Direktlänk till inlägg 15 april 2024

Måndag till onsdag vecka 16 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag

 

Så var det kallt igen.

       

Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn.

Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad sätter tydligen sina spår.

Hade lyckats öka min vikt med 1 kg denna vecka.

Efter alla morgon sysslor så var klockan redan 11, så inte mycket idé att åka iväg för att handla innan vi, ätit lunch och sett på Hem till Gården. 

Grillade varsin korv till lunch. 

Sen ville Lasse till Hornbach och Jula. 

Jag passade då på att handla lite på Willys. 

Lasse köpte oss varsin ny Baden Baden på Jula. 

När vi kom hem så sken solen och vi invigde våra nya solstolar, även hundarna tyckte att det var intressant med det nya och både Yra och Z passade på att inte stolarna så fort vi reste oss upp. 

Passade på att sätta Frontline på alla fyra hundarna.


Hade på morgonen letat efter mat i frysen och hittat ett ganska stort paket som naturligtvis var omärkt. 

Det visade sig vara 5 stycken kraftiga benfria kotletter. 

Alltså inte hundmat denna gång utan dessa måste jag göra något med. 

Stekte dessa och la dem i en eldfast form tillsammans med en massa vitlök och andra kryddor. 

Sen gjorde jag en sås på stekskyn och grädde som jag hällde över kotletterna som sedan fick vara i ugnen medans riset kokade. 

Det blev en supergod middag

   

Sen fortsatte kvällen med de sedvanliga måndagsprogamen. 

Avslutades klockan 23.20 och då blev det sängen

Kände att jag inte hade rört mig speciellt mycket och det visade även appen

   


Tisdag

 

I natt hade det varit frost märkte jag när jag såg grannarna stå och  skrapa sin vind rutor. 

        '

Så såg natten ut och det roligaste var att jag såg att jag varit uppe klockan 00.20

Hade somnat vid 23.40 och trodde att klockan var 04.00 när jag steg upp första gången.

Men när jag återigen vaknade och kollade klocka så den 01,19, men vad sjutton tiden kan ju inte gå baklänges.

Så när jag i morse kollade och såg just 00.20 så var det min syn som spelade mig  ett spratt och fick detta till klockan 04,00.

Vaknade nästa gång 04,53 och kunde inte somna om, men låg i alla fall i någon sorts dvala någon timme.

Kom sedan upp alldeles för tidigt denna morgon och jag hade en svag yrsel som jag inte gillar.

Åt vår frukost och sedan kollade jag på Glamour och när detta var klart så var klockan inte ens 9.

Hörde hur Lasse dammsög på övervåningen och när jag kommer upp så har han plockat fram mina lådor under sängen Hade helt glömt bort att jag hade lagt mammas gamla smycken där i ett skrin och detta låg nu på sängen och jag började kolla igenom allt.  Fattar inte hur mycket örhängen och broscher hon har haft.

Har både sålt och givit bort en massa och ändå finns det massor kvar.

När klockan var 10 så var det i alla fall dags för våra hundar att få sin frukost.

Behövde inte handla något idag, men Lasse skulle till apoteket och då kände jag för att han kunde köra mig till systemet för att handla rödvin eftersom jag skulle göra en köttfärssås till kvällen.

Sen hem igen för lite lunch och se på Hem till Gården.

Kände mig helt slut hela dagen efter den jobbiga natten och kunde inte riktigt komma till skott och göra något.

Förberedde köttfärssåsen strax efter klockan 15 så att den skulle ha några timmar på sig att puttra.

Dagen gick i snigelfart fram till middagen som jag i alla fall såg fram emot.

Det doftade så gott i hela huset och Lasse var så förväntansfull på den mat han alltid gillar.

Vid 18 tiden satt vi då vid bordet för att äta.

    


Lasse tog en tugga och sa "så gott detta är", men sen var det stopp.  Tyvärr var det inte första gången detta hände utan det är något som händer lite då och då och mest när det är något han verkligen gillar. 

Men det tar stopp, han kan inte svälja och detta gör att han blir nervös och det är bara att ställa undan maten.

Det var i alla fall jättegott och jag åt upp min mat och kunde bara tycka synd om Lasse.

Han brukar normalt kunna gå ner i varv och ta fram maten senare, men detta gjorde han inte denna kväll.

Kvällen fortsatte som vanligt med TV programmen som vi alltid ser på en tisdag.

Alla mot Alla var jättespännande de ikväll och jag tycker verkligen synd om Tom och Jerka, för de hade vinsten i hand och förlorade med ett poäng på utslagsfrågan.

Gick direkt upp efter att detta var slut för att verkligen försöka få en god sömn denna natt.

Dagen hade varit bra fast jag känt av min yrseln en hel del.

   

Så blev denna dag.


Onsdag.

   


Morgonen var kall, men solen sken och det gör i alla fall mig gladare.

Natten kändes toppen, visst hade jag vaknat ett par gånger, men ingen yrsel och inga tankar.

        

Det visade även min app.  Min djupsömn var mycket mer än vad jag någonsin har haft och när den visar grönt då känner jag mig nöjd.

Morgonen började som vanligt med frukost och Glamour. 

Lasse kommer in och säger att vi återigen har fått Travronden.

Bara för mig att ringa igen, orkar bara inte ens tänka tanken på att ta mig upp till Hallunda Gård.  

Hade turen att få prata med samma kille som flera veckan och han sa att de hade ett pågående ärende om detta men har inte fått något från de som kör ut tidningarna.  De lovade att en än gång ta tag vi detta . 

Sen hade jag fått ett sms från 3 att min sista mobil räkning skulle komma i juni. 

Jag ringde upp och ifrågasatte  detta och enligt dem kunde inte Power säga upp mitt abonnemang som de lovat. 

Lasse som har Vimla var redan uppsagt. 

Blev en tur till Power för att veta att det inte skulle komma flera överraskningar. 

Vår säljare var ledig idag, men de  killen som är ansvarig för denna avdelning kallade upp och sa den extra summan skulle de stå för.  

Blev en tur till Centrum på genvägen för jag ville ha köttfärs hemma. 

Sen blev det lunch på gårdagens middag. 

Isande kalla vindar denna dag som gjorde att det blev att stanna inne. 

Något som Lasse gillar är sötsaker och just chokladbollar är något han kan be mig göra.

Så just idag kände jag mig snäll och göra honom till viljes.

Hade både smör och grädde hemma så det var bara att börja med att köra havregryn till mjöl. 

Sen var det dags att fortsätta med att fylla mixern med smör och köra detta till en blandning innan jag fortsatte med socker, vanilj socker, kakao, kaffe och grädde. Sen bara köra mixern till en ganska löst smet som får stå i kylen någon timme för att bli så kall att man kan forma sin bollar i den     storlek man vill och rulla i det man gillar mest, vi gillar cocos.. 

Efter ytterligare en timme var det dags att provsmaka.

Det fick bli en enkel onsdagsmiddag, men kyckling är alltid gott.

   

Kvällen fortsatte med Tv och Sveriges Mästerkock.  Så glad att det var Tess som till slut vann. Har haft henne som favorit sedan killarna försvunnit.

Även Alla mot Alla var toppen denna kväll och det blev två vinnare.

Så var denna dag slut och jag hade i alla fall inte bara suttit stilla.


   


Allt såg bra ut denna dag.  Nu återstår det bara en natt och imorgon fyller Lasse år igen.




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards