Direktlänk till inlägg 29 mars 2024

Skärtorsdagen till påskdagen vecka 13 2024

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 29 mars 08:17

Så var det påsk även detta år.

       

Så såg det ut denna morgon. Var nog ganska bra och när appen visar grönt så blir jag glad.

Hade en del saker på agendan så det var lika bra att sätta igång direkt på morgonen.

Måste upp en tur till Willys och detta var avklarat redan före 10 och sen blev det även en tur till Plantagen för att jag ville köpa ett citrusträd till Ann och Kenneth.

Hem igen och jag satte direkt igång med att göra en Västerbottenpaj som jag tänkte ta med mig till Ann på långfredagen.

Passade på att sätta mig ute lite i solen medans den stod i ugnen.

Sen in och fyllde Airfryen med lite chicky bits och ut igen i solen till klockan var strax efter 12 och vi kunde sätta oss framför TV och se Hem till Gården och samtidigt få i oss lite   lunch.

Ville vara ute men det var så kallt varje gång solen gick i moln så jag tröttnade och gick in och gjorde lite nytta istället.

Hade köpt fläskfilé som jag skulle göra lite spett av och tanken vara att vi skulle grilla denna kväll.

Men insåg att vädret inte alls var kul och ingen av oss var särskilt roade av att stå ute och frysa. Gjorde i stället en liten ostpaj    till oss som fick bli kvällens middag. Toppade den med gräddfil och räkor och det blev gott och även en ganska lagom middag.

Antikrundan och Älska eller Älska inte fick bli kvällen TV program innan Alla mot Alla skulle börja.

Kände mig lite tveksam att se detta ikväll då jag sett att det skulle vara Tom och Jerka och jag kan ju inte låta bli att reta mig lite på just Tom.  Men jag kollade och det var riktigt kul, visst fick Philip säga till Tom lite och gav honom lite pekpinnar för hans stil, men det var nog bra för ikväll var han jätteduktig och till deras stora glädje så vann de.

Hade lite svårt att somna så jag kollade en del på Gränspoliserna i Sverige innan jag stängde av TV strax innan 24.00

    Alltid kul att se att jag inte har haft någon puls över 100 eftersom det var min läkare som bad mig hålla koll på just detta.  

Kan väl bara summera denna dag som helt okej.


Långfredagen

       

Så blev denna natt, lite för lite sömn men annars helt okej.

Kunde ta det ganska lugnt fram till 11 då vi skulle starta vår färd till Kovik för en påsk lunch med en massa folk detta år.  Kändes verkligen trevligt att vi alla för en gångs skull skulle kunna träffas.

Blev inga bilder på maten eftersom min mobil inte vill ta några bilder, men Lasse tog i alla fall några på de som var där.  Tyvärr kom som vanligt inte alla med på bild.

                                          Ann och Kenneth bjöd på en massa gott och sedan hade det ordnat påskägg både till de små barnen och det större som var väldigt uppskattat.

Vi 15 tiden var det dags för oss att börja färden hem igen för att ta hand om våra hundar.

Hade egentligen inte tänkt så mycket på middag denna dag eftersom vi var ganska mätta efter allt hos Ann och Kenneth, men något skulle vi väl kunna stoppa i magen och det fick bli lite fläskkotlett

  Det fick bli panerad fläskkotlett och pommes.

Sen var det bara att invänta kvällens TV program.

Kollade på Frost som var en fortsättning från förra veckan så det blev sen och klockan hann passera midnatt.

   

Det blev en toppendag fast jag saknade ett par stycken som inte kom denna dag, men hoppas hinna träffa dem snart.


Påskafton

 


Morgonen bjöd på strålande sol fast det var inte direkt varmt, men klockan var bara 7 ännu så det kommer säkert att ändra sig under dagen.

       

Natten hade i alla fall bjudit på bra värden och det märktes då att jag hade kunnat ladda mina batterier under långfredagen, bara genom att njuta och se alla de små barnen som hade haft kul.

Började dagen med den vanliga  frukosten. 

Lasse blev sugen på gravad lax vilket vi inte hade hemma, så om han ville ha detta så måste vi till centrum. 

När vi kom hem så passade jag på att koka ett par ägg som vi skulle ha till lunchen. 

Gjorde även iordning lammsteken som skulle brynas och sedan långsamt bli klar efter ca  4 timmar i ugnen. 

Sen blev det en enkel påsk lunch i solen

     

Min tallrik bestod enbart av räkor och tunnbröd. Lasse hade både sill, lax, räkor tillsammans med, sitt tunnbröd. 

Fick bli rosé vin till, denna lunch. 

Lasse fick för, sig att rensa i förrådet och jag slappade i det soliga men ganska kyliga vädret. 

Vid halv 3 kollade jag lammsteken som var perfekt och benet ramlade ur precis som det ska. 

Passade på att förbereda potatisen som sedan skulle bli en enklare gratäng. 

Hade tröttnat på att vara ute så nu stannade jag inne tills det var dags för middagen. 

 

Blev inte mycket till bild på middagen men god var den. 

Inte så mycket att se på TV denna kväll, men det fick i alla fall bli Fångarna på Fortet, något som jag sällan eller egentligen aldrig sett tidigare år, men nu tycker jag att det är ganska kul att se detta program.

Klockan 21.30 skulle det börja en film på 2:an och det är alltid bättre att se filmer på de kanaler som inte har någon reklam så vi såg fram emot denna film.  

Precis när filmen skulle börja så sätter alla våra fyra hundar igång och tok skälla, Lasse flyger upp för att säga till dem och ser samtidigt att det är fyrverkeri mot Kryddgårdsvägen.  Fan säger jag att de alltid måste vara något som stör, men hoppades att detta snart skulle vara över.  Men det blev värre och värre och nu var det inte något fyrverkeri man hörde utan riktiga bomber som smällde så det kändes i huset. Att få hundarna lugna efter detta var inte det lättaste och när klockan var 22 så ringde jag till polisen. Kom fram ganska fort och ifrågasatte vad det var som hände, blev sedan satt i kö för att få prata med någon annan. Klockan 22,20 hade jag fortfarande inte fått något svar utan jag insåg att det nu verkade ha tystnat utanför och jag la på.

Men man borde få veta vad som händer, detta var nog det värsta vi har varit med om och när det låter som ett krig utanför så blir man ganska rädd.

Hade helt kommit ur filmen, men fortsatte i alla fall att se denna och det var egentligen inte mycket att se och hade hoppats på ett annat slut, ett slut som inte sa mig ett enda dugg.

Dagen hade i alla fall varit hyffsat bra och det hade även blivit lite samtal med olika grannar, så nu känns det som om alla som varit i vintervila börjar komma ut igen.

   

Stegen är som vanligt för få, men annars kändes det helt okej, det jag såg på appen.


Påskdagen

 

Lite varmare denna morgon men ingen sol i sikte.

       

Lite orolig sömn, men på det hela ganska bra.  

Idag när vi vaknade så var det sommartid och nu gäller det att inte bara titta på klockan utan försöka tänka normaltid när det gäller hundarna.  Så de släpptes ut klockan 8 istället för 7 och fick sin frukost klockan 10 istället för 9.'

Det jobbigast med detta är att vi själva inte kan hålla oss utan följer dagens tid och detta kan då störa hundarnas inbyggda klocka.

Var igång tidigt och jag ville åka till Skogskyrkogården och ta bort lyktorna från Lasses mammas plats.

På vägen dit ville jag upp till Peters grav för att kolla att allt fanns kvar, som vi satte dit för en vecka sen. 

En bedrövlig syn mötte oss

 

Blommorna hade inte fått någon vätska och de torra tuvorna  låg utspridda runt graven, men tujan fanns i alla fall kvar och det kändes bra. 

När vi var där för en vecka sedan hade de lagt ut krukor med påskliljor på de gravar som har årsskötsel, men även dessa låg utspridda och torra och inte nergrävda som de borde. 

Ja ja, bara att fortsätta resan till Skogskyrkogården. 

När lyktorna var borta så såg det ganska trist ut och tyvärr så hade vi inte något annat kratta med. Men nya blommor och fint ska det få bli när våren infunnit sig på riktigt. 

På vägen hem tog vi en avstickare vid Mässan för att handla lite fikabröd på Willy's och sedan fortsätta hem till Per på en fika.  Han hade lite roliga projekt att visa oss och sedan hjälpte han mig med att rensa min mobil. 

Sedan var det bara att fortsätta hemåt och ta det lugnt. 

Dagen gick ganska fort fram till middagen som idag blev enkelt med rester på lammsteken. 

Det blev bara att jag la ned lammstek i mindre bitar i gräddsås och sedan bara stekte varsin rösti till detta. 

Lite galet kändes allt denna första dag på sommartiden. 

När det var en halvtimme kvar på Robinson så svartnade Tv och eftersom inte heller TV i sovrummet gick så var det ju lätt att förstå att det var kabel TV som satts ur funktion. 

Tyvärr kunde jag inte heller se via chromcast eftersom den är inbyggd i denna TV och allt slogs ut när den inte fungerade. 

Lasse surade för att han inte kunde se Beck och gick och la, sig 

Men för helvete, gå och lägga sig så här tidigt går bara inte. 

Men även jag tröttnade och gick upp och la mig för att lyssna på Karlavagnen.. 

Dagen kändes i alla fall bra

   

Som vanligt blev blev det inte många steg. 

I morgon är det måndag men fortfarande helg.















  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards