Direktlänk till inlägg 11 mars 2024

Måndag till onsdag vecka 11 2024

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 11 mars 08:47

Måndag

  Morgonen visade sig vara kall, men solen skulle visa sig och det kändes som en bra dag att stiga upp till.

Natten kändes bra och jag visste att jag hade varit upp och kissat vid 2 tiden, men sen kändes det som jag hade sovit fram tills jag vaknade klockan 6.

     

Lite lite djupsömn men annars var det bra och bra grönt på appen.

Idag var det som vanligt min vägdag och att jag hade gått upp i vikt denna vecka kändes på mina kläder, så jag blev mycket förvånad när jag ställer mig på vågen och har minskat nästan 2 kg. Insåg väl ganska snabbt att så kunde det inte vara. Lyfte på vågen och ser att Lasse har lagt ett halkskydd under vågen, ett sånt där mjukt underlag och när jag tar bort detta så visar vågen rätt, plus 4 hg sedan förra måndagen.

Vi åt vår frukost och jag satte mig sedan framför TV för att se dagens Glamour. Kunde inte låta bli att skratta lite när jag insåg att jag kunde ha varit manusförfattare denna dag, för jag var handlingen ett steg före hela tiden.

Kanske det beror på att jag är en inbiten Glamour tittare. Dagen började som sagt med strålande sol, men ganska kallt.

Det enda vi behövde handla denna dag var vitabönor och filmjölk, lite dumt att behöva ta ut bilen för detta, men en promenad till centrum skulle jag aldrig klara av .

Det fick bli en snabb tur till centrum.  Hem och satte mig ute till klockan var strax efter 12.  Hade satt in några chicky bits i Airfryen innan jag satte mig ute och dessa skulle vara klara vid 12.10.  

Men redan klockan 12 ville jag se på det utsända programmet från det historiska ögonblicket när Sverige gick med i Nato.  En fin ceremoni med vår stadsministers tal och Sveriges Nationalsång och det hissade flaggan.

Detta var bar ett måste som jag ville se.

Sen var det bara att sätta oss till bords med vår lunch

  för att även se Hem till Gården.

Fanns säkert det jag skulle ha behövt göra inomhus, men solen verkligen ropade på mig och jag tog mobilen med mig för att sätta mig ner och lyssna på radion.

Även Lasse ville idag njuta en del av solen och satt ute med mig.  Hade lite koll på de som håller på att flytta in i kollektiv huset.  Stolar och bord och kylar och frysar kommer de med. Själv förstår jag inte hur man kan tränga ihop sig ett ett hus som vårt och kunna trivas, jag som tycker att vi har lite för lite plats fast vi bara är två.

Syns på hundarna att det trivs nu när vi är ute en del.

Vid 15 tiden gick jag in för att förbereda kvällen middag som skulle bli Chili con carne, den vill jag ska stå på spisen lika länge som en köttfärssås.

Vet inte riktig vad tiden tog vägen fram till middagen, men fort gick det och snart satt vi där vi bordet och åt vår middag     som var lika god som vanligt.

Sedan fortsatte kvällen med alla program som vi vill se.  Dagens höjdare var Jeopardy och Poliserna i våldsvågen, 

innan det var dags för kvällens sista program Alla mot Alla.

     Dagen visade sig på appen och såg helt okej ut.

Bara att hålla tummarna för en bra natt


Tisdag

 

     


Att se tillbaka på natten via appen hade jag inte behövt göra denna morgon, för jag visste redan hur det skulle se ut.

Somnade bra men vaknade igen redan 01,41 av att min mobil tjöt via alarmen och den visade brand.

Allt måste gå fort för att få bort detta ljud så att inte hundarna vaknar, hittade inte mina glasögon i mörkret utan fick snabbt under mobilen under min madrass för att dämpa ljudet. När det slutade så kunde jag kolla vad som hade hänt och ser att det är en bilbrand   vid Slagsta backe.  Klart att jag inte kan ligga kvar i sängen utan måste upp för att kolla i våra fönster hur det ser ut hos oss, men det är lugnt och jag kan snart försöka återgå till sömnen. Klockan hinner bli nästan halv 4 innan jag blir väckt igen och denna gång av Lasses läten när han har fått kramp i sitt ben.  Nu är det inte lätt att somna och och jag ligger där och vrider och vänder mig innan jag slumrar till igen för att vakna igen klockan 05,05 och nu går det inte att somna om.

Men jag ligger kvar i sängen och spelar lite ordspel med några som tydligen är vakna.

När jag kliver ur sängen är klockan strax efter 7 och solen har redan börjat visa sig.

Lasse ville trimma lite på hundarna och jag tog gärna det lite lugnt ute i solen.

Hade ingen lust att åka och handla och jag hade 4,5 dl vispgrädde som jag hade tänkt ha till någon mat, men ännu inte kommit på till vad.  Jag bestämde mig för att göra pannkakor av denna grädde, så en smet gjorde jag innan jag gick och tog hand om solen.

Redan vid halv 12 var det sprint på TV och detta ville vi se.  Men jag tog mobilen och lyssnade ute och Lasse satt inne och kollade på TV.

Gick in strax efter 12 för att laga lite lunch på gårdagen rester av chili con carnen.

Passade på att kolla på Hem till Gården innan jag återigen intog stolen ute i solen och radion bredvid.

  Visst var det lite kallt men med jackan uppdragen till halsen så njöt jag ändå av de varma strålarna och den lite kyliga vinden.

Dagen fortsatt ute till klockan var nästan 16 då jag gick in för att ge hundarna deras middag.

Själv ställde jag mig för att steka pannkakor av den tjocka smeten, ja den blev ganska tjock när den var gjord på bara grädde, men vad gjorde det, det skulle säkert smaka bra.

Så när klockan närmade sig halv 6 så satt vi vid bordet och åt dessa pannkakor tillsammans med stekt bacon.

   

Kan bara hålla med om att det är skillnad på grädde och mjölk för dessa pannkakor blev som en härlig efterrätt.

Till och med jag tyckte det var nog de godaste pannkakor jag har ätit.

Kvällen fortsatte med sina vanlig TV program.

Ikväll var det mina favoriter Rickard och Claes i Alla mot Alla.  En sak är säker och det är att man får skratta mycket när de är med. Klart de inte vann denna kväll, men vad gjorde det.

   

Nu var det bara att avsluta dagen och gå upp och hoppa i säng.


Onsdag'

 


Det går i alla fall åt rätt håll, men idag är det ingen sol och lite lätt regn.

Natten blev så här

     


Som vanligt lite för lite sömn, men även idag bättre med djupsömnen, så man får väl vara glad för det lilla.

Efter frukosten blev det som vanligt dagen Glamour och nu jävlar händer det i alla fall lite spännande saker.

Blir inte att sitta ute och njuta av någon sol denna dag, så jag får väl hitta på något annat.

Eftersom vi skulle till Huddinge idag för att besöka vår bankman så var det inte så mycket ide med att ta ut bilen förrän vi skulle åka vid 13.00 tiden.

Så vid 12 åt vi en lunch på de kvarvarande pannkakorna som fanns kvar.

Sen hann jag med att även se dagens Hem till Gården.

Kom som vanligt lite väl tidigt till Huddinge, men jag hade tänkt gå in på Hemköp och handla lite innan, men Lasse ville till banken och sitta där och vänta istället. Nu hade vi lite tur för vår bankman kom ut direkt när han såg oss och vi fick komma in tidigare.

Allt gick bra där och jag fick som jag ville. 

På hemvägen fick det bli en tur till Hallunda för både äggen och mjölken var slut.

Vi brukar ju alltid försöka äta något lite godare på onsdagar, men just idag hade jag ingen som helst ide till detta.

Hade ett paket med 4 Stockholmare hemma som jag hade tänkt lägga på grillen någon dag, men detta fick bli vår middag idag och Lasse fick göra ett potatismos.

   

Passade ju bra med ett glas rött till denna goda korv.

Kvällen fortsatte framför TV som vanligt och ikväll var det även Sveriges Mästerkock.

Lite otippad denna kväll och ganska så svårt för deltagarna eftersom ingen hade lagat mat på konstgjort kött innan.

Tyckte att Mischa var ganska provocerande mot Alica när hon bedömde hennes mat.

Nu hade hon ju även oturen att få det hon absolut inte ville ha i elimineringen och det blev denna kväll hennes fall.

Sen blev det Oxen som även denna gång kändes ganska otäck.

Jag ska till vårdcentralen i morgon för provtagning och måste fasta från klockan 21.00

Egentligen inte något svårt då jag aldrig äter något så sent på kvällen.

Alla mot Alla var en bra dag och jag måste medge att Erik och Ebba passar superbra ihop i buren.

Men nu var kvällen slut och jag skulle bara göra mig iordning för sängen.

   

Syns igen på söndag








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards