Direktlänk till inlägg 14 mars 2024

Torsdag till söndag vecka 11 2024

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 14 mars 10:03

Torsdag

  Fortfarande visar termometern att det går åt rätt håll.

Natten kändes bra och jag var upp för att ordna mitt urinprov vid 6 tiden.

     

Fanns väl inget direkt att klaga på denna morgon.

Började dagen med att se på Glamour eftersom vi var tvingade att vänta med frukosten innan jag hade varit på provtagningen.

Inte den bästa tiden att komma dit klockan 8, men kände att det var viktigt att få komma hem igen och ge hundarna sin mat och vi fick äta vår.  Man är väl aldrig så sugen på något som just när man inte får äta.

Det var 8 stycken före mig i väntrummet och bara en sköterska, men när det var tre kvar så kom det ytterligare en sköterska och hjälpte till, så det gick ganska fort.

Hem och gav hundarna mat och sedan satte vi oss till bords själva.

Utanför fönstret regnade det och såg allmänt tråkigt ut. 

Kändes som det skulle bli mycket inne denna dag. 

Blev en liten tur till Bauhaus och även en snabb tur in i centrum innan det var dags för Hem till Gården. 

Friterade några vårrullar som lunch. 

Ut lite ned hundarna, men det var kallt fast dagen temperatur visade på flera plusgrader. 

Middagen var planerad att bli kyckling som jag tagit ur frysen tidigt på morgonen. 

En kycklingfilé som jag delar på längden till 2 filéer räcker alldeles utmärkt till oss. 

 


Skojade när jag skrev på INSTA. 

Men veckan blev lite annorlunda eftersom det blev pannkakor på tisdagen och bara korv på onsdag. 

Så det kändes trevligt att få göra torsdagen till vår mellandag denna vecka. 

Jag dubbelpanerar kycklingen med en blandning av ströbröd och krossad cornflakes och det blir en sådan perfekt yta på dem när jag sedan steker på en ganska låg värme i smör och rapsolja. 

TV kvällen innehöll Antikrundan och avslutades med Alla mot Alla och naturligtvis hade jag hoppas på att Magnus och. Jennifer skulle vinna, vilket det såg ut som hela kvällen, men båda lagen var lika duktiga och Jennifers lag föll på målsnöret när det blev en utslagsfråga. 

Men dagen kändes helt okej

   

Appen visade vad jag kände.


Fredag




          Även denna natt kändes helt okej.  

Eftersom det var fredag så ville jag till Maxi för att kolla på krabba. Har tidigare köpt den vaccade och varit mycket nöjd.  Så det blev en tur in på Maxi och sedan en tur in på systemet för en flaska sprudlande vin.

Sedan till Lidl för att handla kaffe och smör som de denna vecka hade på extrapris.

På vägen till bilen kom jag ihåg att jag hade lovat Lasse leverpastej eftersom jag hade gjort en snabbsaltad gurka dagen innan. Så jag sprang in en snabbis även på Supermarket och kom då även ihåg att jag behövde ett formbröd.

När vi kom hem så satte jag mig lite ute med några hundar och Lasse tog in Z i duschen för idag hade jag i alla fall bestämt mig för att trimma denna lilla tjocka dam.

När Lasse var klar med badning och föning så såg hon   så rolig ut med denna enorma och fluffiga päls.

Jag gjorde bara varsin   tunnbrödsmacka med leverpastej och gurka, detta fick bli vår lunch innan jag satte igång med Z och hennes trimning.

Jag hann med henne ca 15 minuter innan mitt program Hem till Gården började.  Det är bra att jag kan ta henne i korta perioder eftersom min rygg säger stopp när jag står stilla för länge.

Men efter en del korta perioder hade jag i alla fall lyckats med att trimma av hennes öron, hals och rumpa med maskin.  Nu var det bara den enorma ryggpälsen som också måste bort och detta blev först med furmilatorn och sedan med trimkniven som gjorde ett bra jobb   och jag var ganska nöjd med denna rygg. Klippte bara till hennes fanor lite, men de ska senare effileras ur så att hon inte ser så tung ut. Men detta får vänta tills i morgon.

Dagen fortsatte med en hel del skidtävlingar.

Var så sugen hela dagen på att få dela vår krabba och hoppades att den skulle vara fullmatad och massor med rom.

Men min besvikelse blev stor när jag delade den   för den såg inte alls ut som jag hade hoppas och det verkligen rann en grå sörja ur denna och skölden som jag normalt gillar att lyfta av och sedan ta hand om allt gott, den bara föll sönder i småbitar.  Har även aldrig känt en sådan stark lukt från ett skaldjur som denna.

Först kände jag som om jag bara ville kasta allt men ville ändå ha den till middag.

Tänkte att vi får väl äta så mycket det går.

       

Den gick i alla fall att äta och smaken var det inget fel på, smakade inte alls som den luktade.

Men det lilla kött som man kunde få ur denna blev väldigt dyrt och inte blev middagen som jag hade tänkt.

Tur att det fanns lite annat att äta i alla fall.

Kvällen fortsatte framför TV och avslutades för min del med Morden i Sandhamn.

Dagen kändes bra och jag hade i alla fall inte bara suttit stilla

   

Nu hoppas jag bara få några timmars sömn.


Lördag

 

Det var även denna dag lite varmare, men tyvärr var det även regn.

Natten kändes jättebra 

       

Även denna natt hade jag fått över 1 timmes djupsömn och jag vet i sjutton vad det var som drog ner mitt värde på ANS, men som jag alltid säger så får man vara  glad för det lilla.

Vädret var absolut inte något som gav mig någon positiv energi.

Vi var i alla fall tvingade att bege oss upp till Willys för att handla lite, egentligen hade vi nog inte behövt göra detta, men just idag ville jag inte bara vara hemma.

Passade på att köpa jäst för att i alla fall ha något att göra denna tråkiga dag.

När vi kom hem så bestämde jag mig för att baka lite bröd till korv och hamburgare eftersom det var vad jag hade bestämt till både lunch och middag denna dag. Av den lilla degen jag gjorde så blev det bara 4 hamburgerbröd och 4 korvbröd. 

Nu skulle jag grilla korv, men stå ute i detta iskalla väder orkade jag bara inte.  Hade för ett par veckor sedan tagit fram ett grilljärn som jag hade tagit från pappa, ur mina gömmor.

Detta skulle få göra jobbet denna dag med både lunchens korvar och kvällens hamburgare.

Grillade de fem Lindqvistarna i denna elektriska grill och de blev ganska perfekta

  men lite hårda på grund av att jag inte använt något fett och dessa korvar innehåller inte själv så mycket.  Men goda blev de och Lasse som hade varit ute hela tiden funderade på hur sjutton jag hade fått ihop korvbröden.

Dagen fortsatte med att jag i stort sett bara befann mig i soffan framför TV, det var mycket skidor på längden och utför så det fanns en del att titta på.

Ska väl erkänna att jag inte alls mådde bra denna dag och kunde bara skylla på vädret.  Hade känt en sådan glädje några dagar över både sol och lite värme att detta bakslag tog hårt på mitt psyke.

Hade tagit fram både kalvfärs och nötfärs ur frysen på morgonen som skulle vara till kvällens hamburgare.

Visste inte riktigt hur mycket de skulle få väga, men bestämde mig för att göra 2 på 120 gram och 2 på 2

90 gram per styck. Sen fick jag se vad vi ville ha när middagen kom.

Nu när jag skulle använda denna grill så penslade jag färsen med olja för att få lite stekyta på dessa.

Kan väl säga att de blev väldig tjocka hamburgare och de känns ännu mer mättande när det bara är färs i dessa.

Tog fram allt på bordet så att vi kunde välja själva hur vi ville ha vår hamburgare.  Gjorde även lite pommes i Airfryen.

  Tog den på 120 gram och fyllde ett bröd med sallad, majonnäs, tomater och massa rödlök.  Lasse var lite mer försiktig och tog den lilla på 90 gram och jag kan ju erkänna att det borde även jag ha gjort, för inte fick jag i mig denna stora mättande hamburgare.

Men goda blev de i denna grill och bara att slippa stå vid spisen hela tiden för att vända och se till att dessa blev perfekta gjorde allt så mycket lättare.

Den grillen lär nog komma fram flera gånger.

Det blev Fångarna på Slottet denna kväll, var inte mycket annat att se.  När detta var slut så ville Lasse se Indiana Jones, något som jag inte alls var intresserad av så jag satt istället och spelade spel med andra på mobilen.

Tog inte alls länge innan Lasse sov och efter att ha sagt till honom ett antal gånger och fått samma svar "jag sover inte" så stängde jag av TV och sa till honom att vill han fortsätta att se filmen så får han göra detta från sängen.

Ja så blev vår dag och jag kan väl säga att så lite som jag rörde mig var det länge sedan jag gjorde.

     Som synes så blev det inte många steg och ingen direkt aktivitet.

Det var isande kallt när jag skulle inta sängen för vårt sovrumsfönster stod som vanligt öppet.

Men värmen kom ganska snabbt och jag tror att jag somnade fort.


Söndag

 

Känslan att vakna upp till ett kallt sovrum kändes lite olustigt. Vinden ved utanför fönstret som i alla fall var stängt.

   

    Så blev min natt och egentligen tyckte inte jag att den var så dålig, men tydligen hade jag haft många uppvakningar och det gör då att sömnen beräknas som mindre bra. Fast solen sken så hade jag svårt att få till någon värme i kroppen, men försökte i alla fall att vara ute lite för att ta vara på solstrålarna.

Passade på att göra en ny sats av dessa bröd för att  ha något att göra samtidigt som jag kollade på skidtävlingarna på TV.

Eftersom jag hade helt nybakade bröd när det var tid för lunch så passade det bra att ta de två redan stekta hamburgare som fanns  kvar sedan gårdagens middag och göra oss varsin god cheeseburgare. 

  Stor blev den, men super god.  

Dagen fortsatte med mycket TV men även lite utevistelse. 

Dagen smög sig fram mot middag. 

Hade på morgonen tagit fram varsin fläskkotlett från frysen och dessa skulle bara stekas och sedan få stekas på låg värme i ugnen tillsammans med en god sås medans jag skalade, kokade och pressade potatis.

 

Så blev middagen denna söndag. 

Finalen i Farmen blev precis som jag hade hoppats. 

Sedan fick det bli en gammal Beck film. 

   

Både få steg och lite aktivitet, men ändå ett bra slut på veckan. 












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards