Direktlänk till inlägg 21 mars 2024

Torsdag till söndag vecka 12 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 21 mars 08:43

Torsdag

 

Lite bättre denna dag, men fortfarande grått och trist.

   

   

Så såg min natt ut. 

Mådde inte alls bra idag. Ont i lederna och känner mig allmänt dålig. 

Satte mig ner för att kolla på Glamour och då passade vår hungriga Z på att ta ner en påse med 3 råg kusar från bänken. 

Detta märkte Lasse när han kom in och då hade alla tre bröden försvunnit ner vi hennes mage. 

Hon hade precis innan ätit sin 2 dl ranson av torrfoder. 

Åkte iväg för att handla och när vi kommer hem så tror Z att hon ska få något att äta.

  Men nu får det vara nog för ett par timmar.  Vi har dragit ner på alla våra hundars dagsranson eftersom de har blivit lite överviktiga under vintern, alla utom Z accepterar detta.

Mycket från SM veckan på TV så det blev att jag satt en hel del stilla även denna dag.

Lunchen fick bli varsin tunnbrödsrulle med hästkött och pepparrot

    Mycket pepparrot för att driva ur min förkylning som börjar visa sig och den vill jag bli av med så fort det bara går.

Hade planerat vår middag som ikväll skulle bli Lufsa.

Lasse skalade potatis och jag rev den och gjorde smeten.

  så vid 17 tiden åkte den in i ugnen för att få stå där i ca 45 minuter.

Hade hittat ett superfint fläsk i vår butik i Hallunda och det var verkligen fint även när jag tog det ur förpackningen.

Lasse bjöd oss även denna kväll på varsin Martini innan maten var klar. 

Så var då äntligen maten färdig och vi kunde sätta oss ner för att njuta

  Allt smakade som det borde och tillsammans med både grädde, lingonsylt och kryddpeppar så kom tankarna till Öland. 

Denna rätt är lätt att äta för mycket av och ger då gärna en lätt koma. Mätta och belåtna intog vi nu vår soffa framför Tv kvällens program.

Det fick bli Robinson, Antikrundan, Maria Wern och avslutades som vanligt med Alla mot Alla.

Kul ikväll då det blev Jennifer och Magnus som gick vidare.  

Hoppas att det kan bli en bättre natt, men var lite orolig när vi la oss att det skulle vara en del bilar i området eftersom de sökte efter några som hade skjutit en i Fitta. Men det var mest helikoptern vi hörde.

    Tyvärr lite för få steg även denna dag men annars var allt okej.


Fredag

 

Så såg vädret ut klockan 06.00'

       

Att läsa av min app är alltid spännande och nog gör den mig lite gladare när allt visar grönt som den gjorde denna morgon.  Så skottlossningen i Fittja hade i alla fall inte inverkat på min sömn.

Kände mig glad när jag såg pappas blomma som nu hade öppnat   sig helt.


Hade som vanligt tänkt mig en skaldjursrätt eftersom det var fredag, men doften av förra veckans krabba satt kvar i minnet och gjorde mig nästan lite illamående, så någon krabba lär det nog inte bli på ett tag,

Men det fanns räkor hemma så jag bestämde mig för att hoppas hitta några bra bakpotatisar när vi var och handlade.

Ingen större bättring blev det av vädret denna dag och det blev inte mycket ute.

Men en lunch skulle vi ha och jag hade precis varsin portion med Lufsa kvar sedan gårdagen och detta skulle jag bara värma i mikron.

  Lika gott idag som igår var denna rätt.

Tv som vanligt till lunchen och nu händer det en del på Hem till Gården som jag bara inte vill missa.

Även denna dag blev ganska seg på grund av mina onda leder och det som jag hade tänkt mig fick jag aldrig igång.

Så nu satt vi framför TV och hoppades på lite värme och knaprade i oss dessa   nyinköpta chips som Lasse hade stoppat i varukorgen.  Kan nog erkänna att det kan bli en favorit bland chips, så spröda, tunna och goda var det att nästan hela påsen försvann innan vi skulle planera middagen.

Sist när vi åt bakad potatis så hade jag gjort en ny röra från Zeinas Kitchen och denna gjorde jag även idag.

   och idag fick det blir denna mängd till 4 personer och allt gick åt till oss två.

Kvällen fortsatte med Masked singer och jag kan ju inte annat säga än att det är helt underbara masker.

Igår tilltalade hela programmet mig.

Hade sedan tänkt se Morran och Tobias, men Lasse skulle absolut se en gammal Frost.

Men jag tror att han såg denna i ca 2 minuter innan han somnade och jag frågade honom flera gånger om han skulle se den eller inte.  Jag hade redan börjat se och fast jag sett den tidigare så blev det att jag satt och kollade till klockan var strax efter midnatt.

Men som vanligt hade jag svårt att somna efter en film med starka inlägg och jag kom inte till ro förrän efter klockan 01.

     

Så blev i alla fall min dag.


Lördag 

  Vaknade upp efter vad jag kände som en orolig natt och såg i alla fall solen skina.

Hade inte sovit många minuter innan jag vaknade igen och var genomsvettig, vet inte om det var något som hade stört mig, men det enda jag tänkte på var kvällens film som hade avslutats ganska otäckt och nu är det även händer så mycket runt omkring oss så finns ju helat tiden en lite obehaglig känsla.

Men det var något konstigt med denna dröm jag hade haft, jag såg två kvinnor som var klädda som nunnor stå på vår tomt och jag ropade på Lasse att han skulle kolla vilka de var.  Han kom in och sa att de hade försvunnit mot skogen.

Jag frågade då var våra hundar var och insåg att det fattades en, vem kunde jag inte se, men de var bara fyra och de skull vara fem.

När jag vaknade så tänkte jag mer och mer på denna konstiga dröm och berättade för Lasse och sa "undrar vad detta kan betyda". 

När vi sedan sitter vid matbordet och jag ser pappas lilla datum manick så inser jag vilket datum det är.

Den 23 mars 1969 somnade vår lilla då 4 månaders Peter in på sjukhuset på grund av slarv. Den 23 mars 2019 var vi upp till graven för att göra lite fint, när vi kommer hem så möts vi av hundarna som alltid är så glada. Ser att Nemo viftar som vanligt på svansen men liksom sjunker ihop med sin bakkropp, ser även att hans blick inte är som vanligt.

Får panik och skriker till Lasse att vi måste till veterinären, innan vi kommer fram är han medvetslös och har fallit i sin sista sömn.  Han hade drabbats av en strok.

Tänker att har denna dröm något med detta att göra, vet inte men vad det undermedvetna finns är svårt att förstå.


     

Kändes lite lustigt att kolla av min app denna morgon, för egentligen så såg ju allt ganska bra ut, klart att sömnen och då framförallt min djupsömn var lite väl lite, men på ANS sidan såg allt toppen ut.

Men som vanligt när det blir för lite djupsömn så har jag mycket svårare att komma igång.

Det där att solen sken när jag vaknade det varade inte länge och redan när vi satt vid frukostbordet så hade solen gått i moln.

Efter vår frukost och hundarnas mat så gör vi oss klara för att åka till Plantaget och sedan vidare till St Botvids kyrkogård för att göra lite fint hos Peter.

När i kommer fram är vi alldeles ensamma och   graven ser ganska tråkig ut och är full med vissna löv.  Vi hade denna dag bara köpt lite blommor men även en Tuja som      Lasse planterade bakom stenen.  Nu får vi se om den får stå kvar. Förra våren planterade vi en syren och året innan en ros, men inget av detta fanns kvar efter sommaren.

Lite finare blev det i alla fall   med blommorna som lyste upp och det brinnande ljust.

På vägen hem blev det en tur in på Lidl o Masmo för att handla lite korv som vi ville ha till lunch.

Denna dag blev det att grilla        dessa ute och dagen till ära tog vi varsitt glas Rose   tillsammans med Monalisa.

Det var inte alls så varmt som det såg ut och snart började även regnet visa sig.

Jag hann i alla fall plantera nya blommor på grindstolparna och sedan får jag se när jag orkar sätta resten någon annan stans.

Dagen smög sig fram i snigelfart och det blev mycket sport att se på Tv.

Sveriges Curlingmatch var spännande och nog hade jag hoppet att de skulle ta Korea, men de är skickliga dessa tjejer och satte in stöten vid rätt tillfälle och våra svenska tjejer fick känna sig besegrade.

Det blev Fångarna på Fortet som var ganska kul, men sedan var det slut på det roliga och jag hade inte så mycket mer att se.

Dagen kändes i alla fall rätt bra      och inte en enda gång var min puls över 100 slag.  

Det blev en ganska tidig säng gång.


Söndag

  

Kallare idag igen

        Kände mig i alla fall ganska nöjd när jag såg dagens uppdatering på appen.

Så var en ny dag till ända och idag är det Cockerpromenad som jag verkligen skulle vilja vara med på, men så länge inte kroppen vill så får väl den välja.

Skulle öppna en ny burk med Levaxin och fick nästan panik för min tumme orkade bara inte att trycka upp locket. Varför måste de bara göra allt svårare för oss med dåliga händer mm. 

Som tur var fanns allt hemma så vi inte behövde ta oss ut denna dag.

Fast mina leder värkte som tandvärk så ville jag ändå göra någon nytta så jag tog ut Åberlix i trimmet och tog en del med maskin på öron och hals. Att borsta ur honom fungerade inte alls för mina handleder.

Kände mig i alla fall lite nöjd med det jag hade klarat av, men klart att det blev ännu värre efter och dagen fick fortsätta i slowmotion. Tur att det var mycket sport på TV.

Bad Lasse att grilla några korvar som vi skulle äta till lunch. Han kom in med korvarna och sa "bättre blev det inte, för gasen tog slut".  Var ganska bra tajmat för bättre att den tar slut vid några korvar än att man står med en middag på grillen.

Hade tagit fram 2 kycklingfiléer på förmiddagen för att göra något av dessa till middag.

Hade ingen större inspiration och kände att jag tar det som finns i kylen.

   Som jag skriver så är det svårt att se att det ligger kyckling och tomater i denna så kallade gryta.  Men det blev i alla fall en ganska god middag och sedan jag lärde mig "efter alla år" att man kan ha olja i risvatten när det kokas, så verkligen gillar jag ris.

Hade fortfarande svårt att komma igång och det blev att återigen inta soffan framför Tv.

Det blev Robinson i 2 timmar och en kvart och jag undrar egentligen varför jag sitter och kollar på något som jag inte är speciellt intresserad av. Men ibland måste man bara fördriva tiden.

När denna var slut klockan 22.15 så ville Lasse se en film och han ville göra det från sovrummet.

Kände mig ganska slut fast jag inte gjort någon större nytta och kände att jag kan lika gärna kunde gå och lägga mig.

Vet ju att detta inte brukar bli så bra för min sömn.  

    Dagens resultat på appen såg i alla fall ganska okej ut och det syntes att jag hade rört mig mer än vad jag trodde.

I morgon är det ny dag vecka igen och om några dagar är det påsk.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards