Direktlänk till inlägg 13 juli 2023

Torsdag till söndag V 28 2023

Av Rehn/Hornesjö - 13 juli 2023 07:55

Så var det torsdag igen

 

Natten kändes bättre i alla fall tills Zlatan började gråta klockan 03,48 och naturligtvis hjälper det inte att säga tyst, så detta fortsatte fram till 6 och jag då gick upp.  Konstigt att både Åberlix och Qling kan koppla av fast Zlatan håller igång. 

Hade beställt Frontline till hundarna från Apotea och vi morse fick jag ens att detta svar levererat till min postlåda. 

Lasse tog med sig Zlatan till postlådan efter frukost.


Idag är det en vecka sedan vi kom ner hit till ön. 

Har fortfarande inte sett till killen som skulle hämta träden och skräpet så vi har inte kunnat börja planera något och göra fint.

 Satte mig i en solstol för att koppla av en timme och lyssna på Mark Levengood och hans sommar prat. Även Lasse satte sig ner för att lyssna.  Han var så bra och fast det var sorgligt så fick man skratta. 

Fick lite besök av de som lånar vår tyska granne Elisabeths hus. 

Hon kom med sin hund så vi stod på varsin sida vid staket. 

Hade Yra och Z ute och även de var vid staketet, helt plötsligt ser jag Z utanför och upptäcker att nätet har lossnat i nederkanten och det var bara att gå rakt ut . Tur att ingen av de andra upptäckt det. 

Nu blev det jobb för Lasse som fick fram tre kompost nät som han fick spika fast. 

När han var klar med detta var klockan 13,30 och jag frågade om han ville ha kroppkakor till middag och det var han inte sen att tacka ja till. 

Vid 15 tiden åkte vi iväg till Ninnis kroppkaksbod för att köpa nygjorda kroppkakor. 

Passade på att gå in på Ica i Källa för att handla ägg och grädde. 

Såg även att de är 30 kr/kg billigare på räkorna än vad de kostar i Löttorp. 

Blev en lite tidigare middag för vi ville äta dem varma 

     

Hade köpt 3 var men vi fick bara i oss två för de var väldigt kraftiga denna dag, kändes nästan som de hade haft mjöl i smeten. Men de var precis lika goda som vanligt.  Blir bra med stekta till lunch i morgon

Satte ute tills det blev kallt för det blev riktigt kyla vindar som kom och det klarar inte kroppen av.

Lasse blev sugen på lite vin och kex framför TV så det satte vi i oss.

Fortfarande inte lugnt bland hundarna och idag kunde vi inte ta med dem i bilen för det var alldeles för varmt, så det fick vara hemma och skälla i stället.

Inget att se på de få kanaler vi har så det fick bli 3 avsnitt av en ny engelsk thrillerserie via 4 play

La oss vid 23 tiden för att lyssna på Karlavagnen, men det var äntligen tyst i huset och då var det lika bra att försöka sova.

I morgon får vi se hur natten blev.


Fredag

 


Natten blev så där, visst blev det några uppvakningar men hundarna sov bättre och Zlatan började inte förrän strax innan fem denna morgon.  Men sen var det slut på lugnet för har han börjat så är det inte lätt att få honom att sluta.

Vid halv 7 slutade han för att vara lugn en halvtimme men sedan satte han igång igen och då fick han även Åberlix att börja skälla.

Det enda som hjälper att få dem tysta lite är att mata dem med levergodis, för de måste säkert vara hungriga för varken Zlatan eller Åberlix har ätit något de senaste 5 dagarna.

Idag började vi förmiddagen med att åka till återvinningen

 

Inte alls mycket folk här idag och det är skönt för det gäller blir lite bökigt om det är fullt när man ska upp på "hyllan" för att nå containrar.

På vägen hem stannade vi och handlade jordgubbar  för 40 kr kartongen, men de är så generösa så det blir nog 2 liter. 

De som står utanför Ica och säljer kostar 55 kr och då är det nog precis en kartong. 


Ville sedan till Ica för att handla lite som jag skrivit på listan. 

Hade bestämt mig för att köpa fläskfilé. Det fanns svensk för 209 kr kilot, något som jag anser är ganska dyrt, men samtidigt såg den fin ut, så jag hittade en bit på 400 gram. 

Köpte lite annat till de spätt jag tänkte mig till middag. 

När vi sedan var klara så blev det en tur in på Kupan för Lasse önskade hitta ett par likörglas. 

När vi står i kön fram till kassan så ser jag en liten korg med hundsaker, ser en burk Anti Plack      kollar och den är oöppnad, priset 10 kr, så den tar jag. 

Vill sedan på kul in på Rosas för att kolla priset på deras fläskfilé och de tog 269 kr per kilo. 

Var nöjd med mitt köp på Ica. 

Nu hade klockan passerat 13 så det var dags för lite lunch. 

 


Stekta kroppkakor är aldrig fel tillsammans med öl. 

Sedan satte jag mig tillrätta i en solstol och lyssnade på Maja Nilsson Lindelöv som sommarpratade denna dag. 

Intressant lyssning. 

Lasse fick ett ryck och började klippa lite på gräsmattan. Åberlix och Qling var med honom hela tiden.

Dagen fortsatte med att vi som vanligt fick släppa ut hundarna i omgångar. Men nu borde snart Z löp vara över, men tyvärr har vi då någon vecka kvar med Yra.

Fick ett meddelande från vår fina granne Monas barnbarn att Mona hade avlidit idag och jag visste inte ens att hon var sjuk, så det blev en chock.  Mona och grabbarna sålde sitt hus för 2 år sedan och sen har vi haft lite kontakt via mobil och även mail.  

Ja nu blev det lite mer att tänka på.

Kvällens middag blev perfekt och fläskfilén verkligen smält i munnen.

     


När middagen var avklarad gick Lasse in och rensade jordgubbarna och inte en enda fick han kasta.

 

Vi bestämde oss för att sitta inne resten av kvällen och då äta våra jordgubbar med glass framför TV:n

   Det smakade gott.

Såg på Duellen som jag tycker är ganska kul och sedan fast jag hade sagt innan att jag inte skulle titta så blev den ända att vi satt och kollade på utsändningen från Solliden och Kronprinsessans födelsedag.

Tyckte så synd om lilla Oscar som inte alls verkade tycka detta var så roligt, han såg ut som om han verkligen ville gå hem.

Detta var slut vid 22.30 tiden och då kändes det som det var dags att krypa ner i sängen och hoppas få sova några timmar


Lördag

 

Somnade ganska lätt och det var alldeles tyst i huset.

Vaknade av att Z hoppade ner från sängen och jag kände att bara hon inte väcker killarna. Men det var alldeles tyst och det enda jag hörde var klockan som slog ett slag.   Tänkte att det var ett halvslag och undrade hur mycket klockan kunde vara, men ville inte kolla.  Vet i sjutton vad Z höll på med men hon travade runt och jag var nästan på väg att gå upp och släppa ut henne, men då hoppade hon upp i sängen igen och jag hördes åter halvslaget och visste nu att klockan var halv 2.  Sen tog det fram till jag hörde näste halvslag som var halv 3, men somnade om sen.

Zlatan var tyst fram till klockan 05,15 denna natt och det var skönt.

Klev upp ur sängen klockan 7 denna lördagsmorgon.

Kände mig jätteseg denna dag och hade egentligen inte lust med något. Lasse ville till macken och sätta en 

V75:a.  Nu märks det att semestern börjat för de flesta, det är så mycket folk överallt och en massa bilar på vägarna så jag tycker att det är bättre att vara hemma.

Lasse kände inte alls för att vara hemma utan ville att vi skulle ta varsin hund med oss och åka upp till Byxelkrok, inget som jag kände för men sa okej.

Hem och hämtade Zlatan och Åberlix och satte oss i bilköer upp till kroken. Väl där framme var det fullproppat med folk och inte en enda p-plats fanns det och hade det funnit så hade jag inte den appen som behövdes och vill inte ha flera än den jag behöver och Lasse vägrar att ha några P-appar på sin mobil.  Så det blev ingen promenad och vi stannade bara till vid Ica för helt plötsligt ville Lasse ha ett speciellt knäckebröd.

Hem och jag satte mig ner för att ta fram dagens sommarpratare Eldeman. Ett kort program som mest handlade om hans hälsa.

Gick ner och försökte rena poolen, som nu såg mer smutsig ut än när vi satte på renaren, så jag tömde hela och vi debiteras ju för 60 kubikmeter vatten varje år och förbrukar kanske 10 så jag skäms inte för att fylla denna lilla pool med rent vatten.

Lasse hade somnat i soffan på uteplatsen men vaknade till och såg vad jag höll på med så han hjälpte mig att komma igång med tömningen på ett snabbare vis.

Åberlix var med och han ska alltid kela så när jag satte mig ner så var han upp i mitt knä direkt, såg då att han hade 2 små fästingar som kröp på hans huvud, tog bort dessa och sedan fortsatte jag med mitt.  

När jag sen kommer upp till uteplatsen så ser jag att en av de små jävlarna har satt sig fast på min arm. Lasse fick bort den med sina fingrar.

Snart närmade sig middagstid och jag hade tagit fram 2 fläskkotletter som jag hade haft med mig hemifrån, visste att de var lite hårda så jag hade även lagt dem i en plastpåse med bikarbonat för att få dem lite möra.

Hade kokat färskpotatis  som  jag sedan smörstekte med vitlök.

     

Mycket vitlök ska det vara för att hålla fästingarna borta. Köttet blev jättebra och allt smakade bra.

Det blev sedan jordgubbar idag också.

Inget speciellt på TV och jag var trött tidigt.

Det fick bli sängen.


Söndag

 

Natten blev som den alltid blir när jag somnar i soffan.  Vaknade av ett halvslag och var då som vanligt tvungen att ligga vaken tills nästa kom för att jag skulle vet hur mycket klockan var, den slog 3 slag och det kändes ganska okej att jag hade vaknat halv 3 och inte 24 som det händer att jag gör. Men nu är det ju detta med att somna om som inte är det lättaste.  Men till slut hade jag somnat och vaknade av att det var alldeles tyst i huset och klockan var 6.30

Första natten sen vi kom ner som hundarna har sovit normalt.

Mörkt och ruggigt kändes det och det visade sig att det hade regnat lite under natten.

Vid 8 tiden kom regnet tillbaka och det verkligen öste ner.  Jag hade hunnit sätta på tvättmaskinen med alla våra sängkläder och dessa vill jag helst hänga ut. Visst finns det torktumlare men den vill jag helst inte använda. Men idag fanns inget val.

Eftersom vädret var som denna denna tidiga förmiddag  så passade jag på att göra sånt jag tänkt men skjutit framför mig.

   


 

Bland annat att börja sortera bland hundsaker.  Men vad ska sparas och vad ska kastas. 

När jag ändå var  igång så passade det bra att sätta en bulldeg.   

Medan den stöd och jäste så passade vi på att en tur till centrum. 

När vi kom hem så lyste solen och egentligen så hade jag hellre varit ute än att stå vid spisen. 

Men nu var den klar och bara att baka ut. 

Hade inget pärlsocker hemma, men det är mest för syns skull. 

De blev bra och naturligtvis ville Lasse ha ett par bullar. 

De blev godkända

Satte mig till ro och lyssnade på Livia Fränkel och det var så gripande att lyssna på hennes berättelse och mina tårar rann.  Hur kan vissa folk förneka denna förintelse och påstå att den aldrig har förekommit.

Dagen fortsatte och vi plockade lite på den ledsamma tomten.  Blir bara så besviken varje gång jag kollar på vår baksida som jag kostade på massa pengar för att vi skulle kunna göra något av denna och så ligger allt skräp och hela träd kvar och inget kan vi göra.

Ville ta vara på det vi hade med oss hemifrån så att jag kan börja fylla på frysen med lite nytt. Hade en kycklingklubba och 4 små kycklingvingar som jag bestämde mig för att göra något med.

Grillade dessa tillsammans i ugnen.  Kokade pasta och gjorde en krämig sås av kycklinglåret, crème fraichen, vitlök, tomater och kryddor. 

     

Blev en perfekt påhittad middag med många smaker.

Vi satte kvar ute ett tag denna kväll och spelade lite kort. Vi satt och pratade om hur det var när vi flyttade hit för 37 år sedan. Vi var då fyra hus, Mona och David bodde längst bort, sen var det Kerstin och Gunnar och en familj som hette Svensson som hade flyttat in i sitt hus precis innan vi köpte vårt. Men de kände sig aldrig välkomna och sålde redan vårt första år, då kom Gulli och Sonny och det var nog de som vi gillade mest, vilka roliga kvällar vi hade med både sång, musik , god mat och massa att dricka.

Men så började allt förändras.  Gunnar blev sjuk och de sålde sitt hus och in flyttade Elisabeth och Dieter från Tyskland och det blev en mycket bra bekantskap. Sonny och Gulli separerade och deras hus såldes till en familj från Norrland med 4 barn och Patricia kunde få en tjejkompis i ungefär samma ålder.

Så blev Lasses fabror Göte sjuk och hela gården med alla marker skulle säljas. Detta var ledsamt, detta hade varit  Lasses pappas föräldrahem sedan början av 1900 talet.  Vi pratade om vi skulle köpa detta och kanske ha det tillsammans med Lasses alla syskon, men när inte alla ville så gick detta ställe till storbonden i Beck.

Vi hade arrendet på tomterna runt oss och hade väl aldrig haft tanken på att bygga något mer men det kändes inte kul när vi nu var tvungna att även släppa detta till den nya ägaren.

Han började direkt med att stycka upp tomterna framför oss till två tomer och dessa sålde.  In flyttade Elisabeth och Royne och deras 2 flickor också i Patricias ålder.

Sen byggdes det även ett hus till på denna tomt och in flyttade Kerstin, hennes man och lilla son. Tyvärr avled hennes man ganska snart och Kerstin blev ensam men bestämde sig för att behålla huset.

Vi hade nu mest roligt tillsammans med Mona och hennes pojkar, David hade avlidit, Elisabeth och även Dieter blev sjuk och avled.  Men mest roligt hade vi nog de sista åren som Royne och Elisabeth levde.

Nu är det för andra gången nya sommarboende i deras hus.

Nu är det bara  Lasse, jag, Kerstin och Elisabeth från Tyskland kvar av oss gamla på Vedby Skog.

Det har sålts massa nya tomter och vuxit upp ett antal nya hus och Vedby Skog känns mer befolkat än vad de gjorde från början, då sa vi alltid att vi bodde i skogen, det gör vi väl fortfarande men inte lika ensamma som förr.

Bara en reflektion 37 år bakåt i tiden.


I morgon är det måndag igen.






















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards