Direktlänk till inlägg 17 juli 2023

Måndag till onsdag vecka 29 2023

Av Rehn/Hornesjö - 17 juli 2023 08:39

Måndag

 

Så var även denna natt över och den blev som vanligt avbruten av egentligen ingenting.

Vaknade med ett ryck, vet inte varför men kände hur mitt hjärta bultade, försökte komma på om det var något som jag drömt eller om hundarna hade låtit, men det fanns inget som hade oroat mig.

Klockan var strax efter 02 och jag låg nu halvvaken och lyssnade till varje halv och helslag på klockan fram till den slog sina 4 slag. Sedan somnade jag i alla fall om och vaknade strax efter halv 7.

147 % aktivitet var i alla fall något som jag tyckte var bra. 

Idag har det varit ett riktigt Ölands väder. 

Regn, blåst, sol och även åska. 

Var mycket som jag skulle göra, men inget blev gjort. 

Det blev sedan en liten promenad med en lycklig Qling.  

Som synes så mår Qling bra, han äter, gör sina behov och till och med leker med både Zlatan och Åberlix.
Det jobbiga nu är att han för några veckor sedan fick en liten knöl mellan kinden och tandköttet.  Denna visade sig växa och bara efter en vecka så var den dubbelt så stor.  Den irriterar honom inte och den gör inte heller ont och han kan fortfarande tugga sin mat precis som vanligt. Eftersom han är 14 år och 9 månader så har vi bestämt att inte lägga honom på ett operationsbord och veterinären håller med mig och säger att så länge han inte lider av denna så ska vi låta honom vara som vanligt.  Vid första tecken på att han skulle visa sig må dåligt (vi vet att det kan komma fort) så kommer han att få somna in, men både för honom och oss så är denna sommar på Öland viktig.


Hem och satte mig till ro i en solstol nu när äntligen regnet hade upphört för att lyssna på sommarprataren

Tilde Addenbrooke.  Vilka eldsjälar det finns och hon är verkligen en av dem.

Lasse fick för sig att laga två gamla hundkojor, det verkligen kliar i hans fingrar när det inte finns något bygge på gång.

Vi hade varit en tur in till Löttorp för Lasse måste till macken för att handla bensin till gräsklipparen och sedan till Snäckan för inköp av poolsand.

Han ville även till Ica för att köpa jord, men jag ville inte in där eftersom just nu var det regn igen.

Hem igen och nu satte jag mig ner och löste korsord, hade ingen större lust med att göra något. Men det kliade lite i mina fingrar också och jag kom på att jag hade mjöl kvar i burken och ville hälla upp det nya, så jag tog och gick in och bakade lite hundkex, väldigt enkla med sånt som fanns hemma.

Verkar som hundarna fattade vad jag gjorde för alla var ivriga att få sig en liten kaka.

Middagen kände jag inte för men det fanns hamburgare i frysen och även bröd, så det fick bli enkelt idag.

 

Tycker att Scans grillburgare är helt okej, de är saftiga fast det bara är rent nötkött.

Blev en senare middag så nu stannade vi ute och spelade lite kort innan det var dags att gå in och fylla diskmaskinen och sedan slå oss ner framför TV:n för att kolla på Lotta på Liseberg,  egentligen orkar jag inte se henne, hon gapar och skriker hela tiden, förstår inte varför man måste höja röste i falsett.  Men artisterna var det inget fel på, så det var lite kul i alla fall.

Sen var det en gammal Beck som alltid kan ses om.

Blev en bra kväll och jag klarade att hålla mig vaken under hela filmen och det bådar alltid lite bättre för natten.


Tisdag

   

Blev en bra natt, vaknade till vid 2 tiden som vanligt, men somnade om ganska omgående. Vaknade och kollade på klockan och den var 6,40, helt otroligt och ingen av hundarna hade någon större lust att gå ut.

Vädret kändes isande kallt och vår termometer visade på 6 grader, vilket jag inte vet om det stämmer. Men att det var kallt och det märktes om inte annat i min kropp.  Det verkligen värkte i både mina handleder och fotleder

Killarna skulle få sin dos av droppar mot fästingar och när jag ändå hade Zlatan på bordet så var Lasse snäll och satte igång med att borsta ur honom och naturligtvis var det en fet och väl sugen fästing som ramlade bort från honom.

Han är i alla fall så snäll på bordet så det är ingen större svårighet att jobba med honom.

Sen hade jag skrivit en lång lista för inköp på Ica. Passade på att handla hem de varor som man får lite billigare via Ica kortet.

Åkte sedan hem och Lasse började med att byta bort poolkuddarna i renaren och byta till sand i stället.

Jag satte mig ner för just nu så sken solen och när jag sitter i den så känns det bättre i mina leder.

Passade på att lyssna på sommarprataren Göran Greider, intressant ämne.


Tog sedan med mig Qling på lite promenad och mötte vår granne och deras Labbe.

Det blev att vi stod och pratade ett bra tag och Lasse trodde att jag hade gått jättelångt med Qling, men vi hade nästan bara kommit upp till alvaret.

Blev jätteruggig och kände mig nästan sjuk och det gick inte riktigt att få tillbaka värmen i min kropp.


Vi valde att gå in och sätta oss framför TV och något kortspel blev det inte.

Hade fallit för Icas reklam om pizzorna och köpte två och detta fick bli en av dem ikväll.

  Jag var sugen på denna och var lite rädd för att  Lasse skulle säga nej bra för att det var en hel del peperoni på denna.    Men han sa ja och den fick högsta betyg av oss båda.  Visst var det lite tjock botten i min smak, men detta får det vara när man köper en färdig pizza, men inte när jag köper en dyr från en pizzeria.  Den smakade bra mycket bättre än den vi köpte hos pizzerian i Löttorp.

Det blev sedan Skansenkväll och Pernilla levererade även denna vecka, i alla fall i min smak.

Sen blev det Morden i Midsomer innan jag kände mig redo för en kall säng.

Var så ruggig hela kvällen och tyckte det var isande kallt även i huset, men det visade inte termometern.


Onsdag

 


Vaknade vid 5.40 och kände mig ganska utvilad.  Kollade appen och den visade i alla fall på grönt.

Hade lagt på mitt täckte igen för att jag frös så mycket när vi skulle lägga oss och detta hade i alla fall fungerat.

Lika kallt idag. Eller kallt är det inte, men bra mycket svalare än vad vi varit med om den senaste tiden.

Idag blev det en tur till återvinningen igen.  Idag var nog hälften av alla sommarboende som var där lika tidigt som vi. 

När man ska upp på platån för att kasta i containrar så får de bara plats 4 bilar samtidigt och detta innebär att man måste köra fram bilen så fort som den framför åker. Vi stod och väntade på att bilen som stod längst bak skulle köra fram, men bilen visade sig vara tom. Killen som sköter allt ser en kille komma gående och ropar på honom och säger att han måste flytta bilen, sen visar han att vi ska åka upp, är nästan uppe bakom honom men han rör sig inte, ser hur han stiger ur bilen och börjar vifta med händerna. Det visar sig att hans fru har tagit ur nycklarna och hon befinner sig på ett helt annat ställe. 

Vet inte om hon trodde att de andra bilar som stod i kö gjorde detta för skojs skull. 

På vägen hem stannade vi vid byggde gården för att kolla på onsdags loppisen.

Sen åker vi till Källa för att handla på deras Ica. 

Klockan är nu strax efter 11 och vi har gjort det vi planerat inför dagen. 

Lasse borstar ut Z tjocka päls och jag börjar klippa hennes tassar, öron och hals. Det är vad min arm klarar av. 

 

Nu blev det några mackor och sedan  är klockan 13 och jag bestämmer mig för att lyssna på Lise Tamm. 

WOW säger jag bara, vilken kvinna och hon tänker som jag.

Fick för mig tvätta Qling och efter detta så var han fin i exat 2 minuter.

Tänkte att han skulle få torka i solen, men han ville torka sig i gräset och fast det är gräs så är det även sand och annan smuts och efter en halvtimme såg han ut som en riktig lortgris.  

Lika isande kallt som det varit på morgonen, lika svettigt varmt blev det på eftermiddagen.

Så det blev att sitta ute och både äta och spela kort.

För säkerhet skull så bränner      vi kaffe för att slippa getingar. 

   

Korv stroganoff äter vi inte ofta med potatis, men jag hade fyra små potatisar kvar och dessa Ölands potatisar är så goda så de fick det bli, istället för ris.

Idag var det absolut ingenting på TV, inte som var sevärt i alla fall.  Så jag tänkte se en ny serie på play, men den kan inte varit något bra för vi båda somnade i soffan.

Vet ju hur natten brukar bli när jag somnar för tidigt. Men så får det bli, för nu är jag redo för sängen.

Syns igen på söndag
















  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards