Alla inlägg den 2 november 2023

Av Rehn/Hornesjö - 2 november 2023 07:59

Så var det torsdag igen

 


 

Så var vi inne i en ny månad och då vill jag byta färg på min logga.

Natten kändes bra och jag vaknade första gången vid 4 tiden för att gå upp och kissa men lyckades somna om igen.

Lugnet har infunnit sig hos hundarna och de är nu tillbaka helt och hållet i sina gamla gängor.

Svårast är det med eftermiddagsmaten, Z vill gärna börja redan klockan 15 och berätta att klockan är 16, men hon finner sig i alla fall med att vänta.

När vi satt vid frukostbordet idag så kom de första snöflingorna, men det blev inte många och de försvann lika fort som de visade sig.

Började morgonen med att ringa till Cylinda för att återigen kunna få hjälp med vår spis som verkligen är ett måndagsexemplar.  Vi köpte den oktober 2022 och jag har inte använt den så mycket eftersom jag inte gillade den från första stund.  Första baket blev katastrof, svarta bullar bak och ogräddade fram.  Sedan var det svårt att få den rätta värmen och själva varmluften tog det en evighet att få varm och den ska ju bli varm direkt.  Det blev att jag tröttnade och använde mest min airfryer istället. Sen de läskiga vreden som gör att spisen kommer igång bara man nuddar dessa.

Har pratat med flera på Netonet där vi köpte spisen och även med folk på Cylinda utan att kunna få någon hjälp.

Men idag hamnade jag äntligen rätt och hon som jag talade med sa direkt "men det är ju många fel på spisen" Jag gör en anmälan till service för detta måste de åtgärda.  Så nu är det bara att hoppas att det snart kommer en service person och kan åtgärda detta.

Dagen blev som alla andar, jag kommer inte igång och vill så gärna göra något roligt med hundarna, men varken orken eller lusten riktigt infinner sig.

Ville ner till centrum för att gå på Lidl och handla vatten, annars var det inte så mycket mer vi behövde denna dag.

Lasse gick ut och grillade några korvar till lunch som vi åt framför TV och såg på kvällens Glamour.

Vädret var trist och gjorde att jag bara inte kom ut mer denna dag.

Plockade en del inomhus och det behövs verkligen.  Pappas kartonger som står i hundrummet på övervåningen verkligen skrattar åt mig varje gång jag tittar in.  Men så fort jag ska börja plocka i den så infinner sig en trötthet som inte går att beskriva och jag blir bara sittande och kollar på dessa.  

Matsedeln har jag lyckats hålla denna vecka och så fick det bli även ikväll när det stod kåldolmar på menyn

 

Kålen var jättemjäll och fin och det var jag glad för. Visste ju inte hur den skulle bli när man inte kokade den innan den användes efter att den varit fryst.  Det blev en god middag.

Sen blev det bara att krypa upp i soffhörnan igen och fortsätta kvällen med en blick på TV och en i mobilen.

Alla mot Alla blev bra och klart att Ebba och Olof tog hem segern.

Orkade inte kolla så mycket mer på TV utan det fick bli sängen och det är så skönt att komma till ro innan midnatt.


Fredag

 

 

Det är verkligen skrämmande att se hur lite jag rörde mig igår.  Men själva natten kändes rätt bra men med några uppvakningar som jag inte vet varför.

Hade en del på agendan idag och ville iväg riktigt tidigt.

Hade i förra veckan sett att de hade kräftor på Lidl och det var de som det finns både hela och bara stjärtar i paketet.

Blev sugen och tänkte mig detta till just fredagskvällen. Men glömde bort att handla detta.

Men först idag så ville jag upp till St Botvid för att tända ljus till Peter.

  


Vi var helt ensamma denna förmiddag på kyrkogården, men det var flera ljus som redan brann på gravar.

På hemvägen skulle vi nu köpa kräftorna, så det blev att åka direkt till Hallunda.

Det fanns två paket i frysen och de var ganska illa åtgångna så egentligen borde jag ha kollat i paket.  Men träffade en granne och vi började prata och jag ställde mig i kön för att betala.

Kommer hem och jag tittar i paketet och de kräftor som jag ser är stjärtarna som är helt frystorkade  och resten av paketet såg man inte igenom eftersom det var så torrt.  Bara att åka tillbaka till centrum igen för att lämna tillbaka dessa.  På vägen fram till Lidl så träffar vi en bekant, Lasse stannade och pratade och jag snabbade mig på till kassan för att få samma kille som jag hade handlat av.  Inga problem att lämna tillbaka, men jag måste blippa kortet igen och det fungerade inte utan jag fick stoppa in det maskinen, något jag sällan gör nu för tiden.  Skriver på kvittot och går ut ur affären för att hälsa på den som Lasse pratar med.  Snart kommer det en liten flicka springande och säger "du glömde ditt kort"   Detta har aldrig tidigare hänt och jag blir så glad att hon kommer med detta.  Kände mig ganska skakis både av att jag hade stressat upp på grund av dessa kräftor. 

Men hade jag bestämt mig för att äta grillade kräftor i kväll så skulle jag ha detta.  Gick in på Supergrossen men inga kräftor.  Tog en tur till Willys men inga kräftor där heller.  Men eftersom vår Lidl hade så borde det ju finnas på Lidl i Vårby, så dit gick resan nu.  Men inga kräftor där heller.  Kände att min puls rusade och kunde knappt andas av all jäkt. Lasse började prata om att vi skulle köpa en köttbit i stället, men nu var jag så upprörd att jag svarade att jag  nöjer mig med att gnaga på en morot.  Skulle det bli Maxi eller Citygross, men egentligen ville jag inte till någon av dem just en dag som denna, men valde Maxi.  Klart att de hade kräftor där, men inte just de som jag ville, men i alla fall kräftor.. Stod på paket att de gick att snabbtina ca 4 timmar i rumstemperatur och det skulle fungera för klockan var fortfarande bara 12 och vi hade hunnit både handla och stressat.

Tog oss 2 hårda mackor var med inkråmet i kåldolmarna som fanns kvar sedan gårdagens middag.

Tog oss ann Z päls.  Känns som den växer så fort man slutat trimma. Men idag var det även klo klippning och även ta lite tandsten. 


Timmarna gick ganska fort och snart var klockan 17 och det var redan kolsvart ute när Lasse gick ut för att sätta på grillen   som skulle värmas upp till 250 grader innan kräftorna


som fortfarande stod inne     tillsammans med drinken som skulle serveras vid grillen.   Kände ganska mysigt i mörkret

            med skenet innefrån trimrummet och Lasses pannlampa.

Men nu var i alla fall värmen i grillen klar      fick ligga för grillning i 10 minuter.

Nu var det bara att slå oss ner inne och äntligen få njuta av något jag längtat efter hela dagen.

   


Jisses så goda de var och det vispade smöret med både citron och vitlök sätter piff på kräftorna.

Just nu kändes det som all stress från dagen var som bortblåst.

Kvällen skulle bli att lyssna på Gospel på Idol.  Men jag kan väl påstå att jag var ganska trött och det jag såg var väl okej, men nog slumrade jag nog en del.  Klockan 22 skulle jag se Frost och det var samma där, kom aldrig in filmen.

Sa god natt tidigt, men det tog en timme innan jag kom till ro.


Lördag och helgdag

 

 

 


Vet inte vad som hände men natten blev inte alls bra.  Vaknade vid halv 4 tiden med ångest, svetten rann och jag kände mig verligen olustig.  100 i puls och jag fatttar inte vad det var som hände.

Tog i alla fall en stund innan jag kunde koppla av och somna om fram till 6.40

Kände mig fortfarande skakis när jag vaknade.

Varför denna bild    dök upp just idag i minnen har jag ingen aning om. Kanske var det för att jag tänkte extra på mamma och pappa och det ställe de nu befinner sig på.

Bilden är tagen i april 1966, hade Ann i magen och vi ville besöka mamma och pappa i deras nya hemland Grekland.

I morgon blir det ett besök i stället på Brännkyrka minneslund.

Började med att se gårdagens På Spåret. Sedan en tur till centrum för att handla lite till kvällens pizza. 

Eftersom det regnade så kändes det bra att stå inne och trimma lite på hundarna. 

Sen tog jag mig i kragen och gick igenom min frys. Det där med att frysa in den mat som inte går åt för att ta den en annan dag blir oftast bara en tanke och sen blir det hundmat istället. 

Det slängs i alla fall inte så mycket mat eftersom vi alltid har haft hundar med bra magar som kunnat äta det mesta. 

Gjorde en pizzadeg som nu ska få jäsa och sedan vila ett par timmar. 

Sen blev jag fast vid köksbordet för att lösa korsord och spela sudoku.

Vid 17 tiden tog jag fram bak bordet för att kavla ut pizzadegen. 

Stekte färska champinjoner med vitlök, något som vi gillar att ha på pizzan. Gjorde en god tomatsås medans Lasse fick riva osten. 

Dagens pizza bestod av god sås, massor med ost som sedan toppades med champinjoner, strimlad rökt skinka och strimlad rökt kalkon, mozzarella och tomater. 

Den blev mättande.  Lite skillnad på en man köper hos pizzerian, som oftast inte alls har så mycket fyllning. 

Nej det ska vara lite deg och mycket fyllning, för så vill vi ha det. 

Kvällen fortsatte med TV. 


Söndag

 

 

Lika rött även denna morgon, fast jag sovit bra de timmar jag sov. Vaknade alldeles för tidigt och det blev 2 timmar med att ligga kvar i sängen och tänka.. Måste snart hitta ett sätt att lära mig koppla av .

Fast idag fanns det lite på agendan  som jag gillar.

Ville som vanligt  iväg tidigt. 

Först till Hässelby för att besöka  Lasses pappas grav.  Idag var det även hans födelsedag. 

 

Tämde ljus och pratade lite med honom.  Lasses systers man som gick bort i år ligger på samma kyrkogård,  hon hade lagt ut en bild igår på INSTA så jag kollade och sa "vi letar efter Rolle"  Gick runt på kyrkogården och helt plötsligt ser jag en gravsten med hans namn   och det kändes bra att få säga "hej".

Åkte sedan till vår dotter Åsa för en fika och även lämna en katt bur. 

Blev bjudna på fika i mina föräldrars fina koppar som är 77 år gamla. 

   

Naturligtvis var kattungen Mimmi med på bordet 

  Sprajt höll sig på golvet.. Gammel tanten Tussan   håller sig oftast i bakgrunden.

Alla tre katterna är så fina och snälla.

Sen kom Rubina och hennes vackra och snälla Swarovski

 

Han hälsade på oss och sedan la han sig ner och kopplade av. 

När vi kom hem så slog vi oss ner framför TV för att kolla på trav

   och tog fram pizzan som var kvar sedan gårdagen och tog även varsitt glas rött till denna.  Sen blev vi riktigt mätta.

Fortsatte att kolla på TV och när klockan var 16 så var det dags för hundarna att få sin mat.

Men vi var fortfarande så mätta och beslöt oss för att hoppa middag denna dag, så kasslern vi skulle ha och som var tinad får vi ta imorgon.  Men lite sugna blev vi i alla fall vid 20 tiden när jag kollade på Robinson då tog Lasse fram

  lite ost och kex och serverade oss även en lätt drink.

Kvällen fick avslutades med en gammal Wallander.

I natt hoppas jag få vakna upp och ha sovit gott.
























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards