Direktlänk till inlägg 25 mars 2024

Måndag till onsdag vecka 13 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 25 mars 22:48

Måndag

 

Åter minus på termometern. 


       

Natten visade sig bli ungefär som jag hade tänkt mig. Lite djupsömn och många avbrott. Men ganska okej ändå när det är plus på ANS


  Kunde inte låta bli att ta en ny bild på blomman som idag slog ut med den femte klockan. Tänkt att den kunde få en sådan kraft igen efter sina 2 års vila.

Nu blev det en tur till Hallunda och idag hade jag en hel lista med mig in på Lidl. Hade letat lammstek hela förra veckan men ingenstans fanns det jag ville ha. Men idag hade Lidl till och med extrapris på lamm och det var även en sådan jag vill ha med lite ben.  De låg även på en bra vikt på ca 1,5 kg.

Hittade allt jag hade skrivit upp på listan och jag kände mig ganska nöjd med mina inköp. 

Tyvärr hade jag så jäkla ont i både benen och ryggen och just på Lidl blir det alltid att man för stå stilla länge i kassorna och det är inte lätt för mig. 

Hem igen och idag hade jag lovat Lasse våfflor till lunch, mest för att det var våffeldagen. Jag är ju inte själv så jätteförtjust i dessa då jag tycker att det både är för fett och även denna feta grädde som Lasse absolut vill ha.

Jag satte på våffeljärnet så det skulle vara riktigt hett när smeten var färdig.

Har i minst 40 år gjort samma smet och den är så lätt men ger mycket frasiga våfflor.

Den innehåller rätt mycket smör istället för både ägg och grädde. 


   Gjorde 4 stycken och hade då massa  smet kvar. Funderade på om jag skulle kasts den men sparade för säkerhets skull, ifall Lasse önskade sig flera.

Som vanligt blev det en massa Tv tittande på SM veckan och jag var bara ute en liten stund denna dag.

Vid 15 tiden blev vi lite sugna på sånt vi hade kvar i kylen och jag tänkte göra varsin macka, men kom på att det var bättre att bli av med våffelsmeten, så jag gjorde varsin våffla till lite ost och hästkött.

 

Det var i alla fall uppskattat och jag gillade detta bättre än grädde och sylt.

Fortsatte med att kolla på TV fram till klockan var 17 då jag skalade några potatisar för att ha detta till kalvsyltan som jag hade köpt tidigare denna dag på Lidl.

   Hade en stek-ost i kylen som var sista förbrukning den 26/3 så jag passade på att steka upp denna också.  Men det hade gott räckt med bara kalvsyltan .

Hel okej middag.

Kvällens Tv program blev Jeopardy, Polisen och Alla mot Alla som var jättekul denna kväll.  Babben var med för första gången och hon var duktig.  

   

Dagen visade sig i alla fall ha varit ganska okej och helt stilla hade jag inte suttit.



Tisdag

 

Även idag var det minusgrader och idag föll det även vita flingor från skyn. Inte så mycket att det la sig kvar, men det kändes i alla fall lite tråkigt. 

   


Blev inget ANS denna dag.  Vaknade vid halv fem och upptäckte att batteriet på klockan var lågt. 

Kollade hur mycket det fanns kvar och det visade sig vara 9%, visste inte om jag skulle våga låta den jobba till 6 tiden men avbröt allt och satte den på laddning 04.40 

Så det ser ut som jag sovit kortare sömn det verkligen var. 

Kändes så skönt att slippa ta ut bilen denna kalla dag. 

Alltid finns något hemma som vi kan stoppa i magen. 

Slog oss ner strax innan 11 för att kolla på tjejernas 3 mil. 

Passade på att ta den sista våffelsmeten och göra oss varsin våffla med sånt som jag gillar

 


Tyvärr vågar Lasse inte äta rå lök . 

Egentligen hade jag tänkt att hundarna skulle få en halv våffla var,  men suger efter en med räkor bkev för mycket. 

Så denna gång fick de vara utan. 

  och vi fick njuta av både våffla, värme och duktiga tjejer

Dagen fortsatte och jag satt mest och frös framför TV. 

Hade tagit fram köttfärs ur frysen på morgonen, men hade inte bestämt mig för vad det skulle bli för middag. 

Satt och kollade på gamla minnen och ser att jag för 8 år sedan just denna dag hade morfars paradrätt på bordet. 

Minnen väcktes och jag satte genast igång med att göra en god köttfärs till köttbullar. 

De blev stekta   och fick sedan ställas undan tills middagen. 

Bad Lasse ta ner makaroner från skåpet och han sken upp som en sol när han fattade vad det skulle bli för middag. 

Vid 16 tiden var det dags att utfodra våra hundar och därefter satte jag kastrullen på spisen för att långsamt i minst 1,5 timme låda makaroner och mjölk sjuda till den perfekta konsistensen.

Det blir mycket att springa fram och tillbaka mellan kök och vardagsrum för att röra i grytan är viktigt.

Ser morfar framför mig hur han jobbade med detta på vedspisen och hur viktigt det var att inte få för hög värme.

Tankarna kommer tillbaka till Brännkyrkagatans härliga dagar och jag känner i hela min kropp den lycka jag fick uppleva hos mormor och morfar.

När klockan närmade sig 18 så var makaronerna perfekta och vi kunde slå oss ner vid matbordet

  med stuvade makaroner, köttbullar och inlagd gurka.

  Att det var gott kunde jag utläsa i Lasses miner och när han även backade för andra gången då vet jag att det är något han gillar.

Så fortsatte kvällen med Robinson, Marko och Irma och sedan även en till på UFO mysteriet.

Som vanligt avslutades min kväll med Alla mot Alla och ikväll var det Jerka och Tom och tyvärr kan jag inte låta bli att reta mig på Tom och hans snackande i buren, han tänker inte utan bara slänger ur sig saker, så tyvärr så förlorade de denna kväll.

Dagen hade både varit bra och lite jobbig med min ständiga värk men om jag tittar tillbaka på appen så får jag känna mig nöjd      och kan gå till sängs och bara hoppas på en bra natt.


Onsdag

 

Samma tråkiga väder denna, men man får väl vara glad att det i alla fall är på plussidan.

   

    Såg i alla fall ut som en ganska bra natt efter att jag hade hostat färdigt. 

Innan jag hann stiga upp ur sängen så hörde jag någon prata utanför oss, steg upp och ser denna bil   stå vid vår grind och jag ropar på Lasse att han ska gå ut och kolla om det kanske är de som lämnar travronden.  Lasse rusar ut och killen i bilen kan varken svenska eller engelska. Men Lasse försöker i alla fall att göra sig förstod och visar honom travronden och säger att vi vill inte ha denna.  Han tar då fram en liten dator och visar att vi ska ha den för det står vår adress, men det är inte vår adress utan Trädgårdsmästarbostaden på Hallunda Gård.  Vi har nu en hel trave med dessa inplastade tidningar ligger och har flera gånger varit i kontakt med Travronden som säger att de har ingen prenumerant på 14573.  Ja ja, nu får vi se vad som händer nästa vecka, men nu vet vi i alla fall var de ska.

Vid halv 9 är vi klara med vår frukost och nu har solen börjat skina och vi har en hel del att göra denna dag.

Skulle  till Rusta för att köpa gasol, potatis krukor och hårspray.  Även till systemet för lite gott till påsk. 

Men först ville jag se Glamour. 

Lasse säger att han ska til vårdcentralen för provtagning och jag undrar om han har fått en ny tid för jag hade när han senast pratat i mobilen med hans onkologsköterska hört att hon sa andra veckan i april. 

Men jag höll tyst, kunde ha hört fel. 

Vi började i alla fall med detta besök och det var alldeles tomt i väntrummet, så detta var bra. 

Hör att sköterskan frågar Lasse vad han skulle för prover för hon har bara ett som ska tas omkring den 9 april.  Han valde ändå att ta detta och så får vi se vad sköterskan säger när hon ringer. 

Fortsatte till systemet och där var det inte lika tomt som på vårdcentralen. 

Sen till Rusta och sedan för att tanka. 

Åker hem och jag säger att efter att vi sett Hem till Gården så vill jag till Plantagen. 

Vi tog en lunch   på de köttbullar som fanns kvar sedan gårdagens middag. 

Nu sja vi till Plantagen och jag går ut och ser att bilen är borta. 

Lasse kommer och säger jag ställde in bilen för vi ska väl inte iväg något mer. 

Ja så blir det när man inte hör men ändå svarar, dessa misstag blir det hela tiden.. 

Jag säger inget utan tänker att det får vi ta i morgon. 

Går ut och sätter mig i en solstol och lyssnar på P4. 

Håller mig ut till halv 4 och sedan är det snart dags för hundarna att få sin mat. 

Tar fram den sista förpackningen med Ölands kroppkakor ur frysen. 

Kollar lite på TV innan maten

 


Var ganska goda och var proppmätt efter 2 stycken. 

Sveriges Mästerkock och jag kan inte låta bli att reta mig på Tom och hans arrogans. 

Blev jätte besviken när Hugo fick lämna och deras kommentarer om hans sås.  De skulle ju presentera en rätt som de anhöriga hade bestämt och såsen han gjorde var ju den som hans flickvän gillade. 

Märks så tydligt vilken deras favorit är och hen kommer inte att åka ut oavsett fel. 

Kvällen fortsatte med de vanliga  TV programmen.

Dagen var väl ganska okej men alldeles  för få steg och aktivitet 

   

Så var dessa dagar över och i morgon börjar påsken.



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards