Direktlänk till inlägg 23 mars 2023

Torsdag till söndag vecka 12 2023

Av Rehn/Hornesjö - 23 mars 2023 07:57

Torsdag

 

Appen visade precis som jag kände mig.  Var så jäkla trött när jag kände att jag måste stiga upp.

Qling vaknade 05.25 denna morgon och satte igång sitt gråtande.  Tur att de andra hundarna inte bryr sig utan sover vidare fast han låter.

Solen sken i alla fall från en helt molnfri himmel denna morgon, så lite glädje spred sig i min kropp.

Funderade på vad det var som störde min sömn denna natt, vaknade flera gånger med hjärtklappning och nu på morgonen när jag sätter på min dator så inser jag vilket datum det är och att jag varje år drabbas av detta när det är dagen för vår lilla Peters bortgång.  I år har det gått 54 år och jag känner fortfarande samma skräck när jag tänker på denna dag.  Sen var det samma datum som vår älskade Nemo på bara några sekunder försvann från oss efter en hjärnblödning.  Detta är nu 4 år sedan.

Gick ut och satte mig i solen och kollade på Glamour. 

Vid halv 11 åkte vi upp till  St Botvid  för  att  tända ett ljus hos Peter.

 

Kan inte göra så mycket mer ännu vid graven. Det är så skräpigt efter vintern och sätta dit några vårblommor känns bara som bortkastade pengar. Får vänta tills det blir varmare och de ha städat upp bland gravarna.

Sprang sedan in på Lidl i Masmo för att  köpa mjölk och ärtsoppa.

Sedan hem och satte mig ute fram till 12 då jag gick in och fixade varsin  macka med kycklingröra

 


Skar det kycklingkött som var kvar i småbitar  och  blandade

med Molanders goda citron/dill majonnäs. 

Den dyra grillade kycklingen räckte till 1 middag och två luncher  för  2 personer. Helt klart ett bra köp.

Vid 13 tiden åkte vi till centrum för  jag skulle skicka iväg ett paket och Lasse skulle  till apoteket och köpa batterier till hörapparater.

Solen sken när  vi kom hem igen och jag stannade ute.

Vid 15 tiden kom även Lasse ut och vi satt sedan ute tills det var, dags för hundarnas middag. 

Efter detta så var det även dags för mig att börja med vår middag. 

Idag fick det bli en traditionell torsdags middag. 

   


Började med ärtsoppa och varsitt glas kall punsch. 

Sedan blev det mina riktigt tunna och smörstekta pannkakor. 

Jisses så gott det var, men så mätt jag blev på två tunna pannkakor. 

Sedan  fortsatte vi som vanligt att kolla på TV. 

Även denna kväll var det 2 nya ansikten Mischa Billing och Martin Mellin på Alla mot Alla. 

Att de var så dåliga hade jag inte trott. Trodde nog att Mischa skulle vara bättre på de frågor som handlade om mat och dryck. Camilla och Johan levererade bra och de sprider även en sån härlig energi.

Började kolla lite på en film från sängen men bestämde mig för att  somna innan midnatt. 


Fredag

Natten blev jättebra, men hade önskat att vakna lite senare än 5. Men höll mig kvar i sängen till 5.40

Qling vaknade även denna morgon vid halv 6.  Han varken skäller eller ylar så den där stilla gråten han börjar med går att hålla ut till 6.

Idag blev det ett bakslag på vädret, ingen sol på morgonen.

I morse när jag kollade på FB så hade en av mina hundvänner skrivit om att hon hade varit och ätit Souvlaki och blivit missnöjd.  Direkt kom ett minne upp för mig och det var när jag bjöd mamma och pappa på denna rätt för ca 20 år sedan.  Jag gjorde den då på lamm eftersom det var så jag hade lärt mig denna av en av pappas grekiska vänner. 

Kände nästan både smak och lukt bara av tanken. 

Ville direkt till centrum och handla lamm för att göra denna rätt till kvällen. 

Så nu klockan 11 ligger en lammhals i Crockpoten för att få in de rätta smakerna i köttet. 

Hann med att göra en bytta smör blandning av de norska smöret jag köpte förra veckan. 

 


Var så nyfiken på detta smör. Gillade verkligen norskt smör när jag var liten och tänk det smakade fortfarande precis som jag minns det från barndomen. 


När lammhalsen var klar efter ca 35 minuter så visade det sig att köttet var så mört att det inte gick att skära bitar av. Fick direkt tänka om, men var så sugen på alla smaker som det ska vara Grekisk mat. 

Vem tackar då inte nej till en Gyros. 

Dagen fortsatte med att kolla en del på TV och skidtävling. 

Vid 16 tiden gjorde jag en deg som skulle jäsa i 1 timme. 

Vid 17.30 så var det dags att sätta igång med middagen. 

Började med att göra tsatsiki och en enkel fetaost sallad. 

Lägga köttet i stekpannan för att bli varmt. 

Sedan baka några gyrosbröd. 

 

Blev en helt okej middag

Men som vanligt blev det mycket kvar på våra tallrikar. Men det gillar hundarna. 

Blev som vanligt samma tråkiga TV program som alltid på fredagar

Såg förra avsnittet av Underdogs, ett helt galet och roligt program.  Fick mig verkligen på gott humör.

Avslutade med en film Lucy som väg aldrig trodde jag skulle se. 

Avskyr verkligen science fiction. Men när det stod Triller så kunde jag inte låta bli. Kan väl medge att den var rätt snurrig och orealistisk, men det gick inte att sluta titta.

Kvällen var slut vid 23.50 och det blev dags för sängen.


Lördag

 


Även denna natt blev superbra.  Pulsen ligger fortfarande lite högt på dagarna, men helt okej under natten.

Denna morgon var det grått och tråkigt och även snöflingor som föll från skyn.

En tur till Hallunda för att  skicka ett paket och även köpa sylt som Lasse ville ha .  Men det var nästan så att  jag ville låta  bli denna sylt.  Brukar normalt  köpa en refill från Bob men 74 kr fick mig nästan att ramla baklänges.  Burkarna var ännu dyrare så det fick bli en billig    variant för 36 kr.

Var tvungen att kolla på nätet när vi kom hem, gällande sylten  och ingenstans fanns det sylt till detta pris.

Måste nog ta ett snack med den som styr dessa priser på Supergrossen. 

När  vi kom hem tog Lasse ut Åberlix        i trimmet för att  i alla fall köra en tovutredning.   Blir  riktigt  ledsen när jag inser hur mycket jag inte orkat det senaste  året.  

Sen vid strax efter 12 så var det dags att fixa till en våffelsmet.

Vi gillar  olika smaker.  Lasse gillar sött och jag salt så vi gjorde våra egna enligt våra smaker.

 

Min bestod av räkor, rödlök och gräddfil.  Lasses grädde och sylt.

Det blev varsitt glas vitt vin till dessa. 

Jag kände att jag bara måste ta tag i lite med Åberlix trimning

Bestämde mig för att i alla fall ta hand om hans stora tassar, hals och öron. Vågade inte hålla på mer än en halvtimme för att inte min kropp skulle ta skada, men lite bättre blev det.  Får fortsätta imorgon om kroppen tillåter.

Blev en del TV och skidor innan middagen. 

 

Blev varsin hemgjord hamburgare, klyftpotatis och tsatsiki. 

Sen blev det Lets Dance fram till klockan var kvart över 10 då en Australiensk film som hette Fyren mellan haven skulle börja.  Jag gillar verkligen dessa filmer och när jag läste vad den handla om som var det bara ett måste att få se denna, fast kände ändå lite osäkerhet när jag såg att den skulle sluta 00.55, jag som inte vill somna efter 24.00

Men det gick bara inte att sluta titta och den betydde mer för mig än vad man kan fatta.

"Fyrvaktaren Tom och hans fru Isabel bor vid kusten i västra Australien. En dag hittar de en död man och ett ensamt spädbarn i en livbåt som blivit uppspolad på stranden. De bestämmer sig för att ta sig an den lilla flickan. Några år senare stöter de på en kvinna som har förlorat sin dotter och sin man till sjöss under samma tid som Tom och Isabel hittade sin baby..."

Det blev i alla fall ett mycket vackert slut på denna historia.

 

Söndag

 

  Sov bra de få timmar som det blev och mitt ANS visade att jag hade sovit lugnt och bra denna natt.

Att få lite tips   är alltid bra. Men att få till detta är sämre. 

Kändes lite konstigt att vakna upp och se klockan vara nästan 7 innan jag insåg att det var sommartiden som hade infallit.

Första dagen så här på sommartiden blir alltid en omställning för hundarna, men bättre än när man sedan ställer tillbaka klockan igen.  Men höll i alla fall ut till dagens tid visade 9.45

Behövde inte åka och handla och det var skönt. Mådde inte riktigt bra denna morgon.

Skidor och lunch ihop även denna dag fick bli en repris på gårdagen.

Ändrade receptet lite idag och valde hälften mjölk i degvätskan och lite mindre smör. 

Blir nog detta recept i fortsättningen. Blev  perfekta våfflor. 

Blev även en halv våffla var till hundarna.. 

 Kände att det var en förkylning på gång redan när jag vaknade i morse  Trodde att det var de få timmars sömn som gjorde att jag hade en molande huvudvärk , kände mig lite skakis och väldigt trött. 

Men  detta eskalerade under dagen och jag började både hosta och kände mig allmänt vissen. 

Är inte van att känna mig sjuk så detta irriterar mig mest. Att ha ont är jag van med, men inte känna mig sjuk. 

Hade absolut ingen lust att stå vid spisen och laga middag så ett par fläskkotletter fick sköta sig själva i Crockpoten och några potatisar blev kokade till att pressas. Hade en burk beasås som tillbehör. 

 

Smakade i alla fall inte lika illa som det såg ut.


Inte ens en tomat orkade jag skära upp. 

Kände mig redan lite bättre efter maten så efter lite plock i köket så intog jag soffan för att se kvällens TV program.


Farmen och Beck fick avsluta en sen kväll som med råge gick över 24.00

Snöovädret fortsatte hela dagen.

God natt





 

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards