Alla inlägg den 20 juni 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 20 juni 08:13

Torsdag 

Solen sken redan när jag vaknade första gången kl 04.20

Vaknade nästa gång halv 6 och det var bara inse att jag inte skulle kunna somna om.

Tog ett tag innan jag kollade mobilen.  Det var något som höll mig från denna just för att jag var rädd för att läsa om något jag inte ville veta.

Men till slut kunde jag inte hålla mig och slapp idag läsa om både skjutningar och andra tråkigheter. 

       


Även en titt på appen fick mig att börja dagen med ett leende..

Så dagen kände som den började bra

Ännu en dag med en tur till Willys, kände att jag villet handla hem det vi skulle ha till midsommar fast det bara är vi två så är det roligt att äta något som hör till och Lasse vi gärna ha lax.

Jordgubbarna var lika dyra där idag som när vi köpte förra gången och inte var de goda heller, så det fick vara.

Däremot så ville jag även idag ha några chapminjoner och på Willys var de 10 kr billigare per kilo än i Hallunda.

Så idag fick jag 4 st större för 10 kr.  Kom ihåg att vi skulle ha köpt glass, men då satt vi redan i bilen och jag hade ingen lust att gå in igen.

Hem igen och tog dagen som den kommer. Men först skulle det bli både lunch och Hem till Gården.

Idag hoppade vi över vår yougurt för att äta upp resterna från gårdagen middag

  Hade fem små potatisar kvar så dessa smashade jag och fyllde med vitlökssmör och parmesan, sen fick de grillas i AF.  Det var så gott och som vanligt så gillar jag vissa saker bättre dagen efter.

Nu blev det att vara ute.  Ville göra iordning en kruka som finns vid vår brevlåda så Lasse hjälpte mig med detta.

Sedan var det bara att slå oss ner och ta det lilla lugna fram till 15 tiden då Lasse bjöd oss på varsin gindrink

  och idag fick den till om med innehålla lite gin.

Sen fortsatte vi att vara ute och slappa fram till klockan var halv 5 då vi var tvingade att gå in för att utfodra våra hundar.

Sen var det dags för mig att börja tänka på middagen.  Hade bestämt mig för att göra 2 falska sniglar och nu började jag med att göra iordning inkromet till dessa lite större champinjoner.

Sen gjorde jag även iordning kycklingspetten för allt skulle nu tajmas för att bli klart så vi kunde äta till fotbollen.

Det skulle bli en enkel middag och jag sa till Lasse att ville ha ha nudlar till få fick han fixa dessa själv medans jag stod vid grillen.  Hade gjort iordning "sniglarna" och de låg nu i ugnen för att bli gratinerade.

Nu stod jag där som vanligt i min ensamhet och grillade och Lasse satt redan bänkad framför TV.

Hörde att England gjorde mål och sedan hörde jag att även Danmark gjorde ett och när jag då sprang in så 

  såg jag bara en massa glada rödklädda Danskar.

Nu var i alla fall även mina spett klara och jag kunde få plocka champinjonerna ur ugnen och sätta mig ner.

  Tänkte när jag såg maten att det såg välidgt fattigt ut så även jag tog lite nudlar.  Men när både spettet och champinjonerna var uppätna så låg nudlarna kvar på min tallrik och jag var ganska så mätt och belåten.

Ikväll var det två filmer som började klockan 21 och jag var mest intresserad av den på kanal 8:a och Lasse tyckte att den på 6:an verkade vara mycket bättre för det var kända skådisar.  Efter en halvtimme så kände jag att detta var inget för mig och jag märkte även på Lasse att han inte verkade så intresserad utan satt mest och fingrade på sin mobil.   Blev lite sur eftersom jag så gärna ville se på den andra filmen.  Men så ställer sig Lasse upp och säger att han tänker gå ut och vattna jordgubbarna och jag passade då på att byta kanal.  Lasse kommer in och slår sig ner och visar intresse för denna film.  Tur att jag bytte kanal för den var superbra och en film som man inte riktigt kunde ana slutet på.  Den hette The Whole Truth och handlade om en advokat som skulle försvara en ung pojke som tagit på sig skulden till att han dödat sin pappa. Det visade sig sedan att pojkens mamma hade ett förhållande till advokaten. Slutet var så bra, men jag berättar inte ifall någon vill se filmen.

Den var slut vid en bra tidpunkt och det var nu dax för mig att inta sängen

Bara en titt på min klocka

    som visade sig se bra ut och nu kunde jag bara hoppas på även en bra natt.


Fredag och Midsommarafton

 

Vädet såg helt underbart ut när jag steg ur sängen vid 7 tiden.

         

Kändes inte som om jag hade något att klaga på denna natt, men det hade varit många både lite större och mindre uppvakningar, vissa kan jag minnas.

Men jag blir alltid lite extra glad när ANS visar på grönt.

Vi hade handlat det lilla vi behövde för oss två till midsommarafton och nu var det bara jordgubbar som fattades och dessa ville jag köpa i Hallunda.  Vi hade i början av veckan köpt en kartong med jättegoda gubbar som verkligen smakade sommar och de kostade då 49.90 kg, så idag skulle jag till Hallunda igen och hoppades på att de skulle ha lika fina.  

När vi kommer ner till Hallunda redan strax efter 9 så är det redan fullt med folk som ska ha just jordgubbar, men det finns massor och jag vänder mig upp mot skylten där det står Svenska jordgubbar 69.90, väges i kassan. Sen finns det en skylt till där det står Belgiska 69,90.  Klart det ska blir svenska och samma pris tänker jag och tar 2 stora fina kartonger, lägger på lite extra på varje för att det spelar ju ingen roll när de väges.  Vi ska nu bara hade detta idag och kommer till kassan och jag ser hur killen slår in summorna på dessa två och säger, men vad dyrt det blir. Han säger ja, de är dyra nu. Jag tar kvittot och det står 246 kr på detta. Men nu opponerar jag mig. Inte kan dessa två väga så mycket och de kostar ju 69.90 kg säger jag.  Killen kollar också och säger att det verkar dyrt så han ropar på en annan kassörska och frågar vad jordgubbarna kostar och får till svar att de svenska kostar 145 kr kg.  Jag det var bara att lämna tillbaka det ena paketet som visade sig kosta 89 kr.  Det fick räcka med en kartong till det priset.

Hem och slog oss ner ute i solen.  Fullt ös på andra gatan med barnkalas och en massa skratt och sång. Det är inte så ofta vi hör detta nu för tiden och det kändes extra roligt denna dag.

Jag hade förberett vår brunch som skulle bli vid 15 tiden, men redan vid 13 tiden så kommer Lasse ut med några glas och flaskor för att bjuda mig på en Dry Martini.  Något som har hållit i sig sedan början av 60 talet då detta var en tradition att öppna midsommarfirandet med på Ådran.  Naturligtvis så blev det som vanligt en flash back och jag nu fanns både mormor, morfar, Sollan och Freddan med och även farmor och farfar och Birgit.  Det var ju vi som träffades för att ha roligt denna dag. 

     

Kul med minnen som dyker upp.

Dagen fortsatte ute tillsammans med våra hundar som mest befann sig i skuggan.

Vid 15 tiden kände jag i alla fall att det var dags för lite mat i magen.

     

Det blev en enkel brunch med bara lite köttbullar, prinskorvar, ägghalvor och lax.

Sedan fortsatte vi att bara sitta och njuta och lyssna på de glada barnens skratt och sång som kom från ett barnkalas.

Kunde nog ha suttit ute hela kvällen, men att bara sitta och kolla på varandra ger inte så mycket så det fick bli en film istället som hette Walking Tall och handlade om en kille som återvände hem efter 8 år i armen.

Hans återkomst blev att rensa upp staden på droger mm.  Det var en action men jag kan nog nästan kalla den för lite komedi med våld.  Sevärd men inte mer.

Klockan var nu bara strax innan 23 och det fanns inte så mycket att göra.  Man kunde höra lite musik från huset där det hade varit barnkalas tidigare på dagen, men annars var det helt lugnt på hela gatan.

Kollade på min klockan och insåg att vi inte hade gjort så mycket

   

Försöka somna nu kändes fel så jag fortsatte att kolla lite på TV.


Lördag

       

Natten blev hyffsad och idag fortsätter vi dagen med att ta en tur till vår dotter i Vällingby.

Vädret var fint även denna dag och vi hann vara ute en del innan vi satte oss i bilen vid 12 tiden för att åka.

Det var meningen att det bara skulle vara Åsa och Lilly hemma denna dag, men Rubina hade ångrat sig och åkt hem tidigare från sitt midsommarfirande för att få träffa oss.  Blir så glad när alla tjejerna är hemma, tyvärr var inte Julina hemma och det är för hon alltid är på resande fot antingen för att spela schack eller träffa alla kompis som är med i Ung Vetenskapssports Ingenjörer.  Ja hon har alltid ett fullt schema och så var det även denna dag  då hon hade blivit antagen till en   sommarforskarskola.  Ja det är kul att läsa om allt denna tjej tar för sig och som Rubina sa "är så stolt över min syster".

Så denna dag blev det en jättegod midsommardags lunch tillsammans med Åsa, Rubina , Lilly  och hund och alla tre katterna.  Kände redan efter att vi åkte därifrån att jag mådde så bra.

Hem för att rasta våra hundar och sedan ge dem sin middag innan vi tog en tur upp till Willys för att handla hundmat och jag hade varit så sugen på bana split ett par dagar så jag ville handla glass och maränger, men tänkte ta jordgubbar i stället för banan.

Hem och nu var det bara att vara inne efter att jag kollat i jordgubbslandet och hittat 2 mogna bär.

Hade några potatis kvar sedan gårdagen och även 4 skivor rostbiff så det fick bli en liten lätt potatissallad och dessa skivor till middag.

Idag var det Wera på TV och det måste vi bara se, men först skulle jag göra min banana (jordgubbar) split så jag vispade lite grädde och gjorde varsin    liten skål med detta.

Nog för att det var längesedan jag åt något liknande, men inte kommer jag ihåg att marängerna var så söta, de var inte alls i min smak och smakade bara hårt socker., men det gick naturligtvis ner och för Lasses smaklökar var det perfekt med denna sötma.

Wera var slut redan halv 11 och egentligen är det lite väl tidigt att krypa ner i sängen men jag kände inte att det var någon idé att sitta kvar och kolla på någon ny film.

Det blev en titt på min klockan  för att se om även den tyckte att min dag varit bra

    vilket bevisade samma sak.

Så redan strax innan halv 12 låg jag i sängen och kände mig redo att få sova.


Söndag

  

Idag var det ingen sol när jag vaknade och det kändes även lite kyligt, men kollade och såg att det i alla fall skulle bli bättre framåt dagen.

       

Min klockan visade att jag hade även under natten mått väldigt bra och nu kände jag att jag kunde få börja dagen med ett leende på läpparna och en viss förväntan att få träffa lilla   Mio idag som skulle ha sitt 1 års kalas.

Tog det ganska lugnt och satt ute en del innan klockan var 13,20 då vi blev hämtade av sonen för att åka till Patricia och Adnan för att vara med på lilla Mios kalas.

Det blev några härliga timmar med massor med barn och vuxna 

                    Först en massa supergod tårta innan Dino sa till att nu var det dags för oss att ställa oss upp och sjunga för lillebror Mio   innan han skulle få börja ha paketöppning.

Många var intresserade av att se honom öppna sina paket och de lite äldre barnen var gärna med och hjälpte till

                        

Tror att denna boll var den bästa presenten                  och den började lillkillen leka med direkt.

Han är van med att få vara med när både brorsan och syrran är på fotboll så att nu få en helt egen visade sig vara lycka.

    klart han ville ut och få använda denna på altanen.

Det blev mycket att prova för lilla Mio som var som en solstråle hela tiden. 

Men allt roligt har också ett slut och nu var vi tvungna att åka hem för att ta hand om våra hundar.

När vi kom hem så satte vi oss ner och tog det lugnt för det känns att man inte är ung längre och dessa roliga tillställningar känns i kroppen.

Jag hade inte planerat någon middag men visste att vi hade en del rester från midsommarafton.

Lasse hade lax kvar och jag hade räkor och vi hade även några korvar att lägga på grillen.

Så medans jag satt vid grillen så kom Lasse ut men en rom och cola.

Jag brukar inte äta så mycket och hade även tagit en bit tårta för ovanlighetens skull så jag trodde inte att jag skulle vara så hungrig som jag tydligen var för allt   på denna tallrik stoppade jag i mig.

Kvällen fortsatte sedan framför TV och idag fick det bli en film igen med Bruce Wilis som hette Striking Distance. Den var bra, kanske lite mycket våld, men acceptabelt.

Filmen var slut 23.15 och det kändes då som det var dags att krypa till kojs efter att jag gjort en koll på min klocka.

     

Allt visade sig att jag hade haft en toppen dag, men något hade blivit fel på pulsmätningen och den visade bara det högsta under dagen, men det gick att följa den via diagrammet så det var lätt att se att den hade varit alldeles utmärkt hela dagen.

I morgon är det äter vardag.









Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards