Alla inlägg den 6 november 2023

Av Rehn/Hornesjö - 6 november 2023 08:01

Så var det måndag igen

 

 

Det var i alla fall grönt på appen denna morgon och det känns alltid bättre att stiga upp när jag ser detta.

Men det var svårt att få kontakt  med mobilen och insåg att minnet nästan var slut.  Började direkt med att rensa en del men insåg att jag måste få över bilderna till datorn.

Lättare sagt än gjort när även datorn talade om att  även det minnet höll på att  ta slut. Visst var det ganska fullt med drygt 38  tusen bilder så det var bara att börja  kasta sånt man inte behöver spara.  Men detta fick jag vänta med tills vi handlat.


Idag måste vi iväg igen för att fylla på kyl och frys och det är då viktigt att vi kommer iväg direkt efter att hundarna fått sin mat och fått en snabb rastning.

Kom bara på att det var ost, smör och ägg som fattades så det fick bli en snabb tur till centrum. 

Hade hoppats på att Cylinda skulle höra av sig.  Vill så gärna baka lite bullar men vågar inte använda ugnen innan de har varit här. 

Men det var i torsdags som de lovade att höra av sig, så jag hoppas verkligen att det inte tar hela veckan. 

Idag fick det bli några knäckebröds skivor med julskinka   till lunch. 

Sen blev det många timmar vid datorn.

Skulle haft kassler igår men vi var inte hungriga..

Blev lite annorlunda mot vad jag brukar göra med kassler men smaken blev den samma 

 med grädde senap och crème  fraiche  som skivorna fick puttra i 

Hade svårt att veta hur jag skulle sitta för nacken värkte efter Alla timmar vid datorn  Tur att det finns lite hjälp  i alla fall.  Sen blev det en riktig varm dusch som hjälpte lite.

Kvällen gick sedan sin gilla gång och avslutades som vanligt med Alla mot Alla.

Gick upp och la mig och hade nog inte hunnit koppla av riktigt innan min nacke gjorde sig till känna ordentligt.

Fick för mig att gå upp och smörja in nacken med   denna kräm som jag normalt har till min onda arm och knän.  Smorde in min onda nacke och det kom väl även kräm på själva halsen.

Efter 10 minuter så visste jag nästan inte var jag skulle ta vägen, denna brännande känsla höll på att göra mig galen.

Kom på att min guldkedja kanske reagerade för denna salva och skulle försöka få av mig den, men det var inte lätt och jag ville inte väcka Lasse.  Till slut fick jag upp låset och kunde ta av mig kedjan.

Kollade på mobilen och såg att klockan precis hade passerarat midnatt och kunde inte göra så mycket annat än att försöka hålla ut tills den brinnande känslan hade börjat avta.  Vet inte riktigt när jag somnade, men enligt min mobil så hade det bara gått en halvtimme.

Nu stängde jag av den och bestämde mig för att sova.


Tisdag

 

 


Det såg ut precis som jag hade tänkt mig när jag kolla de min app.  Dålig djupsömn.

Sista uppvaknad blev 00.41 och sedan sov jag till 5,59.

Så jag kan inte direkt klaga.

Men både nacke och arm värkte fortfarande när jag steg ur sängen.

Efter vår frukost kunde jag inte göra så mycket med min onda kropp så jag slog med ned i en fåtölj för att kolla på dagens Hem till Gården på TV 4 play. 

När denna var slut så var klockan 9 och hundarna skulle få sin mat.  Lasse tänkte fortsätta med hundarna även denna dag och jag blir så ledsen över att inte kunna hjälpa till, men kroppen säger "NEJ".

Köpte ett nytt pussel till Yras födelsedag på onsdag    Vi har rätt många redan och jag har alltid tyckt att det är kul att lära valparna leka dessa innan de är leveransklara. Detta är lite andra saker på som inte våra hundar har gjort innan, de ska fatta att de ska öppna luckan med en spak. Blir intressant att se vem som lär sig först. Men det är Yras present så hon ska få börja med detta på sin födelsedag.

Ville handla lite på Maxi och det passade då på att ta även systembolaget denna dag.

Hem och Lasse fick sätta igång grillen medans jag tog fram hamburgare,  skar lite grönsaker och rödlök och skivade ost.  Sen var det bara för mig att gå ut och ställa mig vid grillen för att göra oss varsin hamburgare.

In och satte igång Glamour     som jag nu för tiden alltid ser tillsammans med lunchen   som idag såg ut på detta vis.

Visst är det godast att göra egna hamburgare, men Scans grillburgare duger bra när man har bråttom och det blir saftiga och goda på grillen.

Dagen fortsatte sedan fram emot eftermiddagen då det vid 16 tiden var dags för hundarna att få sin middag.

Sen blev det en kortare promenad med hundarna.  Kul att kolla på de tomter som nu börjar bli lite upplysta inför den mörka årstiden.  Hem och slog oss ner framför TV fram till klockan 18 då jag värmde på de fyra stora kroppkakor som jag hade tagit ut från frysen på förmiddagen.

      Två kroppkakor var ser inte mycket ut för världen, men mer orkar vi inte idag.  Fattar inte att vi förr alltid åt fyra var.  Dessa var även väldigt stora och massor med fläsk i.

Men nu var det slut på dessa i frysen.  Köpte nytt fläsk idag på Maxi men har bestämt mig för Småländska denna gång. De blir både lättare att göra och även lättare att äta utan att bli för uppstoppad.

Hade inte hört något från Cylinda så jag gick in på deras hemsida och hittade något som hette arbetsorder.  La in det nummer vi fått och ser att det står att det var preliminärt på fredag mellan 8-11, men att det skulle komma ett SMS innan.  Det roligaste var att det stod att det gällde ojämn värme och det är det lilla problemet. Det stora är att den inte släpper ut någon värme utan allt kommer som en rökbomb när man öppnar luckan och då går brandlarmet. När jag förklarade detta för tjejen jag pratade med så sa hon att det måste vara fläkten, så varför hon har skrivit ojämn värme blir intressant.

Kvällen fortsatte framför TV fram tills det var Alla mot Alla som idag var rolig men tycker att Olof blir så sur när de tror att de ska förlora, vilket de naturligtvis inte gjorde.

Kom i säng direkt när detta var slut och jag kände mig trött så jag hoppas kunna få sova bra denna natt.


Onsdag

 

 


Natten såg bra ut, bra sömn, bra hjärtslag och framförallt grönt på appen.

Klockan 8 hade jag ätit klart min frukost och förflyttande mig in till vardagsrummet för att kolla på dagens Hem till Gården.

Blev sedan sittande framför datorn fram till klockan närmande sig halv 12. Hade hittat ett recept på snacks som jag visade Lasse, som direkt tyckte att jag skulle göra lite sådana.

Plockade fram allt som skulle vara till dessa oststänger och tinade 4 skivor med deg.

Dessa skulle sedan kavlas ut och beströs med en massa riven ost och sedan skulle man lägga ett lager deg ovanpå och kavla igen.

Så detta fixade jag och snart låg de på plåten   nygräddade med både vitlökssmör och flingsalt. Klarade ugnen med fönstret helt öppet och smygande med att öppna luckan.

Något från affären behövde vi inte så vi tog aldrig fram bilen utan slog oss ner framför TV för att kolla på Glamour och till detta bjöds dessa tillsammans med vitt vin   Kanske en galen lunch, men ack så gott det var.  Vi skojade och sa att detta var en födelsedagslunch för vår Yra   som fyllde år idag. Hon hade fått sin present    på morgonen och hade hunnit leka med den ett tag.

Tyvärr får jag inte in filmer längre, så det får bli dessa tråkiga bilder.


Efter hundarnas middag vid 16 tiden så blev det en som vanligt  promenad med dem.

Kvällen kom och idag var det middag från frysen.

   En gryta på högrev som vi hade för ett par veckor sedan.

Mycket god och som vanligt är grytor godare när de fått vila ett tag.

Rörde till sig lite gällande mina Tv program.  Alla mot Alla hade bytt tid till mellan 21-22 och då var det även Hela Sverige bakar,  men det är tur att 4 Play finns så det fick ordna sig ändå.

Men jag tycker att det är så skönt att koppla av just efter Alla mot Alla.

Kom i säng i samma tid ändå.


Så var dessa 3 dagar över och i morgon blir det ny dag och då kommer Anticimex för att sätta upp en råttbur

Däremot har vi inte hört något från Cylinda ännu.


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards