Direktlänk till inlägg 3 augusti 2023

Torsdag till Söndag vecka 31

Av Rehn/Hornesjö - 3 augusti 2023 08:33

Torsdag

 

Blev en bra både dag och natt.

Tyvärr så fick jag ont i mitt högra ben när vi var på promenaden i går kväll och detta sitter fortfarande i.

Bara att hoppas att det lägger sig fort.

Idag regnade det och har gjort det nästan hela natten.

Men som vanligt kommer sol efter regn och hela dagen blev ganska bra, visst kom det en och annan skur, men inget som varade länge.

Åkte WW idag, Per körde och Lasse fick vara passagerare.

Hade redan tidigt på morgonen planerat middagen som idag skulle få bli pizza.

Vid 4 tiden började jag förbereda, pizzadegen hade jäst i många timmar och nu skulle jag steka kyckling och champinjoner som sedan skulle läggas på pizzan.

Det känns alltid som mer förberedelse när vi är här eftersom köket är litet och jag måste tänka ett steg för i alla moment.

Hade haft ont i mitt ben hela dagen så det hade inte blivit någon promenad och bara det kändes jobbigt. Vill ju kunna röra mig nu när jag äntligen har kommit igång med detta.

Ville att ugnen skulle vara riktigt het när jag satte in pizzan

  Det var mycket gott på denna, först en god tomatsås, sedan ganska mycket med ost som toppades med kyckling, vitlöksstekta champinjoner, små tomater, fetaost och oliver.

När det stått i ugnen i ca 15 minuter så kändes den färdig   och den såg ganska perfekt ut.

  Tänkte lite fel när jag gjorde degen, dubblade den och naturligtvis fick jag inte den super tunna botten som jag normalt får, för plåten är ju fortfarande i samma storlek,

Men det blev i alla fall en botten i min smak.

Normalt brukar vi ju alltid ta en promenad, men jag fattar inte för luften gick liksom ur mig och vi satte oss alla 3 i rummet för att kolla på TV och både jag och Lasse somnade, det fick vi en bild på av Per.

Kunde sedan inte komma igång utan jag slöade mest och från 20,30 var jag ganska utslagen.

Gick i stället och la mig för att först lyssna på fotbollen sedan på Karlavagnen.

När jag ligger där i det kolsvarta rummet så lyses hel rummet upp och jag fattade inte vad det kom ifrån. Det mörknade rätt snart därefter och jag funderade på om det kunde ha varit en blixt, men var tvungen att gå upp och kolla ut genom fönstret, men där ute syntes inget konstigt.

Stängde av radion som hade övergått till ny dag.


Fredag

 

Denna dag såg allt så konstigt ut på appen hade över tio timmars sömn tid, men det stämde ju inte för jag hade varit vaken där i mellan.  Jag vill inte somna i soffan.

Berättade för Lasse att jag hade sett detta ljus i huset strax innan 12, men han hade inte märkt något.

Sen när han släppte ut hundarna så ser han att det står en bil på Elisabeths tomt och troligen så har han backat in och det var då vårt hus lystes upp.

Helt plötslig börjar hundarna skälla, Lasse är ute på promenad med Zlatan och jag har alla andra lösa när det kommer en bil och parkerar på vår tomt, det visar sig att det är en kille från Eon som ska byta en mätare. 

Jag vill att han ska vänta medans jag får in hundarna och precis då kommer Lasse.  Ser att bilen åker iväg och jag frågar Lasse var tog han vägen, jo han skulle till 11:an först. Undrar varför han då åkte ner i skogen till oss och gjorde mig ganska uppstressad.

Han kom tillbaka efter ca 40 minuter och gjorde sitt jobb hos oss.

Precis när han hade åkt så kom våra besökare.

Vi fick besök av Robban   och Kerstin    och deras vovve Malte vid 11 tiden. Det är så roligt att de kommer på besök varje år sedan de köpte Oliver som var Olgas bror.  De har alltid med sig härliga wienerbröd med sig.

De var här ett par timmar.

Vi behövde inte åka och handla något idag och det var skönt att bara få vara hemma.

Vi åt upp pizzan    till en sen lunch.

Per skulle gå en mil men det blev bara en halvmil eftersom det var så mycket kor i hagen han måste passera.

Men jag hann i alla fall röka räkor medans han var ute på vift.

Lyssnade på Sommarprataren samtidigt som jag rökte räkorna.  Sedan satte jag mig lite i poolen.

Sen bara njöt jag av solen och värmen       

Misslyckades helt idag när jag skulle slå ihop en majonnäs till aiolin, fick kasta första försöket, nästa höll ihop lite bättre så den fick duga.

Vi hade bestämt att ikväll skulle vi inte äta för tidigt, så vid 5 tiden tog vi varsin whisky och lite snask.

Men vid 19 tiden satt vi äntligen vid bordet med våra kräftor, räkor och även rökta räkor.

   

          Som synes så såg inte aiolin ut som den brukar, men den var ganska god.

Kvällen var jätteskön och vi satt ute och spelade kort till klockan 23.00

 

Sen blev det natti natti 

En bra och händelserik dag.


Lördag

 


Natten kändes bra, men vaknade av att jag kände mig skakis.

Även denna dag bjöd på en hel del sol och vi var ute och åkte runt lite med Pers bil.

Gick en runda uppe i Byxelkrok och kollade runt.  Massa söta svalungar såg vi.

Sen en tur till ett loppis, men bara tittade.  Allt var retro och mycket dyrt, men hittade en massa saker som vi redan har hemma.

Sen till Löttorp för att handla. Passade på att gå in även på Kupan, köpte lite olika hundhalsband och Lasse köpte en barngrind så att jag ska kunna stänga av till kök och vardagsrum när jag inte vill ha in våra hundar där, vid tex matlagning.

Hem och tog lite sen lunch med bara några mackor.

Sedan satte jag mig att lyssna på Babbens sommarprat. Klockan var då 13.15 och Per gav sig ut på en 3 mila cykeltur.

    Han hittar alltid nya vägar här på Öland och har så gjort i alla år sedan han var i tonåren, hans cykel och kamera har alltid varit med.

När han kom hem vid strax innan 17 så började jag förbereda maten.

Lasse och Per jobbade lite med att få ihop grinden .

Vi skulle grilla kycklingklubbor och dessa var jättestora så idag ville jag grilla på vår Weber.

     

Per fick som vanligt vara grillmästare.

   

Det fick bli fransk potatissallad till dessa stora köttbitar.

Vi gick in ikväll utan att spela kort.  Slö kollade lite på TV..

Fast vi nu när Per är här har alla kanaler på TV, så var det ändå inte mycket att se.

Men i morgon vid 11 tiden så kommer vi att sitta framför Tv:n för att kolla på fotboll.


Söndag

 


Många timmar i sängen, men ändå ingen riktigt bra sömn.

Svalare idag och regn väntas till 100%

 

. Mellan 11 och 14 blev det mycket TV eftersom våra duktiga fotbollstjejer spelade mot USA. 

   

Hundarna  var lite olika roade av matchen..

Det blev en mycket spännande match och Sverige vann. 

Småregnade mest hela dagen. Men klockan 18 kom det riktiga regnet regnet med även blixtar och dunder. 

Vi åt en enkel middag med bara kallskuret. 

     

Sen satt vi inne och spelade kort fram till 21 då det sedan blev TV fram till strax efter 23.

Fick bara ett strömavbrott som inte varade särskilt länge-  Men plockade fram lite ljus och hade i beredskap ifall det skulle bli flera.

Fick lite panik när Lasse sa att vi inte några ficklampor med oss. Vi som alltid har flera här nere eftersom det blir så kolsvart i skogen och vi inte ens kan vara på tomten utan en lampa.

Så imorgon får det bli en tur till någon affär för att köpa hem några ficklampor. 

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards