Alla inlägg den 28 juni 2024

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 28 juni 07:13

Tordag 

Varmt även idag. 

Svårt att få ihop en bra natt i denna värme.

       

Men det såg ändå ganska okej ut på appen.

Idag blev det en tur till Kungens Kurva och stora fina Sea och en tur till ÖB.

Sen även en tur till Dollarstore och Willys.  Behövde inte handla så mycket utan det var mest läsk, glass och Cornflakes vi skulle ha.  Börjar bli lite trött på Willys utcheckning för nu känns det som vi alltid få en avstämning på ett par varor varje gång vi besöker dem.

Hem och vi satte oss ute på baksidan under markisen och även hundarna var med.

Zlatan hade tagit med sig sin flodhäst   och var mycket noga med att ingen skulle se var han tänkte gömma den.

Jag var inte sugen på någon lunch men Lasse tog lite yougurt som fanns kvar.

Sen flyttade vi oss till framsidan där den enda skuggan är under parasollet, men där gillar jag att sitta när jag lyssnar på dagens sommarpratare som idag var Influensen Vivi Wallin som pratade om sin podd Mammasanningar.  Lite gripande och hörbart.

Under denna timme som jag lyssnade var jag tvingad att besöka poolen 3 gånger för att  få lite svalka. 

Även Åberlix var i deras lilla pool ett par gånger.

Det märks på hundarna att de inte tycker detta väder är  så kul, men är  duktiga på att lägga sig i skuggan och till och med Yra har förstått detta.

Vid 15 tiden tog jag fram 4 hundglassar   från frysen.  Tre av hundarna tar direkt sin och börjar både gnaga och slicka på den, men Åberlix är lite kräsen men tar den med sig under en stol för att låta den börja smälta         innan han förstår att det är gott.  Idag var det en glass med turkisk yougurt   samt morötter och korv. 

Vi fortsatte att vara ute fram till klockan var över halv 5 innan hundarna fick sin middag och jag började förbereda vår köttfärssås som nu skulle puttra på spisen fram till ca halv 7.

Gick ut och satte mig för att vänta på att middagen skulle bli klar.

För ca två veckor sedan så slog jag min lilltå i en karm. Alla vet hur jävla ont detta gör , men varför måste jag nu stöta i denna tå överallt. Just nu sitter jag och känner en smärta av att ha blivit trampad på just denna tå av en hund.

Inga skor fungerar. 


  Som vanligt satte vi oss inne för att äta.

Det var gott och det kändes som det var evigheter sedan vi åt just denna rätt och någon som var extra nöjd över denna middag var Lasse.

Hade även varit ute och plockat in de jordgubbar som var så pass mogna så vi kunde äta dem

  Så nu fick det bli en efterrätt denna dag med   dessa tillsammans med glass.

Ikväll var det inget som kändes passande på TV så det blev TV4 play med Rookie hela kvällen. Det fick bli 3 avsnitt innan vi lite för tidigt intog sägen.

Dagens app      visade på att det varit en ganska bra dag och högsta pulsen var på 105 slag.


Fredag

   

Vaknade med ont i mina leder och om jag kollar ordentligt på appen denna dag så kan de kanske ha med vädret att göra, men det återstår att se under dagen.

Tyckte att natten hade varit skitjobbig

       

men enligt appen var det inget direkt som borde ha stört mig.  Men somna innan 23 är inte alls bra och oftast så speglar detta sig sedan under hela natten.

Behövde kasta gräs och grenar från Lasses trädgårdsarbete och eftersom återvinningen öppnar redan kl  9 på fredagar så började vi med detta innan vi åkte vidare upp till Willys för att försöka hitta något bra fläskkött till grillen.

Lunchen fick bli rester på köttfärssåsen. 

Idag gick det inte att sitta på framsidan utan det fick bli att vi befann oss mest under markisen på baksidan.

    och  både Z och Zlatan ville som vanligt vara nära oss.

Det började smådugga lite precis när det var dags för mig att ställa mig vid grillen  för att  grilla de färdig kryddade fläskkarré skivorna  som såg ganska bra ut. Det luktade riktigt starkt av marinaden som bestod av chili och rosmarin.  Kände mig lite osäker på om Lasse skulle klara dessa.

  Men det gick hem även hos Lasse och maten var jättegod. 

      Känns som han klarar starka kryddor mer och mer.

Hade gjort en fransk potatissallad och vispat vitlökssmör till dessa.

Vi satt som vanligt inne och åt och ikväll kom även det sköna regnet så vi hade inte kunnat vara ute..

Lite senare innan vi skulle börja kolla på ett par filmer så blev jag så barnsligt sugen på glass och Coca cola

  så jag gick ut och gjorde oss varsin sådan drink, men får för mig att jag även brukade ha vispgrädde ovanpå, men det var en kul idé och smakade bra men inte riktigt som jag kommer ihåg.


Det var två filmer vi ville se denna kväll och eftersom de gick omlott med varandra så gick den ena bli på play.

Började med en film som heter Walking Tall och den var sevärd men som vanligt lite väl mycket onödigt våld. Men hade ändå en mening. Den var slut klockan 23 och sedan ville jag se en Dansk film som redan hade börjat klockan 21,45 så den fick vi se på Play istället.  Filmen heter Jakten och Mads Mikkelsen hade huvudrollen.

Det var en film med mycket känslor som fick mig att gråta flera gånger.  Mycket sevärd.

     

Nu var klockan redan nästan 01 när denna var slut och jag vet ju hur svårt jag har att somna efter en sådan film.

Nu började även min arm och handled värka och även benen kom det stötvis värkar på.  Jag vred och vände mig om och om igen och vågade knappast kolla på klockan.  Denna fibrovärk som förflyttar sig hela tiden med både en brännande smärta och ilande värk var länge sedan jag hade, men denna natt fanns den överallt. 




Lördag

 

Lite svalare idag. 

Natten blev jobbig för min arm och handled gjorde sig gällande och det var helt omöjligt att veta hur jag skulle placera denna arm. Vågade inte kolla på klockan men var uppe och rörde mig en hel del.

När jag äntligen kom till ro visade appen att klockan var 02.30

    och det enda appen kunde visa denna morgon var detta.

Kan väl påstå att jag kände mig så trött att jag tyckte jag tog snedsteg.

Letade fram mitt handledsskydd som jag hade haft ofta för många år sedan   som i alla fall borde hjälpa mig att inte anstränga handleden.  Att bara ha en fungerande arm/hand och även fel hand är inte lätt.


Men jag ville ändå upp till Willys för jag behövde två saker som fattades till kvällen middag.

Hem och idag var vädret helt underbart, kunde till och med sitta i solen.

En lätt lunch fick det bli på grillen

  med Stockholmare och vatten.

Sen har vi bara tagit det bra, lyssnat på sommarpratet med Marcus Wandt och lite annat på radion.

Framförallt njutit av att slippa svettas.

Vi var ute till klockan var närmare 18 och då gick vi in för att kolla lite på idrotten och jag ställde mig i köket för att laga en middag på resterna av den grillade fläskkarré som fanns kvar. Hade även 2 tacobröd i frysen så middagen var lätt att fixa.

Det fick bli en Gyros som smakade utmärkt

Kvällen fortsatte  med Wera och sedan slutet på fotbollen som inte slutade som vi hade hoppas.

En titt på dagens app      visade att  jag hade suttit stilla mycket, men ändå ganska okej.

Nu var min önskan bara att  få sova en hel natt.


Söndag 

Svalare idag 

Natten kändes bättre än föregående 

       

Det visade sig även vara en grön app och i natt hade jag i alla fall sovit ganska bra.

Armen/handen hade inte gjort sig gällande nu när jag hade mitt skydd på den och hur jobbigt det än känns så får det sitta kvar där några dagar.  Temperaturen ska hålla sig på ca 14 grader idag och från 13 tiden ska det regna enligt väder  appen. 

Vid 11 tiden var vädret fortfarande ganska tråkigt så vi började städa våra byråer i sovrummet. Helt plötsligt börjar det lukta bränt och jag rusar ner för trappan för att kolla så det inte är något på spisen. Vi måste alltid tänka på att sätta på barnskyddet så att spisen inte sätts på om hundarna eller vi kommer åt någon knapp.   Men det var inte hos oss det luktade utan det var de som stod under taket förra gången och grillade och  jag slog larm om detta när jag trodde det brann. Att stå utanför sin dörr under taket är inte ett säkert ställe att grilla på.

  Samtidigt hör vi massa tutande bilar köra in på vår gata och parkerar längst med gatan.   Flera grannar kommer ut för att kolla och vi får reda på att det är bröllop på gång I ett av husen.  Håller tummarna hårt att de ska slippa regnet när jag ser deras tomt med alla små bord och dekorationer. 

Den här familjen är jätte trevlig och vi pratar ofta med dem och när pappan i huset ser oss så frågar han om vi vill ha något  att dricka, vi tackar nej men lyckönskar dem.

Blir ute och pratar med en turkisk familj som vi även har haft bra kontakt med under de 17 år som de har bott i sitt hus.

Efter ca en timme börjar alla dessa människor efter att ha dansat, sjungit och ätit röra på sig och jag som aldrig varit med om detta beteende måste fråga pappan om hur deras dotters bröllop går till.  Han berättar då att alla som kommit till dem är dotterns släkt och sedan ska de vidare till hennes blivande man som har samma tillställning på andra sidan stan med sina släktingar. Sen ska alla till kyrkan för att vara med på vigseln och festen.

Det blev en bra början på dagen även för oss.

Gick in och gjorde klart vår städning av byråer.

Lasse stekte oss varsitt ägg som vi tog till en sen lunch.

Regnet hade nu kommit igång och det bildades stora pölar på gatan.

Ja la mig i soffan med hörlurar för att lyssna på dagens sommarvärd som var Anna Lindmarker som berättade om sitt liv. 

Vi blev kvar inne resten av dagen för att mest kolla på TV.

Hade tidigt på morgonen tagit fram två skivor entrecote från frysen som jag hade tänkt grilla till middagen. 

Men fast jag gillar både ett varmt regn och grillen så var det inget som tilltalade mig idag.

Jag har tidigare panerat entrecote med bra resultat så det fick bli en sådan även denna dag.

 

Hade ingen lust att göra sås så det fick bara bli yougurt, rösti och grönsaker till denna.

Tog varsin pinnglass till efterrätt. 

Sen blev det fotboll och Morden I Midsomer som fick avsluta kvällen. 

Dagen hade känts bra förutom de få stegen jag hade gjort

   

Nu var det bara natten som väntade.

I morgon är det juli


















Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards