Direktlänk till inlägg 10 juli 2023

Måndag till onsdag vecka 28 2023

Av Rehn/Hornesjö - 10 juli 2023 08:42

Måndag på Öland

 

Så är det första måndagen här på Öland.  Natten kändes inte direkt dålig men det fanns så många tankar att det ändå störde sömnen.  

Känns lite svalare i dag och det är bra, har inte orkat mycket dessa heta dagar.

Lasse tog fram allt till hundarnas pool   och började med detta.  Vi funderade på om vi måste byta vatten men eftersom detta är en bristvara just nu här på ön så valde vi att låta vattnet vara kvar och så får vi hoppas att det renas. Någon som var riktig intresserad av vad Lasse höll på med var Zlatan

      som var på väg att försöka ta sig över kanten flera gånger, men har får vänta tills vattnet är rent.

Själv satt jag    och lyssnade på sommarprataren Henrik von Eckerman och det var mycket intressant.

Har fortfarande ont i mina ben och de är även rätt svullna så jag kommer inte några längre sträckor.

Men små promenader har det blivit denna dag men en hund åt gången eftersom det är just nu ett rent helvete här hemma med Z löp, idag är det dag 12 och alla killarna har slutat att äta och kan inte komma till ro.


Lasse ville ha något att äta och det enda jag hade var att grilla korv, men det var inget vi hade lust med.

Det fick bli några knäckebröd med rökt kort   och det smakade riktigt bra i värmen

Lasse tog tag i lite gräsklippning medan jag gick in och förberedde middagen.

Lite pyssel med dagens middag som skulle bli moussaka. Eftersom jag hade allt hemma till en sådan så kände jag för att det just skulle smaka bra idag.

   

Så var köttfärssåsen gjord, auberginen låg i ugnen och ostsåsen blev gjord.  Nu skulle vara allt in i ugnen i ca 45  minuter.

Den såg jättefin ut, så nu var det bara att ta fram varsitt glas rött och vatten och sedan slå oss ner för att äta

     

Lovar att det smakade bra och nu har vi hälften kvar tills i morgon och då är den säkert ännu godare.

Sen började det bli riktigt kallt ute så vi tog hand om disken och sedan satte vi oss framför TV och åt jordgubbar.

Nu var det bara att sitta och kolla på Lotta på Liseberg i en och halv timme.

Sen fick det bli Beck innan sängen ropade på oss.

Känner att det kommer att bli en jävulsk natt med skällande hundar.


Tisdag

 


Som synes blev det en natt som ser ut precis som jag trodde. Lyckades i alla fall somna vid närmare halv 1 och hundarna höll sig ett tag men det kom skall och ylande i perioder och inte känns det bättre av att Lasse måste skrika "TYST" varje gång.  Nej denna gång har det varit rent av för jävligt att ha både tikar och hanar och nu tar det väl någon vecka så är det Yras tur att gå in i höglöp. Samtidigt känner jag att vi kan ju inte styra över våra hundars hormoner och det är ganska normalt att de blir skällande och ylande när de inte får det de vill.

Idag regnar det och det känns ganska skönt.

Ska passa på att kolla i mitt lilla sommarkök vad som kan kastas, har alldeles för mycket saker och säkert behövs inte hälften. Kände igår när jag gjorde moussakan hur lite tomma ytor det finns att ställa sakerna på.  

Ska kolla om jag kan någon form av hylla att ställa sakerna på, men den får max vara 30 djup och var ska man hitta en sådan utan att behöva åka till Kalmar.

Bar iväg på ett par loppisar för att kolla på hyllor, men inget som passade mig.  Tror nog att  jag klarar mig utan om jag planerar om mina saker.

Hem och grillade varsin korv till lunch.

Sen slappade jag och lyssnade på sommarprataren Nora Khalil som är uppfödd i Alby och blir så glad när jag hör alla duktiga Botkyrkaboende som lyckats så bra. Idag är hon både författare och lärare. Det var gripande att höra hur lärare ibland ser på en blyg liten flicka.

Sen fick alla killarna bada i poolen och jag tror att de uppskattade detta, alla var i alla fall ivriga att få komma i och Zlatan var den som simmade mest, de andra två ville komma upp ganska omgående.

Middagen blev resterna på gårdagens moussaka

   


Som vanligt är en sån här rätt godare dagen efter.

Lasse grämde sig lite på att det inte fanns några jordgubbar, men vi hade glass och så hade han sin godispåse.

Blev sedan Allsång på Skansen och Pernilla levererarde även denna gång.

Kvällen fick sedan avslutas med Morden i Midsomer.

Hur natten kommer att bli vet jag inte nu, men jag inbillar mig att den kommer att vara lika jobbig som de andra två redan varit.


Onsdag

    

Natten blev värre än vanligt. Hundarna somnade rätt bra och det var lungt på dem fram till klockan halv 3, men innan var det vår AC som höll mig vaken. Den dundrade och det lät som den skakade, höll på så ett par minuter och sen blev den lugn ungefär lika länge och så höll den på fram till klockan var strax efter 2.  Visst hade jag kunnat gå upp och stänga av den, men jag ville även ha kylan från den, jaja alltid är det något.

Vet i sjutton hur länge jag orkar med detta liv och även känna mig orolig för vad grannens hyresgäster ska tycka.

Men de är omringade av ljud och inte bara från oss.

Men trött är jag och det är även Åberlix och Qling, men Zlatan verkar aldrig tröttna.

Idag var det sommar loppis vid Bygdegården och det måste vi  naturligtvis besöka. Många bord men inga speciella saker, mest kläder och leksaker.

Träffade en fin svart cockerkille på 1 år som kommer från Sophie Thörnqvist .


Sen ville han till macken och spela på hästar och efter det blev det en tur in på ICA. 

Förra veckan när vi handlade för 900 kr så undrade jag varför jag inte fick mina 5%, hade sparat dem tills vi åkte. Tycker att det är så bra här på Ica för då har man hela veckan på sig att nyttja dessa-  Men jag fick inga och jag undrade varför och fick till svar att jag inte hade handlat på Ica på 3 månader, naturligtvis inte i Löttorp men annars handlar jag ju där i alla fall aminst en gång i veckan.

Idag när jag handlade så fick jag inga heller och jag undrade varför, men killen kunde bara säga att du har inga 5%.

Nu blir det ju inte alltid så stora summor men det retar mig.

Åkte hem och tog oss varsin hamburgare.

 

Satte mig i soffan ute för att lyssna på sommarprataren Eva Armini som är lika gammal som jag och jisses så bra hon var och vad mycket hon hade fått vara med om. Hoppas ni lyssnar på henne.

Det blev isande kallt och fast det är plusgrader så började det värka i stort sett hela min kropp, värst var handleder och fotleder.

Årsmöte denna kväll i vägföreningen och det måste man ju närvara på för att få veta om det hänt något sedan förra året.

Ett snabbt möte denna kväll och sedan fika och macka efter. 

De hade gjort alldeles för många mackor så styrelsen bad folk att ta med sig hem. 

Lasse åt en till fikat, jag kände inte för brödet men tog hem en till hundarna. 

Vi hade inte planerat någon middag så det passade  bra att ta chevren och göra varsin toast. 

Lasse var sugen på Cava till denna macka

   och det var  lagom som middag efter mötet. 

Efter regn kommer solsken och det visade sig denna kväll. 

Vågar inte ens tänka på hur natten kommer att bli för idag är Zlatan värre vän någonsin.. 

Han har nu klockan 20,50 skällt oavbrutet i 3 timmar och inte hjälper något. 

Skällande och gråtande forsatte så klockan 22 gav vi upp och gick och la oss när det då var tyst. 

Hoppas på några timmars tystnad. 
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards