Alla inlägg den 24 november 2022

Av Rehn/Hornesjö - 24 november 2022 08:12

 

En mycket bra natt och 93 % sömn tror jag inte jag haft tidigare. 

Vaknade med ett leende på läpparna och tänkte på den konstiga drömmen jag vaknade till. 

Vet inte var jag var men jag satt på en stol och det var mycket med folk. Hade Lasse på min vänstra sida, känner att någon smeker min högra kind och vänder mig så hastigt om att jag sätter tänderna i en mans näsa, ber om ursäkt men undrar  vad han håller på med.  Han berättar då att han och en annan man har tagit hand om pappas traktor och nu är den så dålig så de har tänkt att göra sig av med den. Men de hade lovat pappa att fråga "Inger" innan. 

Jag säger att jag inte visste om denna men om pappa ville att jag skulle ta detta beslut så gör jag det.  Frågar vad det kan kosta att behålla den och får till svar att det kostar 50 tusen. 

Jag svarar att jag skriver ut en check. Sen vaknar jag. 

Ja drömmar kan verkligen vara konstiga och man undrar vad den kan betyda. 

Kändes ganska mysigt att komma ner till ett städat kök och Lasse hade dukat upp morgonens frukost

   

Faktiskt så kände jag av lite julkänsla när jag satte mig vid bordet.

Började plocka fram lite mer julsaker ur pappas lådor. 

Hittade 2 större tomtar som fortfarande hade prislapparna kvar, så dessa har nog aldrig varit framplockade. 

Hoppas hitta en plats, för dessa      fast jag egentligen inte är mycket för sånt här.  Till och med mammas små tomtar   fick vara med och pryda ljusstaken

Jag gillar mest mina änglar. 

Såg på Hem till Gården innan vi gav oss ut. Inte lätt att ta sig till parkeringen. Precis utanför oss är det fortfarande en vall   och på båda sidor massor av vatten.  Sen finns det inga plogade trottoarer     utan man fick gå mitt i vägen och där var det vatten, så innan vi kom till garaget så var mina skor genomvåta.  

Fattar inte att det ska behöva bli så svårt, det är november och inget konstigt med denna nederbörd. 

Känner mig ganska frusen och ruggig så när Lasse skulle in på Hornbach för att handla lite beslag till en fönster bräda som jag vill ha uppsatt för att ha något att ställa en ljusstake på istället för att behöva leta efter en stjärna uppe på vinden, så passade jag på att handla två säckar ved. 

Lasse satte igång med att sätta upp fönsterbrädan, tydligen gick det på tok ett par gånger för det hördes ner till vardagsrummet där jag satt. Men så fort den var uppsatt så kunde mammas fina   ljusstake få sin plats.  Byta gardiner hade jag inte tänkt, men när jag  fått upp ljusstaken så fattades det något och det var mammas     sovrumsgardin som inte är min stil, men kändes ändå så rätt denna gång. 


Kände inte för att åka till centrum och handla idag utan valde att bara steka några korvar. 

Lasse fick göra lite potatis stomp. 

  

Inte så vanlig middag hos oss, men helt okej  med ett glas rött

Blev inte så mycket mer denna dag. 

Bra omgång på Alla mot Alla. 


Fredag

 

Nog för att klockan låg på laddning en del under dagen, men 41 % aktivitet var inte mycket att hurra för.  Natten blev inte heller så bra, mycket vaken och kanske det berodde en del på att vi hade advent ljusstaken tänd i hund rummet och det blev lite ljusare inne. 

Satt till och med upp mammas sovrums gardiner idag i detta rum. 

Hade gjort en lista över de saker som skulle handlas och när jag kollade i alla reklamlappar så såg det ut som som allt skulle finnas på Lidl. 

Men där sket det sig ganska fort.  Skinkan som kostade  strax över 80 kr kilot låg på ca 4 kg och jag insåg att det var inget att tänka på. 

Handlade de tre saker som fanns och fortsatte till Supergrossen, ingen skinka för mig där heller, ungefär samma pris och lika stora.  Men lite annat fanns det i alla fall. 

Hem och jag skulle kolla på Hem till Gården, men denna var inte idag utan den 29/11.

Kollade på Willys och de hade svensk skinka för medlems priset 39.90 per kilo.

Började jäklas direkt när vi kom dit för mitt körkort ville inte fungera när jag skulle skanna koden för att få fram en scanner till varorna.   Men fick hjälp av en ung kille. 

Hittade en skinka på 3.2 kg och även allt annat som fanns på listan. 

Nu skulle jag betala men det fungerade inte utan en röd lampa började blinka som även sa "personal på väg". Men vi stod där med våra varor och ingen dök upp.  Killen framför oss kunde betala men fick inget kvitto så han kom inte ut med sina varor. Han fick tag på en tjej som öppnade grinden åt honom och jag var snabb att ropa på henne.  Hon kom öppnade terminalen, fick fram ett kvitto som hon ger mig och säger "ha en bra dag".

Jag blir paff och säger "men jag har inte betalt" Kvittot är killens innan mig. Kunde ha blivit en billig matkasse om jag velat vara oärlig. 

Äntligen fick jag betala och vi kunde lämna Willy's. 

Hem och slog oss ner framför Tv och skidor

   


Vid 16 tiden var det dags för hundarnas middag. 

Då kom jag på att någon mat till oss hade jag inte planerat. 

Först var tanken att ta skinkan. Men den vill jag ha till på söndag. 

Fram med köttfärs ur frysen som snabb tinades och sedan fick jobba i Crockpoten tillsammans med en burk tomater, lök, vitlök, grädde och kryddor. 

Sen bara koka spagetti medan köttfärssåsen puttrade i sin gryta. 

Så snart stod middagen på bordet

   

Kvällen fortsatte med Idol och Kommissarie Frost. 

Klockan hann bli över midnatt innan jag kom i säng. 


Lördag

 

Blev en bra natt med helgrön app. 

Började plocka lite inför morgondagens 1:advent och kunde inte låta bli att sätta upp denna   ren i takfönstret. Småler lite bakom tårfyllda ögon när jag gör detta. Pappa var så besviken förra julen eftersom han inte kunde gå ner i källaren och hämta upp sina julsaker och göra julfint. Jag hittade denna på Dollarstore och tänkte att den var enkel att bara trycka ner i en blomkruka. Pappa skrattade när jag satte den i fönstret och som vanligt hade han alltid någon kommentar "kul grej, passar med en ren till en Rehn" blev det denna gång. 

Det blir mycket tankar denna jul för det mesta som kommer att pryda vårt hem är från mamma och pappa. 

Lasse ville  till Dollarstore  för  att  handla lite hundgodis. 

Det var längesedan som det var så mycket  bilar  på parkeringen. 

Det sämsta  denna dag var att de hade plogat upp stora  högar  efter hela gången in till parkeringen  så bara på två ställen kunde man komma in  och ut och detta skapade en massa stress för  alla som skulle  leta  p platser.

Handlade  det vi skulle  ha och sedan blev det att  stå i långa köer. 

Hem och slog oss ner framför  TV för att kolla på skidor. 

Hade igår  handlat hem lite saker för att göra några smördegsrullar till glöggen.

Det skulle  vara brieost, nötter och lingon  i denna.  Jag bytte ut nötterna  mot russin i stället. Sen skulle man toppa dessa med flingsalt  och honung. 

 

I receptet  stod det att det skulle  bli ca 30 men jag fick bara ut 20 stycken. 

 

De flöt ut och blev granska  stora.  Smakade väl så där, tyckte  jag, men Lasse satte i sig många och tyckte  det var jättegott tillsammans med varsitt glas glögg.  


Vid 17 tiden satte jag in vår första skinka för griljering

  kände mig ganska  spänd på hur  det skulle  bli.  Är inte  riktigt  nöjd med vår nya spisen, tycker att det blir  ojämn värme  i den. Något som märktes på smördegskakorna. 

Den blev helt okej men lite väl mager i min smak. 

Vi hoppade middagen ikväll  och tog istället och smakade på skinkan tillsammans med julmust

Brukar inte  gilla julmust, men idag smakade det riktigt  gott

Kvällen fortsatte  till fram till  midnatt. Klockan han bli mer än vad jag ville innan jag kom i säng  


Söndag

Blev en bra natt men vad som hände med min klocka vet i sjutton för den visade helt galet på både sov tiden och även annat.  Men jag kände mig utsövd och det var viktigast. 

Började dagen med ett tänt ljus och risgrynsgröt. 

Efter detta skulle jag jobba lite vid datorn. 

Skulle skicka ett privat paket via Schenker, men det ville sig inte alls, kom till bokning men sedan var det lögn att betala.  Ropade på Lasse att han skulle kolla om jag glömt något som jag efter flera försök inte såg, ibland är det  bättre med fyra ögon. 

Han står bakom mig och säger helt plötsligt "det var en råtta på kartongen" Jag skrattade och sa " Nej det är fågelmamman " Lasse var envis och glömde helt bort varför han stod bakom mig. Jag reser mig upp och ser en söt råtta sitta och äta  fågel maten. 

Jag har nu även hittat felet som gjorde att  jag inte kom vidare, så fortsatte med mitt. 

Ner till centrum för att få iväg två paket och sedan vidare till Hornbach för att köpa en rått varnare    med ultraljud. 

Passade på att köpa 2 nya Amaryllis

Hem och slog oss ner för att kolla på skidor och samtidigt ta ett par skinksmörgåsar. 

Fortsatte sedan med hästhoppning.

Dagen kröp fram till middagen  som också  fick bli skinka 

Ja nu har vi ätit skinka på olika sätt  I två dagar  och jag känner att  nån mer skinka vill jag inte ha. Men en skinka på 3,5 kg som vi kanske har lyckats ta 5 hg på måste vi på något  vis äta upp tillsammans med hundarna. Förra  året skivade jag upp hela skinkan  och frös in i paket. Men inte åt vi mer skinka för  det utan det blev  mest hundmat. 


Robinson mellan 20 och 22- Först gränslandet och sedan Robinson. Jaja, vet inte riktigt vad jag gillar detta, men kul ändå att följa dem på vägen. Gillar Norrlänningen och hoppas han går vidare nu när han kommer tillbaka från Gränslandet. Sen finns det de som jag inte alls gillar, men är man duktig så håller man sig kvar.


Blev en gammal Beck som fick avsluta kvällen.

Insåg att jag inte hade rört mig mycket denna dag och detta brukar hämma min sömn.

Som vanligt när klockan hinner passera midnatt så är det lögn att somna. Hade även en del att tänka på som jag inte riktigt fick ur min skalle. Vågade knappt titta på klockan men när Lasse steg upp ur sängen för att inte han heller kunde somna (han hade visst sovit och även snarkat) så kollande jag på klockan och insåg att hon nu var närmare halv 2 på natten. Bestämde mig för att stänga av mobilen och sedan försöka somna.

Får se på appen vad som har hänt under natten.

Nu ska jag sova.

I morgon är en ny dag och ny vecka


































Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards