, allt kan jag inte  förstå.

Nu hoppas jag bara få sova.


Fredag 

Solig dag lovar de.

Natten blev bra, men mina värden var under all kritik. 

       


Och pulsen hade legat rätt högt denna natt.

Men idag är en ny dag och visst  är jag lite öm i magen men inget som hindrar mig från att göra det jag har tänkt. 

En tur till ÖB för att handla hundgodis, sen till Jula för inköp av ett skyffeljärn, sen in på Willys för att  handla något att grilla.  Idag blev det avstämning och det var bara en vara som kollades.  Blev en ganska rolig episod av detta så jag kunde inte låta bli att lägga ut det på FB   Det blev en del skratt och detta lätta min irritation  Hon måste ha trott att vi var helt dumma  och jag skämdes. 

Hem och satte oss ute efter är att  vi kollat på Hem till Gården. 

Idag var det Rubina och Smaragdas dag och för ett år sedan var vi med    när de skulle vara ute. Men detta var inte så populärt och vi har sedan dess varit portade från att få träffa henne. Förutom på dopet där alla släktingar fick vara med och glädjas och det fick bli ett fint gruppfoto på hennes familj   med både mormor, morfar och sina mostrar och farbror. 


Så nu får vi följa hennes utveckling via bilder                 Bilder som både ger glädje men även så mycket smärta


Vädret var toppen och vi var ute till  klockan var 16.

Jag hade köpt ett paket med färdigkryddade karré spett.

Vid 18 tiden fick Lasse gå ut och tända grillen.

När den var ca 250 grader lade jag på spetten  

Gjorde sedan bara varsin våfflan potatiskaka.

Stod ensam ute i regnet och grillade.

     

Det var 4 spett och vi åt upp varsitt.  Jag ville ha mango/curry sås och Lasse ville ha bea.


Blev fotboll och film tills vi la strax efter 23.30

När jag gick in i badrummet för att göra mig iordning för natten så tänkte jag när jag såg mig i spegeln "vem är det där som är så mörk".  Jag ser mig aldrig som brun på sommaren men lider av att jag känner mig blek på vintern.

Så när jag ofta hör folk säga till mig "hur kan du vara så brun", så blir svaret "jag är väl inte så brun".

 

Barnen i skolan kommer alltid ihåg mig som den bruna fröken. , haha vilka minnen  som dök upp precis innan jag somnade efter en titt på dagens app.

     

Såg i alla fall bättre ut.




Lördag

Som vanligt  sken solen.

Natten hade I alla fall känts bra.

       

Bättre i alla fall och jag var redo för dagen.  

Kände mig pigg redan när jag vaknade första gången vid 5, men lyckades i alla fall somna om i nästan en timme.

Lasse hade lite kvar på häcken och satte igång att jobba direkt  på morgonen. 

Var tyvärr  tvungen att  åka till  Willys även idag för att köpa kyckling innerfiléer till kvällens grillning.

Det blev även potatis och jordgubbar,  men vilket pris för dessa gubbar 107 kr kilo,  men Lasse ville ha.


Sa till Lasse innan  jag skulle scanna ut att han inte fick röra något, han stannade en bra bit från mig.

Hade köpt varsin Bratwurst som jag tänkte grilla till lunchen. 

Men kom på att vi hade varsitt grillspett kvar sedan igår så det ville jag att  vi åt upp istället. 

Dagen fortsatte I solen och det blev mest att lyssna på radion och spela spel.

Vid 15 tiden kände jag mig sugen på något att dricka och Lasse gjorde varsin alkoholfri drink

  Bara Grape, citron och is och det smakade så bra.

Sen gick Lasse in för att skrapa potatisen och rensa jordgubbar.   Han kommer  ut och säger att kolsyran är slut i soda apparaten så det kunde inte bli något annat än kranvatten till middagen.  Detta fick väl duga.

Vi satte sedan ute till klockan var halv 5 innan vi gick in och utfodrade våra hundar.

Lasse kände för att vila lite innan vi skulle börja med middagen och jag satte mig ner och kollade lite på Tv.

Vid halv 7 säger jag till Lasse att jag har satt på potatisen och fixat till grillspetten så han kunde gå ut och sätta på grillen.

Han kommer in och säger "gasen är slut", känner mig ganska irriterad eftersom mätaren hela tiden har visat på grönt och idag är den nere på noll.  Jaja, inte mycket att göra åt, men att gå in och lägga dessa i ugnen vågar jag inte, känner att ett brandlarm på detta vill jag inte ha.  Tar fram vår lilla kolgrill och visste att det fanns några påsar med kolbriketter sedan gammalt. Jag vill tända kolen i tändröret men det vill inte Lasse utan tycker att det kommer att gå fortare med tändvätska.  Visst kolen började brinna direkt och sedan hände i stor sett ingenting

  och jag insåg att det bara var att tänka om. Sätta på potatisen igen och ta fram en grillpanna till spisen   och låta både kyckling och ost få grillas i denna panna.

Middag blev det i alla fall      och smaken var lika god som om den varit grillad på gasol.

Ingen av oss orkade tänka på jordgubbar efter denna lite stressiga början på middagsplanerna.

Så vi bestämde oss för att spara dessa tills i morgon.

Kollade lite på Bäst i test fram till klockan 21 då vi idag skulle se fortsättningen på gårdagens långfilm Taken 2, eftergårdagens Taken 1 så kände jag väl inte direkt för denna eftersom det är alldeles för mycket våld i min smak, men i brist på annat så blev det i alla fall att jag kollade fram till slutet klockan 23.

Kändes i alla fall som det nu var dags att gå och lägga mig.

En koll på dagens aktivitet      visade som vanligt lite för få steg men annars kände jag mig ganska nöjd.  Nu ville jag bara sova.


Söndag

 

Solen sken i alla fall klockan 7.

Natten hade känts så där, hade vaknat till några gånger och kollat på klockan på väggen.

Klockan 03,00 och kvart i fem var jag klarvaken men lyckade att somna om och vaknade inte förrän klockan visade på nästan 7. 

       

Ans var dåligt idag igen, men sömnen var desto bättre så det var inte mycket att klaga på.

Drömt hade jag gjort också, vet att det handlade om utställningar som visade sig vara en ko utställning och att jag var på ett loppis där det fanns en massa saker från kända hem.  Vet i sjutton hur mycket det var men det kändes som om jag hade drömt hela natten.

Dagen fick jag planera redan på morgonen och idag var det inköp av både gasol och kolsyra så dagen kunde kännas som vanligt igen. Detta är något som alltid borde finnas hemma. Nu vet jag att denna mätare vi har här hemma kan man inte lita på, den som vi har på gasolgrillen på Öland kan man följa hela tiden från full till slut så man alltid vet när det börjar avta.

Första turen gick till ÖB och Rusta i Kungens Kurva. Allt bra och det visade sig vara mycket folk i rörelse denna tidiga söndagsmorgon.

Nu var både kolsyra och gasol inköpt och det var bara bakpotatis och gräddfil som fattades. 

Har aldrig hittat någon bra potatis på Willys  så trots att 

jag avskyr Hallunda så måste vi dit.

Klockan var strax efter 10.30 när vi kommer fram och idag är tydligen något speciellt i kyrkan för det är ren kalabalik runt hela området och då råder inga regler i p garaget.

    som inte visar en enda skråma.

Kändes inte precis om en lugn början på denna söndag och en puls på 119 hade jag gärna varit utan.

Nu var det i alla fall bara att åka hem och försöka inta lugnet.

Vid 13 tiden blev det i alla fall varsin grillad Bratwurst och ett glas rosé.

   

Fortsatte sedan med att bara slöa fram till strax efter 15 då Lasse blev sugen på jordgubbarna som vi inte hade orkat ta igår.  Så jag gick in och fixade till detta   och det var ett helt okej mellanmål.

Lasse hade igår tagit det sista på häcken på baksidan och jag hade inte varit där och kollat, men nu tänkte jag kolla hur det såg ut med mina jordgubbar och blev så irriterad när jag såg att Lasse bara hade låtit allt från häcken samlas ovanpå jordgubbslandet och allt var nertryckt under nätet.  Så nu blev det i alla fall lite jobb även för mig.  Jaja det fixade sig i alla fall och ingen större skada skedd och vi får väl som vanligt inte njuta av våra jordgubbar som aldrig brukar hinna bli klara innan vi åker till Öland.

Fattade inte vad tiden hade tagit vägen för nu gick jag in och började skala räkorna till kvällen middag.

Kollar på klockan och inser att den kommer att hinna bli närmare 20 om jag ska baka potatisarna i ugnen.

Så det fick bli att tänka om och jag fick ta mikron till hjälp.'

Hade en halv påse med blandade grönsaker som ruccula, spenat och någon lila sallad så jag tog denna och mixade tillsammans med olja, citron och vitlök samt salt och peppar.

Hade lite för mycket olja i så den blev ganska lös men jättegod, mycket godare än att äta dessa grönsaker som de var.

Middagen var nu klar strax efter 19 så det kändes bra

       

Kanske inte blev den vackraste tallriken men jisses så gott det smakade.

Kollade på Strandhotellet och sedan även idag blev det Taken 3 som inte var slut förrän 23.20

Nu en liten kolla på min klockan och se hur dagen hade varit.

   

Pulsen hade hållit sig på omkring 100 fram till klockan var 18, men sedan skunk den framtill midnatt.

Känns som det har varit en händelserik vecka.

Imorgon går vi in i midsommarveckan som inte den heller kommer att vara den lugnaste. Har i alla fall sagt att midsommarafton vill jag att vi är ensamma och laddar batterierna till den kommande veckan då vi äntligen kanske vågar börja planera vår sommarvistelse på Öland. 



























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 20 juni 08:13

Torsdag  Solen sken redan när jag vaknade första gången kl 04.20. Vaknade nästa gång halv 6 och det var bara inse att jag inte skulle kunna somna om. Tog ett tag innan jag kollade mobilen.  Det var något som höll mig från denna just för att ...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 17 juni 09:09

Måndag och intåg till midsommar   Såg inte alls ut som bilden visade på dagens väder, för här sken solen från en helt molnfri himmel. Natten hade känts rätt bra förutom en kramp i vaden vid halv 5 tiden då jag enligt drömmen hade sprungit ner ...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 10 juni 08:28

Måndag    De senaste dagarna har vädret i stort sett varit detsamma när jag vaknat. Natten kändes jättebra        Inga större konstigheter denna morgon enligt appen. Känns som löpet på Z börjar avta för nu äter killarna igen, men de ...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 7 juni 07:21

Torsdag   Idag är det torsdag och även Sveriges Nationaldag. Dagens väder var inte det bästa på morgonen, men det ändrade sig under dagen och vi kunde vara ute en hel del. Även denna natt fick Lasse sova på golvet i hallen eftersom Zlatan in...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 3 juni 08:52

Så var det måndag igen   Idag var det nog rekord så här tidigt på morgonen, men det fläktar lite och det kändes ganska skönt när jag steg ut utanför dörren. Natten kändes däremot inte alls kul.           Blev därför ganska förvånad när...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards