Alla inlägg den 23 maj 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 23 maj 09:49

Torsdag 

Ännu en dag i solens tecken. 

Natten var toppen 

     

Grönt är  skönt

Dagen började med att efter min Glamour och hundarnas mat så var det dags att börja dagen utomhus.

Lasse la sig på knä för att rensa bland jordgubbarna, något som jag började med förra veckan men blev aldrig riktigt klar, men nu när jag har sett att det börjar komma blommor så vill jag ha bort all kirskål.

Tog 5 tunna fina stänger med rabarber för att göra en liten rabarberpaj till oss.

Gick in och gjorde en smulpajdeg och gjorde pajen.

Gick sedan ut igen och hjälpte Lasse med lite rensning, medans pajen stod i ugnen.

När jag kom in och tagit ut pajen   från ugnen så var min tanke att göra vaniljsås, men jag hade varken grädde eller annat hemma så det fick vänta tills vi varit och handlat.

Men först så skulle vi se på Hem till Gården innan det blev en tur till centrum.

Lasse kommer in och säger "det luktar som om du bakar" och klart det luktade gott från ugnen.

Även denna dag var det ganska tomt i mitt huvud gällande både lunch och middag. Fanns inga planer för något och när det inte heller finns så mycket att handla så är det svårt att hitta på något.

Den svenska färskpotatisen såg fin ut i alla fall, så jag köpte lite för att i alla fall ha något att bygga vidare på.

Köttdisken luktade sur trasa och jag kände bara att jag inte klarade av att handla något från denna disk.

Kollade bland det frusna köttet men inte ens där fick jag någon inspiration.

Kom att tänka på att jag hade flera paket med bacon hemma och det fick duga.

Väl hemma igen så satte Lasse igång att jobba i boden, han har varit ganska duktig på att slänga saker, så jag börjar känna mig nöjd när jag kollar in i denna.

Själv gick jag in för att fixa till en vaniljsås till pajen.

Vi gick ut och satte oss på baksidan under markisen och njöt av den goda och frasiga pajen

    och till denna varsitt glas kallt Rosévin.

Lasse var snabb att ta sitt fat   för att smaka och när han säger ordet "gott" så fick han direkt besök av sin Zlatan     och naturligtvis kunde inte Lasse låta bli att säga orden "vill du smaka"

        och klart han ville. 

Själv hade jag tagit åt mig lite för mycket och det blev en del kvar på tallriken, så jag sa   varsågod till Zlatan som direkt var upp på bordet för att få sin bit.

Bortskämd, nej men han är gullig och det är svårt att säga nej.

Dagen fortsatte ute fram till klockan var strax efter 16 och då hade nog  Z tiggt mat i ca en timme.

Medans hundarna åt så passade jag på att köra potatisen i skalaren och lägga den i kallt vatten.

  Tänk att så enkel mat som potatis och bacon kan vara så gott.

Blev en sen middag även idag och Lasse har börjat med att direkt efter middagen så vill han vila i 30 minuter.

Kvällen fortsatte med de sedvanliga torsdagsprogrammen. Hela Sverige bakar slutade som jag hade önskat och jag tycker att killarna har varit så duktiga och utvecklats mest av dem alla.

Nu var det bara Alla mot Alla finalen som skulle börja och jag hade både den och hockeyn på för att båda var lika spännande.

Jag hejade på Magnus och Jennifer och båda lagen var precis lika duktiga idag och när sista frågan var ställd så låg de lika.  Men det blev Erik och Ebba som vann med en enda liten poäng.  De var värda denna seger, men ändå så fanns det en liten bitterhet i mig att det inte var Jennifer och Magnus som fick ta hem denna seger.

Sverige vann mot Finland.

Nu var kvällen slut och klockan började närma sig 23,30 när jag kollade på min app.

   

Inga större konstigheter och jag kunde nu bara hoppas på en bra natt.


Fredag

 

Dagen började som de hade lovat, så att det regnade var ingen nyhet och just idag kändes det bra, för luften måste rensas och alla växter få lite näring i form av fukt.

Natten kändes helt okej, men jag hade vaknat en gång och då var klockan bara halv 2 och jag blev lite besviken, men lyckades  i alla fall somna om och vaknade sedan vid 6 tiden.

       

Grönt även denna dag och på det hela såg det väl okej ut.

Blev ingen Glamour att kolla på denna morgon och nu är det även uppehåll under sommaren.

Lika skönt det, fast visst är jag lite nyfiken på vad som kommer.

Idag måste vi i väg för att fylla på vårt matförråd, men var sjutton skulle vi åka. Lättast i Hallunda och nog borde vi väl hitta något, men icke sa nicke, det fanns inget på varken Lidl eller Suppergrossen som tilltalade mig.

Lasse ville upp till Jula för nu ville han köpa en ny häcksax med batterier i samma serie som vår nya gräsklippare.

Passade då bra att ta en tur inne på Willys och se om de hade något att lägga på grillen.

De har i alla fall den kyckling som jag gillar, så något skulle det väl kunna bli.  Det fick även bli en flintastek, något som vi sällan köper, men i brist på annan får vi väl lägga en sådan på grillen på lördag. 

Hem igen och nu var det snart dags för lite lunch och sista avsnittet Hem till Gården denna vecka.

Det fick bli några chicky bits att stoppa i mun som lunch.

Fortsatte sedan utomhus och jag satt och väntade på att få höra Lasse prova häcksaxen, men den kom aldrig igång och det gjorde mig lite förvånad, annars vill han alltid prova något som är nytt.

  Hundarna var liga sega som vi och Yra hade som vanligt tagit med sig sitt gosedjur och lagt sig att sova, denna dag i skuggan. Kunde inte låta bli att ta en bild på henne för hon är så söt när hon lägger sitt huvud på gosedjuret.

Kunde inte heller låta bli att ta ett par bilder på farmor/farfars bondsyren som aldrig sviker mig på min födelsedag utan blommar som mest då.      Spelar ingen roll hur mycket vi klipper ner denna varje år för den envisas med att växa upp igen.  Vi har haft denna sedan 1973 då jag fick 3 skott av farmor från deras syren som hade funnits i deras ägo sedan 1928 och då fanns den redan på deras tomt, så gammal är den  och detta gör att det känns fel att ta helt bort den bara för att grannen inte gillar syrener.

Mina tankar gick även till Lasses mamma som idag skulle ha fyllt 111 år och även tankarna på hur mycket hon missat i livet efter att ha somnat in bara 57 år gammal.

Lite att fundera över.

Dagen fortsatte i all falla utomhus som vanligt.

Hade i alla fall planerat vår middag som skulle bli på grillen. Det skulle inte bli mycket men saker med smak

   


Ser inte mycket ut när jag lägger det på grillen och ändå blir det så mycket att vi inte ens orkar äta upp.

Det var i alla fall grillade kycklingspett och även grillade räk spett

    som placerades på grillen.

   

Så det blev middag idag med, fast jag hade idétorka när jag vaknade i morse.

Nu var det bara TV kvar inför kvällen och lite nytt med Bäst i test som jag ville se.

Hann inte se klart detta för vi ville se en film som började klockan 21,00

Nyckeln till frihet har jag sett tidigare, men den är värd att ses om.

Den var inte slut förrän kvart över 12 och det är ingen bra tid för mig att somna på, men filmen måste jag se fast jag redan visste slutet.

Kollade nu av min app för att se om dagen varit som jag trodde

    och den såg ju helt normalt.

Men nu var det dags att försöka sova och det kände jag redan att det kommer jag inte att kunna.

Får bli spännande att se appen på lördags morgon.


Lördag

 

Ja solen sken i alla fall men jisses så trött jag var och kände direkt att jag hade sovit oroligt, så nu var det bara för min klocka att komma till bevis.

       

Ser direkt att klockan hade hunnit bli 01,42 innan jag somnade och förstår därför att jag inte sedan vaknade förrän nästan halv 8. Så inte alls så illa ut som jag trodde innan jag somnade.

Så nu kunde dagen få börja.

Vet inte riktigt vad det är som rör sig i min skalle, men jag har så svårt att koppla av och känna mig glad.

Ibland tänker jag att jag kanske skulle göra något som jag aldrig gjort, "shoppat loss", det säger ju vissa ger en kicka av lycka. Men jag gillar inte att gå i affärer och prova kläder samt se mig i en spegel som bara säger att jag är så jävla tjock och ful.  Nej denna lycka som vissa känner skulle bara göra mig olycklig.

Skit samma vill inte tänka på detta och önskar bara att jag kunde göra sånt som jag gjorde förr.

Lasse gillar i alla fall nya prylar och idag satte han igång att klippa häcken med den nya klipparen.

Men jag tror att han blev lite besviken för batteriet räckte inte alls så länge som han hade hoppats och han fick avsluta mitt i klippningen.

Han ville upp till Dollarstore och jag passade på att gå in på Willys och köpa ett par frysta tårtor som alltid är bra att ha i frysen. 

Hem igen och nu var klockan redan över 1 och Lasse var sugen på lunch, själv kände jag inte för någon men gjorde honom till viljes när han sa "kan du inte göra en sån där fransk omelett som du gjorde förr". Ska väl inte påstå att det var något jag ville, men klart han skulle få sin omelett med gräddstuvade kantareller.

     

Detta var inte alls så dumt och till och med jag fick i mig en bit av denna.

Dagen fortsatte med lite pyssel i trädgården, alla mina inne blommor har tagit stryk av att flyttas ut och ser nu ganska tråkiga ut, så jag ville flytta dem till platsen där de alltid står under sommaren när vi inte är i Stockholm.

När detta var gjort så blev det lite urborstning och klippning på hundarna som sedan skulle få sin dos med Frontline.

Har i tre dagar fått plocka bort fästingar ur Åberlix ögonbryn, det verkar vara där de sätter sig på honom.

Har letat igenom alla de andra men inte hittat någon, men i morse så var det en som var trampad på i hallen så det måste vara Yra eller Zlatan som haft någon som ätit sig mätt.  Vill inte att någon av våra hundar ska bli så sjuka som Yra var precis för ett år sedan av dessa jävla djur.

Dagen fortsatte i alla fall och lite mer hade jag rört mig än vanligt.

Hade i fredags köpt en Flintastek och det är något som vi inte har gjort tidigare mest för att Lasse inte gillar färdigkryddad mat.  Men när fantasin tryter så känns det så skönt och ta något som i stort sett bara ska läggas på grillen.

Jag gillar att grilla så det var som vanligt jag som stod där ute efter att ha gjort iordning det som skulle var till, som att skalat potatis och gjort sallad.

  Köttbiten kändes väldigt stor för vår del, men efter att den blivit grillad så var den ganska normal och såg väldigt fin ut.   Hade denna dag gjort precis som det stod på paket att den skulle grillas på hög värme tills den fått färg och sedan på lägre värme i ca 20 minuter.

Så jag bad Lasse om ett glas Rosévin för att ha något att dricka medans jag satt och grillade i min ensamhet.

När jag kom in hade Lasse dukat och potatisen var klar så det var bara att slå oss ner vid matbordet.


   Köttet kändes perfekt och kryddningen svar jättegod. Hade ingen sås till så det blev bara smör till potatisen. 

Maten blev godkänd även av Lasse, men det blev alldeles för mycket kött över som vi får hitta på något med i morgon.

Inte mycket annat än hockey och friidrott på TV, så jag letade efter en film att se, men vad denna handlade om kan jag inte ens komma ihåg, det var nog den tråkigaste jag sett

Vid 22.30 gav vi upp och gick upp till sovrummet för att lägga oss och kolla lite på TV, men inget att se och vid 23,40 så stängde vi av TV och jag hoppades att kunna somna.

Nu var det bara dagens aktivitet jag ville kolla på

    och detta var helt okej. Syntes i alla fall på aktiviteten att jag inte bara suttit stilla.

I morgon är det min dag, men inget planerat.


Söndag

 


Kändes som jag hade sovit bra denna natt och jag kände mig mycket nyfiken på appen.

       

Ja sovit hade jag gjort och hela 2 timmar och 15 minuter djupt. Men inte grönt på ANS som fick mig att fundera på varför.  Ja ja inte mycket att fundera över utan bara ta dagen som den kommer.

Det är i alla fall min födelsedag, fast den vill jag ju helst inte ha, men även morsdag och när jag föddes för 78 år sedan så var det på just denna dag.

Hade inte sagt till någon av barnen att komma och visste ju redan att alla var inte hemma denna dag.

Men alla fyra och 3 av barnbarnen hörde av sig och grattade mig på födelsedagen.

Det var varmt och ganska klibbig dag, en sån där som man helst inte vill göra något alls.

Per hörde av sig och ville komma hit på en fika, hade ju köpt hem några tårtor att ha i frysen så då åkte en fram.

Han kom cyklande vid 13 tiden och hade med sig en flaska champagne till mig. Inte varje dag jag har en sådan flaska hemma, men denna ska jag spara till den 5 juni då vi har bröllopsdag.

Det var inte bara jag som tyckte att det var klibbigt och jobbigt för det syntes på hundarna som sov i stort sett hela dagen. 

  Mor och son hade somnat rygg mot rygg i skuggan.

Dagen i stort sett gled fram och jag rörde mig alldeles för lite.

Men en middag skulle vi väl i alla fall ha och den hade jag planerat för flera dagar sedan. En trerätters skulle de bli och jag hade allt hemma för denna.

Men så kom då tiden för detta och jag bara kände att jag vill inte ha en massa mat, Lasse var inte heller speciell hungrig så jag sa "jag hittar på något med resterna från gårdagens Flintastek"

Det  blev enkelt, en grovskuren pytt på färskpotatis och flintastek, med rätt mycket grädde.

 


Såg inte mycket ut för världen, men så gott det var med denna krämiga rätt och jag tror att dessa smaker satt bättre än vad min tänka rätt hade gjort.

Robinsonfinal och jättekul att en tjej tog hem denna i år.

Sedan blev det Beck fram till midnatt.

Dagen kändes helt okej och att jag nu var en dag äldre än igår kändes inte alls. Det var ju bara en siffra som hade ändrats

Att dagens app skulle visa att jag knappt hade rört mig, det visste jag redan

    men att aktiviteten var var så lite kändes inte så kul.

Ska  bli spännande att se hur vikten ligger till i morgon.  Känns som jag inte har gjort annat än att ätit denna vecka.












Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards