Alla inlägg den 21 juni 2022

Av Rehn/Hornesjö - 21 juni 2022 06:49

Ny vecka igen

 

Dagen  började sådär. Men natten kändes vi alla fall helt okej. 

Sugningar i magen har jag haft nu en längre tid och detta irriterande mig extra mycket denna morgon. Får nog snart ta och köpa hem något från apoteket.  Igår var en sån där dag då jag hade svårt att få i mig någon mat, men det ger sig nog till slut när all stress är över. 

Hade absolut ingen lust att lämna hemmet denna dag. 

Lasse gjorde en enkel lunch och jag v kändes mig nästan tvingad att försöka få i mig lite. 

 

Det blev en liten sallad med ägg och avokado och det smakade bra. 


Satt mest bara och löste lite korsord denna dag. 

Hade så mycket att göra inne men det gick bara inte att komma igång. 

La i alla fall ett spår till Åberlix, bara 200 meter, men bättre än inget i alla fall och jag vet att han själv blir glad. 

Dagens middag blev Lasses favorit. 

 


En riktigt långkokad Boulognes, pasta, crème fraiche och riven ost. 

Ikväll tyckte även jag att det var gott med mat. 


Vid 19.30 gick jag med Lasse ut för att se hur det gick för Åberlix i spåret.   Han var jätteduktig och jobbade lugnt och koncentrerat. 

Hem och slog mig ner framför TV: nu.  Det var Lotta på Liseberg som var igång så detta såg jag klart.  Sen fick kvällen avslutas med "Svenska fall".

Skönt att komma i sängen innan midnatt. 


Tisdag

I natt var jag tillbaka med lite lite djup sömn igen, men natten kändes på det hela bra. 

Kände en del stress inför det kommande bankbesöket senare under dagen. 

Hade lite annat att göra innan det blev dags att åka till Huddinge. 

Hade tänkt lägga ett spår men sedan dagen sol och värme var, det ingen idé att lägga, detta på dagtid. 

Gjorde en gratäng på gårdagens rester som vi åt framför TV och Hem till Gården. 

Kom till Huddinge en halvtimme tidigare än vad vi hade tid på banken.  Lasse ville in på Systembolaget för att handla lite till midsommar. 

Samma kille idag på banken och det kändes bra.  Men själva bankärendet som vi var där för kändes helt onödigt.. för några pengar gällande handpenningen som  mäklaren hade bett mig kolla så de hade kommit in fanns inte på kontot. 

Kände hur det knöt sig i min stressmage. Killen på banken gjorde allt han kunde för att försöka förstå vad pengarna hade tagit vägen, men allt stämde och jag var visst inskannad enligt banken. 

Nu var det tid för nästa kund och mer kunde de i inte göra för mig idag. 

Frågade om man inte kan ringa dem direkt, känns lite jobbigt att behöva ringa till Sundsvall för att de ska ge mig en banktid i Huddinge.  Min bank kille var då gullig och gav mig hans privata mail adress och lovade att kunna ge mig besked utan att jag behöver komma till banken bara för att se pappas konto. 

Hem och satte mig bara ner och pustade ut och det verkligen brände både i mage  och bakom ögonen. Kände att jag orkar inte mer strul. 

Men jag var ändå tvungen att ringa mäklaren för att berätta att inte handpenningen fanns på kontot. 

Han var helt oförstående och så att han skickat detta till sin chef som måste bevilja detta för drygt en vecka sedan.. Bad mig att vänta så skulle han kolla upp vad som hänt och återkomma snart. 

Det visade sig att hans chef inte hade godkänt detta och där låg nu denna utbetalning.. Men nu skulle detta vara ordnat och pengarna ska förhoppningsvis finnas på kontot i morgon.. Skickade ett mail om detta till killen på SEB som skulle hålla koll och återkomma till mig under morgondagen. 

Kände mig helt urlakad och förbannade pappa över allt jävelskap hans död orsakat mig. 

Kände inte något för att laga mat. Men var ändå tvungen att få något i magen. 

Stekte på varsin  fläskkarré som fanns i frysen och kokade lite potatis.  Blev sugen på att smaka på Cavan jag köpte förra veckan så jag bad Lasse öppna en sådan flaska   innan maten. Den var torr och god och det tog lång tid att dricka den på grund av allt bubbel. Så den räckte hela middagen och hela kvällen. 

Vid 20 tiden gick vi ut och la ett 600 meter spår som som i första hand Åberlix ska få gå i morgon. 

Kom i säng före midnatt.


Onsdag

 

Natten blev väl ganska okej, tyvärr kom jag inte riktigt till ro och tankarna kom igång så fort jag vaknade till. 

Även idag  ska vi till vår bank i Huddinge och snacka med en ny rådgivare.  Blir spännande att se vad denna har att komma med.

Ja dagen var laddad och jag kände en viss stress. 

När klockan var halv 10 så skulle Åberlix få gå spåret som hade legat under natten i 14 timmar. 

En taggad  kille      som vet precis vad som ska hända när han får på sig sin sele. 

Lite kisspaus   hann han med på vägen till stället där han skulle börja söka. 

Tror han tyckte att husse   var lite väl långsam. 

Spåret hittade han ganska lätt. Men jag insåg att det nästan kändes galet, detta spår jag lagt bland annat rakt över ängen där alla rådjur finns    och dök upp framför oss flera gånger.  Men Åberlix verkade i alla fall ta sitt jobb på allvar och brydde sig inte om rådjuren. 

Tog ett tag innan vi kom fram till lite lättare mark och han jobbade på bra. 

   

Men nog märktes att det tog på krafterna för när vi närmade oss spårslutet så kändes det nästan som han hade gett upp ett tag. Men han tog nya krafter och hittade slutet, markerade lite lätt och kollade på mig och bad om en korv. 

Hem och satte   honom på trimbordet för en ordentlig urborstning för att avlägsna eventuella fästingar. 

Hade bestämt mig för att ta det lugnt innan vi skulle vara i Huddinge klockan 13.15.  Tanken var att jag skulle se hem till gården innan vi åkte.. Men nu har jag ju en gubbe som tror att man alltid måste vara ute i ganska mycket  mer god tid än vad som behövs.  Så när klockan var halv 12 så hämtade han bilen och kom till baka till mig och sa att han ville åka.  Jag hade inte alls planer på detta och blev ganska irriterad, men orkade inte gnälla utan så att det var okej och då kunde vi äta en lunch på Mc Donald.  Fick inget svar på detta och visste inte om detta gått fram (hörseln är inte vad den borde). 

 Klockan var nu 12 när vi precis skulle passera uppfarten mot kyrkogården och jag sa snabbt vi tar en tur och kollar Peters grav. Blir ganska ledsen när man ser hur de sköter de gravar som  inte har skylten att de ska skötas av kyrkan.  Så att se att inte ens blommorna blir vattnade gör ont. Det var en bedrövlig syn att se Peters plats  Det enda som fanns kvar .   Det känns som de vill straffa oss för att vi vill sköta graven själva.   Måste upp dit igen och göra fint och hoppas det i alla fall kan få vatten. 

Blev en lång väntan i Huddinge Centrum innan vi hade tur på banken.  Men detta gick i alla fall bra och vår nya bankman var helt okej.. 

Nu hade klockan hunnit närma sig 14 och jag var ganska hungrig. Föreslog än en gång att vi kunde göra ett besök på Mc Donald och insåg att när jag föreslagit det innan vi åkte så var det inget som Lasse hade lyssnat på. Men nu var även han hungrig. 

    och äntligen satt vi ner och fick något i magen. 

Visste att vi inte hade någon middags mat hemma men orkade inte tänka på detta,  Nu ville jag bara hem och få se Hem till Gården. 

Det sket sig direkt, inget fungerade när jag skulle kolla. Fick hela tiden både på Telia och TV 4 in fel avsnitt.  Kände mig besviken och gick ut, trampade troligen snett med min vänster fot, det gick som en blixt genom hela foten och jag kan nog påstå att det var den värsta värk jag känt. Så nu satt jag där jag satt och det gick bara inte att röra foten.  Nu hade jag väl kunnat acceptera att det gjorde ont när jag rörde den, men den ihållande värken satt i fast jag bara satt. 

Hela ankeln svullnade upp och kändes som en klump. 

Bad Lasse att linda min fot, vilket han gjorde.

Lasse tyckte att jag skulle ta en  värktablett, men jag som är så anti mot detta sa "hur sjutton ska tabletten veta att det är foten jag har ont i.  Ja detta med värk medicin har jag aldrig förstått.  Lasse äter 66 tabletter i veckan för olika åkommor, så de måste ju veta vad  de gör för nytta. 


Nu fick jag även ett meddelande från SEB att det inte hade kommit in några pengar denna dag. Jaha, bara att ta kontakt med mäklaren och meddela detta.  Nu var han verkligen oförstående, han hade ju sett att pengarna skickas iväg. Frågade ännu en gång om det var rätt konto det satt in dessa på och han sa "ja det är din pappas konto nr........"  men det är inte dit det ska sa jag. Sa att "du fick detta kontot den 3 juni av mig" Han kollade snabbt i vår konversation och sa "förlåt detta har jag missat".   Sedan tog den en timme och jag fick ett nytt meddelande att pengarna hade studsat tillbaka och nu var de äntligen insatta på rätt konto.  Jaja, vi får väl se imorgon vad som har hänt.




Kände en oro för att inte kunna somna till natten. 

Som sagt så hade vi ingen mat hemma men bröd och ägg finns alltid. Så varsin macka med ägg och avokado fick duga

     


Tog det lugnt hela kvällen och lät foten vila högt. 

Detta hjälpte i alla fall och värken avtog mer och mer. 

Vågade inte riktigt belasta foten utan tänkte på varje steg jag tog från vardagsrummet och trappan upp till sängen. 

Kan inte påstå att det var den bästa dagen. 

Imorgon måste jag tyvärr handla. 

Jag behöver semester.
















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards