Direktlänk till inlägg 10 november 2022

Torsdag till söndag vecka 45 2022

Av Rehn/Hornesjö - 10 november 2022 08:02

Torsdag och grönt på appen. 

 

Härligt att både vakna upp till en grön app och fortfarande höga grader på termometern. 

Extra glad blev jag när jag kom ⬇ köket och såg att pappas blomma hade börjat slå ut. 

   


Ibland behövs det inte mycket för att göra morgonen bra. 

Morgonen bara försvann och vid 11 tiden stod jag och skalade och rev potatis till kvällens   middag som jag kände för.  Idag gjorde jag den lite annorlunda, tog ett paket och skar i små bitar som jag blandade i potatisen.  Smeten fick idag bestå av grädde med lite mjöl. 

Den skulle nu stå i ugnen på 225 grader i ca 45 minuter och det passade utmärkt medans jag kollade på Hem till Gården. 

Det doftade så gott och när jag tog ut den från ugnen   så var det svårt att låta bli att smaka.. Men jag lät bli och gjorde mig i ordning för att för första gången denna dag  bege mig ut


Även denna dag fick vi börja dagens utevistelse med en tur till centrum för att skicka iväg två paket.  Sedan  var planen att åka till återvinningen, vilket Lasse tyckte att vi kunde vänta med. 

Han hade ett annat projekt på gång och det var att sätta upp en tavla  i hallen, bakom toadörren.  Denna tavla har hängt hemma i mitt föräldrahem så länge jag Jan minnas, ingen som jag egentligen gillar och hade gärna skänkt bort den, men Lasse ville ha den kvar och då fick den hängas på ett ställe där den nästan i inte syns. 

Hade på morgonen upptäckt att inget lock satt på pepparkaksburken så kakorna var alldeles sega, tänkte först kasta dem, men jag gillar inte att kasta mat så jag gick istället in på Supergrossen och köpte färskost. 

Hem och fram med tre burkar, ägg, socker, vanilj socker, grädde. Mixade massa peppar kakor och sen var det bara att börja vispa varje sak. 

Snart var allt klart för att ställas in i frysen. 

 

Klockan var nu strax efter 15 och jag hade hållit igång sedan halv 7 denna morgon. 

Kände för att nu ta det lite lugnt fram tills middagen skulle serveras. 

Min arm och axel har varit igång lite för mycket idag och det känns

Hundarna fick sin mat strax innan 16 och sedan ut och rastas innan vi fick tid för vår mat. 

 


Ja denna kväll var det inte mycket att klaga på. 
Klappar mig även denna kväll på axeln och säger att jag gjort en god middag. 

Sen blev det TV med tokstollarna Vuxna människor. 

Sen en superbra Alla mot Alla


Fredag

Dålig sömn mängd enligt appen, men jag är glad när djupsömnen överstiger 1 timme, vilken den gjorde denna morgon. 

Medan Lasse lagade frukost så passade jag på att paketera små söta kaffekoppar    som blev sålda igår på Tradera.  Dessa har jag alltid  gillat eftersom de är så tunna, men de passar inte här och ingen av ungarna ville gå dem..  

Kunde mycket väl ha skänkt dessa till Stadsmissionen, men ibland fast de inte inbringar många kronor så är det kul att se om någon är intresserad. 

Startade tidigt med att först åka till centrum för att  skicka paketet. Sen till återvinningen för, att sedan fortsätta till ÖB för att handla bland annat hundmat. 

Ville egentligen in på Kvantum för att hitta något gott till middag, men kände att jag inte hade en aning om vad, som skulle handlas. 

Vände hemåt och hoppades på att något kanske fanns på Supergrossen. 

Men ingen idé lyste inom mig. 

Till slut blev det att köpa snabbmat  Då passade det bra att Lasse kunde välja en fisk rätt. 

Dagen smög sig fram och jag kände mig lite ledsen efter att fått höra att en av våra springer köpares pappa hade dött. Han var en sån som man bara gillade, alltid glad och pratsam varje gång han passerade vårt hus antingen med dotterns hundar eller bara ute på en ensam promenad. 

Nu hemma och åt lite lunch när jag kollade på veckans sista avsnitt med Hem till Gården. 

Eftersom jag är fisk allergisk så värmde jag min kyckling mat i aitfrysen och Lasses fisk rätt i mikron.  Min mat skulle vara inne i ca 30 minuter och Lasses i 8 minuter. 

Räknade ut tiden så vi skulle få maten på bordet samtidigt. 

Serverade Lasses  som var klar och min kyckling  som visade, sig vara kall på ena sidan.  Satte in den i mikron några minuter för att sedan sätta mig att äta.  Hann bara ta ett par tuggor innan jag kände att det knöt sig i halsen och troligen räckte det med att jag ställde in min mat efter att Lasses fisk varit i mikron.  Bara inse att det inte gick att äta för mig.  Det tog ett par timmar innan det riktigt släppte i Sverige halsen och den tunga känslan i bröstet. 

Vi 21 tiden tog jag vi alla fall fram varsin bit av kakan jag gjorde igår. 

Den gick i alla fall ner tillsammans med ett glas vin

Kvällen fortsatte efter  Mellon med Kommissarie Frost. 

Klockan hann passera midnatt innan jag kom i säng. 

Får se hur natten blir. 


Lördag

 

Blev precis som den kändes, hade svårt att komma till ro. 

 Låg i alla fall kvar i sängen till halv 8.

När jag kom ner i köket såg jag att pappas blomma hade fortsatt att slå ut. 

  Blir så glad när jag ser denna. 

Efter frukost och klara med hundarna så blev det även denna dag att åka till Centrum för att skicka iväg ett stort paket med     som ska hamna i Umeå

Hem och satte oss ner för att kolla på Skidskytte. 

När detta var klart så åkte vi till Eriksberg för att kolla efter lamm.  Var lite sugen på lammracks men tyckte att kotletterna så bättre ut. Tog en bit som var på 8 hg som han fick stycka upp till 6 kotletter. 

Sen hem och var ute en hel del. Per dök upp och ville hjälpa Lasse med att få iväg vår gamla spis till återvinningen. 

När de kom tillbaka så fikade vi och tog varsin bit cheesecake. 

Förberedde en krämig potatis gratäng. 

Lasse gick ut och ställde sig vid grillen   och jag hämtade varsitt glas vin  sedan stod vi där tillsammans och grillade   

Sen var det bara för mig att ta ut potatis gratängen ur ugnen och det vispade vitlökssmöret. 

   



Det blev en god middag och bara att få stå ute och grilla gjorde det ännu bättre.

Kvällen fortsatte som vanligt framför TV


Söndag

 

Igår var en toppendag. Jag brukar varje dag jämföra Botkyrka med Öland och oftast visar det sig vara ett par högre värme grader i Löttorp än i Slagsta. 

 

Därför var det där roligt att läsa detta i Ölandsbladet och känna att även vi låg på samma nivå under gårdagen. Men idag vaknade jag upp till bara 2 grader och Löttorp hade 7 grader denna morgon. 


Idag är det fars dag och det är första gången på 76 år som jag inte har  någon att säga grattis till och det gör ganska ont😢

Den 7:juni fyllde du 95 år, då var du   som vanligt glad och pigg . Dagarna lekte och du tog dina bilturer för att handla eller besöka alla gravar för att göra fint. Den 6 juli åkte vi till Öland och som vanligt blev det ett samtal så fort vi kom fram, du var alltid så noga med att vi skulle höra av oss. Du var glad och berättade att du skulle till grannen för att äta skaldjur på kvällen. Så det blev som alltid "vi hörs i morgon".

Fick inte tag i dig på hela dagen och fick senare veta att du blivit dålig på natten, du hade ringt 1177 på morgonen och berättat att du inte kunde stå på benen efter att sprungit på toa hela natten och det rann blod ur dig, fast både 1177 och även hemtjänsten larmat på ambulans fick du vänta i 11 timmar innan de kom och detta tack vare en granne som inte gav sig. 

Det visade sig vara blödande magsår och nu skulle detta inte ta många dagar att få komma hem.  Men det blev istället blodförgiftning och du blev kvar i nästan 6 veckor innan du fick komma hem igen.  Du hade under dessa veckor tappat vikt från 84 kg till 66,5 kg, men var ändå glad att fått komma hem.  Men dagarna blev inte som du tänkt dig. Du kom inte ut eftersom du var så svag och någon personal fanns det inte.  Till slut insåg du att fast det var det svåraste beslut du måste ta, var att sälja bilen.  

Du fortsatte att hålla kontakt med alla dina vänner, skötte alla bank ärenden och var egentligen som vanligt, men  utan bil och chansen att få komma ut. 

Du hade ett bra liv de sista månaderna, hade fikastunder med grannar och härliga middagar. 

Du skulle bara ta upp posten från golvet i hallen, fastnar med rullatorn i hallmattan och faller mot hallbyrån och slår i bröstet.  Denna sista vecka blev jobbig, revbenen som du brutit i slaget gjorde att du fick vätska i lungorna och även hjärtsvikt. Men efter att du på lördagen fick komma in på sjukhus och få detta dränerat så var du pigg och vi hade kontakt via mobil och SMS.  Vi hade ett roligt Sms samtal klockan 15 och du bad oss hämta din almanacka, men bara en timme senare var du medvetslös. Så vi hann aldrig prata med dig mer. 


Tänker på förra årets Fars dag. Pappa brukade alltid få en flaska, whisky, men eftersom han bara ett par veckor innan fått veta att han hade levercancer så fick det bli lite annat han behövde. Kalsonger och strumpor ville han ha och detta var vi till Skärholmen och handlade. För mig var det ganska självklart att köpa både kalsonger och strumpor i svart. 

Idag tänker jag på pappas ord när han öppnade paketet och sa "har du köpt begravningskläder till mig. "  Ja det var väl kanske inte det jag ville höra.  Inget av det jag köpt hade öppnas och låg kvar i sina förpackningar när du hade lämnat oss. 

Åkte ner till Centrum för att handla redan före klockan 10 och jisses sån dimma   det var. Max 25 meters sikt. 

Hem sen och satte igång att sortera (kasta och spara) ur pappas lådor. 

Vid 13 tiden tog vi lite paus och åt varsin macka med  resterna på lammköttet. 

Kvällens middag blev inte lika dyr som gårdagens men absolut lika god. 

 

Gratinerad potatis med falukorv smakar aldrig fel. 

Kvällen fortsatte med TV fram till midnatt. 

Så var denna vecka över

God natt 































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards