Alla inlägg den 10 april 2023

Av Rehn/Hornesjö - 10 april 2023 08:09

Sista dagen på påsken

  

Ja hur det skulle se ut på appen denna morgon visste jag redan innan jag sett den. Började så bra med att jag somnade ganska direkt, men sen efter någon timme så var jag vaken igen och låg där och vred mig för att hitta en skön stil och få somna om.  Vid 2 tiden var jag nästan på väg upp ur sängen för att sätta mig vid symaskinen, kände att jag var tvungen att hitta på något när inte sömnen ville infinna sig.  Men fem hundar och Lasse skulle ju inte behöva drabbas av min sömnlöshet.

Somnade om i alla fall och natten kände ganska okej.

Många bemärkelsedagar denna dag. Först ut bland alla jämna år som infaller 2023 är Patricias man Adnan som fyller 30 år i morgon, sen blir lilla Smaragda 6 månader idag, Nasek 51 år och mamma och pappas bröllopsdag skulle innebära hela 77 år.

Det blir flera jämna födelsedagar denna månad, näst på tur står Lasse och sedan Patricia.  

Solen skiner även denna dag, så det blir nog att vistas ute en hel del.

Eftersom det var måndag så var det även vägning på schemat och detta var inte alls så kul.  Tycker att jag har ätit mycket mindre än vanligt och även rört mig mer, men detta gav resultat i fel riktning och vågen visade på 1.2 kg plus sedan förra veckan.

Även denna dag bjöd på ett underbart väder och jag tog ut trimbordet för att i alla fall försöka mig på lite trimning med Z som har den värsta pälsen av vår hundar.  Visst de andra är mycket långhåriga men inte så mycket tovor som just lilla skiten Z får.

Vågar inte stå för länge för då stelnar jag till i kroppen så det var tur att grannarna Lena och Tommy kom förbi och jag med gott samvete kunde släppa taget om trimning och snacka lite skit istället.

Lasse tog sig ann henne medans vi snackade så hon blev i alla fall borstad.

Klockan han närma sig 14 innan jag kom på att vi skulle ha en liten lunch. Ville ta vara på lite av lammsteken och visste att jag hade 2 st gyrobröd kvar sedan förra gången vi hade detta och jag bakade för många.

Sagt och gjort, in för att fixa till lammet och göra en god tsatsiki .

        


Gjorde varsin rulle till oss och det var jättegott, men som vanligt har jag svårt för bröd så närjag kommit en bit in i klämman så blev det bara innehållet jag åt upp. Det smakade i alla fall bra.

Dagen fortsatte sedan utomhus fram till 18 tiden.

Senare på kvällen blev Lasse sugen så han plockade fram lite av sina rester med lax mm, själv var jag inte sugen men tog i alla fall en rostad brödskiva med ost.

Sen blev det som det brukar att jag slöade i soffan hela kvällen och somnade från alla min TV program.

Klockan 23 stängde Lasse av TV och jag vaknade till och gick upp och la mig.

Blir ingen bra natt efter en sån tidig insomning.


Tisdag och äntligen vardag igen.

  

Natten blev bättre än vad jag hade väntat mig. Men vaknade redan vid 3 tiden och var vaken ett bra tag innan jag somnade om.  Aktiviteten var bra och det märktes att jag inte bara hade suttit still, tyvärr inte så många steg, men det bjuder jag på.  Vet i sjutton vad gjorde kl 12 eftersom jag hade en puls på 113, men det var då jag stod och trimmade.

Även denna dag började med en molnfri himmel och en stor sol.

Blir att passa på att vara ute en del även denna troligen sista dagen med det fina vädret.

Så var i alla fall tanken denna dag. 

Rubina ringde och frågade om vi kunde hämta henne och vovven på djursjukhuset i Bagarmossen när han blev utskriven efter lunch.   Visst ställde vi upp på detta. 

Innan så åkte vi till Willys och handlade hem lite som ska vara till den 18:e 

Vid 12 tiden var Swaroski vaken och kunde få åka hem efter ett par timmar.


Att åka till Bagarmossen från oss tar sin tid för som alltid är det strul i tunneln. 

Väl framme fanns det inga parkerings platser så vi åkte runt medans vi inväntade Rubina som kom kommunalt från Vällingby. 

Hade det ganska trevligt under den timme vi väntande, att prata med djurägare är så kul. Vi träffade även  Lasses systerdotter som var där med sin hund. 

En trött liten kille kom ut efter att ha opererat bort den skruv som hållit ihop hans brutna ben 

Han var så duktig och lugn när han placerades i bilburen med den stora kragen runt halsen. 

Åkte till Hässelby för Rubina skulle hämta något på socialkontoret. 

Sedan hem till Vällingby där Swaroski (detta är hunden    som är mycket intresserad men världens snällaste när han hälsar på en ekorre) la sig för att vila. 

Trasdockan Sprite låg utsträckt på golvet och Tussan satt i fönstret och kollade ut. 

En liten stund klarade han i alla fall av att ligga i mitt knä.

En stor kille på 7 kg och fortfarande bara 9 månader.

Vi lät den bilbur som vi hade haft Swaroski i var kvar hos dem för det kan ju vara bra att han kan få lite lugn och ro  Men det var inte han som la sig i den utan det var Sprite    som lag beslag på denna bur.

Klockan hann bli 16.15 innan vi kom därifrån och naturligtvis var det långa köer ända från Vällingby och hem.  En incident vid Bredäng   var tydligen det som hade stoppat upp trafiken redan vid Västberga.

Nu var det bara att snabbt få ut hundarna innan jag började med att hälla upp deras mat.

Allt går på rutin och ganska fort.

Sedan var det för mig att klura ut en middagsmat.  Det fick bli en snabb köttfärssås, inte som den som brukar få stå och puttra länge utan idag blev den gjord ganska fort, han väl stå på spisen en halvtimme i alla fall medans jag kokade pastan. 

  Den blev jättegod fast den bara var på köttfärs, tomatpuré och kryddor.  

Sen blev det Glamour och även dagens avsnitt av Hem till Gården innan Hela Sveriges kändisar bakar. Var så skönt att ingen åkte ut denna kväll.

Sen Alla mot Alla, innan det blev dags för sängen.

Kändes som jag hade haft en toppendag och inte behövt tänka ett dugg på min värk i kroppen.

Blir nog en bra natt


Onsdag

 

Helt okej natt, klart att jag skulle vakna som vanligt vid halv 2 för att få den förbannade hostattacken,  men somnade om och sov sedan ganska bra fram till strax efter 6.

Solen skiner även idag och det känns extra härligt.

En snabb tur till Hallunda före klockan 10.

Sen hem och vara ute i det sköna men lite kylslagna vädret. 

In vid 12 tiden för en lunch på gårdagens rester framför TV och Hem till Gården. 

Sen ut igen och slöade mest med att sitta och lösa massa Kryss. 

På drygt en timme passerades vår tomt av 25 körningar av bilar som i stort sett bara körde in och ut direkt. 

Skulle vara kul att hinna med att räkna bilar en hel dag. 

Detta gäller i ett så kallat bilfritt område. 

Dagen tog slut vid 16 tiden då det började små regna. Middagen i kväll blev god men ändå ganska tråkig eftersom fläskkotletten utan ben inte var så mör som jag ville. 

 

Men spenat är gott. 

Ny omgång med Sveriges Mästerkock VIP. 

Såg sedan Alla mot Alla innan jag intog sängen... 


I morgon börjar en ny blogg omgång. 













Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards