Direktlänk till inlägg 3 april 2023

Måndag till onsdag vecka 14 2023

Av Rehn/Hornesjö - 3 april 2023 06:32

Måndag igen

 

Grön app denna morgon. Men min aktivitet var inte alls okej igår. 

 Måndagsvägningen var i alla fall på minus denna vecka.  Skulle räcka med att jag kan minska 5 hg i veckan för att vara nöjd, men så länge jag inte kan röra mig som man ska så känns det som en ren omöjlighet.


Hundarna var tvungna att få sin mat redan klockan 8 denna morgon.  Vi vet ju att vi måste ha minst en timme på oss för att hinna fram till KS i rätt tid. Sämsta tiden Lasse kan få är klockan 10 en måndag för man vet varken hur trafiken är eller hur det blir med parkeringen och detta stressar upp oss innan vi är på väg. 


Jag har som jag säkert berättat förut mammas och pappas mekaniska katt liggande på soffryggen.  Tycker det är ganska mysigt att ibland smeka den och den sätter igång att spinna och jama   Men det jobbigaste är att den nu den senaste tiden har satt igång med detta fast vi inte ens är närheten.  Förra veckan kände jag att jag kunde bli lika irriterad på denna katt som jag kan bli på hundarna när de inte håller tyst, så jag slängde in den på mitt kontor och då var den tyst.  Men sen, hur löjligt det än låter så kände jag att den inte skulle vara ensam så den fick komma tillbaka till soffan.  Står i köket och den börjar jama och jag ropar på Lasse för att fråga om han har klappat den, men han var inte ens i rummet.  Nu har detta pågått i flera dagar, när vi själva är i rummet så säger den ingenting, men så fort vi går ut därifrån så börjar den jama.  Har skojat lite med tanken att det är nog mamma eller pappa som är här och klappar om den, men tycker ändå att det är lite obehagligt. Har ändå inte hjärta att lägga undan den.


Klockan 8.40 satte vi oss i bilen för att börja vår resa till Solna. 

Flöt på ganska bra fram till Skärholmen, men sen var, det stopp. 

 

Kan väl säga att vi i alla fall rörde oss till 80℅ hela tiden. 

När vi kom upp på leden så släppte mycket av köerna och klockan fem i halv 10 körde vi in i P-huset. 

Nu började nästa problem, att hitta en parkering. 

När klockan var 10 i 10 sa jag till Lasse att ställa sig på en plats för elbilar och jag betalar de böter vi eventuellt får. 

Fem minuter innan 10 satt vi på plats I väntrummet och fem minuter  senare ropades Lasse in.

Snabbt besök med bra svar och nästa gång blir om 5 månader istället för de 4 månader det tidigare  varit mellan besöken.  Tillbaka för att betala eftersom Lasse inte hunnit detta innan han skulle träffa läkaren, sen ner i garaget för att hoppas slippa böter för felparkering, ingen lapp på rutan denna gång i alla fall. 

Hemma 10,50 och jag stannade kvar ute. 

In strax  efter 12 för lunch på resterna av gårdagens middag och se  Hem till Gården. 

Tyvärr tvungen att handla mjölk och fil.

Hem igen och jag tog ut hundarna och vi höll oss ute till klockan  15 där jag 

satte mig   väl påpälsad i solen.

Sen var det bara att gå in och göra lite nytta.  Hundarna höll ut till klockan 16 innan de fick mat, fast de hade fått frukosten en timme tidigare än vanligt.

Eftersom det blev en ganska stadig lunch denna dag så bad jag Lasse att göra ett gott potatismos till varsin korv som vi hade köpt förra veckan.

  Korven var jättegod med massor av smak.

Sen blev TV hela kvällen som vanligt.

Biggest Loser final för de som tränat hemma och jag hade ju så gärna velat se den yngsta killen vinna, men alla var så fina och duktiga och tjejen som vann var värd denna vinst.

Fast jag inte gillar Besserwissern Tom så blev det ett underhållande Alla mot Alla som sedan fick avsluta kvällen.

Det tar på krafterna både fysiskt och psykiskt när vi har varit på KS under dagen så vi var ganska trötta denna kväll.

God natt innan midnatt.


Tisdag

 


Ingen grön app denna morgon, men ganska okej ändå med gårdagens aktivitet.

Kylan håller i sig och denna morgon visade sig inte solen.

Tog en tur redan strax efter 9 till Maxi. Ville kolla om de hade några färska lammstekar, ett måste för mig på påskbordet, även om det bara är vi två som ska äta.  Hittade en liten vaccad på dryga 1 kg, så det var toppen.

Hade inte gjort någon lista så det blev inte  så mycket mer vi handlade denna dag.

Såg  på Hem till Gården innan vi gjorde utflykt nummer 2 denna dag. 

Först en tur till Återvinningen, fortsatte mot centrum för jag skulle lägga på pappas deklaration. 

Men som vanligt var det långa köer utanför denna byggnad där både Försäkringskassan och skatteverket finns  och gå förbi dem för att komma in till lådan, det får man inte. 

Åkte då in i centrum för att köpa ägg för det fanns inga på Maxi.  Blev lite annat också. 

Tänkte att kön hade hunnit bli kortare vid Försäkringskassan/Skatteverket, men den hade istället vuxit.  Så ingen deklaration på lådan  denna dag. 

Hem och tog oss varsin macka som lunch. 

 

Eftersom jag är fisk allergisk och känner av detta lätt så är jag väldigt noga med att läsa om innehållet. 

  

Men fast jag inte hittade något som hade med fisk att göra så började det i alla fall att klia i halsen och runt läpparna efter att jag ätit denna smörgås.

Skrev ett mail till de som har levererat denna till affären för att få svar på om denna produkt innehåller någon krydda eller annat som har med anjovis att göra, sen får jag väl se om det blir ett svar.


Dagen fortsatte inomhus fram till klockan var 17.30 då jag ställde mig i köket för att förbereda vår enkla middag.

   

Stekte två mackor och även två hamburgare som jag gjorde på 180 gram köttfärs per styck. Lite mer än vad jag brukar göra, men det bara blev så när jag delade upp köttfärspaketet.  Sen fick vi ta vad vi ville på vår hamburger macka, jag gillar rödlök så denna macka är min.  Men bara efter en tugga så insåg jag att det var bättre att ta bort brödet för annars hade jag aldrig fått i mig denna stora köttbit.

Gott var det i alla fall

Varit trött hela dagen så jag slumrade till då och då framför Tv:n. 


Så härligt att se Biggest Loser och se deras förvandling. Rätt man vann, tycker i alla fall jag.

Sedan blev det Alla mot Alla och ikväll var det favorit paret Ebba och Olof som man vet alltid vinner.  Men det märks att Mischa och Martin varit med ett tag och har blivit mycket bättre än vad de var första gången.

Gick upp sedan och gjorde mig iordning för sängen och kollade på  The Rookie.

God natt


Onsdag

   

Hann somna strax efter midnatt men vaknade sedan redan halv 2 av att jag fick ett hostanfall.  Vet inte hur länge detta höll i sig men nog tog det ett tag. Blev lite hostmedicin och sedan somnade jag om i alla fall.

Tycker alltid att det är så intressant att se hur länge och vilken tid som jag har haft mina avbrott, men idag blev det ingen uppdatering gällande varken ANS eller Sovtider.  Vaknade i alla fall klockan 06.00 till en grå och trist morgon,

Kände mig lite lurad på vädret eftersom de igår sa att det skulle bli en bra dag och även en bra påsk, vilket detta nu visar sig att det inte alls ska bli.

Ville iväg tidigt för att lägga på kuvertet och de öppnar klockan 10, så när vi kom dit hade hela den alltid långa kön  släpps in i lokalen och jag kunde gå in och lägg mitt kuvert på lådan. 

Tog sedan en  tur till Systemet innan ett besök även i Hallunda. 

Sedan hem för en liten lätt lunch till Hem till Gården. 

Nu snöade det igen så det blev inte att sitta ute idag heller. 

Fick svar på mitt mail gällande leverpastejen och fick till svar att det inte fanns någon fisk i deras produkter. 

Så antingen var det något annat jag reagerade på, eller så var det bara min rädsla för att detta skulle hända. 


Inte mycket annat att göra än sitta framför Tv fram till middagen. 

 

Hade en fläskfilé i kylen som fick bli till kvällens middag. 

Blev en gryta med kantareller och en god gräddig sås med tomat puré, senap, vitlök och kryddor. 

En sås i Lasses smak. 

Blev så glad när min favorit i Sveriges Mästerkock vann.  De var så duktiga båda två och båda var värdiga vinnare. 

Kvällen fick avslutas med Alla mot Alla. 

Kände mig deppig av all snö. 

I morgon börjar påsken och mina tankar går till Öland och alla härliga påskar där med mamma och pappa.

Glad påsk på er alla mina läsare





























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards