Direktlänk till inlägg 18 april 2024

Torsdag till söndag vecka 16 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag

 

Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen

Natten blev så där

       

Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen.

Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt.

Fick upp ett minne från förra året då Lasse fyllde 80 år

  Det var någon av barnen som ville ha ett foto på oss två.

När klockan var 11 så säger Lasse att han vill bjuda mig på en pizza till lunch och vi beger oss ganska snart till Hallunda Centrum.

Kommer dit 11.10 och går direkt till Pizzerian. Det tar kanske 20 minuter som vi är borta och när vi kommer tillbaka så ser vi en kvinnlig p vakt stå och dividera med ett par som står framför vår bil. De är ganska upprörda över att de har fått en bot. Vi är på väg in i vår bil när det kommer en kvinna springande och säger "ni har också fått en bot"

Lappen på vår vindruta syns inte för den är nedstoppad ganska långt och Lasse tar den direkt och ska prata med tjejen som satt denna. Visste ju att vår p-skiva var rätt. Tjejen försvinner som uppslukad och hon finns ingenstans, kvinnan som har påkallat att vi har fått denna bot säger att hon måste gömma sig någonstans.

Vi hittar inte henne och vill inte heller vänta för länge med våra nygräddade ganska dyra pizzor.

Lasse kollar lite mer på den gula remsan   och ser att hon skrivit att vi inte står i rutan och det kostar oss 700 kr.

Det är alltid svårt att parkera i vårt centrum där det är djungels lag som gäller.  Parkeringsfickorna är efter ommålningen mindre och detta har skapat en massa problem och man hör alltid folk som klagar.

Om alla ställer sig precis på mitten av rutan så kommer man inte ur bilen utan alla försöker ställa sig så nära kantstrecket som möjligt.  Bara under förra veckan var Lasse tvungen att krypa genom passagerardörren  för att komma in i vår bil. Visst står vi lite fel, men nog borde p vakten ta hänsyn till detta när man ser att i stort sett alla bilar står lite fel just av den anledning att man vill komma in i bilen när man har handlat klart. 

   

Här kan man ju tydligt se på vår bil att om Lasse hade ställt den närmare den andra så hade varken de kommit in i sin eller jag kommit ut.  Kollar även bilen som står mitt i mot oss.

Ja ja, det är bara att betala, men det känns lite tråkigt att lägga pengar på sånt som man inte ska.

Kommer i alla fall hem med våra nu kalla pizzor.

   

Detta som skulle bli en trevlig lunch för oss, blev inte alls som vi hade tänkt oss.

Vi fick i oss några tuggor och sedan fick pizzorna hamna i kylen.

Jag blev ganska nedstämd denna dag och kom inte för mig att göra någonting.

Hade beställt ett nytt mobilskal till Lasse och hade turen att det kom precis på hans födelsedag

Han hämtade posten och började direkt med att montera det på sin mobil     och jag passade på att ta en bild med min nya mobil.

Dagen fortsatte med två tysta och tråkiga personer som inte kom sig ann att göra något.'

Vid 18 tiden tog vi fram våra kalla pizzor och åt i alla fall upp dem.

Tv som vanligt och avslut som vanligt med Alla mot Alla. Dagen kändes inte alls bra och jag tyckte riktigt synd om Lasse att han skulle behöva ha denna tråkiga födelsedag.

Jag brukar i alla fall normalt bjuda på en god middag.

   

Så blev dag den 18 april 2024


Fredag

   

Även denna dag var det minus 1 grader på morgonen.

Natten kändes så där och jag visste att jag hade varit vaken ett antal gånger.

       

Men inte så farligt som jag trodde när jag kollade appen.

I natt fick Yra sova hos oss för hon får inte vara i fred för Zlatan och hon blir verkligen arg på honom när han lukar på henne.  Hon ska löpa nu i april, men har inte börjat blöda ännu, men som Zlatan beter sig så måste hon i alla fall vara inne i ett löp som troligen även denna gång är ett torrlöp.

Hon är ju jätteglad att få sova med oss, men mindre glad att behöva vara på övervåningen under dagtid.

Lika kalla och ruggigt idag och bara för att få upp lite värme så satte jag igång att göra en ny sats med chokladbollar.

Hade både smör och grädde kvar så det passade bra att göra av med detta på något gott till Lasse.

Medans denna smet stod i kylen för att bli lättrullad så tog jag mig ann att försöka lägga till Bankide på min nya mobil, men jag måste göra något fel för det funkar inte. 


Så blev det i alla fall dags att rulla chokladbollar

  Gjorde dem lite annorlunda idag med mera choklad och rullade dem i pärlsocker istället för cocos.

Klockan var inte mycket men det var lika bra att få handla det vi skulle innan lunch. Det fick bli en tur till Eriksberg och Maxi, gillar ju inte denna affär, men var lite nyfiken på om de hade något bra skaldjur.  Men de hade bara de vaccade och dessa vill jag inte köpa efter förra gången då det verkligen rann ur dem.

Nu var huvudet ganska tomt och jag kollade bland kött, men inget tilltalade mig och det fick bli ett par paket med rostbiff och en bytta med potatissallad.  Köpte även jordgubbar och sparris.  Korv som vi skulle ha till att grilla efter städdagen i morgon.

Så blev det Hem till Gården och sedan en tur till Återvinningen.  Kom på att jag gärna ville ha glass till de jordgubbar jag hade köpt på Maxi, så det fick bli en tur till Willys också.. Passade då på att även handla lite annat.

Klockan hade nu blivit strax efter 14 och vi hade inte ätit någon lunch. Det fick bli att grilla de korvar vi hade köpt.

En ny sort   för oss och dessa verkade intressanta med sina smaker.

Lasse grillade dem och vi slog oss ner framför Tv för att äta dessa helt naturella med bara senap och ketchup.

  Korvarna var jättegoda och de var inte starka men med massor av smak.

Dagen fortsatte med TV tittande och en brasa i spisen.

Lasse blev sugen på att smaka på chokladbollarna och även jag tog mig en och de var goda-

Sen middag fick det blir. 

  Lättlagad och god.  Kom på senare att vi hade glömt sparrisen.

Frågade Lasse om han ville ha jordgubbar och glass, men han ville hellre ha några chokladbollar.

Så nu får det bli både sparris och jordgubbar i morgon i stället.

Masked Singer och sedan en svenska film vid namn Lyckligare kan ingen vara. Kom på direkt när den började att jag redan hade sett den, men blev ändå fast fram till strax efter midnatt för att se den igen.

En bra film med många känslor.

Dagen hade varit lång och småtråkig

   

Nog märktes det att jag inte hade rört mig mycket. Men kände mig ändå ganska nöjd när jag drog täcket över mig.


Lördag

  

Idag var det ännu kallare och på vår agenda stod det STÄDDAG. Det blir som vanligt Lasse som får gå ut och göra det som ska. Mina leder klarar inte sådant längre.

Natten kändes inte alls kul och jag var säker på att allt skulle visa rött denna morgon

       

Men det såg faktisk bättre ut än vad jag kände.  Men jag var så trött när jag vaknade.

Tänkte lite extra på mamma och pappa denna morgon för det var deras bröllopsdag. En dag som de varje år ville ta en tur till Finland, äta gott och promenera i Helsingfors för att handla sin skinka som de gillade så mycket. 

Mamma var alltid i sitt esse denna dag när hon kunde få stå vid sina spelautomater och göra av med precis hur mycket pengar hon ville.  Kunna gå runt och kolla i butikerna och köpa någon fin parfym.  Pappa gillade att gå bland alla fina flaskor och leta efter någon extra god whisky.

De hann med mycket under sina 73 år som gifta.


Det småsnöade när Lasse gick ut klockan 09.00 för att möta upp de som skulle städa.

Han var ute till strax innan 12 och själv passade jag på att ta mig i kragen och göra kroppkakor. 

Hade drygt 1 kg potatis i kylen och även två paket mager bacon. 

Små potatisar som tog lång tid att skala och det kändes i min rygg att behöva stå upp stilla. 

Tog det lugnt medans potatisen kokade och kände att jag inte skulle ha kraft att stöta denna, så den fick vänta på att Lasse skulle komma. 

Stekte bacon och lök och sedan fick detta stå och vänta på att kroppkakor kunde rullas. 

När Lasse kom in så hjälpte han mig med potatisen och även att ta fram mitt bakbord. 

Sen tog han och gick ut med alla våra hundar i omgångar medan jag rullade kakor. 

Klockan hade hunnit bli 14 innan jag var helt klar och eftersom vi inte hade ätit någon lunch så föreslog jag att vi skulle ta nykokta kroppkakor som en brunch och sedan bara ta en macka på kvällen.

Sagt och gjort och det är ju alltid godast att få äta de nykokta kroppisarna. Tog upp 6 stycken ur kastrullen för nog skulle vi väl kunna äta tre var  för det var varken stora eller tunga. 

Men redan efter 2 så kände jag   mig proppmätt.

Även Lasse klarade bara 2 denna dag. Men goda var de och de nästan smälte i munnen. 

Sen var det TV dags och jag blev fast framför TV för att kolla på hästhoppning.

Samtidigt kände jag att jag måste nog i alla fall få gå ut och röra mig lite, men inte innan våra svenska killar som låg bäst till hade hoppat. 

Lasse sa att han kunde ta med sig Zlatan och följa med mig på en kort promenad.

Tog bara ett bar kort på dessa två       . Hade kunnat lite längre men jag frös så att jag nästan skadade och kände att jag bara måste hem.

Blev inte bättre när vi kom in och Lasse frågade om han skulle sätta in en brasa, men jag trodde att det skulle gå över om jag satte på mig lite mer.  Men jag frös vidare.

Hundarna verkade nöjda denna dag med de promenader som Lasse hade gjort och visade inte alls att klockan var 17 och de borde ha fått sin mat. Men nu var det ändå dags för detta.

Vid 19 tiden kom jag på att vi hade sparrisen kvar som vi skulle äta igår och dessa skulle vi nu kunna ta till resterna av gårdagens rostbiff.

Så fick det bli   och då slapp vi äta bröd.

Hade även till igår köpt jordgubbar och glass som inte heller hade kommit fram. Så det fick bli detta    i kväll istället. Det passade bra till den lätta middagen.

Kvällen fortsatte med Fångarna på Fortet och sedan skulle vi se en film som heter Parker. Den verkade spännande men redan klockan 23 gav jag upp för jag tyckte de var för mycket våld.

Frös fortfarande och längtade efter en varm säng.

Tror nog att Lasse redan hade sovit en del i soffan och jag förstår att han var trött för han hade hållit igång hela dagen.

Kollade mig klockan och kände mig ganska nöjd med de siffor jag såg.

   

Hade blivit både bra aktivitet och flera steg än jag gjort på länge.  

Nu var det bara att hoppas på en bra natt.


Söndag

 

Vädret såg ganska dystert ut denna morgon, både utanför fönstret och på appen.

       

Natten hade känts bra och det visade även min app.

Vid 8 tiden började solen titta fram och det kändes skönt, men det var fortfarande isande kallt inne.

Efter en koll på kommande väder så bestämde  vi oss för att inhandla mer ved.

Men först upp till Dollarstore för något  som Lasse behövde. Men detta fanns inte så gan fortsatte till Jula men inte heller där hittade han vad vi sökte.

När vi ändå var på plats så fick det bli ett besök även på Willys  eftersom vi behövde hundmat. 

Handlade  smör, mjölk, morötter.

När vi kommer  hem så kommer  vi på att  det vi skulle köpa, just hundmat,  hade vi glömt.

Lasse har ett litet projekt och ville vara ute för att jobba.

Jag kollade vad som fanns som kunde finnas för att få ihop en lunch.

Hittade lite skalade räkor i frysen och hade även lite crème fraiche  kvar i kylen. 

Så det var bara att koka ett par ägg och ordna till varsin macka.

   och till detta fick det bli det Rosévin som var köpt för en varm dag.

Lasse satte in en brasa och det blev direkt  en helt annan känsla 

Äntligen kändes det som jag började få tillbaka  värmen i kroppen 

Dagen fortsatte  innan det blev dags att koka den redan skalade potatisen  och göra ett gott mos.

Gjorde en köttfärssås dom sedan skulle vara den viktigaste  ingrediensen  till kvällens middag.

Sen var det bara att  fylla en form med köttfärsen och moset.  Sen riva ost innan detta gratäng åkte in i ugnen 

   

Så var en god middag  fixad.

Med smör, grädde och ost kan man få ihop vad som helst. 

Hade  både jordgubbar och glass kvar, så även denna  kväll blev det efterrätt. 

Inte mycket att se på TV så kvällen blev ganska kort.

   

En rätt hyfsad dag.

I morgon är  det vardag igen










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards