Alla inlägg den 2 mars 2023

Av Rehn/Hornesjö - 2 mars 2023 07:05

 

Så var det torsdag och som alla idag säger fössta tossdagen i mass.  

Ingen skön natt. Hade svårt att komma till ro, vilket som även syns tydligt på appen. 

Men lite mer djup sömn blev det i alla fall. 

Idag var det dags för Lasses första skiktröntgen för 2023.

Alltid lika orolig känner vi oss innan man vet svaret. 

Vet inte vad som hänt med hundarna, men de är nu hungriga redan vid halv 8 på morgonen och Z är då den som sätter igen dem alla med sitt hungertjut. Den enda som lägger sig ner och väntar är Åberlix.  Men jag måste vara stenhård och inte ge vika för deras tjat, fast det är inte alltid så lätt.

 

Solen sken i alla fall direkt på morgonen så jag var bara tvungen att sätta mig ute ett tag.. 

Tur att Lasse inte skulle vara på KS förrän på eftermiddagen. 

Strul som vanligt på Essingeleden hela förmiddagen . 

Efter en timme satt jag kvar i samma position  och njöt. 

Lasse ville som vanligt vara ute i god tid och ville åka redan 12.30 för att vara säker på att vara framme på KS klockan 13.50.  Jag har nu bestämt mig för att inte säga emot eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara med parkeringen och även att det ibland även strular på Essingeleden

Ville ha något i magen så jag kokade mig en spenatsoppa   och satte mig ute i solen och åt denna. 

Kan väl bara säga att det var tur att jag åt denna och fick lite energi, för resan mot KS var inte kul.

Började med att Lasse helt plötsligt efter alla gånger han har kört denna väg missar avfarten från leden och kör mot Norrtälje. Istället för att fortsätta och ta av på denna väg så envisas han med att åka mot Norrtull och tillbaka. Nu hamnade vi på fel sida om KS och med all denna nybebyggelse var det inte lätt att hitta till garaget. Vet inte hur många gator vi var in på och det visade sig att vägen bara tog slut. .  Vet ju att Lasse redan är stressad när han ska till KS, så detta tog nu priset och både jag och han stressade upp oss.  Men till slut kom vi i alla fall rätt och vi var ju som tur ute i god tid. Parkeringen var som vanligt full och det blev många varv innan han hittade en som skulle åka och vi kunde få denna.   Klockan hade nu hunnit bli 13.40, men nu var vi ju på plats och det är ju inte första gången han är här.  Men jag vet ju att det kan vara olika, så jag frågade flera gånger om han kollat ordentligt på papperet han hade i handen. Jo då, vi skulle till C.  När vi kommer upp till våning C och ska till Röntgen så är dörrarna låsta. Blir hänvisad till en annan avdelning som inte alls stämmer.  Nu är jag helt slut, mina onda knän värker som tandvärk och pulsen slår så jag känner den genom handleden. Nu vill jag ge upp, jag säger att jag går tillbaka till utgången och sätter mig så får han klara sig själv.  Ser två tjejer som hjälper folk med rätta vägen och jag ber Lasse att fråga dessa, vilket han gör och det visar sig att C ligger i ett annat hus.  Får nu springa ut på gatan igen och ta vägen upp mot något som heter 23 och där har vi aldrig tidigare varit.  Kommer i alla fall fram till avdelningen precis i rätt sekund.

Var så trött och kände mig så sliten efter denna pärs att jag bara ville lägga mig ner och försvinna.

Stannar på vägen hem vid Kungens kurva och besöker systemet. Lasse vill in på Kvantum för att kolla på någon middagsmat, visst får han göra det om han vill men jag stannar i bilen, känner att jag inte orkar ta ett enda extra steg mer denna dag.  Han föreslår då att vi ska åka till Hallunda och köpa pizza, men jag känner att jag bara blir äcklad av att höra ordet. Vill bara hem och få slå mig ner i soffan och fly bort en halvtimme med Hem till Gården.

När klockan närmar sig halv 8 så äter vi äntligen en middag som jag har orkat göra.

    

Det smakar bra med raggmunk och bacon och min stress är som bortblåst.

Känner bara att nästa gång han ska till KS så får han ta en taxi. Klarar inte av en sån resa igen.

Kvällen fortsätter som vanligt vanligt fram till strax efter 23.00

Kollar min klocka och ser att jag har i alla fall en bra aktivitet denna dag och får nöja mig med det innan jag somnar.


Fredag

 


Ja att det blev 160% aktivitet berodde mest på allt spring och stress, men det var ju ändå kul att se denna siffra.

De dryga 6 tusen stegen det blev var mest inom KS område, för innan resan dit hade jag bara suttit stilla.

Nu är det ny dag och jag önskar mig bara själv lugn och ro denna dag.

Hade trott att min värk i benen skulle vara värre än annars, men idag är de mest stumma. Kanske inte är så dumt att röra dem.

Idag ville inte solen visa sig och fast det var 5 grader varmt  så inbjöd Inte vädret för  någon utevistelse.

Ville iväg till Maxi  för  att  kolla efter min krabba som jag längtat  efter i flera veckor. 

Det fanns så mycket  fina skaldjur att  välja på så jag stod mellan att köpa krabba eller havskräftor.  Lasse fick bestämma och valde som jag hoppades på, krabba.

Tog en som kändes bra och den vägde nästan 1 kg.

Hem och jag delade den och blev så nöjd 

   

Den såg precis ut som jag önskade.

Gick in på systemet och köpte en flaska Cava Rose.

Passade på att beställa  några flaskor Happy Dog Cava. 

De kommer om ca 14  dagar så det blir spännande. 

Hade nu lite tid innan Hem till Gården  så jag passade på att göra en bull deg. Hoppas den nu ska fungera för jag gjorde den efter receptet på torrjäst paketet. Tyckte att degen var alldeles för söt i min smak, men Lasse gillar söta bullar och jag själv äter dem inte.

Var väl ingen deg som gjorde mig glad. Först så ville den inte alls jäsa, men jag knådade ut den ändå och la bullarna i sina formar   , lät den jäsa lite till och kan väl inte påstå att det hände så himla mycket.  Nu var det bara att hoppas på att de i alla fall skulle jäsa något mer inne i ugnen

  lite mer hände, men sen är det min ugn som jag inte alls är nöjd med, Lasse har sagt åt mig att klaga hos Net och Net sedan jag köpte den, men har inte haft ork till detta, så nu är det väl bara att acceptera att jag behöver bli besviken varje gång jag gör något i ugnen.

Var ganska slut efter att ha hållit på ett par timmar med detta men jag hade lovat Lasse att steka hamburgare till lunch. Nu var egentligen lunchen över för länge sedan men jag höll mitt ord.

     

Ja dessa hamburgare gör mig i alla fall glad.  Lasse tyckte att vi gott kunde unna oss varsitt glas vin till dessa och naturligtvis så tackar jag inte nej.

Lite frustrerande att solen skulle börja lysa vid 15 tiden, men jag hade då inte varken lust eller ork att ge mig ut.

När hundarna hade fått sin middag vid 16 tiden så ville Lasse ta sig en liten mikrosömn. 

Jag hade lite att ta hand om i köket efter både bak och matlagning.

Vid 19 tiden var det äntligen dags att få smaka på vår krabba

     

Det var mycket gott med både mat dryck. 

Kvällens TV blev Talang. 

Sen bara Solsidan.  Det blåste ordentligt när jag la mig. 


Lördag

  

Blåste lika häftigt även när jag vaknade vid femtiden. 

Funderade lite på min dröm. Två av Lasses yngre  systrar var med i denna och även en gammal kompis som hade köpt en soffa av min kusin i Spanien.. Så mycket konstigt var det som hände. 

Frukosten var uppäten före 8  och detta är inte alls bra för  då tror hundarna att  de ska få sin mat..

Gick in och satte mig vid datorn för att  komma från hundarnas tjat om mat.

Frågade Lasse om det kändes okej  med bara en pizza till kvällens middag och det var okej och vi slapp ta ur bilen .

Var lite betänksam gällande degen eftersom  den första påsen med torrjäst inte  ville jäsa ordentligt, så jag satte denna pizzadeg tidigt för att vara säker på att  vi inte skulle behöva ta ut bilen för att  handla.. Degen jäste  och det kändes skönt 

Vid 12 tiden grillade jag ett  par riktiga köttkorvar.

   

Sen blev det ett otroligt 3  mil för våra tjejer. 

Det blev bara en liten stund ute i kylan. 

Sedan massa TV och skidor. 

Vid 17 tiden ställde jag mig i köket för att först koka en god tomatsås

 Medan den stöd och puttrade på spisen så skulle osten rivas och skinka och ananas skäras, svampen stekas och räkorna tinas. 

Sen var det degen som nu stått i kylen sedan förmiddag efter att den hade jäst i 30 minuter.

 

Degen kändes perfekt. Fick den så tunn att man nästan kunde se igenom den.

 


Ost först sedan alla andra ingredienser. 

 

 

Såg ut precis som jag önskade så nu var det bara att hugga in. 



Det blev lite mer än hälften kvar som fick hamna i frysen till någon annan dag när vi känner oss sugna. 

Så var det kväll och även denna lördag låter jag bli Mello och kollar i stället på Johan Glans. 

Efter detta så blev det en film som var lång men sevärd. Kanske lite mycket våld i min smak, men ändå låg jag i sängen och såg hela. 


Söndag

 

Blev en ganska bra natt.  Drömde om mamma och pappa.

Vi var i deras lägenhet och plockade i massa kartonger.  Pappa sa att en av lådorna med verktyg var hans fast det var Lasses.  Sen var den en massa annat också.  Så jäkla knasiga drömmar.

När jag kommer ner till köket så blir Z som vanligt helt galen och börjar hoppar runt för att jag ske ge henne en godisbit, hoppar omkull vattenskålen som naturligtvis var fylld och där står jag nu i genomvåta strumpor. Kanske en bagatell, men jag blir så förbannad och skyller på Lasse som har ställt vattenskålen framför ett skåp. Bara för honom att gå upp igen och leta reda på nya strumpor till mig.

Tog med mig min frukost och satte mig framför TV för att kolla på starten av Vasaloppet.

Gjorde ett uppehåll vid 9 tiden för att ge hundarna lite mat och sedan satte jag mig ner i soffan igen.

Löjligt egentligen att en liten bagatell ska kunna förstöra min dag.

Klockan 11 lyfte jag mig från soffan för att kolla i frysen om det fanns någon middagsmat. Plockade fram ett paket med kassler.

Lasse kom ner och sa att vi måste handla mjölk och filmjölk, så det fick väl bli en snabb rutt till centrum, innan 5 milen skulle börja.

Hem och satte på ugnen för att värma upp en pizza till lunch

 

Kunde inte låta bli att toppa dagens pjzzabit med crème fraiche. 

Sen var det bara att åter igen hoppas på några killar på pallen. 

En tredjeplats  blev det i alla fall. 

Utanför fönstret föll det stora snöflingor

Blev alldeles för mycket TV denna dag innan middag.

Middagen blev god

   

Hade tänkt att göra en kassler gratäng, men vet hur mycket Lasse gillar sås, så det blev istället  stekt kassler i en sås av grädde och senap.  Något som uppskattades och åts upp med sked.

Kvällen fortsatte med en galen Farmen. 

Kollade sedan på Efter stängning innan Morden i Brokenwood började.

Eftersom den inte slutar förrän 24.00 så avslutade jag den i sängen. 

Lasse sov redan och hade gjort det sen före 22.00 denna kväll.

Denna dag har varit väldigt seg. Har i stort sett inte rört mig ett dugg och ändå ätit en del. Kommer säkert att synas på vågen i morgon bitti.

Anticimex kommer mellan 7.30 -12.00 i morgon och ska kolla på vad som kan göras mot råttor.

God natt




































Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards