Alla inlägg den 16 mars 2023

Av Rehn/Hornesjö - 16 mars 2023 07:05

Torsdag

Ännu en ganska bra natt och alltid så skönt att vakna upp och se en grön app. 

Snart lyste även solen in i vårt hus. Märks på hundarna att även de längtar efter ljus och värme, de lägger sig alltid på golvet där solen lyser in

En snabb tur till Hallunda för att leverera två paket.

Snabbis in på Supergrossen  för lite ägg och bacon till kvällens middag.  Köpte 12 ägg 1 liter mjölk och ett paket bacon, priset för detta 98 kr, kan nog hålla med om att  det inte är billigt att handla fast man köper de billigaste märkena. 


Hem och stannade ute med hundarna fram till  12.

När  jag kom in hade Lasse gjort ett par rostade mackor  till oss som lunch 

Efter Hem till Gården  så blev det en tur till återvinningen  och sedan till Dollarstore  för  inköp av hundbajspåsar.

Hem och vi stannade ute och även träffade en del grannar. Känns som våren är på gång. 

Hade redan i morse förberett en smet till kvällens pannkaka. 

   

5 dl mjölk, 2 dl mjöl, 4 ägg och 240 gram bacon och massor med smör

Tänk att så banala råvaror kan smaka så gott. 

Kvällens TV  avslutades som vanligt med Alla mot Alla. 


Fredag

  

Åter en ganska bra natt och grön app vaknade jag upp till. 

Idag är det lite på agendan.  Service på bilen i Segeltorp.

 

Blev att sitta och vänta på att den skulle bli klar eftersom det inte går att ta sig därifrån hem till oss utan bil, om man inte är beredd på att åka kommunalt flera timmar.

Men 1,5,timme går fort när det finns något att göra. 


På hemvägen tog vi en tur in på Citygross för att köpa havskräftor. 

Sen hem för lite sen lunch på rester från gårdagens pannkaka.. 

Kollade även Hem till Gården på TV play. 

Lasse hade ett litet projekt som han höll på med och jag kröp upp i soffan med en pläd över mig. Kände mig så frusen och detta jävla väder satte igång värken i mina ben.

Hade som jag tidigare skrivit handlat en hink havskräftor som idag visade sig vara väldigt små, hade gärna sett att det var 12 istället för 24 i denna hink.

Vi gillar gratinerade kräftor och då skär jag dem alltid så att jag lägger ut en hel kräftan på rygg för att fylla med en röra av smör, ost, bröd, vitlök, persilja, salt och peppar som jag mixat.

Idag fick    röran ligga ovanpå för att dela dessa små visade sig vara helt omöjligt.

De kom i alla fall  på bordet   tillsammans med  denna      cava som vi köpt för att man då även skänker en slant till hundar.

  Middagen blev helt okej, fast smaken av röran kom inte riktigt till sin rätt när den gratinerades ovanpå skalet.

Lite ost och kex fick det sedan bli till Talang.

Kvällen slutade tidigare än vanligt och vi gick upp och la oss före halv 11.


Lördag

 


Somnade tydligen ganska fort för appen visar att jag somnade 22.39

Vaknade upp med ett ryck och det kände som jag skulle kvävas, fick en hostattack kollade på klockan och ser att den bara är 02.40, försöker att inte hosta för att jag är rädd att väcka upp både Lasse och hundarna, men hostan fortsatte i 27 minuter innan jag somnade om.   Vet inte om det var drömmen som fick mig att vakna upp och hosta eller om det var hostan som fick mig att drömma, men jag skulle ge bort en av mammas sjalar till en kvinna. Jag tar fram 3 stycken och hon ska få välja, hon tar en och sedan ska hon lära mig hur man ska knyta den snyggt på halsen, jag tar en av de andra och hon knyter så hårt att jag nästan tappar andan.  

Klart att Lasse vaknade, men han sa att det inte gjorde så mycket.

Mörkt, grått och tråkigt kändes det i alla fall när jag steg ur sängen kvart över 6.

Började morgonen med att göra en pizzadeg till kvällens middag. 

Tog även ut en bit oxfilé på 350 gram ut frysen som fick ligga tills den tinat så pass att det gick att skiva riktigt tunna skivor. 

Hade det  jag behövde till kvällens pizza så handla behövde vi inte göra.  Men Lasse ville upp till Hornbach för att kolla på dörrhandtag med koder istället för som han säger vårt uråldriga lås. 

Det blev bara att titta, sen ville han in på Jula, även där blev det bara att titta. 

När vi ändå var så nära så kunde jag gå in på Willy's för att köpa tomater. 

Det blev en tomat för nästan 8 kr. liten påse rucola och 500 gram norskt smör som var på extrapris. 

Hem för att kolla på sprinten. 

En granne hade fått fel på sin bil precis där man kör in på parkeringen. 

Lasse hjälpte henne att få ut den på gatan så den inte stod i vägen. 

När klockan närmade sig 12 så gjorde  jag lite lunch. 

     


Alltid gott med hemgjorda hamburgare. 

Det blev som vanligt mycket TV och skidor. 

Dagen gick i snigelfart fram tills det var dags för mig att ta hand om pizzadegen som stod i kylen. 

Bakade ut den i en långpanna. Egentligen var jag sugen på att  göra några runda, men detta tar så lång tid då jag inte riktigt får min varmluft i spisen att fungera perfekt. 

Pizzan blev med oxfilé och denna   ost som huvud ingredienser. 

 

Min pizza innehöll även rödlök. Lasse tog extra pizzasås även ovanpå sin, han saknade en beasås. 

Ikväll var det även premiär för Lets Dance.  Tyckte alla var så duktiga redan första gången. 


Fortsatte sedan med en otroligt bra film som hette The Dressmaker. Trodde inte när jag började se den att jag skulle tycka så mycket om den.

"När Tilly för första gången sen barnsben återvänder till sin inskränkta hemby i den australiensiska vildmarken för att ta hand om sin excentriska och sjuka mor, är hon en fullärd sömmerska av världsklass. Hon har det senaste året arbetat på ett exklusivt modehus i Paris. Samtidigt som hon syr klänningar som får människor att blomstra, svartnar relationerna med dem som en gång fick henne att lämna staden"

En film som verkligen berörde mig.

Den var slut klockan 24.00 så nu blir det att kunna slappna av och sova. 


Söndag

 

Natten blev ganska jobbig. Började  med att jag fick en djävulsk värk i min vänstra arm. 

Funderade på vad jag hade gjort men kom inte på något, så dessa tankar upptog mycket av min vakna tid. 

Somnade i alla fall till slut. 

Kände mig ganska trött när jag vaknade och insåg att Lasse redan var uppe. 

Hade fortfarande lika ont i min arm och det retar mig när jag tänker på att det troligen blev värre av att jag kavlade lite deg igår.   Känns så jäkla jobbigt att inte kunna göra något utan att min kropp ska reagerar negativt.

Även denna dag är det mycket skidor på TV.  Ganska skönt att  slippa åka och handla. 

Alltid finns det något i frysen som kan förvandlas till en middag. 

Men först skulle det bli en lunch. 

Hade en pizzabit kvar vi frysen från förra gången vi åt detta 

Inte så mycket men det räckte till två små slitsade bitar var.

 

Den här  pizzan hade både en annan botten och annan fyllning

Den uppvärmda pizzan blev super god och krispig med skinkan och ananasen. 

TV blev det hela dagen och massa  skidtävlingar på alla vis. Lite curling blev det också. 

Middagen blev en enkel wok på lite annorlunda vis. 

   

Eftersom vi äter olika så fick woken blandas ihop på tallriken. 

Kvällen fortsatte framför TV.  

Farmen, Robinson och Beck blev det innan sängen intogs för natten. 

Syns på torsdag för de som vill






























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards