Direktlänk till inlägg 9 mars 2023

Torsdag till söndag vecka 10 2023

Av Rehn/Hornesjö - 9 mars 2023 07:12

Torsdag

 

Somnade vid 01.25 enligt appen, men vaknade igen efter bara några minuter. 

Sov sedan till 05.00, men höll mig kvar i sängen till strax innan 6.

Kallt som sjutton denna morgon, minus 14 grader var det när jag vaknade, men solen sken snart och det kändes skönt att se detta ljus.

Fick börja morgonen efter att hundarna fått sin mat med att åka till centrum för jag var tvungen att lämna mitt urinprov.

Igår när snöplogen var vid garaget så började hundarna skälla och jag säger "det var en smäll". När vi skulle hämta vår bil så upptäckte vi vad det var för smäll jag hade hört   Plogbilen hade kört in i ett av garagen. 

Passade på att handla det lilla vi behövde. Var även in på apoteket för att hämta Lasses medicin.

När jag sitter och väntar på Lasse så kommer det en som verkar väldigt bekant mot mig. Sätter sig ner och börjar prata, vi pratar om allt och när det blir hennes tur att hämta medicin så är även Lasse klar.  Han frågar mig vem det var som jag pratade med och mitt svar blir " jag vet inte ", känner så väl igen henne, men vem sjutton var det. 

Kommer hem och mobilen ringer och det är min läkare  som berättar att mina prover var bra, förutom mitt värde för giftstruman.  Blir nästan glad att höra detta, skakningar, svettningar, hög puls och hjärtklappning är precis det jag hade innan detta upptäcktes för ca 25 år sedan.  Ska nu öka min dos levaxin successivt under 8 veckor för att veta vad jag behöver. 

Klockan var bara 11 och solen sken så jag säger till Lasse att jag tänker sätta mig ute och ringa ett samtal. Kollar ut på backsidan men det var så mycket snö att jag inte fick upp grinden. 

 

Nu var det inte bättre på framsidan, men jag pulsade mig fram och satte mig på en stol. 

Den jag skulle ringa till svarade inte och jag gick snabbt in igen. 

Åt upp resterna från gårdagens middag till lunch. 

En del skidskytte på TV. 

Middagen fick bli de sista kropp kakorna som fanns i frysen

 

Tyvärr fanns det ingen grädde hemma så vi fick nöja oss med smör och lingon. 

Kvällen fortsatte som vanligt med Alla mot Alla innan sänggående. 


Fredag

Tyckte nog att natten hade varit bättre än vad appen visade. 

Hade drömt en massa om barn och kanske det hade med mina tankar på Smaragda som blir 5 månader idag.  Längtar verkligen efter att få krama om henne igen

     

Äntligen kändes det som vi var på väg mot en ljusare tid och kunde börja få se framåt och lägga detta skitår bakom oss. Tyvärr är inte alltid livet en dans på rosor.

Ner till centrum för att hämta min nya medicin som tyvärr var restnoterad på apoteket. Gjorde  ett besök på apotek Hjärtat och där fanns det. 

Solen sken och klockan var  bara 10 så jag valde att stanna ute. 

In under detta  tak för att hämta något att sitta på. 

Lasse hade skottat så jag kom fram på  uteplatsen. 

Slog mig ner    på min stol, men det blev inte så lång stund, för solen gick i moln. 

För bara en vecka sedan var all snö borta och jag hade tänkt ta bort täcket från   hundarnas Pool. 

Gick in för att förbereda kvällens middag.  Hade köpt ett litet kålhuvud som bara vägde dryga 500 gram.  Förberedde detta  i stekpannan medans färsen     gjordes i ordning med lök, grädde och kryddor. 

Precis när jag ska ställa in allt i ugnen kollar jag på siraps flaskan och  upptäckte att det står honung på denna.   Skit samma tänker jag. 

Bara låta den gräddas och hoppas på en god smak. 

Slår mig ner för att kolla på  Hem till Gården och känner den goda doften från köket och kålpuddingen

Vi kunde inte låta bli att ta ett smakprov och det där med honung gjorde den inte sämre. 

 

Kålen var så mjäll och fin och jag längtade reda  efter middagen. 

Dagen fortsatte mest framför TV för min del.  Lasse har länge pratat om att snygga till vår halvdörr som vi har mellan hall och kök.  Nu hade han ett par golvbrädor kvar så dessa kände han för att använda.  Kände av min allergi när han höll på att såga så jag gick ut för att bli av med denna. Vädret såg mycket bättre ut än vad det kändes. 

Kände mig ganska loj och ledsen hela dagen. 

Vid halv 8 så blev det middag

      

Den mjälla fina kålpudding som vi smakade på till lunch blev nu både torr och tråkig efter uppvärmning i mikron.  Men jag hade potatis och en härlig god gräddsås till så den gick ner

Kollade på Talang och sedan lite på Solsidan, sen gav vi upp och gick och la oss, alldeles för tidigt visade det sig. Gick bara inte att somna och klockan hann bli mycket innan jag kom till ro. 


Lördag

 


Natten blev precis som jag trodde. Rubina  hade lagt upp en sån fin liten film på din blogg och denna återkom flera gånger under natten. Hade massa konstiga drömmar också. 

Kan inte påstå att det kändes som en bra morgon att stiga upp till. 

En snabb koll i kyl och frys och jag insåg att jag inte behövde handla. 

Lasse ville till Jula och jag insåg att där inne orkade inte jag gå idag.  Men när vi ändå var nära Willys så ville jag in där och kolla. Bara kolla för drygt 200 kr, men lite kul. 

Lasse tog sig en tur in på Dollarstore också. 

Hem sedan för att kolla på killarnas 5 mil. 

Gick in på 1177 och kollade på mina provsvar. Det var massor av prover de hade tagit. Alla mina värden utom de som har med struman att göra låg inom rätta värden.  Känns ju bra att se detta, samtidigt så undrar jag varför jag då inte kan få känna mig helt ok. 

Blev som vanligt massa TV tittande på skidor. 

Både 5 mil och slalom. 

Hade planerat att fritera räkor till middag, så vid 18 tiden förberedde jag det mesta då att det bara var att påbörja tillagningen så allt skulle vara klart för sittning framför TV klockan 19.30

Idag fick jag räkorna extra frasiga och de var så gott

Tyvärr klarar jag inte riktigt av att äta fett så efter 5 räkor så tog jag bort friteringen och bara åt en massa räkor. 

Blir massa gott till hundarnas frukost i morgon. 

Ångrar inte att jag såg hela Mellon, det var så bra och många goa låtar. 

Att rätt låt vann var ingen överdrift. Loreen är så sensuell och vacker tillsammans med sin sång. 


Söndag

 


Vaknade 4.21 och kunde inte somna om. 

Solen sken i alla fall. 

Ville till ÖB, måste få hem mer ved och den bästa finns just på ÖB. 

Fanns lite annat gällande rengöringsmedel som alltid är bra att köpa hem. 

Åkte tidigt så vi var hemma igen före halv 11.

Lasse ville in för att se tjejernas 5 mil, själv stannade jag ute i solen. 

Var ute till strax efter 12 och när jag kommer in frågar Lasse om jag har tänkt någon lunch, vilket jag inte alls är sugen på.  Lasse tar då ett glas mjölk och bullar.  Luktar så gott av de nyuppvärmda bullarna och även jag känner mig lite sugen, men bullar är inget för mig. 

Jag plockar istället fram lite räkor och lägger i varmt vatten medan jag gör en vitlöksmajonnäs. 

Slår mig ner framför TV med denna skål och njuter. 

Vi har lite olika smak gällande salt och sött. 

Efter skidskytte utan svenska framgångar så tog jag med mig hundarna ut i solen. 

Efter hundarnas middag så kände jag mig tvungen att få vila en stund efter att, ha varit vaken sen före 5 denna dag. 

Middagen hade jag planerat tidigt så allt fanns för att bara sätta igång  vid 17 tiden. 

Skala och riva potatis, skära zucchini och filén för grillning i ugnen. 

Sedan steka röstin medan det andra skötte sig själv i ugnen. 

 

Idag  valde jag gula tallrikar för middagen kändes som en sommar meny. 

Så var det dags för kvällens TV program. 

Farmen och Morden in Brokenwood som avslutade kvällen till midnatt. 

De lovar mer snö i morgon. 

Syns igen på torsdag för den som vill.






  

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards