Direktlänk till inlägg 9 maj 2024

Torsdag till söndag vecka 19 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 9 maj 09:36

Torsdag och även Kristihimmelsfärdsdag

 

Så såg det ut klockan halv 7, positivt när det i alla fall inte regnar

Natten hade känts ganska bra, något som jag inte hade förväntat mig efter den tråkiga sjusovardagen som det var igår.

       

Men det var både grönt och över 1.5 timmes djupsömn, så inget direkt att klaga på.

Ingen Hem till Gården idag.

Blev inte mycket gjort denna dag i det kalla och tråkiga vädret.

Lunch med det som fanns kvar av rostbiffen och Keson.

 

En tur till Återvinningen och handla lite i Hallunda blev det enda som gjorde att vi måste ta ut bilen.

Hundarna fick i alla fall jobba på tomten.  Körde en hel del sök av dofter med dem alla fyra.  Behövde mycket hjälp av Lasse med detta eftersom jag hade så otroligt ont i min kropp just idag.

Skönt fast det gör ont att i alla fall få röra på mig lite.

Hade planerat att grilla de fyra skivor fläskkarré som jag hade kvar sedan förra grillningen. 

Dessa hade jag tagit ur frysen tidigare denna dag och nu när klockan var ca 17 så ställde jag mig vid spisen för att koka 2 stora potatisar som jag skulle krossa till köttet.

Jag ställde mig vid grillen och bad Lasse sköta potatisen, sa till honom att den bara skulle ångas av så jag kunde ta ut den till grillen när detta var gjort. Hade gjort iordning ett ark med folie där potatisarna skulle ligga.

Stod och grillade och undrade varför han inte kommer ut med potatisen. När jag kommer in så säger Lasse "är det klart nu", jag säger att det är inte klart innan jag fått potatisen. Han ser frågande ut och jag förstår att han inte har hört vad jag har sagt, så han hade skurit den i bitar för att pressa den.

Den åkte i alla fall ut på grillen med vitlökssmöret som jag hade gjort, men klart det inte blev som jag hade tänkt mig.

    

Men det fick bli okej ändå och allt smakade som det skulle.

Det jobbigaste är att när jag har värk i min kropp så blir jag så irriterad när han inte hör vad jag säger.

Men det är ju inte hans fel.

Kvällen fortsatte med Hela Sverige bakar och mina favoritkillar är fortfarande kvar och är riktigt duktiga.

Även Alla mot Alla blev som jag ville.

Men nu var dagen slut och jag hoppas verkligen att få sova lika bra i natt som jag gjorde natten till idag.

En titt på appen visade att jag i alla fall inte bara hade slöat

   

Att pulsen hade varit över 100 idag visste jag för jag blev ganska trött när jag höll på med att lägga ut kartongerna till hundarna och sedan irriterade jag mig på att Lasse inte gjorde som jag ville. Men på det hela var dagen bra.


Fredag

 

Lite varmare idag och då hoppas jag kunna lapa lite sol och mjuka upp mina onda leder

Natten hade däremot inte alls varit som jag önskade.

       

Det mesta var under normalt och jag visste ju redan när jag till slut kunde somna om strax innan halv 6 att det skulle visa en jobbig natt,

Men fram tills jag vaknade vid halv 2 så var det ganska okej sedan fram till kvart i fyra, men sen började jag hosta och jag kunde inte somna om på länge. Lasse var i alla fall snäll och smög upp vid halv 7 och det hörde jag inte utan jag vaknade sedan strax före 7 och hade helst dragit täcket över huvudet igen.

Men jag kom upp och kunde i stort sett bara göra mig iordning och gå ner och sätta mig vid ett dukat frukostbord'

Hade tagit in 3 knoppiga tulpaner från mitt land igår och idag hade de slagit ut   och var så vackra.

Lite speciellt att  följa sina egna blommor.

Dagen såg ut att bli bra så det kändes redan tidigt att det skulle bli en utedag.

Middagen var redan planerad och det enda som fattades var potatis så det var vi tvungna att ta ut bilen för, men då passade det även bra att  ta Återvinningen som öppnade klockan 13.

Så innan vi hade sett Hem till Gården så blev det bara att slappa i solen.

Någon lunch hade vi inte hunnit med, men nu var klockan strax efter två och eftersom det var både fredag och sol så smakade det gott med ett glas Rosévin tillsammans med en enkel tunnbrödsklämma med salami och ost. 

Visst fanns det en massa att göra men det kändes bra att bara slappa  denna dag och det gjorde vi till klockan var halv fem då hundarna höll på att dö av svält, i alla fall Z.

Vi fortsatte utomhus tills det dags för mig att ställa mig I köket.   Lasse fick skala potatis och göra moset  och resten tog jag hand om.

Vi hade letat grön sparris hela veckan utan någon framgång och jag fast jag vet att vit räknas som finare men jag är inte förtjust i denna.  Detta har sina orsaker av att för många år sedan skickade våra gulliga Tyska grannar på Öland en stor förpackning från deras eget plantage till oss.

Detta hade tagit för lång tid och sparrisen luktade hemskt när vi öppnade paketet.   Försökte rädda det som gick med att  frysa in dem, men så fort jag tog fram några så mådde jag illa bara av tanken.. Men sparrisen var inte  dålig och hundarna åt dem med glädje. 

Men idag blev det vit sparris och jag tänkte lite extra på Dieters ord "extra fin kvalitet " och som dessa smakade så kan jag hålla med.

   

Kan inte  påstå att det blev den vackraste plankan,  men sparrisen smälte I munnen och köttet var mört.

Så var vi framme vid att börja kvällens TV program som var bra. Ikväll var Masked Singer extra bra.

Kvällen avslutades med en gammal Beck.

Dagen hade varit bra och jag kände mig nöjd när jag läste av appen

 

Ser fram mot en bra natt. 


Lördag

Dagen såg ut att  börja precis som gårdagen. 

       

Kändes helt okej. Tyvärr så är det svårt att få till timmarna på natten. Men jag har svårt att  sova mer än 5 timmar. 

Vilken härlig lördag jag vaknade upp till denna dag.  Solen sken från en nästan helt molnfri himmel och idag ville jag inte lämna tomten.

Men innan jag gick ut så skulle jag i alla fall göra en smet till några chokladbollar eftersom det var chokladbollens dag och jag vet ju hur mycket Lasse gillar dessa bollar.  Rörde ihop min speciella smet med havremjöl (mixar havregrynen till mjöl), socker, vaniljsocker, kakao, Bregott och grädde.  Nu skulle denna lite lösa smet stå i kylen tills den gick att rulla.

Var tyvärr tvingade att åka till centrum för att hämta ett paket från Apotea, blev lite sur för jag brukar ju alltid få detta i brevlådan, men denna dag kom det till Hallunda.

Hade precis kommit hem när Lasse märker att även han hade ett paket att hämta och detta var vårt nya modem.

Jag tyckte att vi kunde vänta med detta men Lasse ville direkt åka och hämta detta.

Nu var smeten lagom hård och jag fixade till några idag lite större bollar

  som nu skulle få stå ett tag till i kylen innan Lasse kunde få smaka.


Okej nu var även detta gjort och nu ville jag i alla fall inta mitt ryggläge vid poolen.

Hade hoppats att även hundarna skulle vara intresserade men ingen visade att de hade någon lust att hoppa i.

Det var bara 11 grader i vattnet och detta hade inte jag heller velat hoppa i, så jag förstod hundarna.

När klockan började närma sig 12 så gick jag in och skalade en stor potatis och la varsin nöt korv i Airfryen.

Fixade ihop lite gurkmajonnäs och tänkte att jag skulle göra en tunnbrödsrulle till lunch.

Lasse var kvar ute och hade ingen aning om vad jag gjorde, men blev jätteglad när jag kom ut med en tallrik med dessa   och han verkligen gillade dem.

Hans första tanke var nog att det bara var en korv i dessa, men efter att ha upptäckt att det även fanns ett supergott mos i så blev frågan "när sjutton har du hunnit göra moset".

Ibland är det kul att överraska och Lasse gick direkt in och överraskade mig med att ta fram varsitt glas med Rosévin.

Men nu var det dags för mig att för andra gången denna dag försöka lägga mig till rätta på min solsäng och få njuta tillsammans med radion och solen.

Tror till och med att jag slumrade till ett tag för jag väcktes av att Yra hoppade omkring vid mig och ville nog berätta att klockan började närma sig 16 och just tjejerna är alltid hungriga.

Lasse hade gått in för att kolla lite på TV för han hade tröttnat på solen.

Jag passade på att ta fram en påse med räkor från frysen som jag hällde salt i och så fick den ligga ett par timmar och tina innan det var dags för mig att laga middag.

Vi gick åter ut och satte oss och nu hade Lasse gjort varsin drink och han fick  äntligen en chokladboll.

Lasse hade tänkt köpa fot salt när han var på apoteket men jag var envis och sa att detta salt han tänkte köpa för 150 kr kunde jag göra åt honom och jag hade allt hemma så det kostade ingenting.

Hade för längesedan hittat ett recept på nätet på ett skönt fotbad och hade tänkt att jag skulle göra detta någon dag och idag passade det jättebra efter att vi hade varit ute i solen hela dagen och benen och fötterna blivit trötta av värmen.  Mixade ihop havssalt, bikarbonat, olja och två droppar treemendus som är ett Tea Tree oil som jag hade köpt för många år sedan och eftersom man bara tar ett par droppar så tar det aldrig slut. 

Sen tog vi varsitt fotbad med detta härliga salt innan vi satte på oss ett par sköna    massagestrumpor i 20 minuter.  Sen kändes fötterna så sköna och mjuka.


När klockan var halv 8 så satt vi äntligen vid matbordet för att äta en enkel middag.

   


Bara en bakad potatis med räkor och tillbehör och ett glad vitt vin fick det bli.

Nu blev det att vi stannade inne och slog oss ner framför TV i stället.

Tanken var att vi skulle se på  Eurovision Song Contest från klockan 21.  Så innan kollade vi på  Vilket liv med Henrik Dorsin som huvudperson.  Vi hade inte sett detta tidigare och det var mycket sevärt.

Kollade på Eurovision...  fram till 22 och sedan hade jag tröttnat.  Började kolla på en film som jag redan hade sett och när klockan var 22.30 så stängde vi av TV och gick upp till sovrummet istället för att kolla om det fanns något annat att se.

Själv somnade jag rätt fort men vaknade igen och kollade på min app för att se hur dagen hade sett ut

   

Riktig bra såg det ut och jag kände mig så nöjd med att få somna tidigt denna kväll.


Söndag

Ännu en fin morgon att vakna upp till.

Natten kändes bra, visst hade jag vaknat till ett par gånger men i alla fall klarat av att somna om.

       

Såg ganska normalt ut och ANS visade grönt så jag kände mig nöjd när jag steg upp denna morgon

Det första jag gjorde var att kolla på mobilen för att se vem som hade vunnit detta år.

För mig sa det inte mycket för jag hade inte varit med och kollat på några bidrag detta år.

Sverige lyckades komma på 9:e plats och det var väl helt okej

Så denna fråga  "vad blir det för middag "

Åh var så sugen på lammkotletter idag men har inte riktigt klarat av att åka till vår favorit butik efter senaste gången då jag blev så besviken på både mängden och de jätte stora bitarna.

Men idag var det en kille som fattade  svenska. 

Så det blev 4 stycken kotletter. 

Hem och tog det lugnt på tomten.  Grannarna Lena och Tommy kom förbi och vi hann sitta ner med och snacka innan både de och vi kände för lite lunch. 

För oss blev det några grillade korvar och vatten med is.

En helt underbar dag i solen och det var så varmt att jag flera gånger stoppade både benen och ansiktet I poolen  

 Efter att hundarn   a fått sitt så bjöd Lasse mig på en drink  vid grillen, som jag gillar att sköta 

 Vi hoppade alla kolhydrater. 

Det blev lammkotletter och grönsaker     som jag hade planerat.

Sen satte vi ner och smuttade på drinken medans kött och grönt jobbade på grillen    som snart började bli klart..   som snart stod på bordet 

 

Det blev en middag som kallas duga.

Sen 2 timmar Robinson innan Beck.

Somnade I soffan och bestämde mig för att  gå upp och lägga mig.

Dagen hade både varit varm och solig.

   

En dag med mycket liggande vid poolen som fick appen att  visa hur lite jag hade rört mig.

Men annars var det okej. Får se vad vågen säger i morgon för jag känner att vikten har ökat.



























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 24 juni 08:54

  Måndag   Vaknade upp till ett helt underbart väder Natten hade känts så där, vaknade vid halv 2 och hade svårt att somna om men det visade sig på appen att jag hade sovit väldigt mycket denna natt.         Över 2 timmars djupsömn och...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 20 juni 08:13

Torsdag  Solen sken redan när jag vaknade första gången kl 04.20. Vaknade nästa gång halv 6 och det var bara inse att jag inte skulle kunna somna om. Tog ett tag innan jag kollade mobilen.  Det var något som höll mig från denna just för att ...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 17 juni 09:09

Måndag och intåg till midsommar   Såg inte alls ut som bilden visade på dagens väder, för här sken solen från en helt molnfri himmel. Natten hade känts rätt bra förutom en kramp i vaden vid halv 5 tiden då jag enligt drömmen hade sprungit ner ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 13 juni 08:17

Torsdag   Vädret såg ut som väntat när jag första gången denna natt steg upp vid halv 4.  Hade fortfarande lite värk i min vänstra sida i magen och svetten rann på mig, så inte mådde jag bra. Kollade min app som i alla fall visade en ganska bra...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 10 juni 08:28

Måndag    De senaste dagarna har vädret i stort sett varit detsamma när jag vaknat. Natten kändes jättebra        Inga större konstigheter denna morgon enligt appen. Känns som löpet på Z börjar avta för nu äter killarna igen, men de ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards