Alla inlägg den 13 april 2023

Av Rehn/Hornesjö - 13 april 2023 08:19

Så var det redan torsdag

 

Idag skäms jag nästan att lägga ut denna bild som visar hur lite aktivet jag hade igår.  Men tyvärr så blir det så ibland och det är bara att försöka ta igen detta annan dag.

Idag är vädret inte lika roligt, känns både grått och blåsigt.  

Lasse ville till Systemet redan idag för att handla till nästa vecka.

Sen bara in i centrum för att  handla mjölk och bacon. 

Hem sedan för att kolla på Hem till Gården. 

Jag gjorde en räkmacka till mig. 

 

Gott med dill/citron majonnäs.

Blev inget ute idag utan jag ställde mig i trimmet med Z och Åberlix. 

Kändes ganska skönt att jag i alla fall klarade av att trimma Z ordentligt denna gång. 

Blev inte så mycket mer som hände denna dag, saknade att jag inte varit ute så mycket.  

Lasse ville ha tunna pannkakor till middag så jag gjorde smeten tidigt för att den skulle vara bra till gräddning vid 17. 30 tiden. 

Tog fram lingon från frysen och la dessa i en skål tillsammans med socker och bad Lasse råröra dessa. 

När jag sedan var klar med att ha stekt bacon och gräddat pannkakor så insåg jag att lingonen var som jag lämnat dem till Lasse och inte alls rårörda. 

 

Jaja, han gillar ju socker, så han fick vad han ville. 

Kvällen fortsatte som vanligt framför dumburken. 


Fredag

 

Okej natt. Vaknade första gången klockan 5.15

Höll mig kvar i sängen i en timme. 

Morgonen började med att Zlatan och Qling började bråka om en strumpa, så löjliga båda två men Qling kan verkligen reta Zlatan och idag så blev han riktigt sur och drog tag i Qlings öra så det började blöda lite.  Men när strumpan sedan var borttagen så var de som vanligt lika goa vänner igen.

Lite på agendan denna dag. 

Först var det vårdcentralen för blodtrycket. 

Hade tid för att kolla upp mitt blodtryck nu efter att jag har fått dubbla min dos av medicin. Min läkare tyckte att 150/80 var alldeles för högt så det var därför hon ville ha ner detta.  Jag trodde att idag skulle hon väl bli nöjd i alla fall.  Men mitt blodtryck visade sig vara 160/90 istället och en puls på 117 slag.  Fan vad besviken jag blev. Men jag tror i alla fall att detta har med vita rocken att göra (fast den nu är blå).  Hon ringer väl snart och vill ändra något igen, men jag tror inte att jag kommer att göra detta.

Sedan en tur till Rönninge för att träffa Zlatans små pojkar.  Det var verkligen kul att få träffa dessa små helt otroliga killar.  Så vackra och även så lyhörda.  Silla är så duktig med att lära sin valpar att lyssna från början och detta märkte.

Lilla Gimzo som ska flytta hem till Zlatans andra son Eddie blev Lasse jätteförtjust i och han tog sin plats bredvid honom i soffan-

Den svarta är helt bedårande, så vackert huvud var länge sedan jag såg och han var så lugn och mysig, ville helst bara ligga famnen och kela.

         

Det är synd att det är så svårt att ta bilder på en svart hund, för han är verkligen något att få visa upp. Silla har ingen brådska men hittar hon ett bra hem där det finns någon utställningsintresserad så blir hon glad.


   

När vi skulle åka hem så fick valparna och mamman följa med ut på gården.

Men det var riktigt otäckt väder denna dag och vi ville hem så fort som möjligt till våra egna hundar.

Kände inte för att åka och handla idag utan det fick bli det som fanns hemma.

Friterade några minivårrullar till lunch och kollade samtidigt på reprisen av Hem till Gården.

Vara ute denna dag det var ingen höjdare så det blev en ganska stillasittande eftermiddag, men jag hade ändå varit igång en hel del på förmiddagen så jag skämdes inte för att sitta still.

Middagen blev hur enkel som helst, men det är en rätt som vi gillar .

 

Jag rullar in broccoli i skinka och sedan bara häller på grädde och massa riven ost.

Blir ganska fett, men väldigt gott.

Sen blev det Masked Singer och kvällen avslutade vi med filmen Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten. Egentligen ingen film jag gillar, men såg ände hela och den var inte slut förrän efter midnatt. Så vi får väl se hur natten blir.  Men dagen kändes i alla fall bra, förutom besöket på vårdcentralen.


Lördag

 

Natten blev toppen.  Det enda som störde mig var en lång och envis dröm som handlade om när jag löser olika kryss. Det var mycket siffor och bokstäver som bråkade med mig.

Men jag vaknade upp till en blå himmel och det gör mig alltid lite gladare.

Idag började vi efter att hundarna hade fått sin mat och rastning att fylla bilen med saker som skulle till återvinningen.

Blev sedan en tur för Lasse till Dollarstor och Willys för mig. 

Vädret var helt underbart, men inte så varmt som jag hade önskat.. 

Men vara ute och stöka runt lite på tomten blev det. 

Även en grillad vurst fick det bli som lunch. 

 

Grillen var i behov av städning innan den kunde användas. 

Men det mesta gick att få bort och snart låg korvarna på grillen. 

Höll mig sedan ute till klockan var 15.30 innan jag då kände att det var dags att börja gå in och göra lite nytta. 

Hade sparat 6 pannkakor till hundarna från i torsdags men de låg fortfarande kvar i kylen och nu fick jag en idé till vår middag. 

     

Det fick bli några fyllda pannkakor med fyllning av skinka, grädde och ost. 

Kvällens TV blev Lets Dance och Solsidan. 

För mig hade gärna Rickard fått åka ut.  

Men det är tyvärr folkets känsla för person som styr detta och inte vad man presterar på dansgolvet. 

Avstod från film denna kväll och försökte istället somna. 


Söndag

 


Natten blev så där, nog var det många uppvaknande. 

Man tänker i alla fall på mycket vid dessa vakna stunder. 

I natt kom jag på att jag hade ett tyg som skulle passa till att klä om ett par stolar som finns kvar från pappas hem. 

Så när jag vaknade så började jag fundera på var jag hade lagt detta tyg.  

Sista stället jag kollade på innan jag trodde att det blivit kastat var i mitt linneskåp och där låg det. 

 

Det är ett väldigt speciellt tyg, kraftigt och glättigt, men ett konstigt material som jag inte har ett namn på. 

Men färgerna får mig att tänka på 60 talet och även på mammas och pappas sommarstuga i Ådran där det ofta var dessa färger.

Efter frukosten satte jag igång och leka tapetserare

Inget proffs arbete men lite gladare stolar. 

När jag redan var i farten och hade tyg kvar så fortsatte jag med att leta efter tjockare skumgummi för att göra ett bak stycke till en soffa som hade varit utan detta enda sedan gruppen blev köpt och detta fattades. 

Blev en massa jobb och massa handarbete. 

Men det gick bra att sitta ute i solen och sy 

Så efter många timmar var det klart. Detta kallar jag för återbruk fast tyget var nytt, jag fick ta en av hundarnas liggdynor som jag tidigare hade sytt för att få loss madrassfyllningen.

Ser i alla fall lite somrigt ut.

   

Nu var jag ganska öm i min vänstra arm, men ett glas vin efter allt jobb kände jag för, men det fick lyftas med höger arm denna gång. 

Var ute hela dagen och maten fick sköta sig själv i ugnen. 

   

Stinas kyckling är inte alls en dum rätt och är det extrapris som det var på Willys så va det ett lätt väl. 

Blir 3 rätter till oss på en sådan låda. 

Robinson i 2 timmar känns som onödigt men när det inte finns något så får detta duga. 

Avslutade söndagen med en gammal Beck. 

I morgon är det mycket på agendan. 

God natt




























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards