Direktlänk till inlägg 6 maj 2024

Måndag till onsdag vecka 19. 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag 

 

Det positiva var att det inte regnar 

       

Lite bättre än gårdagen  är alltid bra.

En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket. 

Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde.

Hade ingen aning om vad som fanns hemma då att planera något inköp till middagen orkade jag inte  tänka på.

När vi kom hem så kollade jag i frysen och hittade en hel kyckling som jag direkt tog fram och la i kallt vatten så den fick tina.

Som vanligt blev det lunch till Hem till Gården och rester danns det kvar sen gårdagens  middag   som vi nu åt upp.

Dagen kändes ganska bra och solen sken så vi tog med oss hundarna ut och satte oss för att njuta lite.

Lika bra att ta lite päls vård på hundarna när det går  att  göra detta utomhus.

Vi var sedan ute till halv 5 då hundarna började påkalla vår uppmärksamhet och visst var det dags för deras mat.

Kollade på kycklingen och den var lagom tinad för att  sätta in i min roterade Airfryen. 

Satte den på 1 timme och 180 grader.

Sen gick vi ut igen och satte oss  medans denna grillades.

När den kom ut ur ugnen såg den jättefin ut 

     


Skakade bara ett par potatisar    som hag råstekte 

Blev en god middag med bara lite såser.

Kvällen fortsatte framför Tv och när  Bonde söker fru så gick jag ut i köket för att fixa till något gott av den bottenlösa cheesecakes som jag gjorde igår.

  Det smakade mycket bra med denna och friterad banan med mörk sirap. 

Gick ut lite senare på kvällen för att  kolla om jag såg igelkotten och passade på att  ta en bild på ett par av våra nya   lampor som Lasse hade satt i blomkrukor.

Det kändes lite   kallt och rått nu på kvällen.

Sen Mästarens mästare som blev spännande tävlingar och min favorit Hedvig finns fortfarande kvar i tävlingen. 

Kvällen Alla mot Alla var också spännande.

Nu var klockan över 23 och sängen väntade på mig.

   


Bara kolla av hur dagen hade varit enligt min klocka. Kändes helt okej.


Tisdag

Alltid skönt att vakna till sol.

       

Helt okej natt. Äntligen hade jag haft lite bättre djupsömn, men vaknade tyvärr redan kvart över 4 och hade lite svårt att somna om, men lyckades till slut. 


Kom på när jag satt vid frukostbordet att det även denna vecka är en helgdag, så nu måste jag börja dagen med att planer lite inför denna. Tyvärr ser inte vädret ut att bli som jag vill ha det på torsdag.  Men de kan ju ha fel igen.
Tog en tur till systemet för att handla lite till helgen.
Behövde inte handla något mer så det blev att åka direkt hem och ta vara på dagen utomhus.

Som vanligt en lunch till Hem till Gården och idag hade vi inga rester så Lasse stekte varsitt ägg och sedan gick vi ut och satte  oss och åt denna macka och tog ett glas Rosé till denna för att ta vara på den varma dagen som de hade lovat skulle bli en fin dag innan morgondagens regn och kyla skulle komma tillbaka.

Som vanligt

var jag sysselsatt när jag satt i solstolen   och det passade Lasse på att dokumentera.

Sen blev det lite mer fix med hundarna, det blir lite då och då eftersom inte våra kroppar orkar med att stå i timmar som vi gjorde förr.

Vi höll oss som vanligt ute tills det var dags för hundarnas middag och idag hann klockan bli nästan 17 innan de visade att de var hungriga.

Middagen var redan planerad och det enda jag måste göra var att koka lite nudlar och steka lite bacon för jag hade tänkt mig en nudelsallad på den kyckling som fanns kvar sedan gårdagen.

  Det fanns ganska mycket med kyckling kvar så det blev en rejäl sallad med crème fraiche och majonnäs som bas till denna.  Gott var det i alla fall och vi drack bara kolsyrat vatten till detta.

Eftersom det fanns två bitar med cheesecakes kvar så ville Lasse ha friterad banan även idag till denna

  men nu är det slut så nästa gång han vill ha något sött så får jag hitta på något annat.  

Kvällen fortsatte med att jag ville se Malou när hon intervjuade Nanne Grönvall, en sådan gripande berättelse om hennes uppväxt och det gjorde ont att höra.

Sen fick kvällen som vanligt avslutas med Alla mot Alla och det var jätteroligt att Henrik och Jenny vann och får en chans till.  

Så var då klockan över 23 och det var dags för sängen.

   

En koll på min app innan jag skulle somna visade att dagen hade varit bra och jag kände mig nöjd inför kommande natt.


Onsdag

 


Vaknade som vanlig alldeles för tidigt och klockan var bara 5 denna morgon. Som vanligt när jag vaknar så sätter min hosta igång och sedan är det svårt att somna om, men jag lyckades i alla fall till slut och vaknade igen strax före halv sju. Men då hade redan min klockan registrerat att jag vaknat vid  5 tiden.

       


Men jag kände mig i alla fall ganska nöjd med natten och min djupsömn var bra. Tyvärr mång små avbrott på några minuter hela natten.  Men grönt på ANS ger mig lite mer styrka.

Utanför fönstret slog regnet ganska hårt mot vårt plåttak och fast jag gillar sol och värme så är detta smatter något som ger mig en ganska skön känsla.

Dagens började med att vi åkte till centrum för att Lasse skulle hämta sin medicin på apoteket. 

Sen en tur både Dollarstore och  Willys. 

Sen även en tur till  macken för att fylla på bilens behov av bensin.

Kände absolut ingen inspiration till varken lunch eller middag så det blev ett billigt besök.

Hade planerat att åka till Återvinningen efter Hem till Gården men nu hade Lasse ingen lust att åka dit idag.

Gjorde en lätt lunch  med tunnbröd, rostbiff och keso.

Lasse kände sig ruggig och satte in en brasa, detta resulterade i att jag somnade och vaknade efter nästan 2 timmar 

Kände mig riktigt irriterad när jag vaknade och insåg att dessa timmar var borta.

Hade planerat att göra fylld aubergin i tomatsås. 

Delade auberginen och saltade den

Tog fram köttfärsen som jag tagit ur frysen på morgonen. 

Blandade köttfärs med vitlök och grädde samt kryddor  

Auberginerna hade nu varit i ugnen så länge att jag kunde gröpa ur köttet och fylla dessa med köttfärsen, tomater och den rivna osten. 

Nu var det bara en burk Mutti tomater och kryddor som skulle täcka botten på formen.   Men detta har nog aldrig hänt tidigare att tomaterna var slut. 

Blev bara smör i formen innan aubergin och köttfärsröran med tomat och ost toppades innan gratinering.

 

Fast det kändes som fel så blev det gott och när Lasse skrapar formen så känner jag mig nöjd.

Kvällen fortsatte med Sveriges Mästerkock som igår  var toppen. Tråkigt att just Magdalena åkte ut, men helt rätt med de två som gick vidare. 

Även kvällens Alla mot Alla var i min smak.

Men nu är kvällen slut och det enda som återstår innan jag lägger mig, är en titt på dagens app 

 

Kändes som denna sjusovardag gav helt rätt utslag på klockan. 

I morgon är det helg igen. 









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 13 maj 09:10

Så var det åter en måndag    som började bra med solsken och värme. Natten var väl lite si och fram till 3 tiden då jag vaknade till och kände att jag höll på att få kramp i min fotled. Bara att stiga upp och gå runt så att detta skulle släppa.  ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 9 maj 09:36

Torsdag och även Kristihimmelsfärdsdag   Så såg det ut klockan halv 7, positivt när det i alla fall inte regnar Natten hade känts ganska bra, något som jag inte hade förväntat mig efter den tråkiga sjusovardagen som det var igår.        ...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards