Alla inlägg under augusti 2021

Av Rehn/Hornesjö - 30 augusti 2021 07:19

 

Efter en lite kylig morgon så blev det varmt och skönt med en helt molnfritt himmel. 

Kan nog påstå att Lasse varit igång med något på tomten 

sedan vi kom hem för 10 dagar sedan. 

Det känns som om jobbet aldrig ska ta slut. 

 
 Tyvärr kommer det att ta lång tid och det är mer andra buskar i häcken än hagtorn. 

Själv tog jag mig ann hundarna och började med Åberlix för att plocka ett par fästingar på nosen.

Så fick jag den där doften i näsan igen som jag hade känt i början av förra veckan och då sagt till Lasse att det luktade som när vår äldsta dotter då 15 år hade halsböld. Men så glömdes detta bort och han har inte varit dålig och har ätit som vanligt. 

Men nu kände jag att jag ville kolla både tänder och hals på honom och när jag öppnar munnen ser jag att det sitter en pinbne fast mellan tänderna mot gommen. 

Går ut och säger till Lasse att vi nog måste åka in med honom till veterinär.. Ringer sedan till Södra djursjukhuset och berättar vad jag sett och de säger att vi måste komma i  akut. 

 

Han skrivs in kl. 12,15 och de säger att det bara är att sitta ute och vänta och att det kommer att ta tid och att det troligen kommer att bli en sövning.  Den sköterska som tagit emot oss har själv Cocker och tycker att Åberlix är så  fin med sin med sin häftiga färg. 

Full rulle är det hela tiden och folk kommer och går. En del kommer ut glada och andra med nu tomma burar och röda ögon. 

Halv tre kommer den som skrivit in oss och som har Cocker själv och frågar om hon kan få låna Åberlix och visa för en veterinär och se om de kan fixa detta utan sövning. 

1O minuter senare kommer de med en mycket medtagen Åberlix och en liten påse med den lilla kvisten. 

 

Han hade endast blivit injektserad med ett lugnande medel och varit så duktig. 

Vi vet inte hur länge denna har suttit, men det var ordentligt infekterat. 

De ville inte ge honom någon antibiotika nu utan vi ska bara ge honom smärtstillande i 3 dagar. 

Det var en dyr liten pinne som satt sig fast 

 


och en helt utslagen kille som bara ville sova. 

Någon mat ville han inte ha och det trugar vi inte i honom, det får ta sin tid. 

Han ville i alla fall vara med mig ute, men bara sova.  

Vet ju inte hur detta lugnande medel sitter i, men hoppas få se honom på benen i kväll.

Middagen fick bli av rester på en pasta med kyckling som jag gjorde när vi kom hem, istället för att ge det till hundarna så åkte det in i frysen. Det var jag glad för idag

 


Hade aldrig orkat med att åka till centrum.

Åberlix sov hela tiden och på något vis smittade av sig på de andra hundarna.  Det var länge sedan allt var så här lungt . 

Vid 21 tiden kom han i alla fall in till oss och hoppade upp i soffan

Men fortfarande ganska drogad. 

Vad vår egen kväll tog vägen har vi ingen aning  om. 

Vi somnade i soffan och missade Alla mot Alla. 

Hoppas kunna sova inatt. 











Av Rehn/Hornesjö - 29 augusti 2021 15:16

 

Så var det söndag och natten blev ganska bra. Märks att det blir skillnad när jag kommer i säng innan midnatt. 

Vädret kändes bra och något regn visade sig inte. 


Borstade igenom hundarna innan vi gav oss iväg vid 11,30 tiden för att åka till Bredäng på Cocker promenad. 

Ganska bra med folk och både Åsa och Trassla var med idag. 

       

Lite bilder från dagens olika aktiviteter. 

För mig kändes det som det viktigaste var att få den sociala kontakten. 

 

Många av de gamla som alltid varit med förr fattades, men nya ansikten och hundar är så trevligt att träffa. 

När vi kom hem så fixade jag till varsin macka och så satte vi oss ute och varvade ner 

Lasse ville jobba på tomten fast han hade sagt att han var helt slut efter cockerträffen.

Hade fläsk kvar sedan jag gjorde några kroppkakor och detta fick bli vår middag.

Ropade in Lasse så han fick göra ett gott potatismos.

Det blev väldigt gott.

Lite sugna var vi båda två så jag gjorde en glass smet och plockade fram vår glassmaskin.

 

Enkel vaniljglass är nog det bästa vi vet och idag blev den försvinnande god 

 Såg Mästerkockar VIP.

Fastnade därefter vid en otäck film på 9:a.

Nu hoppas jag kunna somna efter alla våldsintryck av filmen

 

Dagen såg bra ut. 


God natt.


  







Av Rehn/Hornesjö - 26 augusti 2021 08:25

Märks på appen att det var mycket stillasittande under gårdagen.

Tyvärr så blir det inte många steg när kroppen strejkar och det gjorde den denna regniga gårdag.

Kändes inte så mycket bättre denna torsdags morgon, regn och rusk.

Var i alla fall iväg och handlade lite och sen var det bara att åka hem

för att kolla på Hem till gården. 

Blev bjudna på hamburgare utanför Bauhaus så det blev ingen lunch hemma. 

Gjorde en sats med pannkakssmet som nu skulle få svälla några timmar. 


Dagen fortsatte med trimning och städning av hund rummet. 

Men jisses vad saker det finns som jag inte behöver. 

 Varför  har någon  36 stycken saxar,  15 olika trimverktyg, 7 klotänger, flera olika kardor, trim stenar, en uppsjö med maskiner, mm mm mm. 

Blev i alla fall en hel låda med skräp och det var bra. 

Dagen fortsatte med hund. 

Vid 17 tiden stod jag vid spisen och gräddade pannkakor 

Det blev en god middag

 


När vi precis ätit klart kom Per för att hjälpa Lasse med takboxen. 

Per fick med sig pannkakor hem och känner jag honom rätt så gick de säkert åt på kvällen. 

Per fick även ta med sig min nya  sous vide maskin.  Jag tyckte den tog för lång tid, men Per gillar att laga mat så det ska bli kul att höra om det blir bra resultat för honom. 

Lasse kom smygande in i vardagsrummet med varsin Martini

 skojade och sa "visst är det fredag".  Nja inte riktigt ännu, men det smakade bra ändå. 

Sen hände det inte så mycket mer denna dag och redan klockan 22,30 släckte vi både TV och lampan. 


Fredag

Fanns inte så mycket att klaga på denna natt och det  märktes att jag inte hade varit stilla så mycket .

Blev en del utflykter denna dag. Först ville Lasse till Skärholmen och Ur och Penn för att byta batteri på sin klocka, det visade sig att de ville  ha 299 kr för detta och då så Lasse nej.  Åkte sedan till ÖB för att handla färsk foder till hundarna. 

Sen en tur till Hallunda och fråga vad de tog för batteri byte och det visade sig mycket billigare, bara 99 kr, alltså 200 kr billigare än på Ur och Penn. 

Hem och grillade en korv och såg på Hem till Gården. 

Sen ut och la ett 700 meters spår till Åberlix. 

När klockan var 15.00 så var vi ut och la ett nästan lika långt spår till Zlatan och detta ska ligga till i morgon bitti. 

Klockan 16 var det Åberlix tur att gå sitt spår och det gick

om på räls och han är så noggrann, Tog alla 4 vinklar klockrent. 

Sen blev  det inte så mycket mer denna dag fram till klockan 18.00 då det fick bli middag 

 

Tacotallrik är aldrig fel.  Men jag som älskar lök tyckte att det var något som fattades och det var för att löken stod kvar i kylen. 

Såg lite på Galan fram till att Lasse ville se en film istället. Nu visade det sig att vi reda  sett denna, men såg den ändå till slutet. 

Så var denna dag över. 

, , 

 

Så var, det lördag och natten blev lång men ned många avbrott och många konstiga drömmar. 


Klockan 8.00 gick vi spåret med Zlatan, ett spår som nu hade legat 18 timmar. Det var första gången det hade fått legat så länge och det hade både regnat och blåst, men  han tog det mycket bra och hittade till skanken.

 



Egentligen  skulle vi inte gå behövt åka till centrum idag eftersom det mesta fanns hemma.. Men så blev jag så sugen på att göra några kroppkakor och någon potatis fanns det inte hemma och i inte heller riktigt fläsk, så det fick bli en  tur med bilen i alla fall.

När vi kom hem så ringde de som skulle komma hit och ge ett kostnadsförslag på vår sten gång.. 

Mycket dyrare  än vad vi hade räknat med.  Visst vore det fint med något nytt, men 75 tusen för jobb och bortforsling  exkl material för dessa 30 kvm, nej dessa pengar känns det som att vi  behöver till annat. 

Vår tvättmaskin går på sista versen. 


Frös och kände mig så himla ruggig så det passade bra att jobba i köket. .

Hade bestämt mig för att inte ha vetemjöl i degen, men den kändes alldeles för lös och potatisen är nog inte riktigt mogen ännu för dessa rätter.. Gjorde en liten kroppkaka utan mjöl och den kokade direkt sönder, tog då och tillsatte 0,5 dl mjöl och gjorde ett nytt prov och den visade sig hålla ihop. 

All förberedelse tar sin tid, men när detta var klart så fick de sjuda i en timme. 

Allt är så mycket godare när man äter det nylagat så det fick bli en tidig middag

 



Plockade sedan lite mer björnbär, men vara ute hade jag ingen lust med. Vill få tillbaka värme och sol. 

Även denna kväll kom jag i säng i bra tid. 

I morgon är det Cocker promenad och våra killar behöver social träning. 














  

Av Rehn/Hornesjö - 23 augusti 2021 08:14

Så var det måndag och den första vardagen på hemmaplan. Längtar redan tillbaka till Öland, men det ger sig som alltid och snart gillar jag läget här hemma. 

 


Natten blev inte alls bra och det roligaste var att jag tog den där sena duschen eftersom jag brukar få detta som alternativ till att kunna sova bättre. Men annars såg allt bra ut och jag kände mig nöjd med gårdagen.

Ut och plockade de mogna björnbär, men det är inte lätt med alla taggar. Upptäckte att jag hade en stor påse med björnbär sen förra året, dessa hade jag helt glömt bort. Får fixa en björnbärspaj någon dag. 

 

Lasse hann med en del på häcken, så nu ser vi i alla fall ut. 

Vid halv 12 gav vi oss iväg till centrum för att köpa lite fikabröd och sedan  åka för att hälsa på pappa som nu har hunnit vara hemma från sjukhuset en vecka. 

Kändes nästan som vanligt, men det var inte lite som hade hänt med honom under dessa veckor insåg jag när jag läste sjukhus journalen. Massor ned tabletter ska han äta varje dag och man undrar hur dessa tabletter ska hitta rätt i kroppen och göra den nytta den ska. 

Det som är mest skrämmande att höra som anhöriga är att det ska ta 13 timmar innan ambulansen kommer och att få veta att när han var på toa och kallade på personal efter 30 minuter att han måste få hjälp tillbaka till sängen, men det tog 2,5 timme innan någon kom. 

Visst förstår jag att all personal har alldeles för mycket att göra och att inte alltid patienten kan få allt de begär. 

Det var i alla fall skönt att nu veta att det tar en kvart till pappa om det skulle behövas.. 

När vi kom hem så tog vi tag i Zlatans trimning och det tog ett par timmar.  I morgon hoppas jag få tid till att bada honom och helst flera av hundarna.. Men tovutredningen är viktigast innan bad så det inte  blir värre. 

Tog fram fyra skivor lammhals och la dessa i tryckkokaren för bryning.  Sen fick den sköta sig själv tillsammans med tomater, vitlök och kryddor. Hade lite jumbo pommes i frysen som jag körde i airfrysen och även lite rostade wokgrönsaker. 

 


Lovar att det blev mustigt och gott. 

Hade bestämt mig för att lägga mig tidigt, men såg att det var en film på 5:an som jag inte kunde låta bli att se. 

Galen, tokig och orealistiskt, men jag satt klistrad kvar i soffan. 

Tyvärr hann klockan passera midnatt och eftersom jag aldrig sover länge på morgonen så kommer det att synas på appen. 


Tisdag

Så dålig blev inte natten och jag var nöjd med det jag såg. 

Började morgonen  med lite hundtrim. 

Sen blev det en tur till Maxi för att stor handla, nja, det var väl inte riktigt så det blev.. Det som stod på listan kom med i varukorgen, men det spontanköp som jag hade tänkt mig uteblev. 


Lite lunch blrv det. 

 och det blev varsin kantarell toast. 


Hände inte så mycket under dagen. 

Till middag blev a det en långkokad chili con carne

Sen blev det inte så mycket mer denna dag

Idol och den nya Svenska serien. Sen var det god natt. 


Så var det redan onsdag

 

Allt såg bra ut och kändes likaså. 

Det regnade denna morgon. 

Redan strax efter 8 gav vi oss iväg till HS för Lasses provtagning. 

Har nog aldrig sett så lite bilar på parkeringen och det var bara att ta första bästa plats. 

Lika lite folk även på provtagningen och en väntetid på 6 minuter. 

Billigt att parkera idag. 

Hem och fyllde bilen med sopsäckar för att åka till återvinningen när de öppnar. 

Plockade lite björnbär medan Lasse rensade bland buskarna. 


Upptäckte att hem till gården hade börjat så den hann jag se innan det blev återvinning. 

Blev inte så mycket gjort denna regniga  dag. 

Slöade framför TV för detta väder gillade inte min kropp. 

Använde slökokaren även idag och gjorde en mustig kycklingrätt. 

Kändes inte alls bra att inte orka röra mig och hade velat göra så mycket. 

Det blev middag vid 18 tiden

 sen fortsatte jag med att bara göra ingenting. 

I morgon måste vi få av takboxen så att vi kan ställa in bilen i garaget. 

God natt 











Av Rehn/Hornesjö - 22 augusti 2021 08:48

 

Bara 8 grader denna morgon.  Nu känns det att hösten är i på gång att infinna sig. 

Efter en riktigt frukost så började  dagen. 

Klockan 9 satte vi igång på tomten med att rensa, klippa och även början  på häcken. 

Då hade även värmen kommit och det fick bli shorts och linne även denna dag.

Jag jobbade mest med vildvinet och lyckades fylla 5 stora säckar med grönska.  

 

Även poolen såg fin ut. 

Lasse jobbade massor med både gräsklippning och häcken. 

Vi valde att inte åka och handla denna dag utan var bara hemma och jobbade. 

Vid 15 tiden tog vi lite rast

 


Hann även med lite tovutredning på Åberlix 


Innan middagen så blev det en promenad med killarna. 

       


Köttet blev perfekt och smakade bra i all din enkelhet tillsammans med mos, kantareller och vitlökssmör. 

Fick bli Wallander innan sänggående. 

Tog en sen dusch och hoppas sedan kunna somna och få sova fram till 7 i morgon bitti.

God natt







Av Rehn/Hornesjö - 21 augusti 2021 07:47

Natten blev jättebra

 

Men innan jag somnade så var det massa liv på gatan, flera som stod utanför vår tomt och pratade högt och det tyckte inte Åberlix om och kunde inte koppla av och lägga sig ner utan sprang omkring och småskällde.. Klart att det måste vara konstigt efter att i 7 veckor knappt hört en människa prata på natten.  Det enda som kan störa är råbockens skall och det bryr sig inte hundarna om. 

Men där är jag och hundarna olika, jag gillar att höra ljud från folk. 


Dagen började som sig bör med frukost, men idag fick det bli det som fanns hemma, så det blev  en ostmacka till kaffet för mig. 


Satte sedan igång vid 9 tiden med att rensa tomten. 

 

Detta är inte det värsta och vildvinets framfart gillar jag. 

Men i år har jag bestämt mig för att bara tuckta den, normalt river jag ner allt. 

Tog av skyddet från poolen och blev förvånad när jag såg det bruna vattnet  och en massa skräp,, fattar inte hur det kommit in under skyddet.  Men så fort jag satt igång reningsverk och håvat bort det mesta, tillsatt klarmedel och klor så tog det inte många timmar innan vattnet var fint igen. 

Plockade massa ogräs och Lasse klippte sedan gräsmattan.  Häcken får vänta ett tag. 

Hallunda för att handla, beställa medicin och spela en dagens dubbel. 

Blev en tur till Systemet också.

Hem med maten och sedan en tur till NetoNet för en ny Chromecast. 

Det visade sig på Öland att vår var för gammal för vissa playkanaler. 

Man behövde 3:e generationen. 


Hem och tog det lite lungt,  Hade bestämt mig för att i alla fall bada en hund., men varken lust eller ork infann sig. 


Hade köpt nötytterfile och kände för att prova sous wide som jag köpte på Öland.  Nu visade sig att denna tar lika lång tid som en slökokare, men jag var ganska nyfiken och vaccade iallafall en bit på 3 hg och ställde timern på 4 timmar. 

När klockan  var 18 så gjorde jag i stället några varmsa mackor. 


Klockan 19 ringde stoppuret och  berättade att köttet var färdigt.

Tog upp det och brynde det runt om, lindade in det i folie och la den i kylen. Så hur köttet blev återstår att se i morgon. 

Blev en gammal Morden i Midsomer innan det var dags för sängen. 

God natt







Av Rehn/Hornesjö - 20 augusti 2021 20:00

 

Det här såg lika bra ut som som jag kände mig. 

Idag skulle vi fortsätta med en del småplock. 

Hade tänkt föreslå att vi skulle köpa pizza till kvällens middag,  men så ändrade jag mig och frågade Lasse om vi inte skulle ta en tur till Källa och Ninnis kroppkaka bod. 

 

Vi åkte dit tidigt och trodde nästan att vi skulle vara först, men där be ESdrog vi oss, det var redan lång kö när vi kom. 

På hemvägen blev det en tur in på Ica för att köpa grädde. 

Hem och när klockan var 14 kunde vi inte hålla oss längre

 jisses, så gott det smakade.

Det var svårt att gå in en sån här härlig kväll

så vi tog en sen promenad

   Sen blev det TV.  Men vi gick och la oss redan klockan 22 för att vara pigga på fredags morgon för då planerade vi att åka hem till Slagsta.


Fredag morgon

Att jag hade sovit sämre denna natt berodde nog på att jag kände mig lite orolig för Åberlix.  Han var så trött i går när vi var ute och gick och jag tycker att han har haft så himla många fästingar hela denna sommar och så sätter han i sig så mycket saker. 

Men han var lika glad och sprallig som vanligt när vi steg upp i morse. 

Upptäckte att det stod en tyskregistrerad bil på Elisabeth tomt och jag kände nästkan att jag ville stanna.  Klockan var rätt lite denna morgon så Lasse tog med sig Qling ner till hennes tomt och då ser Lasse att det inte är Elisabeths bil och att de lyser med ficklampa inne i bilen.. De måste ha känt att de var på fel plats när de såg Lasse för de startade bilen och försvann fort, så detta var nog vildkampare.  Detta gjorde det i alla fall lättare för mig att åka hem till Slagsta.

Vid 9 tiden var vi i väg och på Ölandsidan  gick allt utmärkt

Lite bilder efter vägen.

Efter dryga timmen var vi på väg på E20 och inga större hinder på vägen.

Strax efter att vi passerade Mönsterås så hör vi på radion att en långtradare har gått omkull söderut och lagt sig över vägen. Detta måste ha hänt bara några minuter efter att vi hade passerat  Mönsterås. Hörde att hela vägen var avstängd och skulle så förbli flera timmargjre


Stannade vid Kårtorp för att hundarna skulle få kissa.  Ser att det sitter ett par med tre Cocker och fikar, men tänker inte mer på detta utan går på toa.  När jag kommer ut så ser jag att det är Carola som kommer mot mig med deras nya lilla Leja, fick känna på lite valpgos  av denna super söta valp.  Lasse gick bort och pratade med Tommy .

Hoppas de kom fram till Öland utan att behöva sitta i lång kö på grund av olyckan vid Mönsterås.


Det tog lite längre tid hem än vad GPS sa, men inga större insidenter.

Plockade ur bilen och tog hand om det mesta. Satte igång det som skulle sättas igång och kände stressen komma

Åka och handla var inte något som vi hade lust med så vi tog det vi hade med oss hem.

Så det fick bli en smörgås med

räkor och det enda som fanns förutom vatten var

en flaska  Cava. 


Hade behövt gå ut och rensa på tomten, men det får vänta tills  i morgon för tomten ser ut som en djungel. 

Det märks att inte pappa varit här i år och rensat mellan plattorna. 

Att man kan vara så trött efter att mest suttit still i bilen, men det var, jag och kände att det var lika bra att gå och lägga mig och försöka somna innan midnatt. 

Ska bli kul att kolla appen i morgon

God natt😴🌙✨💋















   


.

Av Rehn/Hornesjö - 18 augusti 2021 08:00

 

Kändes  inte som en bra dag idag när jag varnade med huvudvärk och varje led i kroppen värkte. 

Lasse plockade bland sakerna på uteplatsen och tog ner en liten platta som Yra gillar att snurra på.  


 Nu blev det fart på både Z, Zlatan och Yra för alla vet ju att man får godis om man är duktig. 


Ville i alla fall upp till Vallés för att se om det fanns några sandaler, mina måste jag nu kasta och då har jag bara Foppa tofflor kvar här nere. 

Det mesta var slut och sandaler fanns det bara 2 kvar och båda i storlek 40, jag har 38 men måste ha något på fötterna så jag köpte dem i alla fall.. 

Det enda jag behövde från Ica var potatis, nästan löjligt att gå in för 4 potatisar, men ett måste till kvällens middag. 


Kupan var öppen och Lasse ville in och kolla, följde med för en gångs skull och det första jag ser är en oöppnad kartong med en apparat som jag bara inte kunde låta bli att köpa eftersom den bara kostade 120 kr. 

När vi kom hem och jag packade upp allt så såg jag att den var använd men annars ren och fin och inget kan hända i en apparat som man lagar vaccumpackad mat i. 

Nu återstår bara att se om den fungerar, men det blir först i Stockholm.


Lasse hittade inget denna gång. 

Hem och åt en lunch och det fick bli pastan från gårdagens middagen. 

Även Lasse kände sig lite ruggig idag och ville ta en timmes vila. 

Vädret var ruggigt men ganska varmt så jag gick ut och satte mig med min bok. 

 Åberlix la sig i den andra stolen.  Vi är helt ensamma på hela Vedby skog så vad Åberlix hörde har jag ingen aning om, men något var det och han visade verkligen att han var lite rädd

Blir själv lite rädd när jag inte ser något men ändå förstår att något måste det vara. 

Blev mycket att sitta stilla denna dag så innan jag började med middagen så tog vi en promenad ner till brevlådan och idag hade vi post. 

 

Stekte kantareller till fläskkotlett som hade fått puttra i grädde i ca en timme. 

 

Enkel och god mat. 

Sista kvällens Allsång på Skansen var helt okej. 

Sen Morden i Midsomer. 

Så var denna dag över


Så var det onsdag

Enligt appen så det mesta bra ut. Tyvärr kändes det inte så för hela min kropp värkte denna morgon. 

Vid 8 tiden öppnade sig himlen och om det är detta som får kroppen och huvudet att värka, har jag ingen aning om. 

Nu blev det som alltid här på Öland att vädret ändrades fort. 

Vi började i alla fall att plocka undan det som inte behövs denna sista vecka. Så skönt att inte behöva jäkta de sista dagarna. 

Kunde inte låta bli att ta en tur runt tomten med mobilen. 


Hundarna ville mest vara inne  Zlatan sov gott under soffbordet efter att ha tuggat lite på mina gamla sandaler. 


Den blev det en tur upp till vår vackra kyrka för att tända ett ljus och hedra mamma på hennes 95 årsdag

Sedan åkte vi hem och  Lasse tog sig en macka och ett glas mjölk. 

Sedan jobbade han lite igen. 

Vid 14 tiden åkte vi tillbaka till Löttorp för att besöka ett nytt loppis. 

Även denna gång var det jag som handlade. Hade velat köpa flera saker men man ska ha plats för det man köper och det finns inte alltid. 

Hem igen och vädret var helt underbart fram till klockan 18 då regnet kom och jag gick in och lagade mat. 

 

Hade två kokta potatisar kvar sedan gårdagen och fyra goda korvar kvar i kylen så det fick bli vår middag. 


Kvällen fortsatte som vanligt framför TV. 

Kollade 2 avsnitt av Vit Sand innan det blev sängen och Karlavagnen. 

 

God natt







 

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards