Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

Torsdag till söndag V 27 2023

Av Rehn/Hornesjö - 6 juli 2023 07:17


Torsdag och resan till Öland

 

Äntligen verkar vi komma iväg till  Öland. 

Tog allt lugnt  på morgonen  för  att inte stressa hundarna. De vet ju att något är på gång  och då blir  de rädda att inte få följa med.

Lasse packade bilen full, ja med full menar jag verkligen  att det knappt finns en millimeter mellan sakerna.

Sen lite extra planerat för hundarna eftersom Z löper 

Tre burar  och fem hundar.  Qling /Zlatan  i en Yra/Z i en och Åberlix ensam i sin i baksätet. 

Klockan 9.30 var vi iväg och GPS  visade att  vi hade en körtid på 5 timmar och 30 minuter.

 Men får väl ta en snabb rastning fast jag vet att  hundarna  klarar 6 timmar.   

Hundarna sov som stockar och inte ville vi störa dem då, så vi körde våra dryga fem timmar och det är en lättnad att slippa ta ur dem ur bilen under resan. Jag oroar mig alltid för att någon ska komma lös.

Väl framme var det i alla fall lite som måste tänkas på, mest för att vi har Z som löper.

Fick ta ur två och två för rastning innan vi kunde släppa in dem och stänga grindar mm.

Det var inte alls kul att komma fram och se tomten som den såg ut.

Jag betalade en massa pengar i höstas för att få tomten snygg och fin och mindre jobb för Lasse.

Killen som gjorde jobbet i höstas frågade om han kunde få hämta träden och allt skräp som var kvar senare på hösten/vintern och så skulle han kompensera oss med att klippa gräsmattan tills vi kom ner nu i vår/sommar.

Han ringde i påskas och talade om att den som skulle hämta träden och allt annat hade fått sitt hus nerbrunnet så han hade inte kunnat göra detta ännu, men skulle göra det innan midsommar. Jag sa att det var okej eftersom vi inte skulle ner förrän senare.

Det var ju inte precis detta vi hade väntat oss och att Lasse skulle var tvungen att ta ut klipparen och börja jobba direkt så att vi kunde ta oss fram till huset

              

När detta var klart, eller klart blir det inte i första taget så måste han börja med vattnet, men innan detta så måste vi åka tillbaka till byn för att handla lite och eftersom vattnet inte var på så tyckte Lasse att vi skulle köpa en pizza.
Först in på Ica för att handla lite filmjölk och flingor och sedan ville Lasse köpa jordgubbar.

Kommer fram till Bykrogen för att köpa pizza men den var helt stängd och till salu.

In då på gamla Morells, men de hade stängt igen och nu var det bara Puben och de hade inte fått tag på någon pizzabagare.

Ett försök till och det är en annan Pizzerian, jag tycker inte om deras bottnar, men de hade i alla fall öppet och vi fick vår enkla pizza för 130 kr.

Pizzan var så där, men inte helt i min smak.

Sen har vi inte ordentligt internet för det skulle ta upp till 5 arbetsdagar att få igång detta.

Detta var jag lite rädd för så jag ringde för att koppla på detta i förra veckan, men den killen jag pratade med sa att det inte gick och göra detta om vi inte var på plats och hade strömmen på.  Berättade detta för tjejen jag pratade med idag och hon sa att det var helt fel, jag kan sätta på det precis när jag vill från vilken adress som helst och strömmen måste inte vara på.

Nu sitter jag inte i sjön för jag har vårt lilla externa modem.

Lasse satte på vattnet, men som vanligt måste något annat strula, varmvatten beredaren tar inte in vatten.  

Men detta får vi ta imorgon.  Får koka vatten till disken för jag har för mig att diskmaskinen är kopplad på varmvatten. Men vägrar att duscha i kallt vatten. 


Hände inte så mycket mer denna dag, Lasse var trött efter först bilkörning och sedan gräsklippning.. 

Vi åt goda jordgubbar med grädde. 

Kollade lite på TV, men vi har nu bara 1,2 och 4:an innan vi får in internet och kan i alla fall använda play kanalerna. 

Kom i säng före 11.


Fredag

Dålig ANS och många uppvaknande blev det

Ville inte ha in Z och Yra i sovrummet, men vaknade flera gånger av Z gnällande så vid 4 tiden gav jag upp och öppnade sovrumsdörren. 

Låg kvar i sängen till halv 7 då vi först släppte ut tjejerna. 

Sedan killarna och Qling fick ha lång koppel eftersom han annars kryper in under huset och bestämmer själv när han ska komma fram. 

Första frukosten för denna sommar på Öland

 

Lasse fick för sig att han ville ha Kalas Puffar.  Jag har normalt aldrig något i min fil, men blev nyfiken och smakade, men det blir det inte någon mer gång. 

Lasse började prata om att ringa en rörmokare för felsökning på vår vatten beredare som i inte tog in vatten.  Jag frågade massa gånger igår om han öppnat avstängningen och han sa att det skakade i hela vatten beredaren, så det måste vara något fel. När han gick ut i morse så öppnade jag ventilen och visst lät det i ca 15 sekunder och sedan började beredaren fyllas på.  Så lätt var detta fixat och vi sparade många tusenlappar. 

Lasse blev glad, men var sparsam med beröm,  kände sig nog lite dum att han inte vågade prova. 

Idag var det mycket på agendan redan på morgonen.

Först ville Lasse till Snäckan och sedan in till bensinstationen för tankning.

Fortsatte till systembolaget för att fylla på förrådet.

Sen var det ICA och där hade jag en lång lista med mig denna dag och bestämde mig redan från början att inte kolla på priser utan bara plocka på mig det som fanns uppskrivet.

Det mesta fanns och det blev lite hamburgare och korvar för att lägga i frysen och ha till hands när idén tryter.

Annars ingen mat inköptes för att det hade vi tänkt handla på Rosas Handel,  men det var så låg kö att vi avstod idag och får ta det i morgon i stället.. Men 888 kronor gick det på.

Åkte hem och fixade till lite lunch som idag fick bli varsin toast.

    Alltid bra att ta till när det inte finns några rester.

Vi plockade idag fram alla utemöbler så nu är det i alla fall fixat så att vi har någonstans att sitta.

Lasse fortsätter med gräsklippning, detta kommer att ta sin tid innan det ser ut som vi vill.

Gick runt lite på tomten och kollade på skräpet som ligger kvar.

         

Något som gjorde mig glad var rosen   som hade tagit fart efter att i stort sett varit död i ett par år.

Tog en liten promenad med tjejerna innan jag skulle laga middag.

Det blev ingen längre för det klarar inte mina ben ännu.  Jag är så himla allergisk just nu när gräset fröar och det gör att jag blir både täppt och får svårt att andas.  När jag då har varit ute och rört mig så sätter även hostan igång och jag får verkligen jobba för att få upp det slem som bildas.  

Kändes lite galet när de som hyr grannens hus denna vecka kommer ner och frågar hur det stod till, de hade hört mig hosta och blev oroliga.  Det var ju gulligt att se att människor bryr sig, men ändå så kändes det lite pinsamt.

Hade tagit med mig kokt potatis hemifrån och detta skulle jag ställa mig för att steka, men pang sa det och så blev det strömavbrott.  Som tur var hade Lasse plockat fram gasolgrillen så det var bara att tänka om och ta det lättaste.

  Varsin ost/bacon korv med bröd och en starköl fick duga som middag.

Kollade lite på TV och jag skulle se en triller som jag tidigare hade sett, men gillade denna och den skulle vara slut klockan 24,00.  Lasse var trött och gick och la sig vid 23 tiden och då gav även jag upp för att gå och lägga mig och lyssna på Karlavagnen istället.

Klockan 23,50 så sticker det till ordentligt på insidan av min arm, det gör ordentligt ont och jag är nära på att säga aj men håller detta inom mig för att inte störa Lasse och hundarna.  Men är tvungen att stiga upp för att kolla vad det var som stack mig, ser den lilla elaka getingen vid min kudde, tar bort den och jag måste ha slagit till den när den stack mig för nu var den i alla fall död.  Går in på toa och tvättar sticket med sprit och går sedan och lägger mig igen.

Hade svårt att sova och känner lite oro för att jag ska vara allergisk, något som inte visade sig i alla fall.

Klockan hann bli 01,30 innan jag kunde somna.

Vår dotter har gjort en cover på denna och jag  älskar henne


Lördag

 

Hade inte tänkt att appen skulle se annorlunda ut än vad den gjorde denna morgon.

Kände mig ganska trött fast jag hade lyckats få ihop en hel del djupsömn under de få timmarna.

Kom igång lite senare med frukosten så vi var inte klara förrän 9 denna morgon och var hundarna hungriga.

Lasse satte igång diskmaskinen nu när han visste att allt fungerade med varmvattenberedaren.

Så nu börjar vi komma igång i alla fall.

Vi fortsätter att plocka här hemma och Lasse får ta gräsmattan i omgångar. Lasse ska in i ett av förråden men nyckeln passar inte och han börjar leta efter en annan nyckel, men det är denna och det vet han, men den går inte att vrida om.  Ger upp och får ta detta senare.

Blev att besöka Rosas idag för inköp av entrecote, gorgonzola och getost. 

Det fick bli en repris på gårdagens lunch

   

Som jag sa igår, en toast med öl är aldrig fel.



Lyssnade på sommarprataren Sussie Eriksson och hon var så bra. 

När jag sitter i min solstol och lyssnar på Sussie så ser jag Lasse komma med ett bräckjärn och förstår att han nu ska bryta upp dörren till förrådet.  Kommer att tänka på att förra året så var det samma sak och då provade jag med den nyckeln och man måste ta i rätt hårt för att få upp detta lås, ropar på Lasse och säger att det ska gå om han bökar lite med dörren.  Han kommer tillbaka med ett leende och säger, du hade rätt.  Sedan säger han att nu har du två pluspoäng redan denna sommar.

Vädret var bra och det är svårt att hitta någon skugga på vår tomt, så man orkar inte så himla mycket.

Vi hade handlat fin svensk entrecote hos Rosas Handel och det blev varsin bit på 200 gram.  Jag vill ha min välgrillad men ändå rosa innuti, Lasse vill ha sin genomgrillad.en massa Nu var frågan om det skulle bli kolgrill eller gasolgrill, kolgrill är ju godast, men vi har en jättestor Weber som man måste fylla med mycket kol fast det bara är 2 köttbitar som ska grillas och det känns lite onödigt, så vi valde gasolgrillen.

  Tyckte spontant att de var ganska magra, men såg väldigt fina ut.

     

Allt var i min smak, men Lasse är dålig på att äta rött kött som inte är jätte hårt stekt. Ölandspotatis är alltid något extra och fast den är dyr och kostar 17 kr kilot så är den värd varje krona.

Lasse hade önskat sig något sött till efterrätt men det hade vi inte hemma.

Har bara tre kanaler på TV så det får bli att kolla på det som finns och denna kväll blev det Vilket liv som idag handlade om Robert Gustafsson och han är alltid lika bra, så skratta fick vi göra i alla fall.

Fick för mig att leta efter någon bra film på TV4 play eller SVT play, men vi fann inget som var intressant så det fick bli sängen i stället.  Gillar egentligen inte att somna för tidigt då jag vet att natten blir orolig, men vad ska man göra.



Söndag

 

Lika rött även denna dag på appen.   Somnade redan vid halv 11 och naturligtvis vaknade jag någon timme efter detta. Blev sedan en jobbig natt med en massa uppvaknade och konstiga drömmar. Så fast timmarna blev många i sängen så känner jag mig jättetrött denna morgon.

Vår tomt var så varm denna dag att det kändes bäst att bege oss hemifrån ett, tag. 

Tog en tur cupp till Byxelkrok tillsammans med, killarna. 

In på Valles och Lasse handlade en massa, även  nästan  1 kg godis, så nu har han lite när hans sötsug infinner sig. 

På vägen hem ville jag till Ica för att köpa glass. 

När vi kom hem så plockade jag fram våffeljärn och gjorde en smet. 

Bytte ut mackorna mot våfflor denna dag. 

 

Så idag såg lunchen ut på detta vis. 

Höll oss i skuggan på uteplatsen under tak tillsammans med hundar och fläkt. 

Jag lyssnade på sommarprataren och Lasse löste korsord. 

Funderade på om vi skulle orka grillad mat i denna värme, men jag fixade till rester på Lasses entrecote, korv och potatis, 

En pytt fick det bli på detta. 

     

Ja så blev vår middag denna kväll

Har mest slöat i solen denna dag men känner mig ändå nöjd.

Nu är klockan snart 21 och det blir Morden i Helsingör och sedan lär det nog bli sängen.

Nu har vi varit här några dagar och det mesta är på plats, men i morgon ska Lasse ta bort täcket på hundpoolen och så får vi se om vi måste fylla på lite vatten.

I morgon börjar en ny vecka.
















  



,

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards