Direktlänk till inlägg 28 november 2022

Måndag till onsdag vecka 48 2022

Av Rehn/Hornesjö - 28 november 2022 08:44

Måndag

 

Som jag avslutade min blogg med igår, eller snarare idag eftersom klockan hade hunnit passera midnatt så somnade jag inte förrän 01,47 och det kändes när jag steg upp i morse . Knappt 5 timmar är lite väl lite sömn för att jag ska känna mig pigg.  Men skit samma, det är bara att påbörja dagen på rätt sätt så kommer det säkert att fungera.

Varje morgon efter att hundarna fått sin mat och Lasse tagit ut dem så gör jag mina övningar för knät.

Idag är det dessa två   övningar och de ser ju hur lätta ut som helst, om man inte har ont i sina knän.  Höftstärkaren är inga problem, men Trappträning 3 är ett rent helvete att utföra med mitt högra ben. Löjligt enkelt tyckte jag när jag såg videon första gången och tänkte detta måste ju vara en baggis för jag går ju ner för trappor varje dag.  Men efter ca 4 veckor så går det fortfarande inte att göra denna övning . Men jag jobbar på och hoppas i alla fall att det ska bli bättre till sommaren.

Idag fanns det inga måsten på agendan och det innebar att jag tog tag i lite av påsarna från pappas städskåp.  Som jag redan har berättat så satte jag skygglappar för ögonen i lägenheten och lät Lasse göra vad han ville med sakerna (själv hade jag kastat allt utan att kolla) . Nu tror jag att han tänkte mycket på mig och stoppade sakerna som var hela i kartonger. 

Blev ganska full i skratt när jag tänkte på förra veckan när vi var på Dollarstor och jag skulle köpa stålull för att  ha i min adventsljusstake, tyvärr hade de bara Swinto och det fick då vara. 

Idag hittade jag 62 stålullskuddar i pappas låda.

Fick även för mig att gå igenom vårt sovrum för även där fanns lite av pappas saker. 

Klockan hann passera 13 innan jag var klar och då var det dags att tänka på lite lunch. 

Tog fram skär maskinen och skar upp skinka både till lunch mackan och till den tänkta middagen. 


Ingen Hem till Gården idag heller på grund av fotbollen. 


Retade mig en del på att vi inte hade kommit ut denna dag, men jag hade i alla fall fått lite gjort 

Tyvärr gav sig min nacke och arm tillkänna, så lite ledsen känner jag mig för att det alltid måste göra ont, men jag börjar bli van.

Hade helt glömt bort skinkspadet som jag ställde in i kylen när skinkan var klar. 

Hade inte köpt någon vörtlimpa eftersom de enda de hade kostade nästan 60 kr styck och då blev jag snål eftersom jag vet att vi bara kommer att ta ett par skivor av denna. 

Men i kväll tog vi oss ett dopp i grytan med vanligt formbröd och det fungerade, smaken var bra. 

 

Sen hade jag bräckt lite julskinka och kokat spenat.. 

   

Kändes i alla fall bättre än bara äta skinksmörgåsar. 

    


Kvällen fortsatte fram till 23 när Alla mot Alla var slut

Jag la mig i sängen och lyssnade på Karlavagnen. 

Lasse såg på TV.  Men jag somnade ifrån radion i mobilen och vaknade av att det var något annat ljud i mitt öra. 

Tog bort snäckan och stängde av allt för att sova. 


Tisdag

 

Natten blev si och så, vaknade till flera gånger för att försöka flytta min onda arm för att kunna somna om igen.

Åberlix passade på att försöka kela varje gång jag ändrade ställning. 

Men somnade visst vi alla fall för detta talar min app om. 

Som jag gör varje morgon innan jag stiger upp från sängkanten, så säger jag alltid god morgon till Peter som finns på väggen mitt framför mig

 

Denna morgon kändes detta uppvaknande lite mer än vanligt eftersom Peter skulle fyllt 54 år. Det är så lätt att fly bort ett tag och ta tag i minnen från denna flydda tid. 

Tog lite längre tid att bli klar denna morgon och det var både minnen och min onda arm som sinkade tiden och hundarna började snart ropa på mig för att få sig varsin bit levergodis 

Efter frukosten så hade jag lite att ta hand om för jag skulle träffa en tjej och överlämna ett fat hon köpt av mig på Tradera. 

Sen hade jag en liten sak till som skulle paketeras.  Lite jobbigt med dessa små saker som ska gå iväg med postnord eller Schenker. Är alltid så synd om det försvinner på vägen.

Hann få betalning för detta och snabb betalning ger alltid snabb leverans. 

In i centrum och lämnade detta till ombudet. 

Efter att vi varit och överlämnat paketet vid Norsborgs tunnelbana så blev det en tur till Peter för att tända lite ljus.

     

Efter att nu varit på gång sedan tidig morgon så blev det en liten lunch framför TV och skidskytte

Kollade sedan på Hem till Gården. Kände mig ganska slut efter alla måsten och somnade i soffan ända till klockan närmade sig 16 och hundarnas  middag. 

Sen  passade jag på att förbereda middagen genom att kavla ut två 125 grams fläskfärs till snitsel som jag la i frysen. 

Dagen fortsatte och någon gång mellan 18.00-18.15 skulle jag ha ett samtal med min terapeut. 

Hade innan plockat fram allt till middagen. 

Klyftpotatis in i Airfryen, en stekpanna för svampen och en för den nu panerade med panko  halvfrysta fläskfärsen. 

Det blev middag av detta

Ingen risk för segt kött. 

Vid garaget ser det fortfarande ut   så här sedan bilen brann  Undrar vem som har ansvaret för att snygga till detta. 

Kvällen fortsatte fram till 23 med de, vanliga TV programmen


Onsdag

Blev hyffsad sömn fram till 4,38 då jag väcktes av en backande bil. Normalt hör man bara detta ljud vid transporter och det borde det inte vara vid denna tidpunkt.  Funderar på om det kunde ha varit en ambulans.  Kunde ha gått upp och kollat i stället för att fundera. 

Hade lite att göra på förmiddagen, bland annat att åka till Maxi. 

Mycket folk och jag blir lite fundersam över alla långa köer i kassorna, trodde att de flesta scannade sina varor nu för tiden. Idag var det så långa köer att man inte kunde gå gången ner till självscanningen utan att behöva bryta dessa köer. 

Lite jobbigt hade jag idag med mycket värk i benen.  Igår när jag pratande med min terapeut så kändes det bra och så idag känns det som jag nästan är tillbaka på ruta ett igen. 

Idag köpte jag en vörtlimpa fast vi inte har något att doppa den i, men får bli med skinka och senap. Förra veckan kostade denna limpa i vår affär nästan 60 kr, idag på Maxi kostade den 25 kr och då kände jag att det inte spelar någon roll om den inte äta upp.  

Hem och tog tag i kvällens middag innan det var dags för Hem till Gården och sedan tjejernas skidskytte

Till detta serverades dagens inköpta vörtlimpa med julskinka och senap. 

Blev sen mest att sitta stilla. 

Middagen hade jag planerat redan på morgonen och lagt fram kycklingklubbor. 

Så efter att hundarna fått sin mat så skalade jag några potatisar som skulle råstekas. 

Kycklingen fick klara sig själv i Airfryen. Lite bea från påse fick det bli

     

Maten var god, men just idag var jag mätt redan när jag satte mig vid bordet. Det blir lite mat att blanda med med hundarnas torrfoder i morgon bitti.

Men sen blev jag så himla sötsugen och det händer inte ofta. 

Fick för mig att göra en snabb Risalmalta. 

Jisses så gott det smakade. 

Sen hände det inte så mycket innan kvällens höjdpunkt Alla mot Alla. 

Imorgon börjar adventskalendern så då måste vi sitta vid TV redan klockan 7,15.

 Nu ska jag lyssna på Karlavagnen och sen blir det god natt

I morgon är det december





























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards